Glasul Bucovinei, mai 1922 (Anul 5, nr. 978-999)

1922-05-14 / nr. 987

zentaţii în Teatrul Naţional din Cernăuţi | l NSM 1 M I Mátus No. 987 GLASUL BUCOVINE! La Liceul Nr. 2 (german) vor începe examenele de maturitate în scris în 30 Main la orele 8 a. m. Serbare Şcolară. Duminică în 7 Maiui s-a serbat la Şcoala de Ucenici No. 1 de pe lângă Şcoala de Conductori de Lucrări Publice din Cernăuţi închiderea anului şcolar. La aceastăserbare au participat: D. director general Dr. Al. Procopovici, preşedintele Eforiei d. prof. universitar Rădulescu, inspectorul Muncii d. Stroja, d. director general Vicol, d-nii directori Coca şi Fried, d. direct. Vitenco cu soţia, d-nii directori Iliuţi, Christof şi Romanowsky, reprezentanţii de la Camera de Industrie şi Comerţ şi de la Sfatul negustoresc. Festivitatea a început cu o cuvântare frumoas ţinută de directorul şcolii, d. ing. Tr. Procopovici. Au urmat apoi cântarea Imnului Regal, distribuirea premiilor şi a diplomelor, şi recitarea în limbă română a unor poezii patriotice de câtre elevi. D. prof. Rădulescu a vorbit despre importanţa învăţământului profesional pentru meseriaşii noştri, iar d. director general Procopovici a constatat cu vie satisfacţie rezultatele îmbucurătoare obţinute în învăţământul profesional şi prin cultivarea limbii române. Frumoasa serbare s’a sfârşit cu inaugurarea unei bogate expoziţii bine aranjate delucrări ale elevilor tuturor secţiilor, care da o privire generaala asupra muncii depuse în cursul anului şcolar. Expoziţia aceasta demnă de a fi văzută rămâne accesibilă publicului până la 15 Main de la 10—12 a. m. MEDICALE Doctorul G. Alvirescu specializat in boale de piele şi venerice şi Radiologie la clinicele din ţară şi străinătate şi-a deschis Institutul pentru diagnostic şi terapie cu ajutorul razelor Roentgen, în Cernăuţi strada Iancu Flondor Nr. 8. PREOŢEŞTI Congres preoţesc. In 31 Mai st. n. a. c. se va ţine la Bucureşti un congres preoţesc general cu următoarea ordine de zi : 1. Îmbunătăţirea stării materiale a Clerului. 2. Clarificarea situaţiei preoţilor văduvi. 3. Înfiinţarea Asociaţiei generale a clerului de mir ortodox din întreaga Românie. Preoţimea bucovineană e invitată şi de astă dată să participe în număr cât de mare. Incvartirarea e asigurată. DIVERSE Căsătorie.— Duminică 14 Mai crt. va avea loc în biserica gr. or. din Vijniţa căsătoria d-lui L. Role, profesor de liceu, cu d-ra Aurora Hendiinger. Cununie.— Duminică 14 crt. orele 6 d. a. are foc în capela mitropolitană cununia d-lui Constantin Onciul cu d-ra Aspasia Tarnavschi. Felicitările noastre! Adunarea cantorilor.— Comitetul societăţii „Lumina“ din Cernăuţi invită pe toţi cantorii din Bucovina la adunarea generală extraordinară, care se va ţine Marţi 13 Mai a. c. la orele 2 d. m. în Palatul Naţional, Cernăuţi, cu următoarea ordine de zi : 1. Darea de seamă a comitetului vechi. 2. Alegerea noului comitet.3. Schimbarea statutelor. 4. Eventuale. După adunare se va pleca in corpore la I. P. S. Mitropolit şi I. P. U. Consistor, precum şi la Excelenţa Sa dl. Alinistru Dr. I. Nistor, spre a le expune doleanţele noastre. Mulţumită publică. Şcoala profesională „Reuniunea Femeilor Române“ din Cernăuţi, aduce şi pe această cale cele mai cordiale mulţumiri atât «Societăţii Mazilior şi Răzeşilor din Bucovina“ pentru darul de 200 lei cât şi d-lui director al cooperativei din Coţmani Mihai Mironovici pentru darul de 200 iei dat prin d-nul profesor Reif ca ajutor elevelor din părţile rutenizate/adăpostite ca bursiere în internatul şcoalei profesionale R. F. R. Petrecere poporală — Cabinetul de lectură «Lumina» din Clocucica aranjază Duminică, 14 Mai a. c. o petrecere poporală la localul şcoalei primare din Clocucica, începutul la ora 3 d. m. Venitul curat e menit pentru sprijinirea elevilor germani din joc şi pentru clădirea unei case naţionale, intrarea după plăcere. In caz de timp nefavorabil petrecerea se va amâna pe altă dată. Din Coţmani.