Inainte, septembrie 1950 (Anul 7, nr. 1744-1769)

1950-09-01 / nr. 1744

Luptând pentru pian, luptam pentru pace „Luptând pentru pian, luptăm pentru pace”, aceasta este lozinca sutelor de mii de oameni ai hotărîți să muncii care sunt apere cu dârzenie cauza păcii. Oamenii muncii simt din ce în ce mai mult Bucuria de a trăi și iubesc din adâncul ființei lor pacea, condiția construirii cu un ceas mai devreme a viitorului luminos spre care pășim. Victoriile dobândite în muncă sunt o dovadă vie că oamenii muncii apără pacea și că ei impun cu hotărîre încetarea bestialităților înfiorătoare făptuite de imperialiștii americani împotriva Coreei, a schingiuirilor și omorurilor comise de guvernul fascist din Grecia de circa de spioni și asasini ai slugoiului Tito. Lupta hotărîtă a oamenilor muncii pentru pace nu o poate nimeni stăvili. Angrenați în întrecerea socialistă pentru îndeplinirea și depășirea Planului de Stat, muncitorii, tehnicienii și funcționarii, din fabrici, uzine și întreprinderi, întăresc prin fapte semnăturile lor pe Apelul pentru interzicerea armei atomice. Ca o mărturie vie că oamenii muncii din fabricile și întreprinderile noastre contribuie la întărirea mișcării pentru pace din lumea întreagă, sunt succesele obținute în producție în cinstea zilei de 23 August, când poporul nostru a aniversat șase ani de la eliberarea sa de către glorioasa Armată Sovietică. întrecerea în cinstea zilei de 23 August a scos la iveală nouă fapte minunate, nouă cadre fruntașe și inițiative îndrăznețe. După pétoda feroviarului sovietic Lunin, zeci de mecanici de locomotive și fochiști de la Depoul CFR Craiova au introdus parcursul la locomotivă fără întrerupere, cincisutist. Muncitorii de la fabricile „Oltenia”, „Lupta”, metalurgica „Craiova” și alte fabrici din Craiova, se întrec pentru a realiza cât mai multe economii și a reduce prețul de cost. Progresele dobândite în realizarea Planului și în primul rând în gospodărirea chibzuită a întreprinderilor, prin îmbunătățirea condițiilor de muncă și a lucrului de bună calitate, va face posibilă înlesnirea trecerii la primul nostru Plan Cincinal. In întâmpinarea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace din R.P.R., toate aceste succese trebuiesc continuu desvoltate, deoarece ele trebuie să devină puncte de plecare spre nouă victorii. Muncitorii și tehnicienii din fabricile și întreprinderile Craiovei sunt mândri că datorită eforturilor lor, au reușit să-și îndeplinească și chiar să depășească planul în cinstea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace. Astfel, întreprinderea de arte grafice „Pompiliu Ștefu” și-a realizat planul pe luna August cu trei zile înainte de termen. Muncitori ca Marin Cocoșatu de la fabrica „Desrobirea” care lucrează la două strunguri își depășește angajamentul in cinstea Congresului cu peste 50 la sută, iar docsarul Doagă Constantin dă cocs în contul lunii Decembrie. Iată că întrecerea socialistă în cinstea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace, face ca pe zi ce trece, oamenii muncii să-și mărească eforturile pentru a îndeplini cu cinste prevederile Planului pe cel de al III-lea trimestru, trimestru de tantor în realizarea și depășirea Planului de Stat. De felul cum se va munci și de realizările ce vor fi obținute in acest trimestru, depinde în cea mai mare măsură depășirea Planului de Stat, pregătirea condițiilor de trecere la primul nostru Plan Cincinal. De aceea, ritmul de muncă nu trebuie slăbit nicio clipă. Nu trebuie să se întâmple așa cum s’a văzut la Centrul Mecanic SMT sau la Electro-Putere unde după 23 August întrecerea socialistă a început să slăbească. Organizațiile de Partid și organele sindicale trebuie să desvolte și mai departe întrecerea socialistă pentru a întâmpina cu noul succese Congresul Comitetelor de luptă pentru pace din