Inainte, noiembrie 1949 (Anul 6, nr. 1496-1520)

1949-11-01 / nr. 1496

ISSINTE (urmare din pag. I-a) Depășirea planului pe trimestrul III se datorează în primul rând efortului continuu al celor ce muncesc care consideră sarcina de a îndeplini și depăși Planul de Stat ca o datorie de onoare. Datorită acestor eforturi, deși sarcinile date în acest trimestru au întrecut cu mult pe cele din trimestrul II, totuși Planul a fost depășit într-o măsură mai mare decât în trimestrele anterioare. Sub îndrumarrea Partidului Muncitoresc Român, întrecerile socialiste organizate de Sindicate și-au dovedit și în acest trimestru forța lor mobilizatoare. Datorită lor oamenii muncii au obținut succese în depășirea sarcinilor de producție, în ridicarea productivității muncii, și, in multe locuri, în reducerea prețului de cost, în scăderea rebuturilor. Echipe de muncitori, secții și chiar 33 fabrici întregi lucrează din trimestrul III în contul anului 1950. Numeroase sunt exemplele oamenilor muncii, care, însușinduși metodele sovietice, sparg vechile norme și deschid drum pentru un nivel mai înalt al productivității muncii, pentru noui succese, care dovedesc că atitudinea nouă față de muncă pătrunde din ce în ce mai adânc în conștiința celor ce muncesc. Un astfel de exemplu îl constitue inițiativa tovarășului Luigi Strenati, care introducând metodele sovietice de zidărie a fost urmat de numeroase echipe, care au obținut succese remarcabile până acum. La fel inițiativa muncitorilor de la Sovrom-metal de a-și gospodări uzinele prin mijloace financiare proprii a fost urmată de alte întreprinderi din sectorul siderurgic, fapt care contribue la reducerea prețului de cost în acest sector import ■4-> uriTi. Avântului oamenilor muncii îi sunt asigurate succesele în producție datorită ajutorului permanent și frățesc al Uniunii Sovietice, care ne trimite materii prime și utilaj și ne împărtășește bogata ei experiență în construirea socialismului. Astfel, depășirea planului de foraj se datorează în bună măsură și faptului că o parte din materialul destinat industriei petrolifere ne-a fost trimis din Uniunea Sovietică înainte de termenul de livrare stabilit. Societățile Sovieto-Române (Sovrom-uri), grație metodelor tehnologice avansate și bunei organizări a muncii, au depășit și în trimestrul acesta planul, fiind astfel întreprinderi fruntașe în economia noastră.In trimestrul III s’au realizat serioase succese tehnice.. Astfel, au fost introduse o serie de inovații care au contribuit la economie de timp de lucru și la reduceri de consumuri specifice. Au fost fabricate produse noi și au fost utilizate noi metode tehnologice. S-au realizat numeroase prototipuri de mașini și unelte fabricate pentru prima oară în țară, de exemplu o intermediară de foraj cu 3 motoare Diesel de 190 H. P. pentru industria petroliferă, o combină cu o lățime de lucru de 4,60 m, etc. S’a trecut la fabricarea cărămizilor șibenfasonate, utilizate pentru căptușirea cuptoarelor în industria grea. S’a introdus întrebuințarea cimentului metalurgic în industria construcțiilor. Uzinele Turda au realizat o sârmă specială pentru producerea acelor de tricotaj. Prima mașină de filat fabricată În țară a fost pusă în funcțiune. In fabricele de confecțiuni s’a introdus sistemul de lucru pe bandă și s’a extins recuperarea acelor defecte, prin sudare. La Sovrommetal indicele de utilizare a volumului util al furnalelor a sporit cu 1,2 la sută față de trimestrul II. Rezultate pozitive în acțiunea de reducere a prețului de cost au fost obținute la această întreprindere ca urmare a introducerii evidenței zilnice operative. La cuptoarele Siemens-Martin Nr. 1 de la Hunedoara și Nr. 3 dela „Oțelul Roșu” s’a obținut în numerul III o medie de etc 3 șarje de oțel pe zi, cuptorul Nr. 1 dela Hunedoara dând in medie 0 sarjă in 7 ore. Deasemeni prin folosirea metodelor sovietice s’a realizat cea mai