- - Sâmbătă 13 crt. la ora 4 d. a. a avut loc în Coţmani în prezenţa autorităţilor inaugurarea Asilului de copii şi a şcoalei froebetiane, susţinute de «Societatea Doamnelor Române». Ziarul „Ardealul“ nu va intra în ţară. Serviciul Presei din Ministerul de Interne anunţă că guvernul a hotărît să nu îngăduie intrarea în ţară a ziarului unguresc »Ardealul«, care apare la Viena în limba română. Vaccinaţiuni contra daiacului. In ultimul timp s’au constatat în suburbiile oraşului mai multe cazuri de tie antrax (daiac) la bovidee. Se știe că în contra acestei boale nu se poate întreprinde aproape nici un tratament căci ea evaluează prea repede — adesea 2—12 ore. Există însă tratamentul preventiv sigur şi eficace care se face prin injecţiuni cu ser anticărbunos. Sfătuim deci gospodarii să anunţe animalele lor pentru vaccinare la primăria respectivă unde li se va arăta şi costul vaccinării care în raport cu valoarea de azi a animalelor este foarte mic. O escrocherie senzaţională, in ziua de 4 cor, doi comercianţi din localitate, venind din Bucureşti au făcut cunoştinţă într’un cupeu cl. 1 cu un individ care se recomandă ca funcţionar al centralei de aprovizionare din Bucureşti şi declară că ar fi autorizat de directorul Centralei să vândă cerealelestaţionate în gara Cernăuţi. Ajungând aici le oferi comercianţilor 8 vagoane de porumb şi grâu şi le predă contra sumei de lei 253.000 (o parte din preţul cerealelor), duplicatele scrisorilor de trăsură şi cheile vagoanelor. Când însă comercianţii menţionaţi cari şi-au fost oprit o sumă mai mare de bani pentru un eventual manca la cântar, s’au prezintat să ia în primire vagoanele, vânzătorul n’a venit. Mai târziu s’a constatat că duplicatele scrisorilor de trăsură erau falsificate şi vagoanele vândute, proprietate străină. Lacăţile dela vagoane ie-a fost pus escrocul, iar in duplicate a introdus numerele vagoanelor respective. După cum s-a constatat, făptuitorul a părăsit camera sa din otelul Bristol şi a plecat în ziua de 8 Mai a. c. cu trenul de noapte la Bucureşti. Escrocul care se numia Petre Costescu, un etate de 32 ani născut şi domiciliat în Bucureşti a fost descris în următorul mod: mic, corpulent, negricios la faţă, ochi negri, musteaţa tăiată englezeşte, îmbrăcat într’o haină castanie întunecată, pantofi de coloare castanie, manta uşoară de ploae şi pălărie întunecată. Urmărirea sa este în curs. TELEGRAME Aliaţii şi răspunsul Rusiei Genova, 11. (Rador). — Barthou, Lloyd George şi Schanzer au hotărît să convoace astăzi subcomisiunea afacerilor ruse, fără a invita Ruşii şi Germanii. Comisiunea va elabora un memoriu, respingând energic partea critică a răspunsului sovietic. Comisiunea experţilor va continua examinarea problemelor ruse. Lloyd George va încerca să obţină dela Ruşi o promisiune formală, asemenea şi dela statele vecine că vor respecta frontierele existente. împroprietărirea în Ardeal Bucureşti, 12 (Rador) La 10 Main s’au pronunţat la Lugoj şi Făget primele hotărîri de împroprietărire, care a fost primită de populaţie cu entuziasm. In aceeaş zi au fost împroprietăriţi ţăranii de pe moşiile Statului. Franţa şi răspunsul Rusiei Paris, 11 (Rador) Cercurile parlamentare constată că răspunsul rus pare inacceptabil în linii generale, întrucât depăşeşte obligaţiunile prealabil stabilite prin programul de la Cannes. Discutarea afacerilor ruse se consideră inadmisibilă pentru delegaţia franceză, care însă nu va pleca din Geneva, conferinţa având caracter exclusiv economic. Ce spune d. V. Brătianuu despre unificare Bucureşti, 12 (Lux) — «Viitorul» publică azi un interview cu ministrul de finanţe d. Vintilă Brătianu, care declară că o unificare cât mai grabnică este în interesul Statului. Aceasta nu înseamnă însă că instituţiunile din vechiul Regat trebuiesc neapărat introduse în provinciile alipite, ale căror bune instituţii trebuesc luate in considerare