R.P.R. Printre obiectivele principale ale întrecerii în cinstea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace, trebuie să se găsească lupta pentru sporirea continuă a productivității muncii, pentru îmbunătățirea calității produselor, pentru introducerea unui regim sever de economii și reducerea sistematică a prețului de cost. Pentru fiecare colectiv de muncă în vederea pregătirii primului nostru Plan Cincinal, această luptă trebuie să se împletească cu lupta pentru a introduce în întreprinderi ordinea și evidența. Organizațiile de Partid trebuie să desfășoare o muncă intensă de lămurire pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan și să sădească în conștiința fiecărui muncitor că întrecerea socialistă este singura metodă de construire a socialismului. Fruntașii în lupta pentru plan care își îndeplinesc înainte de termen sarcinile, sunt fruntași ai luptei pentru pace. In cinstea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace, întrecerea socialistă trebuie să fie larg desfășurată. Comuniștii să fie in fruntea masselor, ca prin exemplul lor să mobilizeze toți muncitorii la lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan. In întrecerea socialistă în cinstea Congresului comitetelor de luptă pentru pace nu trebue să existe niciun muncitor în afara acesteia. Fiecare muncitor, tehnician, inginer și funcționar trebue să fie conștient că contribuția lui adusă în producție mai mult, este o contribuție la îndeplinirea planului, o contribuție pentru cauza păcii. In luptta pentru plan, in lupta pentru pace, să ascuțim vigilența revoluționară față de încercările perfide ale dușmanilor de a infiltra agenții lor în rândurile noastre, cu scopul de a împiedeca realizarea planului. Luptând pentru plan trebuie să dăm dovadă, că suntem la înălțimea încrederii pe care o punem noi partizanii de pretutindeni ai păcii și socialismului. In întâmpinarea Congresului Comiellor de luptă prin pace, de care ne mai desparte un timp scurt, să înmulțim succesele noastre în munca pentru consolidarea Patriei, însuflețiți de conștiința că astfel ne aducem aportul la cauza pentru care luptă oamenii cinstiți din lumea întreagă, la măreața cauză a păcii. ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN PMR DOLJ 5/ AL COMITETULUI PROMOMJSI ORĂȘENESC * Anul VII. Nr. 17444 PAGINI 4 LEI Vineri 1 Septembrie 1950 in pag. II-a. Prietenia stalinistă dintre popoare in pagina Propunerea făcută de J. A. Malik în ședința din 29 August a Consiliului de Securitate In întâmpinarea primului nostru Plan Cincinal și a Congresului Comitetelor de luptă pentru pace La St. U. C. Craiova angajamentele au fost depășite în cadrul schimbului de onoare ce a avut loc în ziua de 22 August a.c. în cinstea aniversării eliberării noastre naționale, la Stațiunea utilaj de construcții Craiova, au fost depășite cele mai ridicate cifre ale producției de pe luna iulie. Astfel, muncitorii și tehnicienii au adus o depășire de normă de 5 la sută pe întreprindere, evidențiindu-se tov. Chișu Nicolae care a depășit norma cu 237 la sută, Stoienoiu Niță cu 220 la sută, Smarandache Dumitru cu 125 la sută, Deleredova Aurel 120 la sută, Fetrescu Gh. 125 la sută, Leoveanu Marin 115 la sută, Prunaru Dumitru, Potcovaru Const. și Mainevici Dumitru cu 86 la sută, cum și Sandu Gh. cu 25 la sută. Succesele obținute în schimbul de onoare în cinstea zilei de 23 August, sunt o expresie a faptului că astăzi clasa noastră muncitoare merge, sub conducerea Partidului, mereu înainte pe drumul construirii socialismului, care este drumul unei vieți fericite pentru cei ce muncesc, pe drumul păcii. Au realizat planul pe August cu nouă zile înainte de termen întrecerea socialistă în întâmpinarea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace din RPR., se desfășoară cu mai mult elan la fabrica de biscuiți „Spic de