mare medie zilnică de foraj depășindu-se cu 44 la sută media zilnică din trimestrul I și cu 15 la sută cea din trimestrul II. In trimestrul III întreprinderile, au dat o atenție mai mare calității produselor. In multe din ele s’a introdus cu rezultate satisfăcătoare controlul calitativ al produselor. Pe lângă aceste realizări, s’au constatat însă în cursul executării planului și unele deficiențe. Deși producția medie zilnică de țiței a crescut în trim. III cu 10 la sută față de trimestrul 1 și cu 3,5 la sută față de trim. II, totuși planul nu a fost îndeplinit. Aceasta se datorează rămânerii în urmă a Petroliferei „Muntenia”, în timp ce Sovrompetrol a depășit planul. La „Carbonifera” absențe nemotivate și în unele mine lipsa de forțe de muncă au dus la nerealizarea planului de producție la lignit în acest trimestru. La aceasta au contribuit și deficiențele Direcțiunii Centrale Industriale a Lemnului, care nu a livrat la timp și in calități corespunzătoare materialul lemnos necesar. In industria metalurgiei prelucrătoare nu s’a dat suficientă atenție producției de tutiaj petrolifer, din care cauză cantitatea de astfel de utilaj livrat industriei petrolifere a rămas sub prevederile planului: sută la secerat §d 103 la sută la arat. Gospodăriile Agricole de Stat au executat la timp lucrările de recoltare a păroaselor, iar la desmiriștiri s’a efectuat 74 la sută din plan în condițiuni superioare față de agricultura privată. In sectorul zootehnic, Gospodăriile Agricole de Stat au realizat, față de efectivul prevăzut, 113 la sută la cabane, 101 la sută la bovine, 127 la sută la ovine, 130 la sută la porcine, însă numai 60 la sută din efectivul total de păsări. Cu toate acestea, livrările de animale îngrășate nu au fost satisfăcătoare. Gospodăriile Agricole de Stat nu au realizat in întregime sarcina trasată în vederea reținerii CFR a realizat o depășire de 6,8 la sută la transportul de călători datorită traficului sporit în sezonul de vară și mai ales trenurilor speciale puse la dispoziția salariaților pentru excursiile organizate de Confederația Generală a Muncii. Volumul de tone nete expediate, transportul de mărfuri, a fost realizat cu o depășire de 7,3 la sută. Deasemenea planul de vagoane-marfă încărcate a fost realizat în proporție de 101 la sută. CFR a realizat o mai bună utilizare a trenurilor, majorarea parcursului mediu zilnic al locomotivei, o scădere a cursei medii a vagonului încărcat, cu 1,2 la sută. S-a realizat o economie de circa 15.000 tone combustibil. Ceilalți indici calitativi: rulajul vagonului de marfă, viteza medie comercială, procentul cursei goale, nu au fost atinși întregii suprafețe de plante furajere pentru recoltarea de semințe. In silvicultură, planul pe trimestrul III a fost depășit la lucrările de pepiniere, culegeri de semințe, corecția torenților, in schimb la îngrijiri de arborele tinere planul nu a fost realizat integral. Lucrările de teren pentru întocmiri de amenajamente au fost terminate înainte de termeni, depășindu-se planul anual cu 6 la sută. Deasemenea lucrările de întocmiri de acte de punere în valoare a materialului lemnos s’au executat în trimestrul III cu 9 la sută, peste plan, depășindu-se astfel planul anual cu 2,4 la sută. R.A.T.A. a sporit rețeaua deservită cu 7 la sută față de sarcinile de plan și a depășit planul de călători cu 35 la sută și la transportul de mărfuri cu 37 la sută. Parcursul mediu între 2 reparații periodice a fost de 27000 km. față de 25000 prevăzuți în plan. Planul transporturilor maritime de pasageri și al celor fluviale de mărfuri a fost depășit cu 68,1 la sută respectiv 81,5 la sută. Traficul în porturi a fost de asemenea peste plan cu 8,8 la sută. La transporturile maritime de mărfuri planul nu a fost realizat, in special din cauza lipsei unei planificări operative a tonajului de transportat. TARS a depășit planul în trim. III la mărfuri cu 