Glasul Bucovinei, august 1934 (Anul 17, nr. 4361-4384)

1934-08-19 / nr. 4375

Cernăuți, Duminică 19 August 1934 Tipografa: Telefon Nr. 28§ ANUNȚURI ȘI RECLAAM se calculează după tarif și se primesc Im •nistrație: Strada Ianca Flondor No. SI Pentru inserare in interiorul statului se urcă taxes« Forul de judecată In Cernăuțile ABONAMENTUL: p** an ea 500 lei, pe */a an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru jurao zilnic, pe un an 300 lei, pe un an 160 lei, pe trei luni 60 lei. Numai numărul de Duminică, pe un an 120 lei, pe ln an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuți ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe ln an 700 lei. Plățile se fac la sediul ziarului. Redacția și Administrația Cernăuți, Strada Iancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. Prezența lui M. Eminescu nescu a fost mereu prezent în plinirea istoriei noastre. Dacă N. Bălcescu a văzut ziua Unirii românești, Mihai Eminescu a trăit ca, a trăit-o în sufletul său, de profet convins de cuvântul ce-l arunca timpului din porunca unei credinți fără margini în puterea nației sale. Drumul spiritualității românești, îl continuă pe Mihai Eminescu. Acesta e sensul simbolului eminescian: credința în chemarea României la desăvârșirea naționalismului ei. Și, pentru ca să fie astfel, întreg tineretul nu va uita că viața lui trebue să fie numai jertfă — jertfă cum a fost și viața celui ce ne-a dat credința în menirea noastră ca stat creștin și național. Mircea Streinul Secretul Vienei Precipitarea evenimentelor din centrul Europei a atras atenția întregei lumi diplomatice. De la vizita subsecretarului de stat italian Savich din luna Februarie, care a sugerat dizolvarea partidului social-democrat și până la asasinarea lui Dollfuss, curentul de fascizare a Austriei agreat de guvern, s-a ciocnit mereu cu cel de hitlerizare impus de la Berlin. Complotul de la 25 iulie, a deschis Germaniei nouă perspective și avantagii, prin dispariția celui mai calificat apărător al independenței Austriei, cancelarul Dollfuss. Urmașul său d. Schuschnig a declarat săptămâna trecută la radio, că „opera lui Dollfus va fi continuată și că, de acum, Austriecii se ridică toți ca un singur om pentru a apăra independența lor“. Energice cuvinte . Din nenorocire însă se lovesc de o serie de contradicții. După îndelungate reflecții, guvernul și-a dat agrementul pentru numirea d-lui von Papen, ca reprezentant al Germaniei la Viena și cu aceasta îndepărtându-se mult de fostul cancelar, iar Germania reușind să-și plaseze la Viena omul său de afaceri, care sub scutul imunității diplomatice organiza acum două decenii, sabotajul și tot felul de atentate în Statele Unite, iar la 30 iunie a privit cu dispreț la masacrarea prietenilor și colaboratorilor săi. Guvernul austriac nu a impus nici măcar unele condițiuni. Se vede deci că Viena se înclina voinței Berlinului. Dar pentru a explica această numire, deși făcută contrar usajului diplomatic, Reichul a spus că reprezentantul său are o misiune pacificatoare. Sub această mască se ascunde însă, adevărata realitate. Rolul d lui Von Papen este de a complecta și continua prin dibăcie primele rezultate obținute prin violență. Toate comunicatele și actele oficiale care au dovedit că revoluția național-socialistă a fost pregătită în Germania, sunt dovezi eclatante. Situația din Austria, deși la un interval destul de scurt după moartea lui Dollfuss, a reintrat în normal, dedesupturile se pregătesc pentru alte ocazii. Voința germană de cucerire, rămâne și pe mai departe acelaș. Și în ajungerea țintei vor fi utilizate toate procedeele de umilire a guvernului austriac. Pasajul din opera Mein Kampf, evanghelia de astăzi a Germanilor, consideră Austria o colonie ce trebue imediat Miercuri s’a inaugurat la Constanța monumentul lui Mihai Eminescu. Sărbătoarea