Graiul Sălajului, aprilie-iunie 2022 (Anul 33, nr. 7546-7605)

2022-05-05 / nr. 7567

ACTUALITATE GRAIUL SĂLAJULUI r\ www.grAiulsalajului.ro _______ ..___________________________________________________________________________ Joi - 5 mai 2022 ---------------------------- e-mail: gratulsj@umsys.ro ^ Andreea Mureșan Primăria Zalău intenționează să reabiliteze cu fonduri din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) clădirile a trei unități de învățământ și clădirea Serviciului de Administrare a Domeniului Public (SADP). Consilierii locali din Zalău au aprobat în ședința ordinară de la finele lunii aprilie fondurile necesare întocmirii expertizei și auditului energetic pentru clădirile care necesită eficientizare energetică. Conform proiectului adoptat, Școala Gimnazială "Iuliu Maniu”, pentru cele trei corpuri de clădire alipite, a primit 45 de mii de lei, Școala Gimnazială ’’Porolissum” (trei corpuri de clădire separate plus clădirea structurii din Ortelec) a primit 68 de mii de lei, iar Liceul Tehnologic ’’Mihai Viteazul”, cu 5 corpuri de clădire, a primit 83 de mii de lei. Pentru sediul SADP, consilierii locali au aprobat suma de 20 de mii de lei. Costurile totale pentru documentații se ridică la suma de 196 de mii de lei, fonduri alocate din bugetul local. "Având în vedere oportunitatea oferită de PNRR pentru a îmbunătăți din punct de vedere energetic clădirile publice, precum și posibilitatea de a depune cereri de finanțare în parteneriat, ținând cont de termenul scurt în care trebuie depuse cererile de finanțare, propunem pregătirea a patru cereri de finanțare (3 pentru renovare moderată, 1 pentru renovare aprofundată), în parteneriat cu Școala Gimnazială Iuliu Maniu, Școala Gimnazială Porolissum, cu structură Școala Gimnazială "George Coșbuc”, Liceul Tehnologic ’’Mihai Viteazul” și Serviciul de Administrare a Domeniului Public Zalău (renovare aprofundată). Cele 3 unități de învățământ și SADP vor fi responsabile cu asigurarea expertizei tehnice și a auditului energetic, inclusiv pentru derularea procedurii de achiziție”, se arată în nota de fundamentare a Hotărârii de Consiliu Local. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a lansat în 1 aprilie 2022 sesiunea de depunere a proiectelor pentru creșterea performanței energetice a clădirilor publice, în cadrul Programului național de redresare și rezidență. Termenul final de depunere pentru această primă sesiune este 30 mai 2022; apelul este unul competitiv la nivelul județului Sălaj, fiind alocate 13.720.080,00 euro fără TVA pentru renovare moderată (prin renovare moderată se înțelege intervenția ce conduce la o reducere a consumului de energie primară de 30-60%), în prezent fiind disponibilă suma de 8.527.055,00 euro, din care se pot finanța 19.380 mp de construcție, 1.879.463.00 euro fără TVA pentru renovare aprofundată (prin aprofundată se înțelege intervenția ce conduce la o reducere a consumului de energie primară de 30-60%), în prezent fiind disponibilă suma de 188.993.00 euro, din care se pot finanța 378 mp de construcție. TVA- ul aferent cheltuielilor eligibile se va asigura din bugetul de stat. Copiii cu vârste între 3 și 5 ani pot fi înscriși la grădiniță în anul școlar 2022-2023, începând cu data de 16 mai, în cazul celor care se reînscriu. Pentru copiii care sunt înscriși prima dată, depunerile dosarelor de înscriere debutează la data de 30 mai. Criteriile de înscriere rămân neschimbate față de cele din anul școlar în curs, a precizat secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar, Florian Lixandru, citat de edupedu.ro “Dosarele pentru înscrierea copiilor la grupa mică pot fi depuse începând cu data de 30 mai, iar în data de 16 mai se pot depune actele pentru reînscrierea copiilor ce urmează să intre în grupele mijlocie și mare. Am trimis semnat deja nota și urmează să o trimitem azi sau mâine către inspectoratele școlare. Condițiile de înscriere sunt neschimbate față de anii trecuți, în limita locurilor disponibile, și copiii de 2 ani pot fi înscriși la grădiniță”, a anunțat Florian Lixandru. Inspectoratul Școlar Județean Sălaj nu a publicat încă numărul de locuri disponibile și care este rețeaua școlară a învățământului preșcolar din județ pentru anul școlar 2022-2023. Care sunt criteriile generale și specifice de înscriere Ocuparea locurilor libere după finalizarea etapei de reînscriere