Inainte, noiembrie 1949 (Anul 6, nr. 1496-1520)

1949-11-01 / nr. 1496

Săptămâna Prieteniei Româno-Sovietice tușele imperialismului înrobitor, întreg muncitor poporul din țara noastră, sărbătorește cu entuziasm înălțător, între 1 și 7 Noembrie, Săptămâna Prietenieii Româno- Sovietice. Cu fiecare nouă înfăptuire ce ne duce înainte pe calea făuririi socialismului, dragostea fierbinte a poporului nostru muncitor pentru popoarele sovietice, capătă din an în an un conținut tot mai adânc, conținut ce este oglindit în manifestațiile de cald entuziasm și nelimitată recunoștință față de marea și glorioasa Uniune Sovietică, ce au loc cu prilejul sărbătoririi Săptămânii Prieteniei Româno -Sovietice, întrecerile socialiste pentru creșterea cantitativă și calitativă a producției, manifestările, meetingurile și expozițiile ce au loc în cadrul acestei sărbătoriri, dovedesc însemnătatea ce o are prietenia popoarelor sovietice pentru poporul nostru, dovedesc ciat de adânc înrădăcinată este dragostea masselor largi muncitoare din țara noastră, față de oamenii sovietici. Nici nu s’ar putea să fie altfel, căci întregul nostru popor muncitor este conștient că întreaga noastră desvoltare economică și politică pe calea bunei stări, pe calea socialismului, nu ar fi fost și nu este posibilă fără sprijinul puternic și ajutorul prețios al Uniunii Sovietice și al marelui ei conducător, tovarășul Stalin, însăși independența, libertatea și suveranitatea țării noastre, chezășie a realizărilor de astăzi și a viitorului luminos de mâine este strâns legată de eliberarea noastră, prin zdrobirea fiarei fasciste de către glorioasa Armată Sovietică. Asigurându-ne astfel independența și unitatea politică a țării noastre Uniunea Sovietică ne-a dat posibilitatea să înlăturăm și resturile fasciste, unelte ale capitalismului străin exploatator, și să consolidăm regimul nostru de democrație populară, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român. Pe plan economic ajutorul acordat de Uniunea Sovietică a fost hotăritor pentru refacerea țării noastre și pentru crearea condițiunilor necesare desvoltării unei puternice economii naționale independentte, temelie și chezășie a libertății și suveranității Republicii Populare Române. Datorită acestui fapt poporul nostru muncitor, eliberat din căa putut porni pe calea largă și luminoasă — cale deschisă de către Marea Revoluție Socialistă din Octombrie — pe calea construirii socialismului. Săptămâna Prieteniei Româno- Sovietice și ziua de 7 Noembrie — ziua aniversării Marii Revoluții Socialiste din Octombrie — este întâmpinată de clasa muncitoare din Republica noastră Populară, în frunte cu detașamentul ei de avangardă, Partidul Muncitoresc Român, cu realizări și eforturi pentru grăbirea construirii socialismului în țara noastră, pentru întărirea frontului mondial al păcii. Experiența măreață a Uniunii Sovietice, ideologia, știința și cultura sovietică, cele mai înaintate din lume, născute din avântul revoluționar al Marii Revoluții Socialiste, ne-au luminat puternic calea și au contribuit întrio măsură uriașă la însuflețirea și mobilizarea masselor largi muncitoare din țara noastră încleștate în lupta pentru făurirea unei vieți fericite. Suntem la începutul Săptămânii Prieteniei Româno-Sovietice. Să facem din aceasta un prilej de încordare a elanului nostru în muncă, a hotărîrii noastre de a ne însuși mai bine, mai temeinic metodele de muncă ale oamenilor sovietici și tot ce face minunata experiență a Uniunii Sovietice ne oferă