grâu” din Craiova. Muncitorii acestei fabrici au reușit ca pe luna August să realizeze o productivitate de peste 112 la sută și economii în proporție de 101 la sută. Datorită eforturilor ce le-au depus muncitorii dela această fabrică, sa îndeplinit planul pe luna August cu 9 zile înainte de termen, dela această dată lucrând în contul lunii Septembrie. S’au evidențiat tovarășii Tarasov Maria care a depășit norma cu 87,50 la sută, Gâju Maria cu 121,38 la sută și Dincă Nina cu 98 la sută. Muncitorii de la fabrica de biscuiți „Spic de grâu”, știu că cu cât vor da mai mult peste plan vor întări lupa pentru pace. ELENA IOVA Lupta pentru pace este lupta pentru fericirea căminelor noastre Tovarășe redactor, Vă ecrie un invalid care a suferit de pe urma exploatării capitalismului și a războiului rovocat de capitaliști, răzoi care a măcinat atâtea vieți omenești nevinovate. Un război pe care muncitorii de pretutindeni nu l-a vrut. Dar aceasta a fost ieri. Astăzi, când avem iar liniște, astăzi când suntem îndrumați de Partidul nostru, când țara își schimbă fața ei spre lumină și belșug, fiecare muncitor este un aprig luptător al păcii. Noi știm cât am îndurat sub regimurie burghezo -moșiești, când eram exploatați, maltratați, când conducătorii clasei muncitoare erau schingiuiți, întemnițați, — pentru motivul că luptau pentru adevăr, pentru o viață mai bună. Noi știm că aceste regimuri s’au dus pentru totdeauna, că acum suntem liberi și avem dreptul la viață — la viața e care ne-o creiază zi de zi atriciul nostru, prin eforturile noastre în muncă. De aceea ca delegat la Congresul Partizanilor Păcii din R.P.R. îmi iau angajamentul de a lupta pentru pace, căci nu mai vreau să fie distruse viețile copiilor noștri și a familiilor noastre. Eu, Gucea Mihai, lupt pentru pace, căci știu că a lupta pentru pace însemnează, a lupta pentru fericirea, pentru belșugul, pentru liniștea și lumina căminelor noastre, pentru construirea socialismului. Lupt pentru pace cu toată convingerea și puterea mea, pentru a întări lagărul păcii în frunte cu Uniunea Sovietică, bastion de neînvins, condus de tovarășul Stalin. GUDEA MIHAI Invalid de război Delegat la Congresul Comitetelor de luptă pentru pace. Delegați aleși la Congres Țăranul sărac Florea Geantă din comuna Teasc-Dolj a suferit ani de zile exploatarea chiaburească. Dar astăzi el a demascat pe chiaburii Paraschiv Ureche și Maria Enache ca dușmani ai păcii. Pentru munca depusă el a fost ales delegat la Congresul Comitetelor de luptă pentru pace din R.P.R. • Ani de zile a suferit Traian Ungureanu, rom din comuna Segarcea cartierul Flanca pe fostele domenii regale. Pentru munca depusă în gospodăria agricolă de Stat, pentru realizarea planului gospodăriei, pentru combativitatea sa, a fost ales ca delegat la Congresul Comitetelor de luptă pentru pace din RPR. Către Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român Tovarășului GH. GHEORGHIU DEJ ! Vă mulțumesc din toată inima. Dvs., membrilor Partidului Muncitoresc Român și tuturor oamenilor muncii din România pentru salutările frățești fierbinți trimise partidului nostru și întregului popor coreean cu prilejul celei de a cincea aniversări a eliberării Coreei de sub asuprirea stăpânirii coloniale japoneze de către forțele armate ale eroicei Armate Sovietice. Președintele Partidului Muncii din Coreea KIM IR SEN Phenian, 25 August 1950.