Graiul Sălajului, ianuarie 2020 (Anul 31, nr. 6985-7003)

2020-01-15 / nr. 6992

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Miercuri - 15 ianuarie 2020 Prefectul de Sălaj, Virgil Țurcaș, și-a prezentat echipa de consilieri ■Si Georgel Babiuc Marți, 14 ianuarie 2020, la sediul temporar al Prefecturii, a avut loc prima conferință de presă a Instituției Prefectului din acest an organizată de noul prefect Virgil Țurcaș, in cadrul careia a fost prezenta Cancelaria Prefectului. Aceasta este formată din Paul Maghiu - directorul Cancelariei, Alexandru Tamba-consultant pe probleme economice, Adriana Sabou - funcționar în cadrul Instituției Prefectului și purtătorul de cuvânt- Florina Man. "De acesta data sunt in formulă completă, avem cancelaria completă, ei fac parte din echipa mea și împreună cu profesioniștii din instituții vom încerca să îmbunătățim mediul public și să ne îndeplinim cu brio atribuțiile pe care le avem." a spus prefectul Virigl Turcas înainte de a da cuvântul celor trei persoane care fac parte din Cancelaria Prefectului de Sălaj. Directorul Cancelariei Paul Maghiu - fost jurnalist la Graiul Sălajului și Adevărul, cu experiență în administrația locală și în activitatea de comunicare și relații publice (fost consilier județean, fost purtător de cuvânt al SC Transurbis SA și Citadin, șef Birou Relații cu Publicul la Compania de Apă Someș SA, Sucursala Zalău). In cadrul conferinței Maghiu a anunțat că și-a dat demisia din Consiliul Județean Sălaj. "Am o experiență pe zona de administrație fiind din 2016 și până in prezent membru al Consiliului Județean Sălaj" a spus Maghiu. Consultant pe probleme economice Alexandru Tamba - economist, experiență peste 35 ani, membru CECCAR filiala Sălaj din 1995, președinte CECCAR 2008-2016, membru al Camerei Consultanților Fiscali din 2009, contabil șef și apoi director economic la SC Drumuri și Poduri SA Sălaj în perioada 1990- 2002, a activat în ultima perioadă la firma de contabilitate și consultanță financiară proprie. Tamba a declarat "Am o experiență de vreo 35 de ani in domeniul economic rolul meu pentru care am fost adus în prefectură de către domnul prefect, este acela de specialist pe probleme economice. " Purtătorul de cuvânt Florina Man - fostă angajată a S.C. Simex S.A. șimleu Silvaniei- Departamentul Relații Publice. Florina ne-a vorbit despre "prima dragoste in presa scrisa" care a început in studenție, "acum 15-17 ani" când a lucrat pentru Agenția de Presă Mediafax, iar mai apoi a continuat ca redactor știri la Radio Transilvania Zalău și colaborator în presa scrisă. Adriana Sabou - funcționar în cadrul Instituției Prefectului nu a fost prezentă la conferința de presă. "Nu credem în soluții providențiale și suntem conștienți de faptul că mandatul acestei echipe poate fi unul de scurtă durată, dar ne dorim ca această perioadă să stea sub semnul decenței, a responsabilității și a transparenței" a declarat prefectul de Sălaj, Virgil Iurcaș, la prezentarea consilierilor care vor face parte din cancelaria sa. Câștigul salariat mediu brut, pe total în țară, în luna noiembrie 2019 a fost de 5196 lei și cel net de 3179 lei  s. Georgel Babiuc Conform datelor transmise de Direcția de Statistica Județeană Sălaj, luni 13 ianuarie 2020, în luna noiembrie 2019, câștigul salariat mediu nominal brut, pe total țară, a fost de 5196 lei, cu 106 lei (+2,1%) mai mare decât în luna octombrie 2019. Câștigul salariat mediu nominal net, pe total țară, a fost de 3179 lei, în creștere față de luna precedentă cu 63 lei (+2,0%). Valoarea cea mai mare câștigului salarial mediu nominal a net s-a înregistrat în activități de servicii în tehnologia informației (inclusiv activități de servicii informatice) (7610 lei), iar cea mai mică în fabricarea articolelor de îmbrăcăminte (1803 lei). Noiembrie 2019 comparativ cu Octombrie 