Inainte, noiembrie 1950 (Anul 7, nr. 1796-1820)

1950-11-01 / nr. 1796

Electrificarea țării - cauza întregului popor muncitor Cu nestăvilit entuziasm a primit poporul muncitor planul de electrificare a țării aprobat de C.C. al PMR și expus in raportul tovarășului Gh. Gheorghiu Dej, secretarul general al Partidului nostru, învățând din măreața experiență a P.C. (b) al URSS, Partidul nostru a dus cu succes lupta pentru reconstrucția pașnică a țării conducând poporul muncitor din victorie în victorie. Astăzi în fața clasei muncitoare și a tuturor oamenilor muncii stă sarcina îndeplinirii Planului de electrificare a țării—plan care „poate fi considerat parte integrantă din programul Partidului nostru... El exprimă în cel mai înalt grad voința și hotărîrea Partidului nostru de a asigura țării un necontenit progres și poporului muncitor o viață tot mai bună și mai însorită” — arată tovarășul Gh. Gheorghiu Dej. Planul de electrificare a țării a fost elaborat pe baza analizei situației actuale a alimentării cu energie electrică. Cantitatea de energie electrică existentă azi e distribuită neegal de la o regiune la alta. Regiuni întregi au fost lăsate de bandiții exploatatori în cruntă înapoire economică, ei jefuiau și risipeau în mod criminal isvoarele de energie electrică. Ce le păsa bancherilor, fabricanților și moșierilor dacă bogățiile țării erau batjocorite fiind jefuite și risipite? Numai în regimul de democrație populară care a înfrânt puterea burgheziei, este posibilă înafăptuirea unui plan grandios de Electrificare care nici măcar nu putea fi visat sub regimurile negre ale exploatatorilor. Iată câteva din mărețele prevederi ale planului de electrificare: Puterea totală electrică instalată va fi peste 10 ani de 2.600.000 kw. dela cei 600.000 kw. utilizabili astăzi. Se vor făuri centrale mărețe la Stejar pe Bistrița, la Filipeștii de Pădure, Doicești, Petroșani, Vălișoara, etc. Cu ajutorul „cărbunelui alb” se va făuri și electrificarea rurală. In satele noastre lăsate in beznă și mizerie de regimurile burghezo -moșierești, socialismul va aduce energia electrică, purtătoarea belșugului, a bunei stări materiale și culturale a oamenilor muncii. Resursele locale de care vechile primării și prefecturi nicicând nu se ocupau, decât dacă era vorba de căpătuială prefecților sau primarilor puși de burghezie în cârca poporului — toate resursele locale ca: apele, turba, lignitul, praful de cărbune, deșeurile agricole sau forestiere, vechile cazane de locomotive sau locomobile, stăvilarele și jghiaburile, toate acestea vor fi scoase la iveală și folosite în opera de electrificare a satelor. Apele, problema de care nu s’au sinchisit niciodată regimurile burghezo-moșierești, vor fi folosite la maximum pentru desvoltarea economică și socială a țării noastre. Terenurile bântuite de secetă, vor fi irigate. Zeci de mii de hectare vor deveni rodnice în regiunea Dolj cu ajutorul Dunării și Jiului. Terenurile inundabile vor fi ferite de revărsarea apelor prin amenajarea de diguri. Terenurile degradate vor fi redate agriculturii. Pentru înfăptuirea electrificării, mărețul plan al Partidului nostru prevede desvoltarea puternică a industriei noastre electrotehnice. In afară de ajutorul considerabil al Uniunii Sovietice în utilaj și mașini, îndeplinirea planului de electrificare are nevoi le contribuția industriei noastre electrotehnice. O contribuție importantă va aduce și uzina „Electro-Putere” din Craiova, care va intra parțial in funcțiune încă in anul 1951 și produce transformatori pentru stațiile de distribuție, aparataj de înaltă tensiune, mașini electrice, rotative pentru consumul energiei electrice cu puteri de la 50—2000 kw, etc. Paralel cu desvoltarea industriei electrotehnice se mărește și numărul de specialiști, tehnicieni, ingineri și muncitori calificați. Mărețul plan de electrificare a țării aduce o uriașă contribuție la ridicarea nivelului de trai al poporului. Muncitorii din fabrici și uzine vor avea condițiuni superioare de muncă. Țăranii muncitori vor avea lumină in locuințe iar muncile făcându-se cu mijloace mecanizate, producția la hectar și odată cu ea bunăstarea va crește mereu prin înflorirea gospodăriilor colective. Mărețul plan al Partidului nostru va deveni realitate prin eforturile milioanelor de oameni ai muncii. Iar în fruntea întregului popor muncitor trebuie să fie mereu comuniștii, cei mai înflăcărați și hotărîți luptători pentru pace și socialism. Să desfășurăm o largă agitație pentru ca fiecare om al muncii să cunoască ideile și importanța planului de electrificare, — plan care este cauza întregului popor muncitor. Sfaturile Populare pe care poporul muncitor le va alege la 3 Decembrie 1950 au sarcina de a da un sprijin puternic înfăptuirii electrificarii. Organizațiile de Partid au sarcina