Graiul Sălajului, ianuarie 2011 (Anul 22, nr. 4749-4768)

2011-01-17 / nr. 4758

CULTURĂ www.graiulsalajului.ro I Luni -17 ianuarie 2011 Ziua culturii naționale, sărbătorită in Sălaj Mihaela Pestean GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro 4 Instituțiile de cultură din județ, elevii și cadrele didactice au fost printre puținii care au marcat așa cum se cuvine data de 15 ianuarie - ziua în care s-a născut geniul poeziei românești, Mihai Eminescu. Din acest an, ziua în care îl sărbătorim pe Eminescu și opera sa este dublată de Ziua culturii naționale. Vineri de la ora 14,00, Sala "Porolissum" a Consiliului Județean Sălaj a găzduit un recital de muzică și poezie pe versurile lui Mihai Eminescu. Evenimentul a fost deschis de soprana Rodica Pop Seling, care a interpretat romanțe pe versurile poetului național. A urmat un recital de poeme din lirica eminesciană suținut de eleva Denisa Pușcaș, acompaniată de orchestra Centrului de Cultură și Artă Sălaj. La final, cei prezenți au participat la o masă rotundă cu tema Eminescu și epoca sa - sentimentul național reflectat în preocupările eminesciene. Seara, în sala "Avram Iancu" a Primăriei Zalău, Ansamblul artistic profesionist "Porolissum" a susținut un deosebit spectacol omagial denumit "La Steaua", cu muzică și poezie pe versurile lui Mihai Eminescu. începând cu acest an, ziua marelui poet Mihai Eminescu este și Ziua culturii naționale. j Oamenii de cultură din județ, elevii și cadrele didactice s-au întrecut în evenimente prin care au omagiat opera eminesciană. Scriitorii sălăjeni au primit cadou Eminescu nu a fost uitat în Sălaj o sală numai a lor Scriitorii din Sălaj au începând de vineri o sală numai a lor. Biblioteca Județeană "Ioniță Scipione Bădescu" Sălaj, în colaborare cu Direcția pentru Cultură, au inaugurat cu prilejul Zilei culturii naționale Sala scriitorilor sălăjeni. La eveniment au fost prezenți directorii instituțiilor de cultură din județ, subprefectul Sălajului, Onorica Abrudanu, și o parte dintre scriitorii și oamenii care făuresc și întrețin cultura Sălajului. Sala Scriitorilor se află la etajul I a clădirii Direcției de Cultură și adăpostește mare parte dintre lucrările scriitorilor sălăjeni, precum și lucrări despre Sălaj, scrise de scriitori străini. Florica Pop, directorul bibliotecii publice a Sălajului, a precizat că ideea unei săli a scriitorilor este veche, fiind materializată cu sprijinul Direcției de Cultură care a pus la dispoziției spațiul. Scriitorul Ion Pițoiu Dragomir și-a manifestat mulțumirea și bucuria că instituțiile de cultură au reușit să finalizeze acest proiect pe care "condeierii" care au lăsat Sălajului zeci de mii de pagini de creație literară și-l doreau de mulți ani. Profesorul Iuliu Suciu, fost primar al Zalăului și cel care a dat viață Cenaclului "Silvania", a remarcat faptul că Sălajul se află printre primele județe din țară care au o Sală a Scriitorilor, un cadru destinat special acțiunilor lor culturale, lansărilor de carte și un loc în care să se simtă "acasă". "Dor de Eminescu" la CNS Elevii Colegiului Național "Silvania" Zalău au participat vineri la spectacolul "Dor de Eminescu", organizat de catedra de limba și literatura română a liceului. în Sala festivă a liceului au răsunat poeziile și cântecele compuse pe versurile lui Mihai Eminescu. De asemenea, au avut loc prezentări power-point a vieții și operei marelui poet, precum și modul în care au fost oglindite de-a lungul timpului creațiile eminesciene în scrierile criticilor literari. Spectacolul deschide ciclul de manifestări cultural artistice "Zilele Mihai Eminescu" dedicate aniversării marelui poet. în perioada 14-21 ianuarie, în cadrul Centrului de Documentare și Informare (CDI) la CNI se desfășoară o expoziție de carte denumită "Opera eminesciană". în 18 ianuarie va avea loc o masă rotundă în care vor fi prezentate referate și comunicări științifice ale elevilor pe tema "Eminescu în oglinzile criticii literare", iar în data de 19 ianuarie va avea loc un concurs tematic "Eminescu și generația CNS" de poezie, proză eminesciană, monografie și critică literară, organizat de clasa a XI-a I.