Graiul Sălajului, noiembrie 2014 (Anul 25, nr. 5706-5725)

2014-11-26 / nr. 5723

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Ludovic Orbán este favorit la șefia PNL în locul lui Iohannis def Mihaela Peștean Ludovic Orbán este favorit pentru a prelua locul lui Klaus Iohannis ca președinte interimar al vechiului PNL copreședinte, alături de Vasisile Blaga, al noului PNL (format din fuziunea PNL cu PDL). Pe 22 decembrie, Klaus Iohannis, președintele vechiului PNL, ales la Congresul din vară al PNL, va deveni președintele României cu acte în regulă. Deocamdată, PNL nu a prezentat o dată oficială pentru organizarea unui nou Congres pentru alegerea unui nou lider. Surse din PNL spun însă că Ludovic Orban ar putea fi unul din potențialii candidați la șefia partidului liberalilor, în condițiile în care Crin Antonescu, președintele demisionar al PNL, dinainte de alegearea lui Iohannis, a declarat că nu mai candidează pentru această funcție. Deocamdată discuțiile pentru viitorul copreședinte PNL până în 2017, când noul PNL își va alege un singur președinte, se poartă în spatele cortinei. Surse din PNL au declarat pentru știri pe surse.ro că liberalii își vor desemna un președinte pe 17-18 decembrie, înainte ca Iohannis să plece la Cotroceni. Paul Maghiu, secretar coordonator al PNL Sălaj, ne-a declarat că deocamdată nu se cunosc detalii despre alegerea unui președinte, dar că, dacă va fi vorba despre un interimat, acesta este asigurat de vicepreședintele partidului, ales cu cel mai mare număr de voturi la ultimul Congres, iar acest vicepreședinte este Ludovic Orbán. Ludovic Orbán este un liberal convins, prieten cu conducerea PNL Sălaj, fapt remarcat în urma numeroaselor sale vizite în Sălaj. Ludovic Orbán este un consacrat membru al PNL. A intrat în partid în 1992, la tineret. A fost ministru al Transporturilor în 2007 -2008, în Guvernul Călin Popescu Tăriceanu. Din 2009, Ludovic Orban deține funcția de primvicepreședinte PNL. Miercuri-26 noiembrie 2014 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Ministrul Fondurilor Europene dă explicații zălăuanilor nemulțumiți de reabilitările termice ci Mihaela Peștean Nemulțumirile zălăuanilor care au intrat în programul de reabilitare termică a blocurilor de locuințe din fonduri europene, prin proiectele depuse de Primăria Zalău, au ajuns pe masa ministrului Fondurilor Europene, printr-o interpelare adresată de senatorul PSD Gheorghe Pop. Mai mulți proprietari, membri ai unor asociații de proprietari beneficiari ai programului, s-au dus în audienta la senatorul Gheorghe Pop, nemulțumiți de modul de efectuare a lucrărilor, de faptul că au fost puși să dea jos unele lucrări de reabilitare realizate pe cont propriu, dar și de sumele pe care le au de achitat. "Locatarii unor blocuri vizate de aceste proiecte susțin ca nu au fost informați de la bun început cu privire la costurile ce le revin, iar acum se văd nevoiți să achite și 9.000 de lei partea de cofinanțare. Asta în timp ce unele scări de bloc au fost deja reabilitate termic încă din anul 2010, pe cheltuiala proprietarilor! Problema pe care mi-a adus-o la cunoștința un grup de locatari constă în faptul că acum sunt obligați să accepte demolarea lucrărilor deja existente (izolarea termică de bună calitate, efectuată cu polistiren de 10 cm) și, implicit, reizolarea termică a blocului în condițiile prevăzute de proiectul autorității locale, dar care impune costuri uriașe și din partea locatarilor! Proiectul prevede și închiderea balcoanelor cu tâmplărie termopan, tot pe cheltuiala locatarilor, deși unii nu sunt de acord cu aceasta măsură", se arată în interpelare. Senatorul l-a mai întrebat pe ministru "în ce măsură pot fi modificatre aceste proiecte de reabilitare termică a blocurilor de locuințe, astfel încât sa se țină cont și de părerea și disponibilitatea financiară a locatarilor". Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, i-a răspuns în scris senatorului sălăjean, cu trimiteri la litera legii, dar și ca urmare a verificărilor realizate la nivelul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, că reabilitarea s-a realizat cu respectarea prevederilor legale. Legat de modul în care s-a ținut cont de "părerea și disponibilitatea financiară a locatarilor", ministrul spune că "ratele de cofinanțare ale asociațiilor de proprietari sunt aplicate în funcție de proporția în clădire a familiilor cu venituri mici: 10 la sută contribuția asociației dacă peste jumătate din familii au venit lunar net pe membrii de familie sub 150 euro, 20 la sută dacă peste jumătate din locatari au venit mediu lunar net sub 350 de euro pe persoană. Ministrul mai spune în răspunsul scris că asociațiile de proprietari și primăria au fost consultate obligatoriu pentru înscrierea în programul de finanțare. "Fiecare entitate se exprimă prin actele emise, respectiv prin Hotărâri la a căror emitere au obligația respectării condițiilor impuse de legislația specifică" și că "asociația de propriari răspunde cu Hotărârea Adunării generale a proprietarilor (prin tabele de semnături) de înscrierea în program și apoi mandatează UAT-ul (primăria) prin contract de mandat". Răspunsul mai arată că pentru realizarea investiției este necesar acordul scris a două treimi din numărul locatarilor. Cât privește lucrările realizate pe cont propriu cu polistiren de 10 cm, ministrul spune