Inainte, septembrie 1951 (Anul 8, nr. 2050-2075)

1951-09-01 / nr. 2050

2 DIN ȚARA SOCIALISMULUI VICTORIOS Calificarea profesională a muncitorilor pe șantierele marilor construcții ale comunismului în primul ani după publicarea hotăririi Consiliului de Miniștri al URSS referitor la constituția centralei hidroelectrice de la Cuibișev, conducerea șantierului,a primit 33.000 scrisori de la patrioții sovietici. In aceste scrisori care sosesc din toate colțurile țării, oamenii sovietici își exprimă nețărmurita lor dragoste și devotament față de Partid, guvern și marele Stalin, precum și marea lor dorință de a-și închină toată forțele și cunoștințele pentru binele poporului, pentru niumful comunismului. Din Ciusovoi, regiunea Molotov, Kuril Denisov scrie: „Varsughov a ne primiți cu întreaga familie, la marea construcție a Comunismului — se sparte în istorisoare. Familia noastră se compune din cinci oameni, toți Capabili de muncă. En, Denisov, — lăcătuș, fiul meu — strungar, fiica —o țesătoare, altă fiică și soția mea — mmncitoare în panetuc!»”. Numeroși voluntari Sosiți aici la chemarea Patriei, muncesc acum la construcțiile hidrocentralei din Cuibișev. Construcțiile comunismului reprezintă pentru ei in acelaș timp o minunată școală de calificare profesionala. In noul an școlar la construcțiile hidrocentralei de la Cuibîșev se vor deschide cureurile serale ale filialei Institutului Industrial, precum și o școală tehnică medie serali, în care vor învăța 450 de muncitori. Pe teritoriul șantierelor, într’n pădurice de brazi, se desfășoară în prezent construcția noului orășel școlar. Tineretul care te înscrie la Institutul și la școala tehnică medie, și-a lat angajamentul de a munci în producție tot u’în mod stahanovist urmăndu-și în acest timp cu sârguință studiile. în afară de aceste școli au fost organizate cursuri pentru a pregăti electricieni, escavatoriști, șoferi, inc. La marile construcții ale Comunismului crește, se consolidează și se complectează mereu cu oameni noi un colectiv unit, capabil să lucreze cu succes și să îndeplinească cu cinste sarcina primită de la Partidul Bolșevic și Guvernul Sovietic. Un nou preparat pentru Savantul sovietic Gulbin a propus un nou mijloc pentru rapida vindecare a rănilor ușoare ale pielii, a rănilor proaspete și superficiale, a arsurilor de gradul II — hârtia bactericidă. Acestea sunt coli subțiri de hârtie îmbibată cu un preparat special. Aplicate pe rană, ele crează în sfera acesteia coridinii vindecarea rănilor ușoare care împiedică desvoltarea bacteriilor, contribuind la vindecarea ei. Hârtia bactericidă a fost verificată la Institutul de traumatologie din Moscova, precum și la centrele medicale de pe lângă întreprinderile mari. In prezent ea se introduce larg in practica medicală a dispensarelor. INAIMIN In Kazahstan, a început efectuarea ogoarelor în vederea în*sămânțărilor de toamnă. Agronomii controlează adâncimea arăturii și umiditatea pământului. Colhozurile milionare din Dermină In regiunea Kiev, unde din opt colhozuri unul este milionar, s’a evidențiat în mod special artelul agricol „Molotov" din raionul Cerkasi. Realizând anul trecut un venit de 3 milioane ruble, colhoznicii acestui artel au proiectat ca în anul 1951 să-l sporească până la 1 milioane. Cele mai importante surse de venituri ale acestui colhoz sunt recoltele din ăn fel să mai bogate — de cereale, co esaeâr, cânepă, legume și altele. In acest colhoz se acordă o atenție deosebită desvoltării multilaterale a gospodăriei. Venituri considerabile aduce crescătoria de vulpi argintii, iar prisaca numără 325 de stupi; veniturile unuia din cele mai mari colhozuri din regiunea Suma denumit Hrușcev, cresc simțitor. Datorită aplicării sistemului de atulamente în agricultură și cuiti*vării raționale a pământului, zgricuitorii au obținut recolte de 150- 180 de puduri de cereale la hectar. Venitul acestui colhoz a atins anul acesta circa 8 milioane ruble, și Ucraina numără 900 de asemente acolhozuri -milionare, Desfășurarea lucrărilor pe malul stâng al fluviului Amu-Daria Pe malul stâng al fluviului Amu- Daria, la capul Tahia-Taș sulit in plioă furtenuine stațiunile electrice si combonatul pisntru prelucrarea lemnului, au fost construite zidurile multor case de lăcuit, se construiește o uzină pentru