Graiul Sălajului, ianuarie 2016 (Anul 27, nr. 5997-6016)

2016-01-15 / nr. 6006

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Vineri-15 ianuarie 2016 GRAIUL SĂLAJULUI ! ^ e-mail: graiulsj@unisys.ro Culoarea politică a corupției din Sălaj și Eduard Farcaș Se apropie iute vremea campaniei electorale pentru alegerile locale din luna mai. Din nou, partidele vor promite marea cu sarea. Cele mai importante partide la nivel național - PSD, PNL și UDMR - au intrat în linie dreaptă cu pregătirea alegerilor. Atât liberalii cât și social democrații au căzut de acord că niciun membru de partid cu probleme în justiție să nu mai poată candida. Liberalii și-au dat acordul asupra unui regulament intern, numit "Decalogul PNL" în care sunt regelementate criterile pe baza cărora se aleg candidații PNL la alegerile locale. Socialdemocrații și-au creat un tribunal intern, așa numitul "Tribunal PSD", care va filtra candidații la alegerile localei. Cu atât de multe reglementări vizând candidații partidelor, am fost curioși să vedem care este culoarea politică a corupției descoperite în Sălaj, în rândul primarilor. în total, Sălajul are 17 primari cu dosar penal pe rol. Atât topul primarilor din legislatura 2012 - 2016, cât și topul primarilor din legislatura 2008 - 2012 este condus de PSD Sălaj, care în total are opt primari urmăriți penal. Social-democrații sunt urmați de liberali. PNL Sălaj are 6 astfel de cazuri. UDMR are doi primari cu probleme în justiție, în timp ce ALDE figurează cu unul, asta și pentru că altul nu a mai avut. Topul politic al primarilor destituit PSD Sălaj are patru primari destituiți din funcție - Sandu Bercean de la Meseșenii de Jos, Eugen Bălănean de la Jibou, Dan Șumălan de la Marca și Maghiar Isaia de la Bălan. PNL Sălaj are doi primari destituiți - Ioan Barou de la Bocșa și Lazăr Claudiu de la Dragu. UDMR Sălaj are un singur primar destituit - Maior Andrei de la Crișeni. Primari în funcție cu dosar penal Topul primarilor în funcție care au sau au avut dosar penal pe rolul judecătoriilor este condus de PNL Sălaj, cu trei primari - Vasile Lazăr de la Măeriște (care a câștigat însă procesul), Septimiu Țurcaș de la Șimleu Silvaniei și Liviu Fărcăș de la Cizer. PSD Sălaj are doi astfel de primari - Ioan Cătană de la Chieșd și loan Cheșel de la Cristolț. UDMR Sălaj are un singur primar la această categorie - Varga Andrei de la Cehu Silvaniei. Corupți mai vechi ! Din legislatura 2008 - 2012, Ip și Ionel Chira din Surduc. ALDE Sălaj îl are acum pe PSD Sălaj are doi primari cu PNL Sălaj are un singur pri- fostul primar din Mirșid, procese penalei - Ioan Boer din mar - Petru Cozma din Letca, Avram Sebastian. Sünül Bobota Iamșud’ Someș - Odorhei Poiana .Stench» Camăr Dobrin Lozna I Partcei Vfrșoli Nușfalău Creaca Halmășd Ghibou românași Horoatu ^Crasnei! Valcău! de Jos Sin mi hai Almașului Buciumi Zimbor Almașu Fildu de Jos te infracțiuni au comis primarii destituiți . Șapte primari din legislatura actuală au fost destituiți din ordin de prefect. Primul dintre cei șapte condamnați și destituiți de prefectul Ionel Ciunt a fost primarul comunei Meseșenii de Jos, Sandu Bercean (PSD). Bercean și-a pierdut funcția la finele lunii aprilie 2014, ca urmare a unei decizii definitive a instanței de condamnare la șase luni de închisoare cu executare pentru infracțiunile de conflict de interese în forma continuată, conflict de interese și fals intelectual. Imediat a venit și ordinul de demitere din funcția de edil, semnat de prefectul județului. Atribuțiile sale au fost preluate de viceprimarul Sereș Arpad. A venit apoi și rândul altor primari din județ. Ioan Barou (PNL), primarul comunei Bocșa, a fost condamnat la un an și jumătate de închisoare cu suspendare pentru abuz în serviciu asimilat faptelor de corupție. Primarul a fost condamnat pentru că a emis acte false fiului secretarului comunei, ajutându-l astfel pe acesta să obțină subvenții pentru construirea unei case. Primarul din Crișeni, Maior Andrei (UDMR), condamnat la la pedeapsă de 6 luni de închisoare cu suspendare și doi ani și șase luni termen de încercare, pentru săvârșirea infracțiunii de conflict de interes, a fost și el destituit de prefect la începutul anului trecut. Fostul lider PSD Jibou, care a ocupat și funcția de primar al orașului până a fost destituit de prefect la începutul lunii mai, Eugen Bălănean, este acuzat de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj de abuz în serviciu asimilat faptelor de corupție, o infracțiune de conflict de interese și o infracțiune de purtare abuzivă. în mai 2015, Eugen Bălănean a fost plasat în arest preventiv la domiciliu. Bălănean mai are o condamnare de un an de închisoare cu suspendare pentru conflict de interese, fiind învinuit că a oferit contracte firmei fiului său. Primarul din Jibou a fost primul edil al unui oraș din Sălaj care a fost destituit din funție pentru condamnare în instanță. Primarul din Dragu, Claudiu Lazăr (PNL), s-a aflat în conflict de interese pentru că și-a angajat mama, pe Rodica Lazăr, fost primar al comunei Dragu, în funcția de consilier personal al primarului. Primarul comunei Bălan, Maghiar Isaia (PSD), a fost reținut pe 26 noiembrie de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, fiind