că "soluția tehnică, adoptată în urma realizării unui audit energetic, trebuie să conducă la reducerea cu minim 40 la sută a consumului de energie pentru încălzire și atingerea unui consum specific de energie pentru încălzire nu mai mare de 90 kwh/metru pătrat pentru zonele climatice I și II și 100 kwh pe metru păstrat pentru zonele climatice III și IV. Astfel, lucrările de reabilitare termică deja existente, care nu conduceau la îndeplinirea condițiilor menționate anterior și pentru care proiectantul nu a dat avizul cu privire la faptul că lucrările respective sunt conforme din punct de vedere calitativ, au trebuit să fie dezafectate", spune Teodorovici. Acesta mai explică faptul că proiectul de reabilitare implică izolarea termică a părții opace a fațadei blocului cu termoizolație de 15 centimetri grosime, înlocuirea tâmplăriei exterioare cu tâmplăriei termoizolantă, inclusiv cele de la căile de acces, de la balcoane și logii, inclusiv izolarea termică a parapeților. Adevărul despre turism Cel mai mare si mai cunoscut hotel din județul Sălaj este închis temporar jos Mihaela Peștean Turismul în Sălaj se clatină. Cel mai cunoscut hotel din județ, Hotel Porolissum Zalău, de trei stele, este închis temporar; în ultimele luni, gradul de ocupare al hotelului nu a trecut de 10 la sută. Lia Stanca, administratorul grupului de firme Vidalis Impex, din care face parte și Hotel Porolissum, Grand Hotel Severus și stațiunea balneară Băile Boghiș, ne-a spus că hotelul Porolissum este închis temporar, dar că se poate redeschide dacă există solicitare de cazare din partea unor grupuri mai mari de persoane. "Porolissum este închis temporar pe perioada de iarnă, pentru a mări gradul de ocupare a hotelului Severus; în ultimele luni, gradul de ocupare nu a crescut de 10 la sută. Fiind un hotel mare, pe perioada de iarnă sunt foarte mari costurile de întreținere", ne-a declarat Lia Stanca. întrebată dacă sunt probleme în turismul sălăjean, cea mai mare investitoare în turism din județul nostru a explicat că "turismul în Sălaj este mai mult un turism de bussiness". "A scăzut foarte mult gradul de ocupare la cazările de noapte, pentru că bugetele companiilor pentru cazări au fost reduse. Mare parte a turismului din Sălaj este turism de bussiness, pe când costurile de exploatare au crescut foarte mult", a declarat Lia Stânca. Aceasta a precizat că restaurantul hotelului va rămâne deschis. Cât privește hotelul Porolissum, unitatea de cazare se va deschide în luna mai, când există o solicitare de cazare a unui grup, și rămâne posibilitatea de redeschidere și mai devreme pentru alte solicitări pentru grupuri mai mari, dar și în cazul în care gradul de ocupare a Hotelului Grand Hotel Severus va ajunge la sută la sută, în prezent fiind de 75 la sută. Boghișul e ocupat integral Parte din grupul Vidalis Impex este și jumătate din stațiunea balneară Băile Boghiș, unde Lia Stanca, împreună cu Elena Udrea, care deține cealaltă jumătate din stațiune, au investit în vară câteva sute de mii de euro în reabilitarea bazinelor exterioare. Lia Stanca spune că, în principiu, este mulțumită de rezultatele după realizarea investiției, doar că lucrările de reabilitare au cuprins aproape toată perioada de vară și s-a redeschis în noua formă pe sfârșitul sezonului. "A fost o perioadă extrem de scurtă (după redeschiderea ștrandului - n.r.). S-a ținut un public foarte mare, s-au făcut îmbunătățiri și abia când am ajuns la un grad de satisfacere a clientului a trebuit să închidem. Pe perioada de iarnă este deschis bazinul interior de la Băile Boghiș. Lia Stanca spune că în prezent sunt ocupate toate locurile de cazare, dar și că se intenționează dezvoltarea stațiunii mai departe, inclusiv modernizarea bazinului interior, care a trecut în acest an doar printr-o fază de igienizare. Administratorul celor trei unități de cazare spune că va organiza petreceri de Revelion atât la restaurantul Hotelului Porolissum, cât și la cel al hotelului Severus și Băile Boghiș. Hotel Porolissum, o istorie de 40 de ani Hotelul Porolissum din Zalău are o istorie de 40 de ani. A fost construit în perioada 1972 -1974. A fost inaugurat oficial pe 10 septembrie 1974. Contextul acelei perioade a necesitat construcția unui nou hotel deoarece capacitatea hotelurilor Carpați (44 locuri), actualul sediu al Direcției de Sănătate publică, și respectiv PCR (40 locuri), actualul Hotel Meseș, nu putea să acomodeze numeroșii delegați care vizitau orașul. Hotelul Porolissum are o capacitate de 72 de camere și patru apartamente. Până în anul 1990, hotelul a fost parte integrantă din Oficiul Județean de Turism Sălaj, subordonat Ministerului Turismului. Cea mai prolifică activitate a hotelului s-a derulat în intervalul 1983 - 1985, când i s-a decernat locul I într-o competiție națională privind gradul de ocupare hotelieră. Cu această ocazie a primit vizita ministrului turismului din acea vreme, potrivit istoricului hotelului prezentat pe siteul unității de cazare. Familia Stanca a cumpărat Hotelul Porolissum și Băile Boghiș în 2006, după care le-a trecut printr-un proces de reabilitare integrală, în 2004, familia Stanca a cumpărat de la IAIFO Zalău cantina și dispensarul, pe care, iarăși printr-un amplu și costisitor proces de reabilitare și extindere, le-au transformat în restaurant și hotel de patru stele, cu centru SPA și bazin de înot.