Glasul Bucovinei, aprilie 1940 (Anul 23, nr. 5874-5896)

1940-04-02 / nr. 5874

No. 5814 Pag. 2 Două odioase pruncucideri In judeţul Cernăuţi şi în judeţul Câmpulung s’au înregistrat doua pruncucideri. In urma unei reclamaţii organele jandarmereşti au făcut o descindere la gospodăria femeii Magdalena Tasciuc, din comuna Stăuceni, jud. Cernăuţi şi au descoperit într’o căpiţă de paie cadavrul unui copil nou născut. Făcându-se cercetările necesare, s’a stabilit ca femeia dând naştere unui copil de sex masculin l-a Înăduşit ascunzând apoi cadavrul în căpiţa de paie Mama denaturată a fost arestată. Un caz şi mai înfiorător de pruncucidere s’a înregistrat în comuna Moldoviţa judeţul Câmpulung. Femeia Ana Tanul s-a prezentat postului de jandarmi şi a reclamat că lăsându-şi singur copilul nelegitim în etate de 11 luni dormind pe cuptor, acesta prăvâlindu se a ars de vin. Potul de jandarmi, a întreprins imediat cercetări deoarece femeia se exprimase în repetate rânduri că ar vrea să scape de povara copilului. In cursul cercetărilor s-a stabilit că declaraţiile femeii nu corespund tocmai realităţii. Se bănuieşte că ea a pus intenţionat copilul pe piută şi a plecat în pădure după lemne. Când se întoarse copilul nu era decât o masă de carne fripta. Cercetările continuă. Şi o nenorocire Femeia Vasilena Boeico din comuna Valea Boului, jud. Câmpulung, lăsându şi copilul Gheorghe în vârstă de 16 luni lângă un cazan cu apă fiartă, copilul a căzut în cazan şi s’a ales cu arsuri grave în urma cărora a sucombat Postul de jandarrmi a deschis o anchetă Patru incendii înŢinutul Suceava 100.000 lei pagube In Ţinut s-au înregistrat patru incendii toate fiind cauzate de neglijenţa locatarilor. In comuna Iacobeni a luat foc casa d-nei Roza Brecher din Rădăuţi, locuită de comerciantul Zeig Marcovici. Casa a ars complet Pagubele se cifrează la 40 000 Iei. Făcându-se cercerile necesare s’a stabilit că focul a luat naştere din cauza neglijenţei chiriaşului care cu toate că coşul sobei a fost stricat, a supraîncălzit o. Al doilea incendiu s’a declarat în comuna Dorotea, unde a luat foc grajdul săteanului Ion Popa Gemănaru. Floările au instituit grajdul şi au cuprins România Primăria Municipiului Cernăuţi Serv Economic Nr. 436940 SF. Cernăuţi, la 23 Martie 1940, şi o clae de fân care se afla în apropierea grajdului. Pagubele sunt de peste 25.000 lei. De asemenea s-a declarat un incendiu în comuna Gordenţi, judeţul Hotin la casa femeii Calina Tobcinschi. A ars acoperişul casei şi cereale. Pagubele trec de 10.000 lei. In comuna Berhomet pe Siret din judeţu Storojineţ a luat foc casa săteanului Dumitru Lation din cauza unui coş defect şi nereparat le timp. Focul a cuprins întrega casă. Pagubele se cifrează la vreo 30.000 lei. Publicaţiune In ziua de 13 Aprilie 1940 se vor ţine la Primăria Municipiului Cernăuţi, Serviciul Economic, camera 21, două licitaţii publice cu oferte închise şi sigilate şi anume : a) La ora 11 dim. pentru închirierea pe 3 ani a localului din palatul primăriei cu frontul spre strada Brâncoveanu şi deţinut de Coop. „Meseriaşul Român*. b) La ora 12 dim. pentru arendarea pe 3 ani a parc. Nr 1503 III în supraf. de 500 m. p. şi situată în sub. Roşa. Licitaţiile se vor ţinea în conf. cu art. 88—110 din L. C. P. normele generale publicate în Mon. Of Nr. 127 din 1931 şi cartele: general şi special de sarcini, cari pot fi văzute la Serv. Economic. Ofertanţii pentru a fi admişi la licitaţie vor depune o garanţie de 5 la sută din valoarea ofertei pe 3 ani. In caz de nereuşită licitaţiile se vor repeta în ziua de 24 Aprilie 1940: a) la ora 16 d. m. şi b) la ora 17 d. m. p. Primar, Secretar-General, I. Cantemir, E. Mihalescu. A VIZ Se aduce la cunoştinţa posesoriilor de permise libere de tramvai că aceştia îşi pierd valabilitatea cu ziua de 10 Aprilie 1940. Totodată se aduce la cunoştinţa publicului că se desfiinţează cu data de 1 Aprilie 1940 valabilitatea oricăror permise sau abonamente de tramvai după ora 22. Direcţiunea Regiei Publice Comerciale 1EMC aviz Se aduce la cunoştinţa publicului ca, cu data de 1 Aprilie 1940 se eliberează abonamente pentru linia 4-a Reşedinţă—Bariera strada Română şi combinate cu tramvaiul după următorul tarif: 1) Linia 4-a preţ întreg Lei 450, — redus 300 lei. 2) Linia 4-a 1/2 linie de tramvai preţ întreg Lei CGO, — redus 450. 