repararea automobilelor. Se termină zidirea primului etaj al unei școli medii de zece clase, care a fost dată în în exploatare la 20 August. Orășelul coststructorizat crește zi de zi. Se desfășoară montarea caselor de lemn și construcția caselor de piatră. Zeci de familii de muncitori de la biroul de atto-transport și-au sărbătorit mutarea în case noi. In apropiere de Tahia- Toi, șoferii și familiile lor au primit locuințe confortabile, având o suprafață locativă de 800 metri pătrați. Exploratorii continuă să cerceteze malul stâng al fluviului Amu- Daria în raionul viitorului dig al rezervorului. Cele mai bune schimburi de cercetători îndeplinesc câte două norme pe schimb. Munca pe cheiul Tahiti-Taș se desfășoară fără întrerupere zi și noapte. Ocrotirea mamei și a copilului la combinatul textil „Trehgornaia Manufactura“ din Moscova Un sfert din bugetul asigurărilor sociale alocate de către Stat pentru combinatul textil „Trehgornaia Manufactura” din Moscova este destinat ocrotirii mamei și a copilului. In timpul planului cincinal postbelic, circa 4 milioane de ruble din acest buget au fost cheltuite pentru ajutorarea femeilor gravide, le Sbuzelor și celor care alăptează pentru achiziționarea de foi de fum la stațiuni balncetolitmfsterice, unde femeile își petrec concediul, precum și pentru odihna de vară a copiilor lor. Pentru întreținerea maternității, situată in apropiere de combinat, se cheltuesc anual circa 2,5 milioane de ruble. Fonduri importante se alocă pentru întreținerea cabinetelor de consultații medicale pentru Copii și pentru femei. Pe lângă combinatul „Trelîgovnaîa Manufactura” există ereție, unde 480 de copii se află sub observația permanentă a personalului medical și pedagogic, în timp ce mamele lor sunt ocupate în producție. Pe lângă oreih^li,itei7în iiTiiii ¥ rjizi~:7" BiiwWtSiVi“-'-'11"^": «e sunt amenajate camere, unde în anumite ore mamele vin din atelier pentru a-și alăpta Copîii. Copiii de vârsta intre 3—7 ani sunt educați în grădinițele de copii. In prezent, combinatul dispune de 7 grădinițe de copii, pentru a căror întreținere Sta*trii cheltuește anual circa 3 milioane de ruble. Părinții achită numai 10—25 la sută din costul întreținerii copilului în aceste grădinițe. Copiii din aceste instituții își petrec toată vara te Stațiunile climaterice din regiunea Moscova. In afară de aceasta 300 de copii de vârsta preșcolară își întăresc anual sănătatea la casa sanatoriala pentru copiii combinatului ..Trehgornaia Manufactura”, care se află pe stațiunea balneară „Evpatorie” din Crimeea. In timpul vacanțelor de vară, in fiecare an o suită de elevi pleacă în taberele de pionieri. Copiii muncitorilor de lâi combinatul „Trehgornaia Manufactura” au un palat de cultură propriu, Darul trimis poporului uzbec de oamenii muncii chinezi din provincia Sintsian Domnii muncii din provincia chin secera IfbenJUMtl vie e emuțil de fier. Sintsian au trimis în dar muzeului de artă dift Tarként, USS UzbeCa, un mire și minunat covor. Darul poporului prieten este un neînchipuit de frumos exemplar de creație populară. In centrul covorului, împodobit cu motive naționale este țesuta O stea cu Cinci colțuri cu iofrânul spice. Deasupra SC afla inscripția hi limbă rusa: „Traiască prietenia chino- sovietică!” Aceste cuvinte sunt repetate și in limba uigură. Deci subtili stelei sunt țesute hieroglifele chineze care spun: „Iti Vrci să trăiască prietenia intre China și Uniunea Sovietică !” Construcția unui mare sistem de irigație la Camenca-Dneprovsc In raionul Camenca-Dneprovscaia, regiunea Zaporojie, se desfășoară construcția unui mare sistem de irigație „Kamenski pad” pe o suprafață de 17.000 ha. Acest sistem de irigație se va alimenta din râul Cernea și din limanul Bielozersc. Construcția primei părți a acestui sistem pe o suprafață de 3.500 hectare este in curs de terminare și va fi dat în folosință în anul 1952. Direcția generală a construcției canalelor din Sudul Ucrainei și Sudul Crimeii „UciVodstroi" — a acordat un mare ajutor construcției „Camenski pod”. După ce au petrecut o vacanță plăcută, pionierii sovietici sunt gata de a podul la încep greja noului an șaolat. Amploarea întrecerii pentru scăderea prețului de cost al fiecărei operații de producție Din diferite regiuni ale țării sosesc zilnic știri care