Împreună, 2000 (Anul 10, nr. 94-102)

2000-07-01 / nr. 100-102

Editat de Asociaţia Culturală şi de Prietenie EGYÜTT - ÎMPREUNĂ „Adevăratul meu ideal călăuzitor este idealul înfrăţirii între popoare, înfrăţire în pofida oricăror duşmănii şi învrăjbiri.“ Preşedinte de onoare: inginer MATEI VINTILĂ Anul X. Numerele 7-8-9 (100-101 -102) 24 pagini, IULIE-AUGUST-SEPTEMBRIE 2000 3000 lei Pentru a suta oară în fata cititorilor Soarta m-a binecuvântat - sau poate m-o fi pedepsit (?) - cu faptul că, în ultimele decenii, am activat în cercurile de conducere ale unor publicaţii maghiare din România, una cu caracter literar, cealaltă cu profil cultural, având de două ori prilejul de a mă adresa nemijlocit cititorilor în numele redacţiilor cu ocazia împlinirii a o sută de numere ale acestor publicaţii. Pentru prima dată am conferit titlul de mai sus articolului de fond al numărului 100 al publicaţiei Igaz Szo, în decembrie 1969, când am editat numărul festiv al publicaţiei scriitorilor maghiari din patria noastră, editată de Uniunea Scriitorilor la Târgu Mureş, în calitate de redactor şef al publicaţiei Igaz Szo, pot afirma fără exagerare că, atât în redactarea acelui număr jubiliar al fostei reviste literare, cât şi în cea a publicaţiei culturale „Egyitt-Împreună” din Bucureşti, care apare sub îngrijirea Asociaţiei Culturale şi de Prietenie cu acelaşi nume, am fost principalul realizator. Dar diferenţa dintre aceste două jubilee este nespus de mare. Nu numai pentru faptul că, la apariţia numărului 100 al publicaţiei Igaz Szo, aveam vârsta de 39 de ani, iar acum, la apariţia şi redactarea numărului special al revistei „Egyutt împreună”, am depăşit deja cu un an vârsta de 70 de ani, înainte de orice, inexprimabila mare diferenţă calitativă dintre condiţiile politico-sociale ale anului 1961 şi cele ale României anului 2000 şi, desigur, mai constă şi în faptul că, în timp ce publicaţia Igaz Szo avea un evident caracter beletristic, revista noastră bilingvă nu are nici pe departe un caracter literar, ci, într-un înţeles mai larg, are un caracter cultural, civic, independent şi echidistant politic, reflectând activitatea Asociaţiei Culturale şi de Prietenie care funcţionează cu un caracter nonprofit, încercând să ofere o imagine cuprinzătoare despre întreaga viaţă spirituală, ştiinţifică şi culturală din patria noastră, considerând drept sarcina sa fundamentală cunoaşterea şi popularizarea reciprocă a valorilor spirituale maghiare şi româneşti. La înfiinţarea din urmă cu aproape 10 ani a revistei „Együtt împreună”, am pornit cu Hajdú Győző (Continuare în pag. 9) Simpozion închinat operei publicistice a lui Mihai Eminescu La 24 mai 2000, în Sala de conferinţe a Hotelului Bucureşti din Capitală, revista noastră bilingvă “Egytrtt-împreună“ a organizat împreună cu ziarul “Ultima oră" (director Ion Marin) şi cu întreprinderea poligrafică “Cromoman" (director Teodor Bulza) un simpozion consacrat publicisticii celui mai mare poet român al tuturor timpurilor. Dezbaterea desfăşurată în cadrul ‘Anului Eminescu', a prilejuit intervenţii pline de idei privind opera publicistică a poetului. Au participat academicieni, eminescologi, istorici literari, scriitori, poeţi, ziarişti, personalităţi ale vieţii