Glasul Bucovinei, aprilie 1925 (Anul 8, nr. 1795-1816)

1925-04-01 / nr. 1795

No. 1795 GLASUL BUCOVINEI C. F. R. Funcţionarii în vârstă de 60 ani rămân in servin. Direcţiunea generala cfr. a hotărât a menţine în serviciu pe funcţionarii valizi, cari au împlinit 10 ani, amânându-se eşirea lor la pensie până ce se vor vedea dispoziţiunile nouei legi a pensiunilor. DIVERSE Societatea Doamnelor Române aduce mulţumiri Ziarului nostru.—Din partea Societăţii, Doamnelor Române primim următoarele: Societ. Doamnelor Române se simte plăcut înlaturată a Vă aduce cele mai profunde mulţumiri pentru nepreţuitul ajutor pe care i l oferiţi, publicând notiţele ce dorim a le aduce la cunoştinţa publicului prin ziarul D-voastră, toate în folosul tineretului nostru nevoiaş. Această expresie de recunoştinţă ni se aduce din partea Adunării Generale a Societăţii Doamnelor Române, ţinută la 22 Martie crt. cu rugămintea fierbinte de a ne sprijini şi în viitor cu aceeaş tragere de inimă. Adunarea Centralei Cooperativelor din Bucovina. „ Luni 30 Martie crt. s’a ţinut în sala de şedinţe a Primăriei din loc adunarea generală ordinară aCentralei“, federala băncilor poporale şi cooperativelor săteşti din Bucovina. Adunarea a durat dela orele 11—1 jura. dim. şi dela 2V2—5Vs d. m. Intre altele s’a decis schimbarea numelui de „Centrala“ în „Arboroasa“, şi acceptarea statutelor-tip din Vechiul Regat cu mici modificări. Apoi a fost ales pentru anul admin. 1925 consiliul de administraţie în următoarea formaţiune: Preş. Dr. Vasile Marcu, Vicepreşedinţi: Dr. Modest Scalat, Ioan Bilechi; Membri: Vasile Sârbu, Mihai Vicol, Ilie Ursu, Eugen Sârbu, Eus. Procopovici, Mhai Neagu, Vasile Bârtoi, Ştefan Percec, C-tin Jiscu, Petrea Forfotă, Gheorghe Forfotă şi Gheorghe Posteucă. In Comisia Cenzorilor au fost aleşi d-nii: Iorgu G. Toma, preş., Nicolai Prelici, vicepreş.; membri: Alecu Berariu, Nicolai Ţăran, Emilian Coclici, Enanoia Samuşco, Ilie Sabin, Mihai Dracinschi, Iancu Preda şi Arsenie Hoinic. Aceste comitete au fost alese cu majoritate absolută de 137 voturi, lista contracandidaţilor în frunte cu dnii Vasile Lupu, Traian Brăileanu, Ipolit Tarnavschi şi Ioan Bratianu, neintruninddecât 14 voturi. Licitaţie publică — Se aduce la cunoştinţa generalâ, că în ziua de 15 Aprilie a. c. la orele 11 a. m. se va ţine la Direcţiunea Rd. 8 a sanitară din Cernăuţi o nouă licitaţiune publică pentru furnizarea imprimatelor necesare serviciilor acestei Regiuni. Fiecare concurent este obligat a depune odată cu orena închisă şi sigilată şi o garanţie de 10 la sută din suma oferită, anexând recipisa despre suma depusa. Supraoferte nu se primesc. Tabloul specificat al imprimatelor şi caeiul de sardei se poate vedea in ficare zi de lucru la Serviciul Economatului, între orele 10—12. De la Camera de Comerţ şi Industrie — Camera de Comerţ şi industrie ne face cunoscut că Direcţia Generală a Măsurilor şi Greutăţilor a prelungit în mod irevocabil termenul acordat pentru excluderea unităţilor, străine de sistem metric la indicarea lungimii şi greutăţii firelor textie, până la 1 iulie a. c. Din Hotin — Societatea culturală «Freamătul» din Hotin şi-a ales în adunarea generală din 17 Februarie a. c. următorul comitet: Preşedinte: d. Păiş Epamnonda, avocat; vicepreşedinte I: d. Ionescu Contatin, avocat; vicepeşedinte II: d. Bezrodi Mihail, idnct. al