Glasul Bucovinei, mai 1940 (Anul 23, nr. 5897-5919)

1940-05-03 / nr. 5897

ORGAN NAȚIONAL ROMANESC Ziarul: Telefon Nr. 29 17 APARE ZILNIC muzz Tipografia: Telefon Nr. 29 17 Interi» la registrul publicațiilor periodice al Tribunalului Cernăuți, S. III, sub Nr. 15/38 din 26 Mai 1938. — Proprietar: Institutul de Arte grafice și Editură „Glasul Bucovinei“ S. A.R. Cernăuți Director responsabil: Dr. AUREL MORARIU REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: Cernăuți, Strada Iancu Flondor 33 sau D. Petrino Nr. 1 Tensiunea ungaro-slovacă mi im miim mii iii ii ii ui 1HWWIIII1—iwiimii ihii Declarațiile ministrului de externe slovac Bratislava 2 (Rador). — Ștefani transmite: Intr o cuvântare rostită Miercuri, Durkanski, ministrul afacerilor străine și de interne, s’a referit la relațiile cu Ungaria spunând între altele: Dorim să creiem o ambianță de pace în spațiul vital al poporului slovac. Dacă n am reușit, nu este vina noastră. Vecinul nostru uită că poporul slovac, conștient de el însuși, a dovedit vitalitatea sa politică și a confirmat că știe să rezolve problemele interne. Vecinul nostru nu trebue să uite că guvernul slovac va ști să apere și va apăra interesele fraților noștri, cărora li se refuză drepturile cele mai elementare. Tensiunea iftalo-britanică Măsurile de apărare luate de amiralitatea britanică în Mediterană Impresia in cercurile politice italiene si obțini Informații asupra Intențiilor Italiene în situația International*. In carcurila din jurul ambasada statelor Unite domneste părerea, in urma acestei întrevederi, ci într-un viitor apropiat nu se va produce nici o schimbare in poziția da nebeligeranti a Italiai. Londra 2 (Rador). — Reuter transmite. Hotărârea amiralității britanice de a abate vasele britanice din Mediterană este socotită în cercurile autorizate ca un avertisment dat Italiei că tonul presei și al oratorilor politici italiene nu este în conformitate cu spiritul acordului anglo-italian. Măsura are un caracter de precauțiune și nu poate fi de fel socotită ca provocatoare. Ea indică că recenta atitudine italiană inspiră îndoeli. Este regretabil că modificarea atitudinei ziarelor italiene se produce tocmai când conversațiile comerciale anglo-italiene păreau că vor da roade. Printre acordurile comerciale în perspectivă, unul prevede construirea de vase britanice în Italia în schimbul cărbunilor. Măsuri și în întreg Egiptul Cairo 2 (Rapr). — Reute transmite: Data fiind nesiguranță situației din Mediterana, au fost luate anumite măsuri de apărare cu caracter de precauțiune, în cursul după amiezii de Miercuri, în tot Egiptul. Suspendarea escalei avioanelor britanice la Roma. Roma 2 (Rador). — Havas transmite : Avioanele societății „Imperial Airways“, care făceau cursa regulat in orientul apropiat ți mijlociu, cu escala obișnuită la Roma, nu se vor opri da aci înainta până la noul ordine în Italie. fie vor face escala fie la Atena, fie la Marsilia. Impresia în Italia. Roma 2 (Rador). — D. N. B. transmite: In cercurile politice se declară că cu privire la măsurile luate de amiralitatea britanică în Mediterana, că acestea au fost primite cu un calm desăvârșit de cercurile guvernamentale italiene. Dacă guvernul britanic a socotit că este cazul să recurgă la asemenea dispozițiuni, — se spune la Roma, — această este o chestiune ce privește exclusiv Anglia. Procedând în acest fel, Londra ia asupra sa costul mai ridicat ce rezultă din calea mult mai lungă, pe care vor trebui să urmeze vasele sale, și își asumă responsabilitatea pentru starea de îngrijorare sporită ce va rezultat dar care nu va avea nici un efect asupra Italiei Totuși, această măsură arată din nou, — se constată în aceleași cercuri, — că Mediterana reprezintă pentru toate celelalte puteri în afară de Italia o cale și nu un spațiu de interes vital. Ambasadorul Statelor Unite la d'i Mussolini. Roma ( Rador) — Havas transmite : Musselini a primitupă ambasadorul Statelor Unite d. Phillips. Vizita avea drept scop Londra 2 (Rador). — Eden, ministrul dominioanelor, luând cuvântul Miercuri la un banchet a declarat între altele: Este Inevitabil ca, pe măsuri ce se desfășoară războiul, să avem etit zile rare cât și bune, înainte de a obține victoria definitivă. Niciodată nu mi-fem ascuns convingerea că dușmanul nostru este puternic. Șefii național socialiști nu se vor lăsa niciodată influențați de vreun scrupul în folosirea mașinailor de război. Atunci când nu pot să dea pretext pentru un act de agresiune, el trebue să-l inventeze. Referindu-se la afirmațiile d-lui Ribbentrop, Eden a spus : Un asemenea basm nu poate fi crezut de=, cât de acei cari n au cunoștință de faptele din, viața politică din Anglia și Norvegia, întreaga istorie, întreaga tradiție a Norvegiei dovedesc că Ribbentrop nu spune adevărul. Numai nefericitul popor german poate crede asemenea deformări ale adevărului. El se crede și se acceptă pentru că nu i se permite să știe altceva. Atât de mare este puterea propagandei in țările totalitare. Nu poate fi vorba de pace pentru nimeni dintre noi atâta vreme cât poporul norvegian nu se bucură de libertatea sa sub propriul său suveran și în propria sa țară. Eden a încheiat: Timpul trebue folosit. Trebue și strân-Declarațiile si lui Eden Un răspuns afirmațiilor căui Ribbentrop gem la un loc repede toate rezervele noastre. Nu este suficient decât maximul de efort de care e capabil poporul britanic pentru a ne asigura victoria. Catastrofa provocată de prăbuș»JHB H B H H H na Baan M Hra a BBHH șirea unui avion german la Clacton 7 morti și 156 răniți Londra 2 (Rador). Avionul german care s-a prăbușit Miercuri la Clacton avea misiunea să pună mine. Ministerul securității naționale precizează că numărul morților este de șapte, dintre care patru germani, iar cel al răniților 156, dintre care 34 în stare gravă. VUGS Încetarea exportului american de cositor și cauciuc în Rusia S’a redus considerabil și cel de cupru Washington 2 (Rador). — In cercurile oficiale americane se declară că exportul de cositor și cauciuc in Rusia a încetat cu totul, iar exportul de cupru s’a redus considerabil. Exerciții de tir la amman Bam Hunnenmaa periferia Budapestei Traficul pe Dunăre suspendat Londra 2 (Rador). In ziua de 3 Mai traficul pe Dunăre, la periferia Budapestei va fi suspendat timp de două ore spre a permite artileriei exerciții de tir. Acesta este primul exercițiu de acest fel care are loc la Ujspest. Locuințele din cartier vor fi evacuate.