3) Linia 4-a şi linia întreagă de tramvai preț întreg Lei 750, — redus 600 Lei. Direcţiunea Regiei Publice Comerciale IEMC 1 I glasul auccinb A VIZ Mării 2 Aprilie 1946 •tCând Muncă este VoeBun Conferinţa dlui prof. univ. Dr. Leca Morariu fiinţat la Universitatea Muncitorească din Cernăuţi Continuând seria de cursuri organizate de d. prof. univ. Dr. Alexandru Ieşan în cadrul Universităţii Muncitoreşti din Cernăuţi, d. prof univ. Dr. Leca Morariu a vorbit, Sâmbătă 30 Martie, în sala fabricei „Caurom“ din Cernăuţi, despre interesantul subiect „Când munca este voe bună“. Cu deosebitul dstre dar de a vrăji publicul, distinsul conferenţiar a prilejuit, tuturor celor ce au luat parte la conferinţă, clipe de adevărată reculegere şi lămurire sufletească. Dovadă a acestui fapt a fost şi gestul unei delegaţii de muncitori şi muncitoare cari, a doua zi după conferinţă au ţinut să-i mulţumească d-lui prof. univ. Dr. Leca Morariu, pentru prea frumoasele d-sale cuvinte adresate, cu atâta sufletească înţelegere şi căldură, celor ce şi câştigă prin fabrici pâinea de toate zilele. •• Conferinţa administrativă de la Prefectura Jud. Cernăuţi La prefectura judeţului Cernăuţi a avut loc o conferinţă administrativă sub preşedinţia d-lui colonel Vasile Ionescu, prefectul judeţului. La această şedinţă au luat parte d-nii: dr. Lucescu, subprefectul judeţului, baron Mustaţa, preşedintele camerei de agricultură, pretorii Constantin Ronguş, Mitric şi Gafencu, ing. Witmer, directorul camerei de agricultură, Novsievici, director la prefectura, Migoţchi, şeful de cabinet al d-lui prefect, Prelipceanu, secretar de plasă şi a. Au fost discutate pe larg în cadrul conconferinţei următoarele probleme: campania agricolă de primăvară, bugetele comunale, ajutorarea familiilor concentraţilor, însemânţări de floarea soarelui şi chestiuni edilitare. Pretorii au supus expuneri în parte asupra situaţiei în plăşile lor şi-au primit instrucţiunile necesare în legătură cu buna rezolvare a tuturor problemelor discutate. AVIZ*, Se aduce la cunoştinţa publicului câ cu data de 1 Aprilie 1940 linia 8-a de autobuse se modifică în felul următor: 1. Intre Roşa Casa Naţională şi Piaţa Unirii va rămâne în circulaţie linia 8-a cu acelaş intinerar. 2. Intre Piaţa Uniri şi strada Munteniei rampa CFR se înfiinţează o linie nouă, cu acelaş intinerar purtând N-rul 6. Călătoria în continuare peste Piaţa Unirii nu se poate face decât cu bilet de corespondenţă. Direcţiunea Regiei Publice Comerciale IEMC Se aduce la cunoştinţa publicului că linia 5-a autobuse Piaţa Unirii Mănăsterişte se prelungeşte cu data de 1 Aprilie 1940 până la Casa Germană Roşa, punându-se în felul acesta la dispoziţia publicului autobuse între punctele Piaţa Unirii şi Casa Germană din 10 în 10 minute. Direcţiunea Regiei Publice Comerciale IEMC a víz * Fabrica „Vulcan“ de Bucureşti are nevoie de mai mulţi lucrători calificaţi din categoriile de mai jos: a) Strungari, b) Sculeri, c) Matriţe», d) Sudori autogeni, e) Sudori electrici, f) Lăcătuşi sjusion, g) Frezori şi h) Robotori. Toţi aceşti lucrâtori trebue să fie cetăţeni români, să aibă vârsta de cel puţin 25 de ani şi să posedă buletine de la biroul de populaţie, acte de situaţie militară, de naţionalitate şi cartea sau adeverinţa de lucrător calificat. Salarizarea este — după merit şi în urma unei probe — de Lei 15—30 pe oră pentru strunguri, sculeri, matriţieri, sudori autogeni şi electrici, de Lei 15—25 pe oră pentru lăcătuşi ajustori şi de Lei 10—15 pe oră pentru frezori şi rabotori, plus transportul Cernăuţi—Bucureşti. Amatorii se vor anunţa la Oficiul de Plasare Cernăuţi, str. Iancu Fiondor No 10 AI, în orice zi de lucru, între orele 8 și ÎS aducând și actele personale arătate mai sus. Mica publicitate Dr. N. KOHN, str. I. Fiondor 19, s’a reîntors. 336 CAUT UN STUDENT pentru a prepara o elevă din cl. a doua de liceu. Adr. ziar. 386 Dr. ALEXANDER FRANKEL medic dentist—chimrg str. I. Fiondor 18 s’a reîntors. 335 VINDEM ieftin (640.000 lei), în strada Zimbrului Nr. 17 (proprietatea d-lui prof. Bădărău) casă de zid cu 6 încăperi, parchet, teracote, scutită de impozite. Informațiuni: Dr. Maciuc, str. Zimbrului 3, zilnic, orele 2—3 d. m. 328 FIECARE PĂLĂRIE veche poate deveni nouă la specialistul de pălării Fischmann, str. Brâncoveanu 6C vis-a-vis pasaj Matilda. 288 PIAN scurt, coarde încrucișate, vienez, bună stare de vânzare, str. Cuza Vodă 7. Apart. 8. 339 PIERDUT cheie de casă de bani tip „2 k. k. Patent Richel et Schult-Wien“. Găsitorul o va prezenta la Hotel Pajura Neagră pr. d. av. Tabucu. Recompensă 500 lei. Dr. Ferievici O. I. s-a reîntors şi a reluat activitatea la sanatoriul său „ Dea“ Cernăuţi, Str. Brătescu*Voineşti 11. Telefon 21» 16 295 Telefon 21 »16 Ci II Bucovinei“