la unificare. Numai măsurile nesăbuite ale fostului guvern au căşunat in provinciile alipite o mulţime de plângeri, cari însă nu erau îndreptate contra unificării. D. ministru de finanţe a mai declarat că plata lefurilor funcţionarilor şi aceea a pensiilor se vor face totdeauna regulat. Presa franceză şi răspunsul Rusiei Paris, 1 (Rador) — Toate ziarele franceze constată că răspunsul rus este inacceptabil. Documentul rus proclamă antagonismul ireductibil dintre teoria bolşevică şi principiile fundamentale ale civilizaţiei. Acest antagonism făcând imposibilă orice înţelegere, prelungirea discuţiilor va fi zădarnică. «Matin» socoate că acceptarea răspunsului rus ar însemna capitularea Europei civilizate faţă de Rusia sovietică. După «Journal» răspunsul rus cuprinde ameninţări ascunse. «Echo de Paris» îşi exprimă mirarea privitor la insistenţele lui Lloyd George de a supune conferinţei chestiuni politice privitoare la Europa centrală şi orientală. S’au trimis instrucţiuni precise lui Barthou pentru înlăturarea oricărei deciziuni asupra acestor chestii. Reprezintanţii Împătritei Înţelegeri la Genova sunt convinşi că orice discuţiune suplimentară cu Ruşii este absolut inutilă. Pag 3 Nota germană adresată comisiunii de reparaţiuni Berlin, 11. .Rador).— Nota guvernului german către comisiunea reparaţiunilor repetă imposibilitatea de a introduce impozite tipul în suma de 60 miliarde. Exprimă speranţa echilibrării bugetului, promiţând să depună programul financiar înainte de 31 Mai. Nota relevă necesitatea absoluta a unui împrumut international de 9 miliarde. Din public Sâmbătă 13 Mai, se deschide Bodega Drafia, str. Ştefan cel Mare 3. Localul a fost renovat sub conducerea pictorului acad. prof. A. Krotochvila şi a cunoscutului pictor teatral J. Altmann. Duma Geza concertează zilnic de la orele 9 seara până la 4 dimineaţa. Bere specială de lux «Excelsior« 18 grade tonine, prodnct al primei fabrici de bere din Bucovina societate pe acţiuni se recomandă ca mijloc de nutriţie şi întărire. Feriţi-vă de infecţie prin cumpărarea decovoare vechi şi uzate. Pentru a evita’orice primejdie se recomandă magazinul special de covoare Leon Wittner str. Domnească 10 a (vis-a-vis cafeneaua L’Europe). Asortiment foarte bogat în covoare de toate mărimile şi calităţile cu preţuri foarte ieftine. Numai câteva probe: Covor de lână Tapestry 170X250 L 1615 covor Bucle (f. practic) 200X300 L 2950 covor Velour (tuns) 200X300 L 3325 covor Axminster 200X300 L 4750 Covoaras lângă pat de la L 238 Tânăr administrator la o mină de cărbuni (român din regat) caută ocupație. Adresa la ziar. Dr. G. Alvirescu Specialist în Boale de piele şi venerice şi Radiologie la Clinicele din Viena A început să dea consultaţiuni: pentru Bărbaţi de la orele 1î — 1 şi dela 4—6 p. m pentru Femei dela orele 2-4 p. m. institut pentru diagnostic şi terapie cu ajutorul razelor Roentgen Cernăuţi, strada Iancu Flondor 8 A apărut: USCA MORARIU Ce-a fost odată Din trecutul Bucovinei Cu 10 clişee şi 7 anexe. Execuţie tehnică de lux* ’ Preţul: IO Lei. Firm. 19/21 Bg. A. Ill 208 înregistrarea firmei unui comerciant In egstrarea firmei unui comerciant uni S’a înregistrat la 2 Ianuarie 1922 în registrul secţia A. Sediul firmei: Cernăuţi, strada Stefaniei No 11 a. Textul firmei: Adolf Nimnhäuser. Obiectul de exploatare: export de cereale, comisiii şi agentură. Proprietarul: Nanhäuser proprietar în Cernăuţi, strada Stefaniei 11c. I Tribunalul Cernăuţi, ca trib. de Comerţ Secţia VI Firm. 5/22 Kg. A. III 207 înregistrarea firmei unu de comerciant uni S’a înregistrat la 21 Ianuare 1922 în registrul Secţia A. Sediul firmei: Cernăuţi strada Slovaki No 6. Textul firmei: L. Buxbaum. Cbistul de exploatare: import şi export de mărfuri, comision. Proprietarul: Les Buxbanis în Cernăuţi strada Slovaki No. 6. Tribunalul Cernăuţi, ca trib. de comerţ, Secţia VII. focul necoruptibil este nedispenzabil pentru ghetele