Inainte, noiembrie 1952 (Anul 9, nr. 2409-2433)

1952-11-01 / nr. 2409

M Cu eian sporit In cinstea marelui Octombrie Oamenii muncii din întreaga lume vor sărbători în curând cea de a 35-a aniversare a celui mai de seamă eveniment din istoria popoarelor — Marea Revoluție Socialistă din Octombrie. Marea Revoluție Socialistă din Octombrie 1917 a însemnat o cotitură radicală în istoria omenirii și constituie un far luminos ce arată oamenilor muncii din întreaga lume calea pe care trebue să pășească pentru a-și făuri o viață fericită. Oamenii muncii din scumpa noastră patrie sunt conștienți că victoria istorică obținută acum 35 de ani de proletariatul rus, nenumăratele victorii obținute apoi de oamenii sovietici în lupta pentru construirea socialismului, au făcut posibilă eliberarea țării noastre la 23 August 1944 și că libertatea lor, viața lor din ce în ce mai fericită pe care și-o făuresc sub conducerea partidului, se datorează marii Țări a Socialismului victorios — Uniunea Sovietică. Lucrările Congresului al XIX-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice precum și geniala cuvântare a tovarășului Stalin care a numit țările de democrație populară, deci și țara noastră, „brigăzi de șoc” ale mișcării revoluționare și muncitorești din lumea întreagă, au fost primite cu deosebită bucurie și mândrie de către întregul nostru popor muncitor căruia îi insuflă noi forțe în munca și lupta sa pentru pace și socialism. In vederea întâmpinării măreței sărbători a zilei de 7 Noembrie, și a alegerilor, muncitorii și tehnicienii din întreprinderile regiunii noastre, sunt hotărâți să adâncească succesele obținute în cinstea noii noastre Constituții și a celui de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, creind toate premizele necesare îndeplinirii planului anual numai în 11 luni. De pretutindeni vin vești că muncitorii, bazându-se pe succesele dobândite până acum, își iau angajamente sporite. Astfel colectivul de muncitori de la Depoul de locomotive Craiova s’a angajat ca în cinstea lui 7 Noembrie și a alegerilor pentru Marea Adunare Națională, să dezvolte întrecerea socialistă, propunându-și să îndeplinească planul anual cu mult înainte de termen și să realizeze totodată importante economii de combustibil. Asemeni muncitorilor de la Depoul de locomotive Craiova și muncitorii, tehnicienii și inginerii dela S.R.N. Tr. Severin s’au angajat să execute în cinstea zilei de 7 Noembrie lucrări în contul anului 1953. Colectivele de muncitori dela întreprinderea „Tudor Vladimirescu”, Tg. Jiu, „Electroputere”, „Independență”-Craiova și altele, s’au angajat să îndeplinească planul pe cel de al doilea an al cincinalului în 11 luni. Expresia acestei hotărîri o constituie intensificarea întrecerii socialiste, forma cea mai puternică de manifestare a inițiativei creatoare și a patriotismului fierbinte al celor ce muncesc. In luna marii prietenii, oamenii muncii mai mult ca oricând extind aplicarea minunatelor metode ale stahanoviștilor sovietici. Astfel, la „Electroputere” se aplică pe scară largă metoda de tăere rapidă a metalelor. La Depou de locomotive Tr. Severin se aplică cu succes metodele sovietice Voroșin, Lunin, Paparian cât și metoda „planul financiar de producție al locomotivei” inițiată de economista sovietică Clavdia Baranovskaia, iar muncitorii de la „Independența” aplică tot mai mult metoda sovietică Kotlvar de calificare a muncitorilor pe locul de producție. In lupta pentru îndeplinirea planului înainte de termen, pentru însușirea și folosirea cât mai deplină a tehnicei noi, crește mereu în întrecerea socialistă numărul stahanoviștilor și fruntașilor în producție. In regiunea noastră numărul stahanoviștilor confirmați a trecut de 80 iar în lupta pentru îndeplinirea planului au fost confirmați peste 2820 fruntași în producție. Printre numeroșii muncitori care s’au afirmat în mod deosebit în întrecerea socialistă se află Niță Dumitru de la fabrica „Electroputere” propus candidat în alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională, Ursu Zaharia dela Depoul C.F.R. Craiova, Sumezeanu Constantin dela fabrica „Independența”, Ghiață Nicolae dela colectivul II S.R.N. Tr.