Glasul Bucovinei, iulie 1935 (Anul 18, nr. 4590-4611)

1935-07-02 / nr. 4590

P*g. 2 ü GLASUL BUCOVINEI Ma aiinistrația ziarului Glasul Bucovinei Rugăm pe toți abonații la ziarul nostru să-și achite restanțele. Contrariu vom fi siliți a nu mai trimite ziarul și a acționa pe altă cale pentru plată. 1750- Lozuri norocoase pentru Clasa I-a a Loteriei 8-a Tragerea la 15 Iulie Cumpărați numai în Colectura principală WAGONS LITS/COOK Cernăuți, str. I. Flondor 1, Telefon 423 Cuvântarea părintelui profesor Petre Popescu Domnilor Miniștri, Prea Vener, Cler, Onorată Asistentă, Obiectul serbării de azi este un modest monument „Sf. Troiță“, care înfățișează pentru Neamul românesc cel mai scump odor de ordin istoric, religios, moral și patriotic. E fapt istoric că sub înrâurința Crucii s’a zămislit Neamul românesc, s’a plămădit și s’a cristalizat unitatea sufletească. In vicisitudinile vremurilor — Crucea a fost deci pentru Neamul românesc, — steagul, simbolul de unire și de biruință. Precum împăratul Roman Constantin cel Mare, în anul 323, cu nădejde tare în simbolul crucii a învins pe puternicul său dușman Maxențiu, intrând învingător în cetatea Romei, tot așa și Românii cu primejdiile în cursul vremurilor. Biserica creștină ortodoxă, întemeiată pe bune motive, a dat Sfintei Cruci atributul „de viață făcătoare”. De Cruce sunt legate multe și frumoase învățăminte, cari toate îndeamnă la viață cinstită, la ascultare față de legile țării, la dragoste față de Neam, de Țară și Dinastie. Viața poporului român este adânc împletită cu Sf. Cruce de aceea semnul Sf. Cruci trebuie să ne fie cu adevărat sfânt și scump. E adevărat că și în regiunea noastră se ridică și Cruci cari nu cadrează cu Crucea tradițională a poporului românesc. Serbarea de azi este un semn de afirmare demna în tradiția noastră — vătămată de împrejurările nefaste ale trecutului. Inițiativa pentru ridicarea acestui monument de ordin educativ al poporului „Sfânta Troiță“ revine doamnei Eufrozina Zaharia și domnului Dr. Aurel Popescu, însă idea originală a pornit de la d 1 Dr. Aurel Popescu. Comitetul, constituit ad hoc, a îndrumat cele de cuviință sprea realizarea sfântului ideal de viață care reprezintă pe lângă însemnătatea de ordin educativ în privința etică, religioasă, patriotică și dinastică — și o lucrare de ordin estetic, dar și o lucrare edilitară de toată cinstea și frumusețea. La ridicarea acestei opere pioase și moralizatoare, au contribuit in primul rând Municipiul Cernăuți în frunte cu Prof. Univ. dr Dr. Dimitrie Marmeliuc, ajutat de comisia interimară a Municipiului și de corpul funcționăresc, în frunte cu cel Dir. General Ștefan Scalat, cedând locul viran pe care s’a ridicat monumentul, o mare cantitate de piatră granit pentru buchetul în jurul Troiței, executând lucrări edilitare de mare preț, cu multă bunăvoință și dragoste. Prefectura județului Cernăuți în frunte cu d-l Gheorghe Vântu, ajutat de sfetnici ai serviciului tehnic, a satisfăcut cererea Comitetului spontan în mod generos, punându-i la dispoziție cu totul gratuit 5 m3 lemn, esență stejar, calitate aleasă, transportându-l la fel gratuit la atelierul unde a fost prelucrat, precum și o mare cantitate de ciment pentru temelie. Administratorul silvic din Ciudeiu, d-l Cristea Burdea, a dăruit 1000 dranițe pentru acoperișul Troiței. Serviciul pompierilor de sub conducerea d-lui Colonel Cantemir ni-a dat un mare ajutor prin transportarea butucilor de stejar la fabrică și înapoi și prin transportarea pietrei granit la acest loc etc. Onoratul