politice, precum şi invitaţi din cercul de prieteni ai revistei “EgyCitt-împreună’, după cum urmează: Dimitrie Vatamaniuc, Ion Dodu Bălan, N. Georgescu, Fănuş Neagu, Adrian Păunescu, Elvira Ivaşcu, Li Jiayu poet chinez, Fănuş Băileştean, Mircea Micu, Mihai Ungheanu, Viorel Ştirbu, Gelu Voican,Voiculescu, Ion Brad, Alexandru Brad, Vasile Bălan, Andrei Păunescu, Teodor Bulza, Illés József cu soţia, Elena Lucia Illés, Lucia Crăciun, precum şi ing. Avram Florin, Dr. Vereş Laszlo cu soţia,George Apostoiu, Neagu Doina, secretară de redacţie la revista noastră. Simpozionul a fost deschis de Ion Marin, directorul cotidianului “Ultima oră“ şi de Hajdú Győző, redactor şef al revistei “Együtt împreună“. La dezbatere, care a durat mai multe ore, participarea celor care au luat cuvântul a fost remarcabilă. Domnul Gheorghe Bulgăr, deoarece nu a putut fi prezent la dezbateri, a trimis ulterior intervenţia sa la redacţie, pentru care ii mulţumim pe această cale. De asemenea, mulţumim tuturor participanţilor care au onorat manifestarea noastră comună. Şi, nu în ultimul rând, exprimăm sincera noastră recunoştinţă celor care au luat cuvântul la dezbateri, contribuind cu noi şi noi puncte de vedere la aprecierea obiectivă a activităţii jurnalistice, publicistice, a lui Mihai Eminescu. Dar “Együtt-împreună“, nici chiar cu un număr sporit de pagini, nu poate asigura suficient spaţiu pentru publicarea întregului material de la simpozion. Pentru acest motiv, suntem nevoiţi ca publicarea expunerilor, intervenţiilor, să o facem în două numere succesive. In numărul său următor, “Egyutt împreună" va continua deci publicarea comunicărilor prezentate la simpozion. Redacţia Amintirea lui Bartók Béla Cu 55 de ani în urmă, la 26 septembrie 1945, a trecut în nefiinţă muzicianul şi pianistul maghiar de renume mondial, care a fost şi om de ştiinţă şi pedagog în ale muzicii, unul dintre cei mai cunoscuţi compozitori ai acestui secol, acest geniu al muzicii, Bartók Béla, care a decedat în spitalul West Side din New York, înainte de a împlini 65 de ani, în toamna acestui an, peste tot în întreaga lume unde există oameni care cinstesc titanii muzicii, cum ar fi Beethoven, Bach sau Mozart, vor cinsti şi memoria lui Bartók Béla, acest mare muzician maghiar „sever, invincibil şi agresiv”, născut în localitatea Sânnicolau din judeţul Timiş, ale cărui opere nemuritoare vor răsuna în sălile de concert. Deoarece publicaţia noastră bilingvă cu caracter cultural „Együtt împreună” a demarat cu circa 10 ani în urmă, punându-şi pe frontispiciul primului număr una dintre ideile călăuzitoare, cu caracter de program, ale lui Bartók, care dă o strălucită expresie ideii fraternităţii dintre popoarele noastre, de atunci încoace „în pofida oricăror duşmănii şi învrăjbiri”, respectăm cu fidelitate acest principiu, cinstind cu atenţie deosebită şi cu o deosebită abnegaţie spiritul lui Bartók în acest an (Continuare în pag. 2) Sponsori principali: B.C.R. «Vicepreşedintele CEO, Paul Opriş • ing. Matei Vintilă manager general al Grupului de firme CONIMPEX Sponsori: Alexandru Presecan, B.C.R. - Târgu Mureş • Combinatul „AZOMUREŞ” - Târgu Mureş • „HORA" - Fabrica de Instrumente Muzicale - Reghin • „NOVATEX” Piteşti • „ALCADIBO TRADING” Piteşti•