85%, însă nu a realizat planul de călători cu 4 la sută. Traficul de călători s-a îmbunătățit față de trimestrele anterioare, întreprinderile, Centralele, Ministerele, Instituțiile și organizațiile economice ale Statului, nu au dat nici în trimid suficientă atențiune problemei importanței evidenței într-un regim planificat al economiei. Cu toate că se constată unele îmbunătățiri față de trimestrele anterioare, nu s’au luat măsuri suficiente pentru eliminarea întârzierilor, greșelilor și inexactității în furnizarea datelor statistice. Institutul Central de Statistică și-a îmbunătățit tehnica de lucru. 8.Muncă In vederea împlinirii nevoilor mereu crescânde de noi cadre calificate ale industriei, în cel de al III-lea trimestru al anului 1949, un număr de aproximativ 24.000 muncitori au absolvit cursurile de calificare profesională. • Numărul total al salariaților a crescut cu circa lo o față de trimestrul II. Datorită creșterii producției și a productivității muncii, salariul mediu al muncitorilor a crescut. In unele sectoare, creșterea fondului de salariu nu a fost însă proporțională cu creșterea producției, datorită normelor nejuste în practica muncii în acord, rectificărilor de salari nejustificate și deficiențelor în aplicarea sistemului premiat. In urma întrecerilor socialiste, care s’au desfășurat in toate sectoarele, prin aplicarea raționalizărilor, invențiilor și inovațiilor și prin ridicarea calificării muncitorilor, productivitatea muncii a crescut în trim. III față de trim. II în special în siderurgie, metalurgie prelucrătoare, ceramică și materiale de construcție, textile. Astfel la uzinele „Republica”, 23 August”, „Vulcan”, productivitatea muncii a crescut cu 25-35 la sută în trim. III față de trimestrul I. La fabrica „Dinamo” creșterea este de 19 la sută față de trimestrul II. In sectorul petrol-gaze creșterea este de 7 la sută, iar la „Lonea” de 10 la sută față de trimestrul I. Numărul muncitorilor antrenați în întreceri socialiste a crescut în cursul trimestrului III. In sectorul industriei au participat la întreceri socialiste circa 366.000 muncitori, adică 24,4 la sută din totalul salariaților organizați în sindicate. La Sovrompetrol și Centrala Fierului au însă nu a reușit să cuprindă sarcinile ce-i revin în cadrul planificării economiei naționale. In lucrările legate de evidența problemelor de muncă și salarii, se observă o oarecare îmbunătățire, totuși mai continuă lipsuri în ceea ce privește înregistrarea și transmiterea datelor cu privire la productivitatea muncii și la numărul mediu de salariați. S’a introdus pentru experiență, într’un număr de întreprinderi nebe formulate pentru evidența primară, și salarii participat 50 la sută, iar în sectorul cărbune 78 la sută din numărul muncitorilor. La Sovrompetrol foraj normele au fost depășite cu 12 la sută în medie, la Centrala Fierului cu 18 la sută, la Centrala Auro-Argentiferă cu 28 la sută, în sectorul cărbune Comănești cu 12 la sută. Spiritul de inventivitate al oamenilor muncii s’a manifestat prin realizări importante de raționalizări, inovații și invenții. Astfel la CFR s’au premiat 68 raționalizări și inovații în cursul trimestrului III, care prin punerea lor în aplicare realizează o economie de aproximativ 18.500.000 lei în timp de 6 luni. La Sovromtractor s’au realizat peste 60 inovații care totalizează ca economii peste 20 milioane lei. In sectorul cărbune pe Valea Jiului, prin îmbunătățirea dispozitivelor de transport al cărbunelui din abataje s’a realizat încărcarea și transportul mecanizat al cărbunelui în proporție de 80 la sută. Deasemenea s’a realizat recondiționarea a peste 400 ciocane de abataj. In cursul trimestrului III s’au organizat la majoritatea Unităților servicii sau secții de muncă și salarii. Trebue însă luate măsuri pentru o mai bună funcționare a acestor organe. In domeniul normării muncii, s’au realizat progrese