______________________________’ DIN ȚARA SOCIALISMULUI Sanatorii de noapte Sanatoriile de noapte constitue în această privință, o inovație destul de utilă, întrucât muncitorii pot urma aici tratamente speciale, fără a ieși din producție. Numai in regiunea Baku, anul acesta vor urma tratamente medicale în sanatoriile de noapte, organizate de întreprinderile unde muncesc peste 2000 de muncitori petroliști. In aceste Grădini amenajate In cadrul măsurilor de protecția muncii, pretutindeni în jurul fabricilor și uzinelor se amenajează locurile virane, transformându-se în grădini și squaruri. Numai în jurul uzinei „Kirov” din Leningrad s’au plantat, în cursul acestui an 1500 arbori , tei și arțari și peste 6000 arbuști; deasemeni colectivul combinatu pentru muncitori sanatorii de noapte, muncitorilor li se oferă nu numai îngrijire medicală cu totul gratuit, dar și o hrană îmbelșugată. Experiența a dovedit că sanatoriile de noapte sunt foarte folositoare: într-o perioadă de 24 de zile, pacienții au câștigat 2—4 kgr. in greutate și hemoglobina a sporit cu 5— 8 la sută, în jurul uzinelor ldi de hârtie „Grighiski” din RSS. Lituaniană a amenajat in jurul clădirilor uzinei un minunat parc. Exemple de acestea sunt nenumărate. Măsurile de protecția muncii sunt un aspect, al grijei nelimitate a Statului Sovietic și a Partidului Bolșevic pentru sănătatea făuritorilor comunismului. Noile realizări ale spitalelor și sanatoriile sovietice La începutul celui de al doilea trimestru al anului în curs, la fiecare 100 paturi de spital revenea un număr de medici aproape odată și jumătate mai mare decât în 1940. Această cifră oglindește îmbunătățirea continuă a deservirii medicale în URSS. Pe lângă continua creștere a numărului medicilor, spitalele și sanatoriile simt mereu extinse și înzestrate cu aparate medicale moderne și alt inventar tehnic. Astfel, la spitalul minerilor combinatului Izatonst, regiunea Celiabinsc, s-a mărit numărul paturilor, a primit un medic în plus, au fost primite aparate pentru fizioterapie și alte aparate, precum și lingeria în valoare de 100.000 de ruble. Pentru nevoile instituțiilor sanitare din regiunea Celiabinsc au fost puse la dispoziție: 29 noi mașini sanitare, autocamioane și autoturisme, 13 aparate de Roentgen, iar 340 medici vor mai veni în cursul acestui an. Din Republica noastră Populară Și-au îndeplinit programul pe 1950 2 echipe de mineri de la exploatarea minieră Șorecani-Cluj și-au îndeplinit programul pe 1950. La eșirea din sat, echipele minerilor Ernst Ion și Iuri Ion Guber au fost întâmpinate de secretarul Comitetului de plasă P.M.R. Aghireș, reprezentanții sindicatului, reprezentanții administrației minelor, mineri și membrii de familie ai minerilor fruntași. Membrilor echipelor fruntașe li s’au dat numeroase buchete cu flori. Din ziua de 17 August, aceste echipe lucrează în contul anului 1951. 107 tone cărbune într-un șut în cinstea Zilei Minerului sovietic, echipa minerului Todoran Mihai, de la sectorul 5 al minei Lupeni a înregistrat o însemnată victorie în producție. In schimbul de dimineață al zilei de 25 August, minerul Todoran Mihai împreună cu ortacii săi: Brrai Iosif, Deaka Nicolae și Ispas Nicolae, lucrând cu două ciocane de abataj, au reușit să extragă 107 tone de cărbune, față de 14 tone cât era norma fixată. Fiecare miner din echipă a extras în acest șut mai bine de 26 tone cărbune în loc de 3 tone și jumătate, normă obișnuită. Se construesc locuințe pentru muncitorii de la S. M. T. Plopșor Prin grija pe care o are Partidul față de oamenii muncii de a le creia condițiuni de trai din ce în ce mai bune, la SMT Plopșor din inițiativa organizației de bază și a sindicatului de salariați agricoli, se construiesc două clădiri pentru locuințele muncitorilor și tractoriștilor din stațiune. In prima clădire vor avea loc pentru locuit 36 de persoane iar in cea de a doua 15 persoane. Pentru începerea construirii acestor clădiri, până in prezent la SMT Plopșor au sosit următoarele materiale: două vagoane ciment, 220.009 bucăți cărămizi, 120 m. c. pietriș, 100 m. c. nisip, 50 m. c. material lemnos, 1200 m. pătrați carton gudronat și 27.000 kgf. var. Operațiunile de construcție vor începe pe ziua de 1 Septembrie și se vor termina pe ziua de 3 Noembrie, conform angajamentelor luate.