2019 în luna noiembrie 2019, în majoritatea activităților din sectorul economic , nivelul câștigului salarial mediu net a fost mai mare decât în luna octombrie 2019 ca urmare a acordării de premii ocazionale (prime trimestriale, anuale, pentru performanțe deosebite sau al 13-lea salariu), drepturi în natură și ajutoare bănești, sume din profitul net și din alte fonduri (inclusiv bilete de valoare). De asemenea, creșterile câștigului salarial mediu net s-au datorat realizărilor de producție ori încasărilor mai mari (în funcție de contracte/proiecte), cât și a disponibilizărilor de personal cu câștiguri salariale mai mici față de medie, din unele activități economice. Cele mai semnificative creșteri ale câștigului salarial mediu net, în luna noiembrie 2019, față de luna precedentă au fost înregistrate în următoarele sectoare: activități de editare (+12,6%); tipărire și reproducerea pe suporți a înregistrărilor (+12,3%); activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune; înregistrări audio și activități de editare muzicală; activități de difuzare și transmitere de programe (+12,1%); fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor (+11,4%); extracția minereurilor metalifere (+8,8%); fabricarea de mașini, utilaje echipamente a.c.a. (+8,3%); actiivități auxiliare pentru intermedieri financiare, activități de asigurare și fonduri de pensii (+7,5%); fabricarea echipamentelor electrice (+7,1%); activități de servicii în tehnologia informației; activități de servicii informatice (+6,9%). Scăderile câștigului salarial mediu net față de luna precedentă au fost determinate de acordarea în luna octombrie 2019 de prime ocazionale, drepturi în natură și ajutoare bănești, sume din profitul net și din alte fonduri (inclusiv bilete de valoare). De asemenea, scăderile câștigului salarial mediu net au fost cauzate de nerealizările de producție ori încasările mai mici (în funcție de contracte/proiecte), precum și de angajările în unele activități economice, de personal cu câștiguri salariale mai mici față de medie. Cele mai semnificative scăderi ale câștigului salarial mediu net, în luna noiembrie 2019, față de luna precedentă au fost înregistrate în următoarele sectoare: industria metalurgică (6,3%); extracția petrolului brut și a gazelor naturale (4,0%); transporturi pe apă (3,5%); producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (2,2%); repararea, întreținerea și instalarea mașinilor și echipamentelor (1,9%), transporturi aeriene (1,3%). GRAIUL SĂLAJULUI e_mail: graiulsj@unisys.ro ^ Cumulul pensiilor cu alte venituri. Toate noutățile anului 2020 vs. Delia Sibian Persoanele care încasează pensie (pentru limită de vârstă, anticipată de invaliditate sau de urmaș) pot să cumuleze aceste venituri cu alte tipuri de câștiguri. Există însă reguli care trebuie respectate. Limitele privind cumularea pensiei cu alte venituri depind de mai mulți factori, inclusiv de tipul de pensie pe care o persoană îl are. 1. Cumulul pensiei pentru limită de vârstă cu alte tipuri de venituri: în acest caz, legislația este cea mai permisivă comparativ cu pensia anticipată sau pentru invaliditate cumulată cu alte tipuri de venituri, de exemplu. Cei pensionați pentru limită de vârstă pot cumula pensia cu venituri din salarii sau cu alte venituri din activități independente cum ar fi cele dintr-o activitate desfășurată ca persoană fizică autorizată; în ceea ce privește suma obținută, aceasta nu contează - nu există nicio limită în această privință. 