cu mărinimie, pentru dobândirea cât mai grabnică a victoriei în lupta pentru socialism, pentru pace și progres. Având prietenia Uniunii Sovietice, Țara Socialismului biruitor, poporul nostru muncitor se simte puternic și liber, iar roadele muncii lui cresc neîncetat. Oamenii muncii din județul poștal se integrează cu avânt eforturilor desfășurate de clasa muncitoare din întreaga țară și răspund cu entuziasm și dragoste chemării și pregătirilor făcute de Comisia județeană pentru organizarea „Săptămânii Prieteniei Româno-Sovietice”, in vederea măreței sărbătoriri. Unindu-și forțele cu acelea ale muncitorimii din întreaga țară, oamenii muncii din județul Dolj plini de avânt și înflăcărare, în această Săptămână a Prieteniei Româno-Sovietice, in întâmpinarea celei de a 32-a aniversări a Marei Revoluții Socialiste din Octombrie, s-au angajat mai puternic pe drumul luptei pentru victoria cauzei lui Lenin și Stalin, cauza noastră, cauza oamenilor muncii din lumea întreagă. Terminând cu succes însământurile de toamnă Membrii gospodăriei agricole colective „13 Februarie 1933“ din Castranova- Romanați au pornit să construiască un grajd pentru vitele lor Membrii gospodăriei agricole colective „13 Februarie 1933”din comuna Castranova județul Romanați, au pornit din timp campania însămânțărilor de toamnă, având ajutorul SMTCaracal prin trimiterea unei echipe de 5 tractoare care au arat și însămânțat cele 90 hectare ale gospodăriei. Insămânțările s’au făcut la o adâncime de 4—5 cm, pentru ca sămânța să aibă apă suficientă și să se grăbească germinația și răsărirea. Astfel întreaga suprafață de orz însămânțată a răsărit și se distinge bine metoda însămânțătii în cruce. Deasemeni a început să răsară grâul și șeerra. S’a dus vestea în satele vecine de rezultatele muncii în colectiv cu tractoarele și mașinile agricole, de dragostea și modul de organizare de muncă alor trei brigăzi ale gospodăriei agricolee•partive. După terminarea însămânțărilor, munca membrilor gospodăriei a fost îndreptată spre construirea grajdului, unde vor încăpea 65 vite mari. Până acum s-a terminat fundația grajdului, în prezent ridicându-se zidul de cărămidă. In -afară de zidarii din afară care lucrează la grajd cu plată, muncesc aci și zidarii Ilie Mendea, Gheorghe Sârbu, membri ai gospodăriei. Ei pun cărămidă peste cărămidă cu mare chibzuială, conștienți fiindcă lucrează pentru ei și pentru binele tuturor membrilor gospodăriei. Intr’o adunare generală a colectivului, ei și-au luat angajamentul să termine grajdul incinstea zilei de 7 Noembrie, iar după această dată să înceapă construcția unui patul și a unei remize. VASILE GEAMBAȘU ) Corasp. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI -VĂ * Anul VI. Nr. 1496 ■ 4 PAGINI 4 LEI 1 Marti 1 Noembrie 1949 COMUNICAT asupra realizării Planului de Stat pe al treilea trimestru al anului 1949 Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Române, pe baza raportului prezentat de Comisiunea de Stat a Planificării asupra realizării Planului de Stat în trimestrul al treilea al anului 1949, comunică următoarele: 1. — Industrie Planul de producție, pe întreaga industrie, a fost realizat în trimestrul 111 194», după datele Institutului Central de Statistică în proporție de 108,9 la sută. La principalele produse, planul a fost realizat precum urmează : a) In industria extractivă Foraj petrolifer .... 118,8 la sută Țiței....................................91,1 „ „ Prelucrarea produselor petrolifere 91,6 .. .. Gaz metan..........................110,7 „ Cărbuni..........................110,2 „ „ Minereu de fier . . . 