Glasul Bucovinei, iunie 1932 (Anul 15, nr. 3800-3819)

1932-06-11 / nr. 3806

Pag. 2 VALSUL BUCOVINEI emura pulii Hilda întreaga presa fără deosebire — fireşte că nu şi cea naţional-ţărănistă — este uluită şi profund indignată de soluţia ce s’a dat crizei de guvern* Ziarul „Viitorul“ din 8 iunie a. c. publică un articol sub titlul ,Ignorarea urii“ din care reţinem următoarele: Opinia publică nu se lasă nici violata, nici ignorată. Această opinie publică, rezultat al conştiinţei colective are morala, forţa şi sancţiunile ei. Această opinie publică nu admite nici schimbările pe care le pedepseşte, nici ignorările pe cari le răzbună“... .Rechemarea pe primul plan al celor ce au înşelat opinia publică este de fapt aceiaş ultragiere a ei şi în realitate aplicarea unor concepţiuni dictatoriale. Popularităţile care au fost nu se pot reînvia artificial. Opinia publică are sancţiunile ei. Ea primeşte şi răstoarnă pe cei cari nu i-a dorit, prin grevă pasivă, prin neîncredere, prin stigmatul de provizorat pe care 1 pune pe tot ceea ce este hibrid şi nesprijinit de dânsa, dar ea e implacabilă în sancţiunea celor ce au avut odată încrederea în ei, necruţătoare în pedepsirea celor ce au înşelat-o şi care încearcă s’o domine prin mijoace străine de voinţa ei. Există o ţară şi o voinţă e el. A ignora pe una înseamnă a provoca pe cealaltă. Dl Nicolae Iorga, în articolul ,In clipa tristei surprinderi“ publicat în „Neamul Românesc“ din 8 iunie a. c. spune: Criza a căpătat soluţia ei. Nu cred că există un singur om în România care s’o creadă logică şi fericită. Şi iarâş nu poate fi nimeni care să vadă în Ministeriul năbădăiosului gazetar care a fost un an de zile dl Vaida Voevod, adversar şi al Coroanei într’un anume moment, altceva decât o căptuşală a d-lui Maniu, cel care tace şi face. Iar camuflarea acestui guvern de partid cu declarate instincte feroce, într’un Ministeriu de concordie şi de alegeri libere, nu poate înşela nici pe cel din urmă dintre naivi... Atunci de ce experienţa? Şi, dat fiind că, după majoritatea de care dispunea guvernul trecut venea grupul compact al partidului liberal de tradiţie şi că acest partid a cules cele mai multe voturi în alegerile parţiale, tinde e constituţionalizmul ?... Şi acelaş ziar ,Neamul Românesc“ scrie în acelaş număr sub titlu! „Trăiască dl Boilă !“ următoarele: Noul guvern s’a constituit. II cunoaştem. E o dedublare a cabinetului de pomină, al guvernărei d-lui Maniu. Copleşit de păcate, zdrobiri de indignarea unanimă, după ce a devastat avutul public şi a constituit cea mai deşănţată dintre conduceri, — guvernul lui Boilă I, s’a dus, ca cel mai cumplit dintre visurile cumplite. L-a urmărit oroarea Coroanei, pe care n’o egala şi n’o întrecea, decât oroarea Ţârei. A plecat în blestemul colosal, unanim, rezultat din valul milioanelor de blesteme. Dar, nu ne-am închipuit să vedem la cârma Ţârei, pe eroii tristei aventuri de trei ani, aceiaşi actori ai farsei de pomină. Puterile nevăzute ale lui Boilă I, şeful conspiratorilor de or, unde, sunt în adevăr, grandioase. Boilă II reia guvernul României, după un an de la ruşinoasa lui izgonire ! Ziarul „Curentul* din 8 Iunie a. c. are aceiaş nota. In articolul „Dela Titulescu la Vaida■ se spune între altele: ....