aceasta, a profetului nostru național, care a știut să creadă ca nimeni altul în destinul ales al poporului românesc, dovedește că înțelegem, în sfârșit, să citim în cartea trecutului semnele timpului ce vine cu suflet nou pentru consolidarea spiritualității naționale. Mihai Eminescu a depășit poezia și viața Drumul, pe care l-a tăiat în sufletul românesc, a continuat peste pragul despărțitor al lui 1900, reușind să se înalțe până la limitele înțelegerii și prețuirii juste a valorii noastre ca popor de mari posibilități creatoare. Dela sângele risipit prin bulgării Mărășeștilor și până la mucenicia românească a lui Vasile Pârva,, Mihai Emialipită Reichului. Iată dar, că francheța declarațiilor ascund intențiuni dubioase. Pe de o parte manifestarea politicei germane cu ideile sale imperialiste, a determinat o acțiune comună din partea tuturor țărilor garante a independenței Austriei, pentru a-i întări rezistența în fața atacurilor pangermaniste. Dar această reacțiune încă nu s’a produs. Intrigele în jurul Austriei sunt astăzi mai numeroase ca oricând. Și toate acestea sunt declinate de legitimiștii austriaci și toți partizanii restaurației drept oportune pentru înscăunarea Casei de Habsburg. Se vorbește chiar, că ea este necesară pentru consolidarea Austriei în fața Germaniei și scoaterea ei din sfera de pretențiuni a acesteia. Lucrurile stau însă altfel. Un Habsburg va fi prin forța lucrurilor impus presiunilor germane. Odată înscăunat, nu va înceta de a folosi toate mijloacele pentru a-și mări țara. Tronul său va deveni izvorul tuturor manevrelor și ideilor de expansiune austriaco-maghiară și deci, pe lângă că o astfel de tentativă se lovește de tratatele în vigoare, ea își va îndrepta obiectivele spre câmpul Micei Antante. Și pentru aceasta ea nu va admite niciodată renașterea imperialismului Habsburgic și va fi cel mai redutabil opozant, alături de Franța. Planurile național-socialiștilor nu s’au terminat însă cu lovitura din 25 iulie. Din contră sunt amplificate, adaptate noilor condițiuni, verificate după sugestiile venite dela reprezentantul Germaniei la Viena și nu vor pierde nici cea mai mică ocaziune de a pune sechestru pe Mica Austrie, așa după cum indică cartea Mein Kampf. Reichsführer-ul, după cum o confirmă, și faptele sale politice, urmărește Anschluss-ul pe care îl crede posibil prin întronarea unui guvern Nazist la Viena. Până în prezent alegerea și agrementul d-lui Von Papen, este pentru Berlin un program. Fără a face procese de previzibilitate, din încrucișarea evenimentelor actuale pe capul Austriei, transpiră nebulozitatea ce se ascunde în spatele lor. Toată gravitatea faptului se mărginește deocamdată la forma, la discuția în sine. Dar aceasta, pentru măsuri de precauțiune, nu exclude intervenția marelor Puteri. Și prima măsură ar fi, înlăturarea oricărei voințe străine între frontierele Austriei și străjuirea independenței sale. Vasile Moloce Examenele funcționarilor de la Camerele de Muncă Joi dimineață, în prezenta d-lor Dr. Ion I. Nistor, ministrul muncii, Gheorghiu, secretar general, ing. Stănculescu, director general al muncii, s’au fixat condițiunile în care se vor depune examenele de secretari ai Camerii de muncă și secretar general din aceste camere. Comisiunea de examinare va funcționa la București, sub preșidenția d-lui secretar general Gheorghiu. In ce privește funcționarii de la Camerele de muncă, ei vor depune examenele în fața unei comisiuni locale. “0*8“ Pentru Calendarul „Glasul Bucovinei“ Dorind să publicăm în Calendarul „Glasul Bucovinei“ pe 1935 diferite bucăți din literatura poporală, rugăm pe prietenii noștri din sate să ne trimită, pentru Calendar—pe adresa: Dr. N. Grămadă, strada Neagoe Basarab 3, Cernăuți— colinde, arâturi de Anul Nou, strigături, cântece poporale, cimilituri, snoave, povești ș. a.