importante în pregătirea cadrelor de normatori. La unele sectoare se constată o lipsă de norme tehnice și neconcordanță a normelor existente cu metodele tehnologice noi ca de exemplu, în sectorul metalurgiei prelucrătoare, pielărie, construții, ateliere CFR. Contractele colective au constituit un factor mobilizator în lupta pentru îndeplinirea planului: cursul trimestrului III 22.400 salariați în stațiunile balneo-climaterice, și 20.000 copii în colonii de vară. Prin grija Confederației Generale a Muncii au fost trimiși în cursul trimestrului III 65.500 salariați, 11.600 copii, 5.000 ucenici la ca»e de odihnă. Astfel totalul celor trimiși un cursul acestui trimestru la odihnă și în stațiunile balneo-climaterice se ridică la 147.700 salariați, ucenici și copii. Confederația Generală a Muncii a organizat excursii cu trenul și or autobuzele RATA la sfârșit de săptămână pentru recreerea oamenilor muncii, excursii la care au participat aproximativ 600.000 salariați în cursul trimestrului III. Comitetul pentru cultură fizică și sport a organizat numeroase competițiuni sportive în care a fost antrenat și tineretul de la sate. * In cursul trmestrului IV Ministerele, Departamentele, Instituțiile, Organizațiile Economice și întreprinderile sunt obligate să ia toate măsurile necesare pentru înlăturarea lipsurilor semnalate în acest comunicat și pentru asigurarea realizării și depășirii Planului de Stat pe întregul an, premizele fiind create prin realizarea și depășirea planului pe trimestrul al III-lea. Muncitorii și tehnicienii de la Atelierele Grivița-Locomotive, după îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor pe anul în curs și-au luat noi angajamente precise și ferme în cinstea zilei de 21 Decembrie, aniversarea a 70 de ani de la nașterea marelui geniu al omenirii muncitoare Generalissimiul I. V. Stalin. Răspunzând chemării lor pentru îndeplinirea inainte de termen a Planului de Stat, menținând aceeași hotărîre și dârzenie a muncii, clasa muncitoare va reuși să-și îndeplinească și această sarcină și prin îndeplinirea și depășirea planului pe trimestrul IV va asigura condițiile necesare pentru începerea noului Plan de Stat pe 1950. COMUNICAT asupra realizării Planului de Stat pe al treilea trimestru al anului 1949 3.-Transporturi 7.-Evidență V * 2i-Agricultura și silvicutura in cursul trimestrului III, efortul țărănimii muncitoare și al salariaților agricoli din sectorul de Stat s’a concentrat asupra campaniei de recoltare și asupra pregătirii însămânțărilor de toamnă în condiții climatice grele. In vederea campaniei de însămânțări de toamnă s’a distribuit țăranilor muncitori din județele deficitare, cantitatea de 46.300 tone semințe. In trimestrul III s’a dat o deosebită atenție condiționării semințelor în care scop au fost organizate 12.827 centre de condiționare și 11.118 centre de tratare. In această perioada s’au continuat eforturile de îmbunătățire a tehnici agricole, prin întrebuințarea pe scară mai largă a îngrășămintelor naturale și pășunatul sistematic. Combaterea paraziților animali și vegetali a contribuit la o abundentă recoltă de fructe. Planul » * v#alinat io (agral la »••»rat și *k te**r*t 7#)4 Tatură din total, restul urmând a se termină în luna Octombrie. Desmiriștitul, început imediat după seceriș s’a executat în proporție de 89,6 la sută din care însă o suprafață de aproximativ 630.000 ha. a fost realizată cu întârziere față de termenele stabilite.. j „itil In trimestrul III, ca urmare a Rezoluției Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român din 3-5 Martie 1949 privitoare la transformarea socialistă a agriculturii, au luat ființă 55 gospodării agricole colective. Entuziasmul cu care țărănimea muncitoare a primit înființarea primelor gospodării colective, ajutorul frățesc dat de muncitorimea de la orașe, colaborarea strânsă cu SMT, dovedesc întărirea din ce în ce mai strânsă a alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare. Stațiunile de Mașini și Tractoare au avut ca sarcină executarea de lucrări pentru 640.000 ha. Exprimate în arătură normală ți au realist față de plan 98 la 4.