Inainte, mai 1949 (Anul 6, nr. 1342-1366)

1949-05-01 / nr. 1342

TRAIASC4 1 MAI, zi de trecere în revistă a forțelor clasei muncitoare și de manifestare a solidarității internaționale a celor #muncesc! " 1 Mai 1949 de GHEORGHE ANCUȚA secretarul Comitetului Județean Dolj al P.M.R. Oamenii muncii din țara noastră întâmpină ziua de 1 Mai 1949 cu inimile pline de bucurie, cu o mândrie îndreptățită cu hotărîrea fermă de a întări lupta pentru o viață mai bună, a tuturor celor ce muncesc, pentru construirea Socialismului în țara noastră. E ziua pe care muncitorii o salută cu întreceri socialiste pentru îndeplinirea și depășirea Planului de Stat pe anul 1949. Acum un an fabricile, întreprinderile, băncile erau în mâinile capialiștilor exploratori care împiedicau desvoltarea economiei naționale și îmbunătățirea condițiilor de trai a oamenilor muncă. Clasa muncitoare era în plină lupta cu specula și sabotajul capitaliștilor de tot felul. Astăzi principalele mijloace de producție se află în mâinile Statului ca bunuri comune ale poporului, în urma actului revoluționar al naționalizării care a însemnat o lovitură puternică dată cu fcialismului. In întreprinderile naționalizate zeci și sute de mii de muncitori și tehnicieni au fost eliberați din ghiarele exploatării capitaliste. In urma naționalizării s’a putut crea un important sector socialist în industrie, care a permis trecerea la economia planificată, la întocmirea primului nostru Plan de Stat. Deasupra intreprinderilor naționalizate flutură drapelele muncii constructive, drapelele proletariatului revoluționar, steaguri de luptă dârză împotriva exploatatorilor. In urma naționalizării principalelor mijloace de producție s’a desvoltat avântul constructiv al muncitorilor; o nouă atitudine față de muncă a dat naștere la organizarea întrecerii socialiste care a dus la atingerea și în unele locuri la depășirea producției din 1938, aceasta ducând deasemeni la o îmbunătățire a condițiilor de trai a oamenilor muncii. Noul sistem de salarizare după cantitatea și calitatea muncii, puternic stimulent pentru creșterea productivității muncii, pentru îmbunătăirea calității produselor, pentru ridicarea calificării profesionale, a dus în mare majoritate la ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. Greșelile săvârșite în aplicarea noului sistem de salarizare trebuesc grabnic îndreptate aplicând just linia Partidului nostru. Nouăle contracte colective duc deasemeni la o îmbunătățire a condițiilor de trai a muncitorilor. Reorganizarea asigurărilor sociale, extinderea lor asupra tuturor categoriilor de salariați, sistemul de ajutorare a salariaților bolnavi ca și naționalizarea spitalelor, farmaciilor, depozitelor de medicamente, creează nouă condiții pentru asigurarea sănătății oamenilor muncii. Mai sunt încă multe greutăți " de înlăturat, oamenii muncii mai au de luptat cu multe lipsuri, dar printr-o muncă continuă și o luptă permanentă împotriva exploatării capitaliste, clasa muncitoare condusă de Partidul Muncitoresc Român, va ști să-și ducă toate sarcinile la îndeplinire, va putea să facă noui pași pe calea îmbunătățirii permanente a condițiilor de trai a poporului muncitor. Toate succesele noastre pe drumul ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii și pentru desvoltarea economiei naționale au fost cu putință datorită ajutorului economic sovietic care constitue factorul hotărîtor al refacerii și desvoltarii economice a țării noastre. In agricultură lichidarea moșierimii ca clasă, politica permanentă de îngrădire a chiaburimii și de sprijinire a țărănimii muncitoare a dus la întărirea alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare sub conducerea clasei muncitoare. Punând la dispozița țărănimii muncitoare, tractoarele Statului, la prețuri avantajoase, semințe selecționate, credite eftine, făcând ca impozitele și colectările să apese cu mai mare greutate pe chiaburii satelor, s’a creeat un nou avânt al muncii constructive la sate, s’a desvoltat conștiința țărănimii muncitoare și hotărîrea ei de luptă pentru îngrădirea permanentă a chiaburimii. In această luptă au avut și au un mare rol sindicatele de salariați agricoli care sub conducerea