Ţara sleita de puteri, ţara vlăguită de mizerie are un nou guvern, prezidat de dl A. Vaida Voevod, chemat să facă faţă unor salarii în restanţă şi unei vistierii golite... Cum ?.Cine ar putea să ne spună ?... Şi un guvern nou ca acesta aduce şi alegeri noui. Aceste alegeri vor însemna o încleştare violentă de demagogii, o zvâcnire a pasiunilor, o vânturare a celor mai demente făgăduieli, o serie de îndemnuri sediţioase... Să nu fie surprinşi dacă în viitorul parlament îşi vor face apariţia comuniştii în număr îngrijitor alături de externiştii de dreapta, adică toate elementele negatoare ale ordinei de stat“... Ziarul „Dimineaţa“ din 8 iunie a. c. tratând în editorialul său despre constituirea noului guvern scrie: Criza ministerială a fost rezolvată prin instituirea unui guvern prezidat de dnul Vaida. Un an numai de când a părăsit puterea în condiţiunile cari sunt încă în amintirea tuturor, pentru a face loc guvernului de tehnicieni, prezidat de dl Iorga, partidul naţional-ţărănesc e chemat să ia râpunderea unei situaţiuni, nespus mai gravă, decât cea pe care a lăsat-o, în clipa când a fost demis de la cârmă, D! Vaida, cel mai bătăios dintre conducătorii partidului, asumă preşidenţia consiliului. D! Maniu rămâne pe poziţiunea pe care a luat-o, ceiace însemnează că nu s’a schimbat nimic în condiţiunile cari au determinat atitudinea sale. Ziarul „Universul“ din 8 iunie a. c, publica articolul editorial „Tot lovitura de teatru“ din care reţinem următoarele aprecieri ce se fac guvernului Vaida. Ce a fost guvernarea naţional-ţăranistă, în care d-l Vaida era unul din factorii determinanţi şi de care ţara scăpând abia acum un an, a respirat ca scăpată din ghiarele morţii, nu este nevoie să mai reamintim aci, căci o ştie lumea toată. Ce va fi noua guvernare, de asemeni, nu este nevoie să insistăm acum, fiecare, — începând cu văduvele şi orfanii de răsboi stâlciţi anul trecut în bătăi pe cilea Victoriei , putându-şî da seama ce va fi. Ziarul „Ţara Noastră“ publică un articol „Ridicaţi Pietrele“ datorit d-lui Eugen Gogi, din care reţinem următoarele pasaje:întreaga ţară rămâne înmărmurită în faţa acestei întorsături neaşteptate, care zguduie din temelii toate rosturile de judecată liniștită și îndreaptă pasiunile spre prăpastia extremelor. Alexandru Vaida prim-ministru ? Aceasta înseamnă : Iuliu Maniu, viitor prim-ministru. Aceasta înseamnă Romulus Boilă viitor exploatator al banului public. Aceasta înseamnă: Aurel Dobrescu viitor hoţ în libertate, prin codrii Transilvaniei. Se spune că misiunea d-lui Alexandru Vaida e să facă numai un guvern de alegeri. Nu avem nici un cuvând sâ ne îndoim, înţelegând însă primejdia ce paşte România şi concentrând într’o singură lozincă electorala întreg instinctul de conservare al neamului, răspundem acelora, cari ne întreabă: — Sculaţi-vă, ca un singur om, şi ridicaţi pietrele împotriva năvălitorilor! Loviţi-i din răsputeri, ca să scăpăm ţara! ... 1 Mfl- ■ Prăznuirea zilei de 8 Iunie Ziua de 8 Iunie, în care sărbătorim urcarea pe Tron a M. S. Regelui Carol al II-lea, a fost prăznuită la Cernăuţi cu mare cinste şi solemnitate. Străzile oraşului au fost împodobite splendid cu steaguri tricolore. Dimineaţa la orele 9 s-a oficiat în Catedrală un serviciu divin, la care au luat parte reprezentanţii autorităţilor militare şi civile precum şi un public foarte numeros. După slujba dumnezeească dl general Iacob, comandantul Diviziei a 8-a, a trecut în revistă trupele din faţa Catedralei. Cuvântarea d-lui general Iacob Cu această ocazie dl general Iacob a rostit în faţa trupelor o cuvântare frumoasă, tălmăcind însemnătatea sărbătorii naţionale din ziua de 8 iunie. A încheiat aducând omagii de dragoste neţărmurită, devotament şi credinţă neclintită faţă de M. S. Regele Carol al IIea, faţă de Tron şi Dinastie. Muzica militară a regim, de grăniceri a intonat rugăciunea. A urmat apoi defilarea trupelor, despre care vorbim şi în altă parte a ziarului. Seara, la orele 9, a avut loc o retragere cu torţe în sunet de