Graiul Sălajului, aprilie-iunie 2021 (Anul 32, nr. 7296-7355)

2021-05-05 / nr. 7318

Îs. Andreea Mureșan Dorica Dan, managerul Centrului NoRo Zalău, a fost inclusă în Topul celor 100 de manageri de succes din România realizat anual de revista Capital. Anunțul a fost făcut chiar de Dorica, pe pagina oficială a Centrului NoRo: ”Se pare că am fost inclusă recent în clasamentul Top 100 manageri din România, realizat de revista Capital. Mi-am dat seama încă o dată de adevărul din spatele cuvintelor lui Paulo Coelho: „ dacă lupți pentru visul tău, într-o zi visul tău va lupta pentru tine. Mulțumesc tuturor celor care sunt alături de noi! Sărbători binecuvântate!” Autorii revistei și-au motivat alegerea și includerea Doricăi Dan în Topul lor printr-un mesaj emoționant: ”Din dragoste pentru Oana, fiica ei, Dorica Dan a mutat munții din loc și a creat singurul centru cu o abordare holistică pentru îngrijirea pacienților cu boli rare din România și din centrul Europei - Centrul de Boli Rare. Acesta se numește Noro și se află la Zalău”. Pentru reușitele sale, pentru rezistența sa în luptele continue cu sistemul, dar mai ales pentru ceea ce a reușit să facă pentru pacienții cu boli rare din România și pentru aparținătorii acestora, pentru că a dus renumele Sălajului și al Zalăului pe buzele multor români prin eforturile sale, Dorica merită felicitări și recunoștință. „Cel mai mare proiect din cariera mea va rămâne înființarea Centrului Nord la Zalău prin Programul de Cooperare Norvegiano - Român, după modelul norvegian al Centrului pentru Boli Rare Frambo. NoRo a fost deschis în anul 2011. A fost un proiect de peste 2 milioane de euro prin care am construit și dotat centrul, am creat un grup de colaborare interdisciplinară și intersectorială pentru propunerea unui Plan Național de Boli Rare”, a declarat Dorica Dan pentru Capital. 25 mai, termen limită pentru Declarația unică vs. Anamaria Tempe Până la data de 25 mai, trebuie depusă la Fisc Declarația unică privind veniturile estimate în 2021 și veniturile realizate în 2020. Declarația unică (formularul 212) este o declarație pe care o depun persoanele fizice, pentru diversele forme de venit obținute, în baza căreia se stabilesc taxele datorate statului. Termenul de depunere este data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a veniturilor, în vederea declarării venitului realizat și a stabilirii și definitivării impozitului anual pe venit și a contribuțiilor sociale. Documentul are și o parte de venit estimat, pentru veniturile aferente anului 2021. In cazul exercitării opțiunii privind destinația unei sume reprezentând până la 3,5 % din impozitul datorat pentru venitul net anual (formularul 230) pentru susținerea entităților nonprofit sau a unităților de cult, precum și acordarea de burse private, persoana respectivă intră sub sancțiunea decăderii, până la data de 25 mai a anului următor celui de realizare a veniturilor dacă nu respectă termenul limită, în cazul contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal sau al celor care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare, pentru care impunerea este finală, și care nu au avut până la acea dată obligația depunerii declarației unice, documentul se depune în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului/încheierii contractului între părți. Pe de altă parte, cei care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, în situațiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor încheiate între părți, și în care chiria este exprimată în lei sau reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută,, depun declarația tot în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. Contribuabilii care au venituri din activități independente, pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit, în situația opririi activității în cursul anului, respectiv a întreruperii temporare, sunt obligați să depună declarația și să își calculeze impozitul pe venit la finalul celor 30 de zile de la începerea activității. Potrivit legii, declarația se completează și se depune de către persoanele fizice care în anul de impunere au realizat, ori individual, ori într-o formă de asociere, venituri și pierderi din România ori din străinătate, și care datorează impozitul pe venit și contribuții sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului Fiscal. Documentul privind veniturile se poate depune prin SPV (spațiu privat virtual), prin intermediul portalului www.e-guvernare.ro în secțiunea Depunere Declarații, pe baza certificatului digital calificat, pe hârtie, direct la registratura organului fiscal, și prin poștă, cu confirmare de primire. în aprilie, amenzi de peste două miliarde pentru mediul sălăjean poluat Andreea Mureșan Vă semnalam în urmă cu câteva săptămâni că, odată cu venirea primăverii, peste tot în Sălaj au ieșit la iveală deșeurile aruncate de oameni pe unde au apucat, asta în ciuda faptului că fiecare familie, fiecare societate comercială sau instituție din județ are contract cu firmele de salubrizare. Dacă punem la socoteală și că suntem printre puținele județe din țară în care funcționează o depanie modernă și ecologică, cu stații de sortare aferente, investiții realizate cu eforturi financiare importante, ar trebui ca azi să nu mai vorbim de poluarea mediului și de amenzi deoarece ar însemna că avem un județ curat, în care locuiesc oameni civilizați care vor un Sălaj mai verde pentru generațiile de azi și de mâine. Doară că realitatea este cu totul alta. Statisticile bat investițiile pentru mediu în doar ultima lună, comisarii Gărzii de Mediu Sălaj au efectuat peste o sută de controale și au aplicat amenzi de peste două miliarde de lei vechi pentru gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor, semn că sălăjenii continuă să nu respecte legislația în domeniu și, poate cel mai grav aspect, continuă să își bată joc de mediul în care trăiesc. Dacă analizăm datele transmise de Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu (CJGM) Sălaj, în urma unei solicitări de presă, constatăm că nu doar oamenii de rând aruncă deșeurile menajere pe unde apucă. Poluatori găsim și în rândul societăților comerciale sau chiar primării (UAT-uri). Răzvan Fazacaș, comisar-șef în cadrul instituției, a precizat pentru Graiul Sălajului că numai în cursul lunii aprilie au fost efectuate 106 acțiuni de inspecție și control pe raza județului Sălaj, în urma cărora comisarii CJCM Sălaj au constatat ca principale neconformități „gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor rezultate din activitate, fiind încălcate astfel prevederile Legii 211/2011 privind regimul deșeurilor”. Pentru neconformitățile găsite de comisarii Gărzii de Mediu, au fost aplicate 23 de sancțiuni contravenționale în cuantum de 215.500 de lei. Ca sancțiuni complementare a fost suspendată activitatea în cazul a trei operatori economici și a fost dispusă desființarea unei lucrări. Nici trei primării sălăjene nu au scăpat de aplicarea legii de către comisari, fiind sancționate contravențional pentru depozitarea necontrolată a deșeurilor. în luna mai, comisarii bat din nou la ușile UAT-urilor Potrivit sursei citate, acțiunile de inspecție și control pentru respectarea legislației de Mediu vor continua pe tot parcursul anului. Iar tematica stabilită pentru perioada imediat următoare de către Garda de Mediu Sălaj include acțiuni de inspecție și control la stațiile de epurare din județ, modul în care se salubrizează fiecare unitate administrativ-teritorială, modul in care sunt gestionate deșeurile în comunele și orașele sălăjene și dacă se aplică și se respectă Legea picnicului nr. 54/2012.