-Severin și alții. In unele întreprinderi însă, întrecerea socialistă nu se bucură de tot sprijinul organizațiilor de partid și al comitetelor de întreprindere. Și acum la Centrul mecanic, „Ceramica-Mofleni”, etc., comitetele de întreprindere dau dovadă de birocratism și formalism în organizarea întrecerii socialiste. In legătură cu aceasta, organizațiile de partid, au datoria să considere conducerea întrecerii socialiste ca o sarcină politică de cea mai mare însemnătate. Pentru aceasta, va trebui intensificată munca de agitație politică, îndrumând comitetele de întreprindere să pună problema dezvoltării întrecerii socialiste în centrul activității lor, îndrumând îndeaproape comitetele de întreprindere, organizațiile de partid trebue să lupte cu și mai mare hotărîre pentru dezvoltarea întrecerii socialiste și a mișcării stahanoviste. In scopul extinderii în proporție de massă a înaintatelor metode de lucru sovietice, comitetele de întreprindere, sprijinite de organizațiile de partid, trebue să îmbrățișeze importanta inițiativă a petroliștilor de la Boldești, care au pornit în acest sens o acțiune bazată pe un plan de muncă concret, detailat, astfel încât aceste metode să poată deveni cât mai curând un bun al tuturor oamenilor muncii. O atenție deosebită trebuie acordată extinderii inițiativei stahanovistului Vasiu Nicolae privind folosirea maximală a tehnicei și a inginerului Dicu Vasile pentru ridicarea cunoștințelor tehnice ale stahanoviștilor și fruntașilor în producție. In cinstea celei de a 35-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie și a alegerilor de deputați pentru Marea Adunare Națională, să ridicăm sus steagul întrecerii socialiste pentru îndeplinirea și depășirea planului de stat pe 1952, pentru dezvoltarea economiei naționale, pentru înflorirea patriei scumpe, pentru pace și socialism. Ședința Comisiei In ziua de 29 Octombrie 1952 a avut loc ședința Comisiei Electorale Centrale pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională a Republicii Populare Române. In această ședință Comisia Electorală Centrală a luat în discuție problemele în legături cai impun Electorale Centrale marea buletinelor de vot, confecționarea urnelor și a sigiliilor secțiilor de votare. Comisia Electorală Centrală a aprobat modelul buletinului de vot. Deasemenea s-a stabilit modelul pentru urne și sigiliile necesare secțiilor de votare. 1«* COMUNICATI v începând de la 1 Noembrie vor fi afișate în întreaga țară listele de alegători, pentru ca oamenii muncii să poată verifica dacă sunt înscriși în liste. Oamenii muncii, cetățeni ai R. P.R., care au fost omiși din listele de alegători afișate, pot face până la data de 4 Noembrie întâmpinare la Comitetul Executiv al Sfatului Popular respectiv, cerând să fie înscriși. Deasemeni ei pot face întâmpinare la acelaș Comitet Executiv împotriva înscrierii celor care în conformitate cu legea electorală sunt nedemni de a fi alegători în orașe, la centrele unde s’a făcut înscrierea, se vor afișa listele alegătorilor care domiciliază în raza centrului de înscriere respectiv. In comune și sate afișarea se va face pentru locuitorii satului de reședință a comunei la sediul Sfatului Popular, iar pentru locuitorii celorlalte sate la căminul cultural al satului, la școală sau la alt local public. Spre noi victorii în cinstea zilei de 7 Noembrie și a alegerilor Se extind metodele stahanoviștilor sovietici In rândul muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor întreprinderii trustul „6 Construcții” Craiova, „Luna Prieteniei Româno - Sovietice” a constituit un prilej minunat pentru aplicarea metodelor de zidărie ale stahanoviștilor sovietici. Un exemplu viu în aplicarea metodelor stahanoviștilor sovietici de zidărie, îl dau muncitorii sectorului 604, de pe șantierul 6113, unde metoda Orlov a fost extinsă pe o scară largă. Aci. tov. inginer Izvernare Matei șeful șantierului, îndrumat îndeaproape de către organizația de bază, deși tânăr a știut să sprijine și să asigure muncitorilor condițiunile optime necesare aplicării acestei minunate metode sovietice. Muncind sub lozinca „Niciun deșeu neîntrebuințat”, el îndrumează