Public a contribuit cu obolul său la realizarea acestei opere și fiecare jertfă, cât de mică va fi publicată prin ziare. Un foarte prețios sprijin la reușita operei ,s’a dat din partea d-lui Ministru al Muncii Dr . I. Nistor, nu numai prin obolul său material, ci îndeosebi prin vizita sa la atelierul de lucru al Troiței cât și la acest loc, dând îndrumările de cuviință cu toată dragostea și convingerea despre însemnătatea acestei opere. Comitetul simte o profundă datorie de a exprima tuturor sprijinitorilor pentru nobila lor manifestare sufletească-creștinească față de această operă cea mai adânc simțită mulțumire Comitetul, văzându-și împlinită datoria cu privire la aceasta operă, eu, în calitate de președinte, mă adresez către reprezentantul Municipiului d-l Dr. Dim. Marmeliuc cu următoarea declarație: Domnule Primar. Subsemnatul Comitet a primit cu adresa No. 29422 din 25/X. 1934 din partea Municipiului Cernăuți terenul viran, situat la întretăierea Bulevardului Regele Carol II cu Calea Storojineț, pentru a ridica un monument religios. Fiind acest monument deplin realizat, subsemnatul comitet ViL predă Domniei Voastre în calitate de representant al Municipiului Cernăuți cu rugămintea ca să fie ireproșabil conservat, iar supravegherea din punct de vedere religios să fie încredințată din partea Municipiului Cernăuți parohiei ortodoxe Sf. Nicolae, în al cărei teritoriu se află monumentul, cu expresa îndatorire de a săvârși împreună cu păstorii sufletești ai celorlalte parohii ortodoxe din cuprinsul municipiului, de ziua redeschiderii tradiționalului iarmaroc și a inaugurării Sf. Troițe 29 iunie, an de an, procesiune religioasă la acest loc cu toată demnitatea. Un exemplar al acestui document Vi-1 predăm Domniei Voastre pentru păstrare în arhiva Municipiului, unul reprezentantului Prea Vener. Consiliului Eparhial și al treilea exemplar îl încredințăm parohiatului ortodox Sf. Nicolae cu aceeaș menire, îmi rămâne un ultim cuvânt a spune : Mulțumesc în numele Comitetului întreg, numeroasei asistențe cu d-nii Miniștri în frunte, pentru cuviincioasa cinste arătată ideei legate de acest monument al Neamului și Bisericii creștine. Președinte: Prof. Petru Popescul ------------------------------- Rectificare in articolul nostru „Suceava Sânzienilor“ publicat în numărul din Iunie a. c., s’a strecurat din vina zețarului și a corectorului o mult regretabilă eroare. Acolo unde e vorba în acel articol de meritele pentru organizarea și custodierea bibliotecii centrale a Casei Naționale din Suceava și de biblioteca orașului Suceava, s-a publicat chiar de două ori greșit numele directorului și custodelui în loc de profesor Cornel Soroceanu, numele de Cornel Suceaveanu. Facem deci cuvenita rectificare. ----------------------------------- No. 4590 Dl. Titulescu la Londra Londra, 1 j VII (Rador). D-l Titulescu a părăsit Parisul ieri la ora 12, sosind la orele 19 la Londra unde a fost salutt de miniștrii Micei înțelegeri, ai înțelegerii Balcanice, membrii legației române și numeroși prieteni personali. In numele guvernului britanic a fost salutat de d. Monk, șeful protocolului care i-a urat bun venit în Anglia din partea lui Sir Samuel Hoare, ministrul de externe. D-l Titulescu va rămâne în Londra vreo zece zile. In timpul șederii sale aici va avea întrevederi cu d-nii Baldwin, Samuel Hoare, și Eden. D-sa refuză să facă declarații presei. Totuși ziarele britanice se ocupă de vizita d-lui Titulescu. Daily Telegraph scrie: D-l Titulescu, spiritul dinamic al Micei înțelegeri, sosește