Şcoalei Normale; secretar: d. Paliuc Georghe, prof. Şcoala profesională; Casier: d. Babor Teodor, prof. liceu de băeţi; Bibliotecar: d. Macariouc Ion, prof. liceul de baeţi; Econom: d. Sotnitchi Dinime, prof. liceul de bâeţi; Membri fără funcţie : d. Pretenco Vladimir, directorul liceului de bâeţi; Sf. Sa părintele Grimalschi, econom stavrofor; Cenzori: d. Ghilievici Vsevolod, pedagog la liceul de boeţi; d. Macri Dimitrie, funcţionar la administraţia financiară. Oferte şi cereri de lucru. — (Patroni cari cer lucrători): 1 gâdinar necăsătorit, pentru la ţară (Bucovina), 2 bucătari, 2 curelari specialişti pentru articole de voiaj, 1 cismar, 1 richiuitor, 2 tâmplari model, 2 rotari, 2 garrişti, 1 dentist cu 5—6 ani prată de la 2000 lei lunar în sus, casă și misă, 1 ucenic (lăcatuşerie), 1 ucenic (constructor de piane), 1 ucenic (sandale), 1 ucenic (electro-tehnică), 1 ucenic (homar), 8 bucătărese, 4 bucătărese pentru alte localităţi, 1 croitoreasă începătoare, 13 bone 10 copii mici, 5 servitoare restaurant, 80 servitoare casnice, 10 servitoare pentru alte localităţi, 3 îngrijitoare de casă, 10 muncitoare (fabrică tricotaje) Cereri (Lucrători cari cer lucru): 1 forestier-şef (cu praxa), 4 administratori moşe, 2 economi, 1 cârnăţar (coşer), 1 cofetar, 1 bombonier, 1 tapiţer, 2 croitori, 1 asject, 18 zidari, 1 inginer-mecanic, 1 inginer-chimist, 2 tâmplari construcţie, 1 rotar (la moşie), 15 tipografi (zeţan), 1 titograf, 2 maşinişti, 2 lăcătuşimecanici, 2 lăcătuşi-construcţii, 2 lăcătuşi artă, 1 maşinist rapnieur, 1 tinihgiu, 1 turnător în fier, 6 magazineri, 10 funcţionari particulari, 32 chelneri, 1 servitor la cafenea, 10 servitori birou, 3 portari, 3 paznici, 2 logofeţi, 4 lucrători de fabrică, 1 bucătăreasă (coşer), 5 croitorese, 4 puitoare (tipografie), 2 dactilografe începătoare, 2 casiere, 1 vânzătoare, 2 bone la copii de la 3 ani în sus, 10 ajutoare zilnice, 2 spălătorese, 2 câlcătorese, 5 menajere. Informaţiuni dă oficiul de plasare al Ministerului Muncii, Cernăuţi strada Mickewicz No. 2 (Muzeul Industrial). Distincţii — M. S. Regele prin înalt. Decr. Reg No. 4193 din 23 Dec. 1924 a numit membru al Ordinului „Steaua României“ in gradul de Cavaler, pe d. Ursu Ilie, primar al comunei Dorna-Candreni; membru al Ordinului „Coroana României“ în gradul de Ofiţer pe d-nii: Ardeleanu Constantin, primar al comunei Gura-Humorului; C. S. Exarh şi Paroh Palievici Alexandru, din Sererin; Popadiuc Gh., primarul oraşului Rădăuţi; C. S. preotul Voevidca Dimitrie, confesor al Garnizoanei batalionului 12 vânători de munte, Suceava. Prin In. Decr. Reg. No. 4194 din 23 Dec. 1924 s’a conferit medalia „Serviciului Credincios“ d-lor: Clem Petre, primarul comunei Vijnicioara, jud. Vijniţa; Prehorciuc, plutonier-jandarm din jud. Vijniţa; Rizun, primarul comunei Răstoace, jud. Vijniţa. (Monit. Ofic. No. 69 din 27 Martie 1925). Victimele catastrofei miniere din Merlebach. — Din Strassbourg se anunţă că în accidentul de mină de la Merlebach sunt 51 morţi şi 28 răniţi. Liberare de duplicate de pe diplome universitare — Monitorul oficial No. 68 din 25 Martie c. publică Decizia minist. de instrucţiune relativ la nouile condiţiuni, în cari se va face liberarea de duplicate de diplome universitare, în caz de pierdere. Numire de membru supleant în comis, disciplinare din ţară. — Monitorul Oficial No. 69 