se face, de regulă, în ordinea descrescătoare a grupelor de vârstă: grupa mare, grupa mijlocie și grupa mică, în situația în care, într-o unitate de învățământ, numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul locurilor libere, vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și criterii de departajare specifice. în anul școlar în curs, criteriile generale de departajare au fost: existența unui document care dovedește că un copil este orfan de ambii părinți (situația copilului care provine de la o casă de copii/ un centru de plasament/ plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți); existența unui document care dovedește că un copil este orfan de un singur părinte; existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă; existența unui document medical eliberat de medicul specialist/ certificat de orientare școlară și profesională/ certificat de încadrare în grad de handicap a copilului. Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învățământ preșcolar sau cu grupe de preșcolari, aprobate în Consiliul de administrație al unității și avizate de către consilierul juridic al Inspectoratului Școlar Județean. Aceste criterii specific vor fi aplicate doar după epuizarea criteriilor generale. Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învățământ va preciza documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le depună în momentul validării cererii-tip de înscriere. Pentru asigurarea transparenței procesului de reînscriere/ înscriere, conducerile unităților de învățământ preșcolar vor posta, de asemenea, pe site-ul unității de învățământ ISJ și, la vedere, pentru toți cei interesați, informații despre capacitatea instituției (numărul de copii pentru care a fost proiectată); numărul de locuri aprobat prin planul de școlarizare pentru anul școlar (pe grupe de vârstă: mică, mijlocie, mare); criteriile generale și criteriile specifice pentru înscrierea copiilor. Andreea Mureșan Educația din Sălaj) sprijinită cu bani din Islanda, Liechtenstein și Norvegia •s. Alma Rad Un număr de opt unități de învățământ din județul Sălaj vor beneficia de sprijin în cadrul programului Școala încrederii, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia. Asociația Wellbeing Institute, din Cluj-Napoca, cea care implementează programul Școala încrederii în peste 100 de școli și grădinițe de stat din România, a câștigat o finanțare de aproape 100.00 de euro din partea Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia, prin granturile SEE 2014-2021, în cadrul proiectului POVESTEA merge mai departe Creșterea capacității de fundraising pentru schimbare în educație. Prin intermediul proiectului, Asociația Wellbeing Institute își propune ca, în decurs de 12 luni, să atragă sprijinul a peste 5500 de donatori recurenți, persoane fizice, care să susțină constant programul Școala încrederii. Din programul Școala încrederii fac parte opt instituții de învățământ din județul Sălaj. E vorba despre Școala Gimnazială „Porolissum” Zalău, Școala Gimnazială „Simion Bărnuțiu” Zalău, Liceul Tehnologic „Voievodul Gelu” Zalău, Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Zalău, Grădinița cu Program Prelungit „Căsuța cu Povești” Zalău, Grădinița cu Program Prelungit „Voinicel” Zalău, Grădinița cu Program Prelungit nr.3 Șimleu Silvaniei, Școala Gimnazială nr. 1 Dobrin. Programul Școala încrederii, implementat de Wellbeing Institute, se află în cel de-al doilea an de existență, iar în mai puțin de o lună va demara o nouă campanie de recrutare de școli și grădinițe de stat care să fie incluse în program începând cu anul școlar 2022-2023, în cei cinci ani în care fiecare școală sau grădiniță de stat este parte din proiect, directorii, personalul didactic, non-didactic și administrativ trec printr-o serie de traininguri și sesiuni de coaching construite pe patru piloni principali: responsabilitate personală, bunăstare, progres academic și comunitate activă. Printre altele, Școala încrederii derulează un program dedicat exclusiv directorilor, intitulat “Școala Directorilor cu încredere”, dar și mai multe sesiuni dedicate adolescenților, sub titlul “încrezător”. în cadrul acestora din urmă, adolescenții din școlile implicate vor urma, în premieră în România, și cursuri de combatere a fake-news-ului, susținute de jurnaliști cu experiență. __.............***■»""»...............—