goarne. Tot seara studenţimea a manifestat pacinic pe străzile oraşului, rostind cuvântări patriotice în faţa monumentului Unirii şi a bustului lui Eminescu, cuvântări în care s’a stăruit asupra însemnătăţii sărbătorii naţionale din 8 iunie. ------------------ IOC*I ■ ■ -I No., 3806 Borviz de Borsec Apă medicinală și de masă, de vânzare pretutindeni. — Desfacere exclusiva de az!, ,M1 IVf£ RA JL,I A." str. Turcească 6, Telefon 605 11555 Curată bătaie de joc Bucuria ce ne-a cuprins ieri, când s’a prăbuşit guvernul neputincios al d-lui N. Iorga, s’a prefăcut în nemărginită durere astăzi, când la cârmă au venit din nou naţional ţârâniştii, cari şi-au bătut joc de ţară fără nici o frică de păcat atunci când au fost la guvern şi care sunt pricina cea dintâi şi cea mai mare pentru toate greutăţile de acuma. Nădejdile de mai bine, care începuseră să mijească ieri în sufletele noastre, au făcut astăzi loc unei adânci îngrijorări pentru ce va aduce ziua de mâne. Niciodată în ţara noastră n’a fost mai uşoară deslegarea ultei crize de guvern ca acuma. Totul vorbea pentru un guvern naţional-liberal, nimic nu îndreptăţea venirea unui guvern naţional-ţăranist. Judecata dreaptă,einstă a mulţimii a rămas înmărmurită în faţa alcătuirii noului guvern. După guvernările de pomină ale naţionalţarăniştilor şi iorghiştilor, cari, prin nepriceperea lor şi jaful ce l-au săvârşit în ivutul statului, au adus ţara pe marginile prăpastie, era nevoie de un guvern tare, priceput, cinstit, care să înzdrăvenească gospodăria statului şi să aducă din nou linişte, spor şi bunăstare pentru ţară şi pentru fiecare cetăţean. Şi pietrele de pe drum strigă, că un astfel de guvern nu-i putea da decât partidul naţional-liberal. Intâmplându-se lucrurile de-andoaselea, lumea se întreabă nedumerita, bănuitoare: cum de au ajuns iarăşi naţional-ţărăniştii la putere, când nimeni nu se aştepta la aceasta, când nimeni nu-i dorea, când interesul ţării şi interesul ţărănimii cerea înlăturarea de istova naţionalţârăniştilor din viaţa politică a ţării? Degeaba umblă unii sâ ne rumăneascâ de cap, spunându-ne că guvernul naţional-ţărănist al d-lui Vaida are numai menirea să facă alegeri. Guvernul d-lui Vaida e un guvern curat naţional-ţărănist, care vrea să rămâe multă vreme la cârma ţării şi care va face alegerile cu bota şi cu bătăi, aşa cum ştim că le-a mai făcut acum patru ani. După alegeri va începe din nou acelaşi jaf în avutul statului, va începe din nou să se învârtească In voe scrânciobul tuturor afacerilor necinstite ale lui Madgearu, Dobrescu, Boilă, Alvirescu, Gorcea ş. a. Mulţimea îşi dă bine seama, că felul cum s’a desle’gat criza de guvern, venind la cârmă naţional-ţărăniştii, înseamnă o desconsiderare a suferinţelor ţârii. Răspunsul tuturor cetăţenilor la această batjocură nu poate sâ fie decât unul: la aleger nici un vot pentru candidaţii guvernamentali naţional-ţărănişti. „Steaua României" Societate Română de Asigurări în Bucureşti Capital social şi fonduri de rezervă la 31 Decembrie 1931 Lei 185.769.895 Direcţiunea Regională, Cernăuţi, strada lănci Fiondor No. 28 La tragerea pentru amortizarea poliţilor d asigurare populare care a avut loc în ziua de Iunie a. c.s au ieşit câştigătoare urmă toarele poliţe a soc. »Steaua României* şi „Arbora“ . Lei 20.000.— Pol. Nr. 12.746 a d-nei Betha Tauber, soţia negustorului, Cernăuţi, str. Ncolae Filipescu Ne. 9 a. Lei 20.000. — Pol. Nr. 101.601 a d-n Riva Friedman, Târgovişte, str. Poetul Alexandrescu Nr. 5. Câştigurile plătite până în prezent de care ambele societăţi sunt de iei 11.990.000. Proximele amortizări vor avea loc la încputul lunii iulie a. c. 11554