Glasul Minorităţilor, 1924 (Anul 2, nr. 1-12)

1924-01-01 / nr. 1

Că prima oară la Ciucea am găsit preveninţă serioasă şi dispoziţie, aceasta nu e meritul nostru şi nici dorinţa cea mai călduroasă. Viitorul va arăta, dacă pentru tendinţele noastre sincere care ne duce pe noi, e cale bună aceea, care duce peste Ciucea, sau dacă şi calea aceasta va duce la noui deziluzii, pentru ca să ne ducă la alte hotărîri. Ordonanţa şcolară In lumina ţinutei prelaţilor şi bărbaţilor de stat români. , De Dr. Kelemen Sál, în decursul toamnei, dar deja după începerea anului şcolar, Ministerul Instrucţiunii Publice a lansat o ordonanţă, No 100088 asupra şcoalelor primare (odată cu ordonanţa referitoare la şcolile secundare, No 100090, de care va fi vorbă altădată) care a perturbat total liniştea sufletească a maghiarilor şi saşilor. Ziarele au reprodus la timpul său ordonanţa fie în întregimea sa, fie cuprinsul esenţial. Pentru aceasta presupunem, că cetitorii noştri o cunosc şi astfel nu o mai reproducem textual. Dela schimbarea imperiului încoace, afară de legea reformei agrare, n’a fost o ordonanţă, care ar fi cauzat atâta nelilinişte, atâta indispoziţie sufletească, câtă aceasta. De aceea e în tot chipul motivat să ne ocupăm de aceasta ordonanţă şi să o analizăm în lumina legilor maghiare, cari sunt încă valabile, a tratatelor de pace, a tratatului de Paris referitor la minorităţi, a hotăririlor de la Alba-Iulia, a istoriei şi pedagogiei. Ne vom ocupa mai amănunţit de dispoziţiunile ordonanţei, cari au cauzat mai multă consternaţie în sufletele minorităţilor. Ordonanţa la punctul 1. al dispoziţiunilor speciale spune, că : „în toate şcolile minoritare confesionale se va propune în clasele I şi II zilnic într’o oară limba română (cetire, conversaţie, scrierea), în clasele III şi IV zilnic în două oare limba română (cetire, conversaţie şi scrierea) geografia şi istoria României.“ Conform punct. 4 în intervalul de la 15 August până la 1 Septembrie 1924, toţi învăţătorii şcolilor confesionale vor fi datori a da un examen din limba română, istorie, geografie .