-Investiția Ritmul lucrărilor de investiții s’a îmbunătățit in cursul trim. Ill, realizându-se 28 la sută din planul anual. Cu toate că nu s’a reușit să se recupereze integral rămânerea în urmă din trimestrele anterioare, totuși, volumul lucrărilor de investiții depășește pe cel din trim. II cu 43,7 la sută, ceeace arată intensificarea efortului depus în acest sector. In cursul trim. III au început lucrările pentru construirea Canalului Dunărea—Marea Neagră, care se desfășoară în ritm crescând. Trimestrul al IV-lea va trebui să însemne o continuare și o creștere a eforturilor pentru a se asigura realizarea planului de investiții, în care scop este necesar ca Ministerele, Centralele și întreprinderile să acorde mai multă atențiune problemei investițiilor, de a căror executare sunt condiționate reproducția lărgită și ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. 5.Finanțe Intrim. III prevederile bugetare la venituri, au fost depășite cu 13,5 la sută iar la cheltuel s’au realizat economii de 4,9 la sută față de prevederile planului, cu toate că pentru finanțarea economiei naționale s’au alocat sume cu 22,9 la sută peste plan. Realizările au fost posibile datorită producției mereu in creștere, sporirii veniturilor oamenilor muncii și a economiilor realizate prin reforma asigurărilor sociale. Vărsămintele în contul beneficiilor s’au realizat peste prevederile din plan, în urma îmbunătățirii situației financiare a întreprinderilor. In cursul acestui trimestru s’au desfășurat lucrările de stabilire pe baze științifice a normativelor fondului de rulment pentru întreprinderile industriale și comerciale, care vor servi la dotarea acestora cu fonduri proprii de rulment și la întărirea gospodăriei chibzuite. Au fost dotate cu fonduri de rulment o primă serie de 20 de întreprinderi. Situația depunerilor pe livrete de economii continuă să rămână nesatisfăcătoare, situație compensată numai parțial prin certificatele de economii. 6.-Circulația mărfurilor In trimestrul III volumul mărfurilor vândute în mediul urban reprezintă o depășire de 10 la sută a planului și în mediul rural de 9a sută. Totuși, față de creșterea volumului total al fondului de salarii și al veniturilor bănești în mediul rural, cantitatea de mărfuri pusă în circulație a fost insuficientă. Deși volumul desfacerilor a crescut, cererile nu au putut fi integral acoperite la produsele textile, petrolifere și alimentare. Rețeaua magazinelor de desfacere a crescut în trim. III cu 1127 unități. Colectările prevăzute în această perioadă nu au fost realizate în întregime, în special la produsele agricole din cota liberă. Operațiunile de colectare au mers greu datorită între altele și lipsei de coordonare pe teren între ©•marțul •• Stat și Cooperație. Aprovizionarea cu fructe și zarzavaturi s’a făcut nesatisfăcător și în mod neregulat, din cauză că nu au fost luate un timp măsuri de organizare potrivite de către Ministerul Comerțului și Alimentației și de Cooperație. Prin încheerea contractelor de către Cooperație cu sectorul industrial s’a intensificat ritmul desfacerilor în mediul rural. Cooperația, deși a făcut progrese, nu a reușit totuși să ducă la îndeplinire toate sarcinile pe trim. III. Numărul total de centre de închirieri de unelte agricole ale Cooperației a fost, la sfârșitul trimestrului III, de 3.200. In rezolvarea problemelor economiei locale, treime îmbunătățită colaborarea dintre Comitetele Provizorii, organele Cooperației, Comerțul de Stat și alte organe economiei 9.