107,9 „ „ Aur....................................105,6 » „ Argint . . . . . 106,3 „ „ Cupru ..... 137,6 „ „ Plumb ..... 147,0 „ » Concentrate zincoase . . 94, 1 „ „ b) In industria siderurgică Fontă Oțel . Laminate 109,6 la sută 107,0 111,8 nm c) In industria metalurgică prelucrătoare Laminate, trefilate și presate neferoase țevi trase . Material rulant Utilaj petrolifer greu . Utilaj petrolifer mărunt Utilaj agricol Utilaj industrial . d) In industria energiei electrice Energie electrică . . . 111,0 la sută e) In industria electrotehnică Mașini electrice rotative Transformatori Becuri Aparate de radio f) In industria chimică Acid sulfuric .... 117,3 la sută Acid clorhidric Carbonat de sodiu Hidrat de sodiu . Anvelope auto* moto g) In industria celulozei și hârtiei Celuloză Hârtie . 106,6 la sută 103,5 : „ h) In industria materialelor de construcție Ciment Cărămizi refractare Geamuri trase 1) In industria lemnului Cherestea rășinoase și foioase 116,0 la sută j) in industria textilă In industria pielăriei Piele Talpă . . încălțăminte 1) In industria alimentară 130,3 108,9 105,2 123,8 97.0 la sută 111.7 » » 116.7 „ „ 120.0 la sută 125.0 113.0n 125.0 la sută 151.1 „ * 95.0 nn 97.0 nn 93.3 " „ 135.1 „ „ 122.7 „ „ 121.3 la sută 132.5 „ „ 105.6 „ „ 123.0 „ „ Fire de bumbac Fire de lână Fire de mătase ". 'esături de bumbac esături de lânăesături de mătase acotate . . Ulei rafinat Paste făinoase Carne de bovine Preparate de carne Lapte pasteurizat Alcool Tutun Y> 9990.1 la sută 114.0 106.0 97.4 „ 109.0 „ 102.0 81.5 „ 109.0 la sută 104.0 „ „ 109.3 ,, „ 122.0 „ „ 111.4 „ „ 94.0 „ „ 135.1 nn (continuare în pag. 3-a) Fruntașii în producție trebue sa țină aprinsă flacăra întrecerilor socialiste .Citind ziarul „Scânteia” vedeam zilnic depășiri de norme de către muncitorii dela alte fabrici din țara noastră. Ne frământa gândul și mintea ne-o puneam la contribuție pentru ca și noi să putem ajunge să facem la fel ca ei. Câștigul de care beneficiau muncitorii în urma eforturilor depuse în producție, ne-a pus și mai mult să ne frământăm in fabricile noastre, pentru ca să găsim soluția cea mai bună și să pornim și noi pe acelaș drum”. Așa vorbeau muncitorii fruntași într’o consfătuire de producție ce a avut loc în sala școalei tehnice admministrative - economice din Craiova, consfătuire organizată de Consiliul Sindical Județean la inițiativa Județenei PMR-Dolj, la care câțiva fruntași din producție au arătat pe scurt metodele lorde muncă in depășirea normelor. Tov. Pascariu Constantin fruntaș in producție la fabrica de postav „Oltenia” și decorat cu „Medalia Muncii”, a arătat în raportul ce l-a dat in fața celorlalți fruntași, cum a reușit el să lucreze la două războaie deodată, cu sprijinul și ajutorul organizației de Partid și sindicat. La început mergea treaba cam încet — spune el — dar până la urmă am reușit să depășesc norma în mod regulat, datorită căreia câștigul meu este mai mare, totodată dând și o productivitate mai mare. Tov. Oprișoreanu Vasile fruntaș in producție la fabrica metalurgică „Desrobirea”, decorat și el cu „Medalia Muncii” arată că prin introducerea unei noui metode de muncă, el a reușit să lucreze la două mașinii deodată. La raboteză i-a pus două cuțite, iar alta are un cuțit. In felul acesta a început a depăși norma, întâi cu 20 la sută, mai pe unul cu 30 la sută, iar în ultimul timpi a reușit să atingă și să depășească norma cu 220 la sută. Aceasta a