organizațiilor de Partid, lupta pentru demascarea și îngrădirea chiarurimii, pentru îmbunătățirea condițiilor de viață a salariaților agricoli. Extinderea asigurărilor sociale și asupra salariaților agricoli, a constituit un imbold puternic în rândurile acestora, când pentru prima dată în țara noastră salariații agricoli se bucură de asistență și ajutor medical gratuit. G. A. S. și S. M. T„ sectorul socialist în agricultură, s’au desvoltat dând un sprijin permanent țărănimii muncitoare pentru îmbunătățirea situației ei materiale și constituind un exemplu de muncă cu mijloace mecanizate, cu semințe selecționate, cu metode științifice, pe mari întinderi de pământ. Cooperația în reorganizare, constitue un factor important în lupta pentru a face din cooperative o „verigă principală în realizarea sarcinii de trecere dela formele cele mai simple de cooperație, la cele mai avansate, gospodăriile agricole colective” (Gh. Gheorghiu-Dej). Curățate de elementele capitaliste, și sprijinite de Stat, prin credite, bine aprovizionate cu mărfuri, cooperativele vor deveni un factor important în ridicarea nivelului de trai al țărănimii muncitoare. Rezoluția Plenarei C.C. al P. M.R. din 3-5 Martie, a.c., a arătat că lupta pentru transformarea socialistă a agriculturii, este parte a luptei proletariatului pentru construirea socialismului în țara noastră. Pentru transformarea socialistă a agriculturii, este nevoe de o puternică industrie, capabilă să furnizeze mii de tractoare și mașini agricole, de o armată de agronomi, și mai ales este nevoe de o continuă și răbdătoare muncă de lămurire a țărănimii muncitoare, pentru a se convinge de avantagiile gospodăriei agricole colective. In lupta noastră pe construirii socialismului, avem drumul de luptat cu clasele exploatatoare, care au încă poziții puternice în agricultură, deținând încă poziții în industrie și comerț. Ei au sprijin în acțiunea de sabotare a economiei naționale din partea cercurilor imperialiste și sunt gata să treacă la orice crimă, la orice ticăloșenie, pentru a-și menține pozițiile obținute prin jaf și exploatare sângeroasă, încercările chiaburilor de a da foc la grâne în campania de colectări, de a sabota însămânțărie, de a compromite cooperativele, dovedesc că ei fac totul pentru a împiedeca lupta poporului muncitor pentru a-și creea o viață mai bună. Dușmanul de clasă, capitaliștii și moșierii, prin codițele lor de topor, încearcă în unele fabrici să saboteze producția, să strice mașinile, să dea foc, etc. Aceasta dovedește că în aceste locuri vigilența muncitorilor nu e destul de ascuțită, pentru a putea lovi fără cruțare în toate încercările și acțiunile capitaliștilor și cozilor lor de topor. Ei nu se dau în lături de la acte de teroare, crime, care s’au dovedit în procesul trădătorilor vânduți imperialismului în frunte cu Auschnit și Bujoiu care voiau să transforme țara noastră într’o cponie a imperialismului anglo-american. Trebue desvoltată vigilența și ura de clasă față de toți dușmanii poporați. Clasa muncitoare condusă de Partidul Muncitoresc Român a triebuit hotărit în acest an la construirea temeliilor socialismului : reforma învățământului, noua lege de organizare judecătorească, crearea minției, sunt cuceriri puternice pe calea creerii noului aparat de Stat al dictaturii proletariatului. Instalarea Comitetelor Provizorii organe locale ale puterii de Stat constitue principalul succes în lupta pentru făurirea noului aparat de Stat. Ele vor atrage în jurul lor cele mai largi masse ale poporului, cât mai multe femei muncitoare. Folosind experiența bogată a sovietelor din U.R.S.S., ele sunt adevărate școli în care oamenii muncii învață să gospodărească și să conducă Statul. Odată cu acestea ridicarea nivelului cultural și politic al oamenilor muncii a fost o preocupare de seamă a Partidului și Guvernului. Milioane de cărți sunt difuzate în rândurile masselor muncitoare, mereu se deschid nouă cămine culturale, tot mai multe echipe artistice pătrund în sânul țărănimii muncitoare. Setea de cultură se simte tot mai mult în rândurile masselor populare. La toate acțiunile, în toate sectoarele de muncă iau parte un număr (Continuare în pag. 6-a)