2. In ceea ce privește persoanele pensionate anticipat sau anticipat parțial, acestea pot cumula veniturile dintr-o astfel de pensie cu orice venituri dintr-o activitate independentă, indiferent de venitul obținut prin intermediul activității indepdendente. In schimb, cei pensionați anticipat (sau anticipat parțial) nu pot obține venituri salariale sau venituri din funcții elective (cu excepția indemnizației de consilier local/județean), de exemplu: Din 2021 va exista un singur tip de pensie anticipată. Concret, se va renunța la pensia anticipată fără penalizări (pensia anticipată simplă) și va exista numai cea cu penalizări (pensia anticipată parțială), de 3. In privința pensiilor obținute către cei cu invaliditate, condițiile diferă în funcție de gradul de invaliditate. Practic, cei cu gradele I și II de invaliditate nu pot cumula pensia cu venituri din salarii, însă o pot cumula cu venituri din activități independente. In cazul pensiei de invaliditate de gradul al III-lea, se aplică aceleași reguli, cu excepția faptului că cei care obțin astfel de pensii pot obține și venituri salariale, în limita a jumătate din programul normal de lucru al locului de muncă. 4. In cazul pensiilor de urmaș, nu există o interdicție cu privire la cumularea acestei pensii cu veniturile din alte activități indepdendente. In privința cumulării pensiei de urmaș cu venituri din salarii, există limitări, în funcție de situația specifică. 2020, anul femeilor - primare îs Delia Sibian Fostul comisar european, sălăjeanca Corina Crețu a făcut duminică seara, 12 ianuarie 2020, o postare pe Facebook, în care spune că prima provocare politică majoră a anului 2020 vor fi alegerile locale, unde speră ca un număr cât mai mare de femei să ocupe funcții de primar. "In calitate de Comisar European pentru politica regională, am încurajat participarea femeilor în ceea ce privește deciziile adoptate la nivel local. In fiecare an, am organizat mese rotunde pe tema egalității de gen în mediul urban, ceea ce îmi propun să organizez și din postura de Membru al Parlamentului European. In prezent, doar 15% din primarii orașelor europene sunt femei. Oferirea de oportunități femeilor pentru a ocupa funcții publice reprezintă o provocare pentru structurile de dinamică a puterii ce perpetuează inegalitatea de gen, provocare ce are ca rezultat final însă îmbunătățirea vieții cotidiene a tuturor cetățenilor. Pornind de la trei rapoarte - cel privind "Orașele ce promovează egalitatea de gen", finanțat de Comisia Europeană în cadrul programului URBACT, cel referitor la "Monitorul regional al egalității de gen", elaborat de Direcția Generală pentru Politică Regională și Urbană a Comisiei Europene, împreună cu Centrul Comun de Cercetare, și cel despre "Promotorul egalității de gen ", publicat în cadrul Programului ONU Habitat - am avut în vedere, în special, practicile inovatoare în ceea ce privește planificarea și guvernanța urbană echitabilă și modalitățile prin care orașele pot deveni lideri în domeniul sprijinirii egalității de gen. Aceste instituții vor rămâne partenere și sper să mă pot implica în cât mai multe acțiuni de acest gen. întotdeauna am fost de părere că femeile trebuie să ocupe locul pe care îl merită în societate, iar respectarea egalității de șanse între femei și bărbați reprezintă o valoare fundamentală a Uniunii Europene. Tocmai de aceea, am salutat cu bucurie lansarea, în luna ianuarie a anului trecut, a unei inițiative dedicate femeilor antreprenoare din România și finanțată de Banca Europeană de Investiții, în cadrul Planului de Investiții pentru Europa - așanumitul Plan Juncker. E vorba de un împrumut în valoare de peste 22 de milioane de euro pe care BEI l-a acordat României pentru a sprijini IMM-urile deținute sau conduse de femei. Se estima atunci că aproximativ 260 de IMM-uri vor beneficia de acest ajutor financiar, care va sprijini astfel 6.100 de locuri de muncă din țara noastră. Aș fi curioasă să aflu în ce măsură acest deziderat s-a realizat Europa are nevoie de entuziasm și de energie pozitivă, pentru a putea construi împreună un viitor comun mai bun și mai sigur pentru noi toți", a scris Corina Crețu pe Facebook.