vestesc că noi colective de muncitori din uzine și fabrici se includ tei întrecerea pentru scăderea prețului de cost al fiecărei operații de producție, inițiată de muncitorii Marid Leveesko și Grigori Muhanov de la fabrica de încălțăminte „Butevstnik” din Moscova. Caracteristica acestei întreceri constă în aceea că la ea participă muncitori de diferite specialități și diferite ramuri ale industriei, cu ajutorul inginerilo, tehnicienilor, cantaBLților și al planificatorilor, muncitorii stabilesc prețul de costul fiecărei operații făcute de ei, găsind mijloace pentru a face economii și a ridica productivitatea muncii. Astfel, economia obțînută au prilejul unei operațiuni de producție si menține și Crește tei operația Următoare, întrecerea face posibilă o scădere efectivă a prețului de cost al producției. Oțelării de la uzina metalurgică „Sirpi Molot” (Secera și Ciocanul) din Moscova, Grebeșkov și Activitatea editurilor Inertii de după război, in Estonia Sovietică au fost editate drat 30 miilioane de eftro. Tirajul filijtacru al fiecărei cărți este atins de patru ori tiral mare decât sub regimul burghez. In tiraje mari apar în limba estonă cliți de literatura, pentru poopulatizarea știiinței, cărți tehnice, agricole, de sport, Subboito au hotărit să scadă prețul de cost al metalului prin reducerea timpului necesar pentru efectuarea unor operații separate. Numai toți’un singur schimb, dând șarje rapide, economisind timpul pentru încărcarea cuptorului și topul de topire a metalului, cheltuind cu grijă combustibilul, oțelarii au redus simțitor prețul de cost al oțelului produs de ei cu 1020 ruble tona. „Când noi am aflat de nouă inițiativă, a Joiei Vatatiöv din Moscova, a declarat Vasilev, mecanicul fel al depoului „Stalanskîe Masterskie”, de la calea ferată „Octeabr”, noi ne-am gândit la felul în care am părea să introducem metoda cîte mumei noastră din depou. Calculând posibilitățile noastre am hotărît că vom putea reduce cu cel puțin 250 ruble prețul de sest al fiecărei curse a locomotivei, în contul economiei de combustibil. Ulei și altor materiale. Brigada sporește zilnic această economie care a atins reprezent 640 ruble de cursă”. din Estonia Sovietica produii și Cărți pentru crtplít. Numai anul acesta au fost dictote circa 200 de diferite corp și broșuri. Editarea de matriUale pentru școlile medii și superioare a sporit de câteva ori fața de cea de Sub regimul burghez. Se extinde comerțul cu cărți, în orașe și cale au fost deschise circa 20.Q0 de librării noi. Vacanța de vară este pe sfârșite. Fericiții copii sovietici, toeafi jurați de grija întregului popor, se odihnesc acumulând noi forțe și sănătate. Anul acesta, în Uniunea Sovietică, circa 5 milioane de elevi și-au petrecut vacanța in sanatorii și tabere de pionieri, situate în regiunile pitorești ale țării, pe malurile râurilor și lacurilor, pe litoralul Mării Negre și Mâri Băltișe. 5.000 de pionieri st au odihnit în vestita tabără de pionieri „Artek”, unde elevii sovietici au fost vizitați de pionieri din țările de democrație populară, din China democrată, precum și de pionieri din eroica Coree. Peste 8 milioane de băieți și fete au participat la expediții interesante prin ținutul natal. La aceste expediții au participat și tineri geologi care și-au pus ca scop să găsească minereuri pentru economia națională, și țineți botaniști, care studiază plantele și culeg semințe de copaci pentru a ajuta oamenilor sovietici să înfăptuiască mai repede Planul Stalinist de transformare a naturii și tineri inforiografi, care cercetează trecutul regiunilor natale. In lunile de vară, mulți elevi din regiunile îndepărtate ale Uniunii Sovietice au vizitat capitala Patriei lor — Moscova, unde triește și lucrează cel mai bun prieten al copiilor sovietici marele Stalin. La 1 Septembrie copiii întăriți și bronzați în timpul verii, se vor aduna în zori de zi lângă școala lor iubită, câte întâlniri pline de bucurii, câte discuții interesanta vor avea loc întră ei. Vor începe cursurile peste 220,000 de școli alimentare, de 7 clasa și medii. In lunile da vară toata școlile s'au pregătit pentru încaperiu, cursurilor. S’au reparat localurile școlilor, cabinetele didactica au fost complectate cu diferita materiale și aparate, școlile s’au aprovizionat cu lemne pentru iarnă. In