de a organiza studierea temeinică a planului de electrificare de către membrii de Partid și de a se mobiliza massele largi muncitoare in lupta de făurire a electrificării. Planul de electrificare este o dovadă minunată a dragostei pentru pace a poporului muncitor care urmează pilda măreață a construcției pașnice stalinistă in Uniunea Sovietică. Așa cum oamenii sovietici înalță falnice hidrocentrale la Kuibâșev și Stalingrad pe Volga, și făuresc principalul canal turkmen, tot așa și poporul nostru muncitor urmând exemplul poporului sovietic își exprimă voința sa de pace construind o viață nouă, făurind electrificarea țării. In acest fel poporul nostru muncitor își spune cuvântul înflăcărat de ură împotriva imperialiștilor americani și englezi care încearcă să provoace un nou război. In timp ce imperialiștii americani pregătesc omenirii bombe atomice și purici cu ciumă, iar in țările capitaliste mizeria masselor muncitoare crește pe zi ce trece, — în același timp, în Uniunea Sovietică și în țările de democrație populară, se făuresc noui construcții ce asigură viitorul fericit și luminos al popoarelor. Prin luptă uriașului front al păcii, planurile criminale ale imperialiștilor vor fi zădărnicite. Chezășie este puternica Uniune Sovietică, glorioasa conducătoare a frontului păcii, chezășie este geniala politică stalinistă de pace. Să demonstrăm voința noastră hotărită pentru pace sprijinind înfăptuirea planului de electrificare și folosire a apelor țării noastre! PROLETARI DIN TOATE -------ODERNUL COMITETULUI REGIONOL |M=c=î ȘI OL COMITETULUI PROVIZORIU REGIONAL BOU i * ANUL VII. NR. 1796 4 PAGINI 4 LEI 1 Miercuri 1 Noembrie 1950 Electrificarea asigură poporului muncitor o viață fericită Un nou avânt în desvoltarea fabricilor noastre Citind raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu Dej, ținut la ședința plenară a C.C. al PMR asupra planului de electrificare a țării, mi-am dat seama acum mai bine ca oricând de grija ce o poartă Partidul nostru îmbunătățirii nivelului de traiu al oamenilor muncii. Prin electrificare se va putea spori puterea industrială a țării, se vor înființa noui și noui fabrici a căror producție va veni să contribuie din plin la acoperirea cerințelor poporului muncitor. In fabrica noastră, fostul patron Graeppel ne-a lăsat ca moștenire un utilaj învechit, cu sistem de transmisiune centrală. Ori de merg toate strungurile, bormașinile, etc., ori de funcționează doar câteva, motorul central trebuie să meargă, și iată cât combustibil risipit degeaba. Când se va trece la electrificarea țării, și in fabrica noastră vor fi electromotoare pentru acționarea fiecărei mașini in parte, și astfel vom putea da o producție sporită ți cantitativ și calitativ. Sarcina noastră este acela de a sprijini din toate puterile și de a contribui la executarea Planului de electrificare fiindcă numai așa vom construi socialismul mai devreme și ne vom îmbunătăți viata. TUDOR CONSTANTINESCU strungar metalurgica Craiova Cu literatura noastră vom sprijini electrificarea Scriitor și îndrumător în munca culturală, înțeleg însemnătatea măreței inițiative luată de Partid, pentru electrificarea Patriei noastre. Lumina electrică va pătrunde in casele oamenilor muncii înfrățită cu lumina cealaltă, pe care Partidul știe s’o reverse cu dărnicie. Aducându-mi aminte de nopțile de întuneric din satul meu unde abea puteam citi o carte la lumina plăpândă a unei gazornițe, la citirea raportului tovarășului Gh. Gheorghiu Dej, am simțit una din acele bucurii și mândrii, fie care nu ți se dă, decât numai împlinirea unor drepte năzuinți. Născut într-un sat de pe malul Dunării, unde fiecare revărsare a apelor distruge ani de ani prin eroziuni și împotmoliri imense suprafețe de teren productiv, dărâmând nenumărate gospodării, înțeleg bine, datoria ce ne revine pentru îndeplinirea acestui plan. Puterea de muncă, puterea de gândire a mea va fi legată de această luptă măreață la care ne chiamă cuvântul Partidului, cuvântul patriei noastre scumpe și cu literatura noastră nouă, vom s priijlni înlăspuțirea mărețului plan al electrificării. Avem în fața noastră mereu și mereu exemplele strălucite ale scriitorilor sovietici care știu să cânte și să îndemne la muncă poporul sovietic, constructor al comunismului. ȘTEFAN BOSSUN scriitor. In pauza de la prânz, muncitorii și tehnicienii de la fabrica „Electro-Putere” din Craiova, au citit ,și discutat cu mult interes raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu Dej asupra planului de electrificare a țării. In atelierul de bobinaj, muncitorii s’au adunat in jurul agitatorului Maier Mihai, care le explică marea însemnătate a planului de electrificare a țării. Să terminăm grabnic însămânțările Să fie lichidat birocratismul la Comitetul Provizoriu al comunei Bănești In