fost posibil cu sprijinul organizației de Partid și sindicat, ajutat fiind de maeștri și de tehnicieni. Fruntașii în producție trebue să crească noul cadre Ceilalți fruntași în producție au pus întrebări asupra popularizării metodelor înaintate de lucru, asupra creșterii cadrelor calificate, dacă fac consfătuiri de producție, cu participarea largă a muncitorilor și ce muncă de agitație duc ei în întreprindere, etc. Fruntașii arată că: popularizarea nouălor metode de muncă se face prin gazetele de perete, ședințe și de la om ln om. In ce privește creșterea de cadre calificate — spune tov. Oprișoreanu de la „Desrobirea” — am avut pe Muță Marin pe care l-am învățat să lucreze la trez-mașină, iar de două luni am pe tânăra Cohen Silviana care și aceasta a început să prindă meseria foarte bine. Agitația în fabrici se face de la om la om pe echipe și atelier de felul cum trebuiește dusă munca de mărirea producției și de continuarea întrecerilor socialiste Un tovarăș din sală a întrebat, în regimul burghezo-moșieresc, de ce acești fruntași în producție nu depuneau eforturi și depășeau norma? Răspunsul e simplu — spune tov. Oprișoreanu — atunci munceam pentru capitaliști iar venitul fabricilor intra în buzunarul lor, din care ei se lăfăiau, iar C. BALTAC (continuat’8 în pag. 2-a) Telegrama trimisă de al P.M.R. către C.C. al Partidului Comunist din Statele Unite Comitetului Central al Partidului Comunist din Statele Unite ale Americii Dragi tovarăși. In numele oamenilor muncii din Republica Populară Română ne exprimăm revolta și indignarea față de monstruoasa sentință fascistă dată împotriva fruntașilor comuniști americani, cât și împotriva apărătorilor lor. Pentru întreaga omenire progresistă este evident că această sentință infamă a fost dictată de stăpânii marilor bănci și monopoluri capitaliste, de incendiatorii de război imperialiști, dușmani de moarte ai libertății și independenței altor popoare și totodată dușmani de moarte ai libertății și prosperității propriului lor popor. Partidul nostru, care a cunoscut decenii de prigoană și teroare fascistă sălbatică, vă trimite un frățesc salut de îmbărbătare și solidaritate. Suntem ferm convinși că până la urmă poporul muncitor din America va face să triumfe in țara voastră idealurile libertății, democrației și păcii. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român Telegrama trimisă Comitetului Central al Comsomolui din Republica Socialistă Sovietică Rusă de către tineretul muncitor din județul Dolj Cu ocazia celei de a 31-a aniversări a Gloriosului Comsomol Leninist-Stalinist, tineretul muncitor din județul Dolj, vă trimite un călduros și tovărășesc salut de muncă și luptă și vă asigură că încadrați în organizația unică revoluționară a tineretului muncitor din Republica Populară Română, sub conducerea înțeleaptă a Partidului Muncitoresc Român va contribui cu tot elanul său tineresc la construirea unei vieți mai bune pentru oamenii muncii din Republica Populară Română, pentru construirea societății în care să dispară definitiv exploatarea omului de către om, societatea socialistă. Astăzi, când popoarele din întreaga lume, în frunte cu Uniunea Sovietică își întețesc lupta pentru pace împotriva ațâțătorilor la un nou răsboiu, când tineretul democrat din întreaga lume aplică în viață linia trasată de cel de al doilea Congres al FMTD în fruntea căreia se găsește Comsomolul, noi tineretul muncitor din RPR ne intensificăm eforturile pentru demascarea foștilor moșieri, capitaliști și chiaburi, care