acuzat de săvârșirea a trei infracțiuni de abuz în serviciu asimilate faptelor de corupție și conflict de interese. Ultimul primar destituit este primarul comunei Marca, Dan șumălan (PSD), arestat pentru corupție, acuzat de luare de mită. Acuzațiille aduse celor șase primari în funcție Liviu Nicolae Farcaș (PNL), primarul comunei Cizer, a fost trimis în judecata acuzat de conflict de interese, efectuarea de operațiuni financiare ca acte de comerț în incompatibilitate cu funcția deținută și de abuz în serviciu asimilat faptelor de corupție. Printre altele, a dispus plata a 60.700 de lei către o societate comercială în baza unei facturi pentru lucrări de deszăpezire care nu au fost efectuate. Vasile Lazăr (PNL), primarul comunei Măeriște, a fost trimis în judecată și condamnat pentru două infracțiuni la pedeapsa amenzii penale de 6.000 de lei. El a fost achitat doar pentru o faptă, cea de abuz în serviciu. Varga Andrei (UDMR), primarul orașului Cehu Silvaniei, este trimis în judecată pentru mai multe infracțiuni de abuz în serviciu, fals intelectual și uz de fals. A efectuat decontări ilegale la mai multe lucrări neefectuate, prejudiciind astfel bugetul local; a majorat nelegal cu suma cu 74.929 de lei prețul unui contract de lucrări încheiat între firma Drum Construct și Primăria Cehu Silvaniei. Ioan Cătană, primarul PSD-ist al comunei Chieșd, a fost acuzat la începutul lunii martie a anului trecut de către procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj de trei fapte de corupție și conflict de interese. La începutul lunii aprilie, procurorii au renunțat la două capete de acuzare după cum ne informa la acel moment Pompilia Stana, purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj. Primarul orașului Șimleu Silvaniei, Septimiu țurcaș (PNL), a fost trimis în judecată, acuzat de abuz în serviciu contra intereselor publice, fals în înscrisuri și uz de fals. Ioan Cheșeli (PSD), primarul comunei Cristolț, a fost trimis în judecata pentru ca a acordat contracte de lucrări "cu dedicație", dar nu fara "interese materiale". I foștilor din perioada 2008 - 2012 Problemele cu probleme în justiție și patru dintre cei care în mandatul trecut au fost primari. Fostul primar al comunei Ip, loan Boer (PSD), a fost condamnat într-un dosar la patru ani de închisoare cu suspendare, iar în alt dosar la trei ani de închisoare cu suspendare. El a fost acuzat de corupție, după ce pe vremea când era primar și președinte al comisiei locale de fond funciar din Ip a împroprietărit patru cetățeni cu terenuri din proprietatea Composesoratului din Cosniciu de Sus, terenuri pe care apoi edilul le-a vândut concubinei sale pentru a-și face împreună o casă de vacanță acolo. Fostul primar al comunei Surduc, Ionel Daniel Chira (PSD), a fost trimis în judecată pentru săvârșirea a două infracțiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice, deoarece și-a însușit prin intermediul unui locuitor din comună suprafața de 2.800 de metri pătrați de teren. Teren pe care l-a vândut mai apoi celui cunoscut drept regele asfaltului, Costel Cășuneanu, administrator al SC Pa&Co, pentru a amenaja o bază de producție. Ionel Chira a fost condamnat la trei ani și jumătate de închisoare cu suspendare. Fostul primar de Mirșid, Avram Sebastian Vasile (acum ALDE), a fost trimis în judecată acuzat de abuz în serviciu. Curtea de Apel Cluj a dispus însă încetarea procesului penal, după ce Avram Sebastian a achitat un prejudiciu de 9.000 de lei. Fostul primar de Letca, Petru Cozma (PNL), a fost trimis în judecată pentru abuz în serviciu contra intereselor publice, asimilat faptelor de corupție. Fostul edil este acuzat că în calitate de primar, a dispus, cu încălcarea dispozițiilor legale și contractuale, plata sumelor de 20.000 de lei și 74.972 lei către societatea Mirghis Plus, cauzând prejudiciu Consiliului Local Letca. Primarul din Marca rămâne după gratii ei Eduard Farcaș Primarul comunei Marca, Șumălan Dan Ioan, vicepreședine al Tineretului Social Democrat Sălaj, care a fost arestat la începutul lunii trecute pentru luare de mită, a cerut miercuri, 13 ianuarie, magistraților Tribunalului Sălaj să- i înlocuiască măsura arestului prevenmtiv cu arest la domiciliu sau control juidiciar. Magistrații nu au fost însă de acord cu cererile fostului primar din Marca, astfel că acesta rămâne după gratii. Tribunalul "respinge ca neîntemeiată cererea formulată de inculpatul ș.C.I., fără antecedente penale, cercetat pentru săvârșirea infracțiunilor de luare de mită în formă continuată și abuz în serviciu ca infracțiune asimilată infracțiunilor de corupție", ne-a transmis Moldovanu Costin, purtătorul de cuvânt al Tribunalului Sălaj. Sentința îl obligă pe Șumălan și la plata sumei de 300 lei, reprezentând cheltuieli judiciare avansate de stat. Șumălan a fost arestat în 4 decembrie, după ce din rechizitoriul Parchetului a reieșit că, în calitate de primar al comunei Marca, Șumălan Dan Ioan a primit foloase pentru sine și pentru membrii familiei sale în valoare de 23.000 lei de la o societate comercială cu care Primăria Marca a încheiat în perioada 2012 - 2014 un număr de patru contracte de achiziție publică, în valoare totală de 134.515 lei.