muncitorii pentru realizarea de economii. Indragostea și recunoștința lor față de poporul sovietic eliberator, față de marele Stalin, și manifestând interesul viu pe care-l au față de alegerile de deputați în Marea Adunare Națională, muncitorii de pe acest șantier s’au avântat cu un deosebit elan în întrecerea socialistă, în aplicarea metodei sovietice de zidărie Orlov. Datorită avântului cu care au lucrat, rezultatele muncii lor au fost mult superioare față de lunile precedente și chiar față de celelalte două șantiere care mai aparțin sectorului 604. Astfel pe șantierul 6113 pe luna precedentă planul de producție a fost depășit cu 73 la sută. In întrecerea socialistă pentru depășirea planului s-au evidențiat echipele zidarilor Savu Nicolae și Țipăr Francisc care, lucrând după metoda Orlov, depășesc în mod normal planul de producție cu 40- 45 la sută, iar câștigul lor real s’a îmbunătățit într’un procent de 44 la sută. Frumoase rezultate a obținut și echipa de fier-beton, condusă de stahanovistul Gogu Ștefan care lucrând după metoda sovietică în bandă, depășește în mod permanent norma cu peste 120 la sută. Stahanovistul Gogu Ștefan realizează lunar economii de materiale de peste 10.000 lei. El câștigă lunar peste 1500 lei, iar în prezent lucrează in contul lunii Septembrie a anului 1955. S’a mai evidențiat Covaci Eufrosina, zidar, care depășește norma cu 60 la sută. Numărul echipelor din sectorul 604 care aplică metodele stahanoviștilor sovietici a crescut față de luna precedentă de la 31 la 40, numărul muncitorilor cuprinși în întrecere socialistă a crescut cu 18 la sută, iar al fruntașilor la 46 dintre care doi sunt stahanoviști. Muncitorii constructori ai întreprinderii trustul „6 Construcții” Craiova, sunt hotărâți să depună tot efortul lor pentru a îndeplini planul de stat pe cel de al doilea an al cincinalului înainte de termen, pentru pace, pentru socialism. Fruntași în întrecerea socialistă . Muncind cu avânt sporit în cadrul întrecerii socialiste în cinstea Congresului al XIX-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și continuând în acelaș ritm în cinstea zilei de 7 Noembrie, numeroși muncitori, echipe și brigăzi de la S.R.N. Tr. Severin, lucrează dela data de 20 Octombrie în contul anului 1953. Astfel, brigada de producție a U.T.M.-istului Vasile Preșneanu constructor naval, a reușit să lucreze dela data de 27 Octombrie în contul lunii Ianuarie 1953. Tot astfel brigada condusă de tov. Udilă Constantin, încă dela data de 22 octombrie lucrează în contul anului viitor. Brigăzile păcii de nituitori constituite în cinstea Congresului național pentru apărarea păcii din R.P.R., conduse de constructorii Savu Nicolae și Mihai Costică prin depășirile zilnice de plan, au reușit să lucreze dela data de 20 Octombrie în contul lunii Februarie 1953, iar echipa tov. Stănciulescu Constantin dela data de 26 Octombrie, dă produse in contul lunii viitoare. Deasemeni, muncitorii Seimeanu Ion și Drăcea Vasile, constructori navali calificați la locul de muncă și alții, obțin însemnate depășiri față de norma zilnică. In contul anului viitor In lupta pentru realizarea sarcinilor anuale de plan în 11 luni colectivul întreprinderii „Octombrie Roșu” a pornit cu hotărîre întrecerea socialistă. Mulți dintre muncitori au reușit să înceapă a lucra în contul anului viitor. Printre aceștia sunt utemiștii Bucur Gheorghe și Ghidiceanu Adrian, mecanici 8 oro, care zilnic dau câte 3-4 norme de producție, lucrând în contul lunii Aprilie 1953. La fel tov. Măriuță Dumitru dă astfăzi produse în contul zilei de 16 Iunie 1953, iar Oboroc Ion în contul zilei de 17 Mai 1953. La obținerea acestor succese a contribuit într-o măsură hotărîtoare studierea cărților tehnice sovietice și aplicarea metodelor înaintate ale stahanoviștilor sovietici. Exemplul lor fiind urmat de ceilalți muncitori, la întreprinderea metalurgică „Octombrie Roșu” planul de producție pe perioada dela 1-28 Octombrie a fost depășit cu 10 la sută. Printre secțiile fruntașe s-au situat secția auto cu o depășire de 14 la sută și secția morărit cu 12 la sută. Muncitorii și tehnicienii de la „Octombrie Roșu” sunt conștienți că