-Măsuri social-culturale In domeniul învățământului în cursul trimestrului III au fost înființate 300 instituții preșcolare, 390 școli elementare, 1831 cămine de zi sezoniere rurale, 4 școl pentru pregătirea cadrelor administrative necesare Sfaturilor Populare, 3 școli medii speciale de 2 ani, care vor cuprinde 1000 de oameni ai muncii pentru pregătirea profesională, 2 institute superioare, 2 Facultăți noi. Numărul elevilor școlarizați în anul I în școlile tehnice medii ca și al studenților în Institutele tehnice superioare a sporit cu 60 la sută față de aceeași perioadă a anului precedent. Un număr de 800 munciitori urmează cursurile Institutelor tehnice superioare constituind prima serie de ingineri ce vor eși din rândurile clasei muncitoare. In 508 Institute preșcolare, 2190 școli elementare, 72 școli medii, 1 Universitate, 1 Institut și 3 Facultăți, cursurile se predau în limbile naționalităților conlocuitoare. In cursul trimestrului al III-lea s’au terminat cursurile de alfabetizare care au fost absolvite de 405.000 cursiști realizându-se integral sarcina de plan. Ministerul Sănătății a realizat în cursul trimestrului III, 3625 paturi de spital, 56 case de nașteri și 106 servicii de consultații pentru copii, 82 servicii de policinică, 150 dispensare dintre care 15 TBG, 4 centre contra gușei, 7 centre de transfuzie, 6 servicii de salvare, 4 centre reumatologic, în centre wamcitorești, 5 laboratoare de higiena, 115 bucătării dietetice. Nu s’a dat însă suficientă atențiune aprovizionării cu obiecte și instrumente medicale de largă întrebuințare ca de exemplu: ochelari, termometre, etc. S’au executat aproximativ 360.000 vaccinuri contra tuberculozei. Au fost făcute desinfectări contra malariei în 901 localități. Ministerul Artelor a înființat în cursul trimestrului III, 140 cinematografe și 7 caravane cinematografice. Numărul căminelor culturale a fost sporit cu 3522, atingând în total 8923, depășind sarcinile planului anual cu 53. Un număr de 937 cămine culturale au fost dotate cu biblioteci. In sectorul artelor grafice, planul a fost executat și depășit cu 19 la sută. Comitetul de radioficare și radiodifuziune a realizat lucrări de rețea și repartizări de aparataje în 7 centre muncitorești. In total a înființat până la finele trimestrului, 16 stațiuni de radioficare din cele 25 prevăzute în planul anual. Ministerul Muncii și Prevederilor Sociale a trimis în cursul trimestrului III la stațiunile de odihnă 10.000 ucenici, 10.000 copii și 3.200 invalizi. Capacitatea de cazare a căminelor a crescut în trimestrul III de la 7.100 la 8.000 locuri. Mbuitorul Sănătății a internat în s Țăranii muncitori din pasa Corabia (Hi) ii vând cu iacridire produșile agrisantele prisosesc prin cooperative îndrumătorii cooperatiști, din Județul Ramanasi, având sprijinul nelimitat al agitatorilor organizațiilor de Partid, au dus o puternică muncă de lămurire în sânul țărănimii muncitoare, făcând-o sa înțeleagă avantajule ce i se creează prin faptul vinderii produselor agricole direct la cooperativă.Rodul acestei munci s’a arătat a fi bogat. Astfel prin cooperativele din pasa Corabia-Romanafi, s’a colectat în numai 15 zile următoarele 12 vagoane de varză ce au fost expediate în diferite centre muncitorești, un vagon rădăcinoase, trei vagoane de porci grași de la 120 kgr în sus, un vagon vite mari și 580 bucăți păsări, gâște, rațe, etc- STANCA ROȘCA Coresp- In cinstea zilei 7 Noembrie Agenția „Comcereal” Dolj a realizat economii de 194.300 lei Conștienți de rour ce le revin* în lupta pentru realizarea și depășirea Planului de Stat pe 1949, salariații de la „Comcereal” agenția Dolj, se află în întreceri socialiste cu agențiile Sibiu și Timiș-Torontal, în cinstea ziei de 7 Noembrie-Unul dintre obiectivele acestei Întreceri socialiste, este și lupta pentru realizarea de economii. Plainificându-și munca mai bine și urmărind o raționaă întrebuințare a rechizitelor, telefonului, iluminatului cum, și a cheltuelilor de transport, agenția a realizat economii în sumă de lei 194300. POLSESCU Cersej». â