din 27 Martie c. publică decr. reg. No. 1058 din 21 Martie c. prin care ministerulde interne a numit membru supleant in comisiunile disciplinare din ţară pe ziua de 1 Ianuarie 1925, in judeţul Cernăuţi, pe d-l Mihalescu Erast, secretar admiv la primăria Cernăuţi, In locul d-lui dr. Brăileanu Ştefan. -----------------------••••---------------------- CUIRŢI ŞI REVISTE A apărut: »Ideea Europeană socială, critică, artistică şi literară, anul VI, No. 165, 15 Marti 1925. Redacţia şi Adiţia : Bucureşti, str. Paris No. 1. Abonamentul pe un an 100 lei; un exemplar 4 lei. Au apărut: „Statistica Societăţilor pe Acţiuni din România în anul 1924*, după bilanţurile încheiate la fiele anului 1923 , cu o introducere de Dr. I. Teodorescu, Directorul General al Statisticei, pe lângă Ministerul Industriei şi Comerţului. A apărut: „Viaţa Românească“, revistă literară şi ştiinţifică, anul XVII, No. 2, Februarie 1925 cu un, bogat cupris semnat, da Dem. Botez, G. Ibrăileanu S. Teodoreanu etc., recenzii, revista revistelor etc. — Redacţia şi Adiţia: Iaşi, Str. Alexandri No. 3. Abonamentul anual 300 lei, un număr 30 lei. II »Institutul Economic Românesc“ a apărut «Contribuţiuni la deslegarea problemelor valutare şi economice» de Constantin I Karadja, Barrister-at-Laco , cu o prefaţă de dl Oscar Kiriacescu, fost ministru. Director la Banca Naţională a României, 1925. Tipografia monastirei Neamţu. A apărut „Cosimeana", revistă ilustrată, anul IX, Nr. 5, 15 Martie 1925. Redacţia şi adiţia : Cluj, Piaţa Cuza-Vodă 16. Abonamentul pe un an 200 lei, un număr 10 lei. A apărut: „La Rassegna Italo-Romena,“ revistă financiară, industrială, comercială, socială şi culturală, anul IV, No. 3, Februarie Mrtie 1925. Sumarul: Gli itteressi economici dell’Italia ; L’industria romena del petrolio; La questione della Bessarabia; Ravenna monumentale; La musica romena in un opera di Leoncavallo ; La visita degli Addetti Commercial' alle regioni petrolifere ; La produzione di petrolio greggio in Romania; Presa italiană despre România. Comerţul exterior al Italiei în 1924 ; Trattato di commercio itaioromeno; Il pagamento dei debito in valuta italiana; Atti vită e comunicazioni della Camera di Commercio; Târgul mărfurilor în Italia. Mercati romeni; Bolletino dei valori a Bucarest; Corso del Cambio a Bucarest. Notiziario: Informaţiuni. — Redacţia şi Adiţia: Milano (6), S Govanni in Conca. Abonamentul pe un an 30 lire; un număr 3 lire. A apărut: „Peninsula Balcanică“, revistă lunară care apără interesele româneşti din Balcani, anul II, No. 11 — 12 Aprilie 1925 Redacţia şi Adţia : Bucureşti, T. Hagi-Gogu, Căsuţa Poştală 328. — Abonamentul anual 100 lei, un număr 10 lei. A apărut: „Analele Băncilor revistă lunară pentru finanţe şi comerţul de bancă în România anul VII, No. 3, Martie 1925 ; Redacţia şi Adiţia : Bucureşti, str. Luterană No. 4. — Abonamentul anual pentru bănci, societăţi şi autorităţi iei 500 ; particulari 250 lei; străinătate 1000 lei; un număr 50 iei. A apărut: „Cunoştinţe folositoare“ Seria C., No. 21, din lumea largă, Ţara Haţegului de Gavril Todica. Preţul 3 lei. -------------------------«•••------------------------- Plătiţi abonamentul Pag. 3 TELEGRAHE Ameliorarea stării HI. S. Regelui Bucureşti, 30 (Rador). — Medicii au dat două noui comunicate asupra boalei HI. S. Regelui, arătând că a intervenit o ameliorare. Regina