prin obținerea de noi succese în producție aduc o contribuție însemnată în lupta pentru construirea socialismului, pentru apărarea păcii. SOARE IOAN, coresp. Succesele tractoriștilor dela gospodăria agricolă de stat Dobrosloveni Muncitorii tractoriști dela gospodăria agricolă de stat Dobrosloveni din comuna Cezieni și-au luat angajamentul ca în cinstea zilei de 7 Noembrie să îndeplinească și să depășească sarcinile din planul de muncă. Până la data de 26 Octombrie ei au terminat complect de însămânțat, aplicând în acelaș timp înaintatele metode de muncă sovietice. Datorită muncii depuse, tractoristul Nicolae Marin a primit în afară de salariul de bază pe luna Octombrie suma de 512 lei, Tudorașcu Constantin 515 lei iar șeful de brigadă a primit peste salariul de bază suma de 973 lei. In prezent tractoriștii de la gospodăria de stat Dobrosloveni depun eforturi înzecite pentru terminarea definitivă a arăturilor adânci de toamnă pentru plantele industriale ce se vor însămânța în primăvara anului viitor. OPREA NICHITA coresp. Se electrifică comuna Maglavit In cinstea zilei de 7 Noembrie și a alegerilor de deputați pentru Marea Adunare Națională —, țăranii muncitori din comuna Maglavit raionul Calafat, s-au hotărît să-și electrifice comuna. Această inițiativă a fost luată de deputații Petre Fântână, Crețu Ștefan și alții și susținută puternic de toți țăranii muncitori. Astfel, într’una din adunările ce au avut loc în sala căminului cultural s’a hotărît ca pentru procurarea materialelor, fiecare locuitor să contribuie după posibilități. Până acum s’a strâns suma de 70.000 lei din care s’au cumpărat circa 600 metri sârmă, 100 becuri electrice, 50 metri cubi de stejar și alte materiale. Țăranii muncitori din comuna Maglavit și-au luat angajamentul ca în cinstea zilei de 30 Noembrie, razele luminei electrice s’alunge întunericul din casele lor. RECITALUL SOLILOR ARTEI SOVIETICE Dri dimineață, a sosit în orașul Craiova grupul de soliști instrumentiști sovietici, din care fac parte Alexei Lasko, laureat al concursului internațional de violoncel de la Praga, Iurii Muraviev, laureat al concursului unional și al concursului internațional de muzică de la Varșovia; Alexei Gorohov, laureat al concursului internațional de vioară; Maria Carandașova, maestră de concert la conservatorul din Leningrad. Oaspeții au fost întâmpinați în gară de delegațiile oamenilor muncii din orașul Craiova, care înmânându-le frumoase buchete de flori, le-au urat un călduros bun sosit. In seara aceleiași zile grupul de soliști sovietici a dat în sala cinematografului „Maxim Gorki”, un măiestrit recital pentru oamenii muncii din orașul Craiova. Pianistul Iurii Muraviev a prezentat în prima parte a recitalului nemuritoare creații ale lui Chopin. Redarea măiestrită a lucrărilor de înaltă ținută artistică, „Poloneza”, „Scherzo”, a trei preludii, a unui vals și unui studiu a stârnit vii aplauze din partea asistenței, ce și-a exprimat dragostea față de oamenii artei sovietice, care urmând îndrumările marelui Partid Comunist al Uniunii Sovietice, valorifică tezaurul trecutului, dând operelor clasice adevărata lor lumină și interpretare. Cu aceiași însuflețire a fost întâmpinată și interpretarea la violoncel a mult cunoscutelor lucrări muzicale: „Exprompt” de Ari ti linian, „Elegie” de Glazunov, „Vals sentimental” de Ceaicovschi, „Rondo” de Bakkerini, „Tarantela” de Popper. Execuția plină de viață, de expresivitate și talent a violoncelistului Alexei Lasko, acompaniat la pian de maestra de concert Maria Carandașova, a relevat calitățile artistice ale solilor artei sovietice. O interpretare tot atât de măestrită a dat-o Alexei Gorohov la vioară, acompaniat la pian de Maria Carandașova, antractului din „Raimonda” de Glazunov, „Rondo”-ului de Schubert, „Capriciului vienez” de Kreisler, „Melodiilor țigănești” de Sarassatte. Recitalul muzical prezentat de solii artei sovietice care vizitează orașul nostru în cadrul sărbătoririi „Lunii Prieteniei Româno-Sovietice”, a prilejuit o puternică manifestație de dragoste și simpatie a oamenilor muncii din orașul Craiova față de marea Țară a Socialismului victorios, Uniunea Sovietică,