sunt unelte ale imperialiștilor contribuind astfel la întărirea lagărului păcii, democrației și socialismului. In toate acțiunile întreprinse organizația noastră folosește și învață din experiența voastră, aplicând-o la specificul desvoltării țării noastre, reușind prin aceasta să aibe succese importante în munca de organizare a întrecerilor socialiste, a educației in spiritul nou al tineretului, în spiritul dragostei față de Partid, față de Uniunea Sovietică și tov. Stalin, in bătălia pentru cucerirea științei și a tehnicei, făurind cadre noui, care să contribuie efectiv la construirea sociaismuliui. Pildele de sacrificiu și eroism de care au dat dovadă tinerii sovietici educați de Partidul lui Lenin și Stalin iin timpul Marei Revoluții Socialiste din Octombrie in lupta contra intervenționiștilor pentru construirea socialismului în Marele Răsboiu de apărare a Patriei și a îndeplinirii planului cincinal postbelic în 4 ani, sunt astăzi urmate de tineretul muncitor in RPR și sub conducerea iubitului nostru Partid, suntem și noi în primele rânduri ale constructorilor socialismului. Trăiască Gloriosul Comsomol Leninist-Stalinist exemplu de luptă și muncă pentru tineretul din întreaga lume. Trăiască Gloriosul Partid Comuist (Bolșevic) al Uniunii Sovietice. Trăiască iubitul conducător de popoare și prietenul cel mai iubit al tineretului din întreaga lume, tov, Iosif Vissarionovici Stalin. 1496 muncitori și funcționari din Craiova au subscris până acum pentru „Casa Scânteii" in 112 întreprinderi craiovene au avut loc meetinguri fulger, până în seara zilei de 28 Octombrie, pentru subscripția sa „Casa Scânteii”. Astfel au subscris 1496 de muncitori și funcționari până la această data suma de 401-206 lei. Subscrierile continuă încă în numeroase întreprinderi craiovene angrenându-și cât mai mult muncitori și funcționari în înfăptuirea inițiativei Partiduui- Salariații autogării R.A.T.A. T. Severin lucrează în contul anumr 1950 Îndrumați de organizația de Partid, șoferii, casierii și taxatorii autogării RATA, din Tr.-Severin, au dus o intensă activitate reușind să obțină frumoase reaizări.Din ziua de 26 Octombrie a- c., orel e 13, salariații autogării RATA din orașul Tr.-Severin au început sa lucreze în contul anului 1950, realizând înainte de termen angajamentele luate în cinstea zilei de 7 Ncembrie.Fiind programați să reaizeze în cursul anului 1949 suima de lei 58 947.875 lei, salariații autogării RATA Tr.-Severin au realizat numai până în ziua de 26 Octombrie a- c., încasări în valoare de 59 019.310 lei. SAVA BARAN Plășile și comunele din județul Dolj evidențiate în campania de însămânțări Cu ocazia ședinței de analiză a muncii Comitetelor Provizorii din județul Dolj, de la înființare și plană astăzi, s’a făcut și premierea plăților care s’au situat în fruntea campaniei de însămânțări. Premiile au constat în pachete cu cărți și la distribuirea lor s-a ținut seamă pe lângă activitatea depusă de Comitetele Provizoriu în campania de însămânțări și de activitatea depusă pentru buna gospodărire a satelor. Astfel au fost evidențiate plășile Hârca, Gângiova, Rojiște, Filiași, Calafat precum și comunele Coțofenii din Față, Poiana de Sus, Seaești, Măceșul de Sus, Măceșul de Jos, Barca, Horezu-Poenari, Lișiteava, Bechet, Tamburești, Piscul Sadovei, Secui, Poiana Mare, Piscul Vechi, Dessa, Ghidici, Catane Vechi, Căciulatu, Seaca de Pădure, Ciutura, Tencănău, Mofleni, Malu Mare, Perișoru Nou, Țuglui, Verbița, Giubega, Verești, Balota, Melinești și Stoina.