în Londra și guvernul britanic va avea norocul să asculte părerile sale în chestiunea pactului danubian și asupra altor subiecte. D. Titulescu, care sosește din Paris, are desigur multe lucruri importante să ne spună. Dată fiind complexitatea fiecărei probleme europene și greutatea de a le lega una de alta, soluțiile ce se dau guvernului britanic vor face ca acesta să aibă grije de situația în ansamblul ei. Grav accident de cale ferată Craiova, 1 Iulie. — La pasagiul de nivel al cantonului de cale ferată de pe linia Piatra Olt — Sibiu, din apropierea stației Piatra Olt, s-a produs o groaznică nenorocire, un autobuz din Craiova a fost surprins de tren, fiind complect sfărâmat. Au fost uciși, proprietarul mașinei, șoferul și încă trei muncitori, din cei 20 inși aflați în mașină. Restul de 17 muncitori au fost transportați la spital în stare gravă. Unii se crede că nu vor mai scăpa cu viață. Numele celor trei morți muncitori n’a putut fi stabilit. Toți cei 20 erau țărani, cari se înapoiau de la tăiatul unei păduri din jud. Dolj. Autoritățile judiciare și de cale ferată anchetează cazul. ---------------------------------mm immpishi Avântul aviației studențești Domnul Rector a binevoit a aproba instalarea a 30 de studenți în bivuacul de la Păltinoasa. Acești studenți vor fi repartizați câte 10 de serie, afară de acei cari beneficiază, după prescript medical, de 1, 2 și 3 luni. Fiecare student beneficiază de acest bivuac, 1, 2 sau 3 luni. Dând severe ordine administratorului ca pe data de 4 iulie să se instaleze prima serie de studenți, în urma recentei deplasări a acestuia s-a constatat că bivuacul e terminat, cele necesare aprovizionate, totul la dispoziție, și că prima serie sosește la bivuac, la data de 4 ort. Debarcarea se face la gara Ilișești, unde așteaptă trăsuri pentru bagaj. Seria a doua pleacă la 4 August, iar seria Hl-a la 4 Sept. Listele nominale ale studenților primiți se află pe tabla neagră a administrației Universității și la bivuacul dela Păltinoasa. Realizarea inițiativei domnului Rector de a înjgheba acest bivuac, revine în mare parte fondului bisericesc, cât și vrednicului primar din Păltinoasa Constantin Rotariu, încă înainte de a sosi studenții, s’a putut vedea o vie bucurie din partea țăranilor, cari așteaptă cu drag pe studenți, pe cari să-i vadă și astfel, în intimitatea vieții de toate zilele și nu numai în propaganda electorală. Tot zilele acestea, într’o consfătuire avută cu d-1 Comandant al Aeroportului, domnul Rector ,a venit în ajutorul aviației studențești din Oficiul universitar Cernăuți, dând un prim fond de 20 mii lei, pentru prima lună de antrenament. S’au creat astfel 30 de burse cu masă și locuință în căminul Universității de la Aeroport. Tot d-sa a promis că va avea toată grija și solicitudinea, ca și celelalte luni de antrenament aviatic să aibă toate cele necesare la dispoziție, pentru ca studenții cari se vor ocupa cu sborul, să nu aibă altă grijă, decâtoborul și cartea. Cu această ocazie, s’au predat domnului Comandant, depline puteri pe acest teren, iar administrației universitare i s’a dat ordinul, ca cele de ordin administrativ, să fie absolut ireproșabile; în modul acesta, din inițiativa d-lui Comandant, prin mijlocirea d-lui Rector și Ministru Ion I. Nistor, 30 de inși au posibilitatea să-și ia brevetul de pilot, iar țara să-i câștige. Și tot așa cu Dumnezeu înainte ! / Grădina terasă „Caraiman“ — s’a deschis — în Str. Iancu Flondor No Bere Azuga Țuică rece i416 10 Grătar special CHiți „Grazul Sucovin«!