ultimele două săptămâni munca de agitație cu privire la campania însămânțărilor dusă de Comitetul Provizoriu al comunei Bănești in rândul țăranilor muncitori a stagnat. Marcu Stan, de la Comitetul Provizoriu al comunei Bănești în loc să-și mobilizeze agitatorii — așa cum a primit sarcina în organizația de bază — pentru a intensifica ritmul însămânțărilor spre a îndeplini cât mai de grabă planul însămânțarii culturilor de toamnă. acesta dă dovadă de muncă birocratică. In loc să ducă muncă de teren și să mobilizeze agitatorii a cărei sarcină ii revine prin plan, se mulțumește numai să ia datele «le la șefii de tarla, stând toată ziua in birou. Rezultatul acestei munci birocratice este vădit prin faptul că in situația Comitetului Provizoriu, al raionului Bănești, comuna Bănești figurează cu însămânțările pe terminate, iar realitatea este că p lin 4363 ha planificate s’au realizat numai 4200 lut și acestea cu 15 zile întârziere peste data fixată de întărirea C.C... al PMR și a Consiliului de Miniștri. „Realizarea electrificării înseamnă desvoltarea acelor ramuri ale economiei naționale care ridică într’un timp relativ scurt puterea economică a patriei noastre și capacitatea ei de apărare, lucru de mare însemnătate în lupta pentru pace, pentru zădărnicirea planurilor criminale ale imperialismului american și englez”. Oh. Gh.orgh!a-g$ej COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST CHINEZ Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român a aflat cu adâncă mâhnire de moartea tovarășului Jen Bi Și, conducător de frunte al Partidului Comunist Chinez, membru în Biroul Politic și Secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez , împărtășim alături de poporul chinez și de eroicul Partid Comunist Chinez durerea pentru pierderea lui Jen Bi Li, tovarăș de luptă al conducătorului poporului chinez, Mao Tse Dun, luptător neobosit în slujba păcii, democrației și socialismului. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român GH. GHEORGHIU-DEJ Delegația de țărani muncitori și colectiviști din RPR care au fost în Uniunea Sovietică, au vizitat colhozul „Flamura Roșie”. Peste tot ei au fost însoțiți de colhoznici și tehnicieni care le dădeau explicații asupra metodelor întrebuințate în muncă pentru a obține recolte îmbelșugate. In cinstea zilei d i Nvemtürie Muncitorii Depoului C.F.R. Craiova salută ziua de 7 Noembrie cu noui angajamente în lupta pentru Plan Pentru a întâmpina cu noui succese în muncă ziua de 7 Noembrie, mecanicii și fochiștii de la Depoul CFR Craiova, și-au luat o serie de angajamente în cadrul întrecerii socialiste. Astfel tov. Ferlai Aurel mecanic major pe locomotiva 150014 și-ai luat angajamentul în numele brigăzii sale să depășească cu 3 la sută bruto tone km. și să facă o economie de 4 la sută față de norme. Tov. Froroschevici Constantin mecanic major pe locomotiva 142043 și-a luat angajamentul în numele brigăzii sale să realizeze o economie de 10 la sută. Tev. Statică Gh. cu locomotiva 150015 și-a luat angajamentul să realizeze o economie de 5o/o față de norme, și să mențină locomotiva în bună stare pentru a putea prelungi kilometrii parcurși între 2 spălări. Pe lângă alte angajamente individuale, in cadrul colectivului de muncă din Depoul CFR Craiova s-a mai luat și aceste angajamente: realizarea de economii de combustibil de 6 la Sută, depășirea parcursului mediu între spălări cu 60 la sută, depășirea normei de km, între 2 reparații generale la toate locomotivele cu seria 150000 cu 25 la sută, să se realizeze un acord de 40 la sută de către muncitorii ce lucrează în acord și să se realizeze un acord de 60 la sută pentru încărcători. Pentru înflorirea orașelor noastre Se pavează străzile spre noul târg de săptămână Extinderea pe care a luat-o în ultimul timp orașul Craiova a făcut ca vechiul târg de săptămână să nu-și mai aibă rostul pe un loc destinat viitoarelor construcții de locuințe. Deasemeni circulația vehiculelor cu tracțiune animală ce se făcea din barierele orașului spre acest târg împiedica curățenia orașului, ca și circulația normală pe străzile centrale. Pentru a remedia aceste deficiențe, Comitetul Provizoriu al orașului Craiova, a luat măsura mutării târgului de săptămână in vecinătatea comunei Romanești și Popoveni, în afara orașului, amenajându-se in acest scop un teren de două ori mai mare decât cel pe care era situat vechiul târg. Pentru a ușura accesul spre noul târg, Comitetul Provizoriu a luat măsura de a se crea și pava străzi, din care s-a realizat 10.000 m. p. pavaj. Pentru vuitor sunt prevăzute in amenajarea târgului, plantarea perdelelor de verdeață și creerea de compartimente pentru fiecare sector de producție. Acolo unde altădată erau hârtoape și creșteau bălării, astăzi i se pielmește, amenajându-se un frumos târg de săptămâiã