URSS, grija pentru școli este cu adevărat a întregului popor. Organizațiile sovietice, sindicale și obștești, întreprinderile care patronează școli și colhozurile participă la întrecerea socialistă pentru cea mai bună pregătire a școlilor pentru noul an școlar. Numai in RSFSR, la această întrecere participă peste 60 de regiuni, ținuturi și republici autonome. Continuă construcția de noi școli. In cei cinci ani care au trecut de la sfârșitul războiului, numai în Republica Federativă Rusă au fost construite circa 8.000 de clădiri de școală pentru 1.127.000 de elevi. In anul 1951 in SSPSR, se construesc încă 1.860 de școli. In anii regimului sovietic, numărul elevilor din școlile de cultură generală a sporit de peste patru ori. Transformări deosebit de evidente au avut loc în republicile naționale — fostele regiuni înapoiate și semicoloniale ale Rusiei țariste. De exemplu, numărul elevilor din școlile Uzbekistanului a sporit de 65 de ori, ai Kazahstanului de 72 de ori, iar ai Tadjikistanului de 660 de ori. înfăptuirea consecventă a politicii naționale leninst-staliniste a trezit la o viață înfloritoa de popoarele in trecut înapoiate și școlile ale D.nss Ingjonul Începerii anului școlar de F. Mincencov ministru adjunct al învățământului din R. S. F. S. H. asuprite de autocrația țaristă. Până la Revoluție, multe popoare care locuesc astăzi pe teritoriul Uniunii Sovietice nu aveau nici măcar o scriere proprie. In anii regimului sovietic a fost creată o scriere proprie pentru 40 de naționalități. In prezent, la școlile din URSS, predarea cursurilor se face în peste 100 de limbi. Se editează manuale în limba maternă și sifiltru.Sc cadri didactice pentru naționalitățile respective. Un exemplu elocvent în această privință sunt popoarele din Extremul Nord, unde până la regimul sovietic nu existau deloc școli. In prezent acolo funcționează 600 de școli, dintre care 108 de 7 clase și 27 medii. Pe lângă aceste școli a fost organizată o întreagă rețea de internate, în care copiii crescătorilor de reni și pescarilor sunt întreținuți pe seama statului. Pentru școlile din Extremul Nord se editează manuale în limbile ciucată, eschimosiă, poriacă, nanakă și alte limbi, precum și cărți literare și științifice. Pe lângă Universitatea de Stat din Leningrad s-a deschis o secție care pregătește pedagogi pentru școlile din Extremul Nord. In districtele naționale s’au înființat 7 școli pedagogice. Datorită avântului economic și cultural al țării, URSS pășește în al treilea an al învățământului de 7 ani general și gratuit. Numărul școlilor de 7 ani și Kredit erăște continuu. In ultimii doi ani, mii de șicoli elementare s’au transformat in școli de 7 ani și au fost create peste 800 de școli medii noi. Din an în ani sporește numărul pedagogilor sovietici care se ridică în prezent la peste 810.000 oameni. Dintre aceștia Circa 60.000 au absolvit numai anul acesta institute pedagogice și pentru învățători precum și școli pedagogice. Uriașul colectiv al învățătorilor sovietici crește nu numai numeric. Măistria lor pedagogică se perfecționează din an un an. Ei își ridică nivelul lor profesional la cursurile de vară organizate de secțiile învățământului public precum și prin învățământul prin corespondență la școli pedagogice. Anul acesta, în RSPSR, cursurile de vară au fost urmate de peste 100.000 de învățători. Circa 30.000 de oameni au absolvit prin corespondență institute și școli pedagogice. Pentru începerea învățământului în școli se pregătește un mare număr de diferite materials didactics. Circa 100 de edituri sovietice care lucrează în prezent pentru nevoile școlii vor tipări anul acesta. 166 milioane exemplare de manuale. Școala sovietică întâmpină acest an școlar îmbogățită cu experiența unui an de muncă bazată pe genialele lucrări ale lui I. V. Stalin cu privire la problemele lingvisticii. Având o uriașă importanță pentru desvoltarea tuturor științelor, în special pentru științele sociale, aceste lucrări au ajutat școlii să organizeze predarea limbilor rusă și maternă pe baze strict științifice. Noul an școlar va fi un an de dezvoltare continuă a școlii sovietice, de îmbunătățiri continuă a calității predării, un arte luptă pentru cunoștințe și nan- temeinice și mai profunde. Fe vilor, viitori constructori a comunismului.