Maria a Iugoslaviei în ţară Bucureşti, 30 (Rador). — Regina Maria a Iugoslaviei a sosit astăzi de la Belgrad. D. Prim-ministru este indispus Bucureşti, 30 (Rador). — D. prim-ministru este indispus şi silit să păstreze patul câteva zile. Din cauza aceasta s’a amânat consiliul de miniştri proectat pentru astăzi pentru contractele negustorilor. Audienţele la Palat au fost amânate Bucureşti, 30 (Rador). — Toate audienţele particulare la Suveran au fost amânate pe un timp nedeterminat. Deasemenea nici miniştrii nu vor lucra câtva timp cu Suveranul. La consultul medical de Vineri a asistat şi d. prim-ministru. Camera Bucureşti, 30 (Rador). — Săptămâna aceasta Camera va discuta legea unificării bisericii ortodoxe şi unificarea organizaţiei judiciare, iar în secţiuni reforma administrativă. Unificarea învăţământului secundar Bucureşti, 30 (Rador) — Anteproectul legii de unificare a învăţământului secundar va fi prezentat consiliului de miniştri peste câteva zile. Consiliul va delega o comisiune de jurişti, care împreună cu d. Duca să studieze partea privitoare la şcolile minorităţilor din punctul de vedere al tratatelor internaţionale. Procesul comuniştilor Bucureşti, 30 (Rador) — Astăzi a început procesul comuniştilor, având 60 acuzaţi. Consiliul a respins diferitele incidente ridicate de apărare şi a decis să continue procesul după masă. Probabila apropiere între partidul Rădici şi Passidj __ ________ Belgrad, 30 (R2dor). — Votul relativ la mandatele Rădici a produs o bună impresie in cercurile politice, cari cred chiar probabilă o apropiere între partidul Rădici şi Passici. Ziarul „Novosti“, organul blocului opoziţiei, ia în consideraţie această ipoteză ca fiind ceva probabil. Turcii reîncep expulzările Atena, 30 (Rador). — Turcii au reînceput expulzările prelaţilor. Astfel a fost trimis peste graniţă mtropolitul grec din Paramitia, care e probabil preludiul unor noui expulzări. Rezultatul alegerii preşidenţiale din Germania Berlin, 30 (Rador). — Rezultatul alegerii preşidenţiale este următorul: Braun 7 milioane 838 mii; Hold 999 mii; Hollpach 1 milion 300 mii; Jarres 10 milioane 700 mii; Ludendorff 200 mii; Marx 3 mililioane 900 mii; Thaelmann 1 milion 800 mii. Berlin, 30 (Rador). — Ziua alegerilor a decurs pretutindeni fără incidente remarcabile. Participarea la vot e ceva mai mică decât la alegerile ultime pentru Reichstag, când au fost 80 procente, pe când acum sunt 65.--------------------------•••»------------------------- mn par» 30/111, România 890, Londra 9075,— Germania -------, New-York 19——, Belgia-------, Serbia------Italia 7775, Fraga 5630, Elveţia 367—, Viena ——, Varşovia------, Olanda 758 La Zürich Leul a cotat 24272-Bursa din București. 30/111 Devize : Paris 1144, Berlin—, Londra 1039, Viena 3055, New-York 2153*, Italia 895, Elveția 4175, Fraga 642, Budapesta —, Varşovia-------, Valute : Napoleon 800, Leva —, Lire otom. —, Sterline 1020, Franceze 1130, Elvețiene 41—, Italia 870, Drachme-------, Dinari 330, Dolari 213—, Marca poloneză 41, Coroane austriaca 30—, Coroane maghiare------, Coroane cehoslovace 630, Rentenmark 51—’ VH PURUC La tragerea premiilor acordate vizitatorilor filmului »Craiul Pădurilor“ la »Cinema Teatrulvechiu* au ieşit următoarele numere: Premiul I. 2924 „ K. 1601 „ III. 2549 Câştigătorii sânt rugaţi să se prezinte la Biroul Cinematografului.