Inainte, mai 1953 (Anul 10, nr. 2564-2569)

1953-05-05 / nr. 2564

Pag. 2 înainte ziua presei Trăiască 5 Mai, comuniste! Presa comunistă—tot călăuzilor In munca noastră Sărbătorim azi 41 de ani de la apariția glorioasei „Pravda”, care în cele 4 decenii a dus o luptă eroică pentru pace și progres, pentru comunism. Ca secretar al comitetului de partid al orașului Craiova, ce răspund și de munca de propagandă și agitație din oraș, pentru mine presa este de cel mai mare ajutor. In presă pot găsi exemple de felul cum muncește un comitet de partid, o organizație de bază, un agitator, o gazetă de perete, un cerc sau curs de partid, și în general pot să mă edific asupra muncii de agitație și propagandă dintr’o fabrică, instituție, metodele noi de muncă aplicându-se specificului muncii noastre în plin progres. Citind presa de partid din țara noastră, care se orientează după exemplul „Pravdei”, pot să văd care sunt lipsurile și greutățile muncii de partid, în special în domeniul muncii de propagandă și agitație, luând măsuri de comun acord cu tovarășii mei de muncă, pentru remedierea deficiențelor constatate. Sesizările presei surnt discutate atât în cadrul biroului și comitetului de partid orășenesc cât și în organizațiile de bază cu agitatorii, in urma cărora se iau măsuri de îndreptare a lucrurilor și totodată de popularizare a noilor succese obținute în opera de construire a socialismului în țara noastră. Așa de pildă, când s’a criticat în ziarul nostru local „înainte” lipsa muncii de partid în unele fabrici și întreprinderi, pentru comitetul de partid al orașului aceasta a constituit un prețios ajutor. Organizând mai temeinic munca și îndrumând în mod concret activitatea muncii de partid de la fabrica „Electroputere”, ,,Octombrie Roșu”, „Autotransport”, lipsurile au fost remediate. Principialitatea și combativitatea revoluționară care se reflectă în materialele din presa comunistă, însuflețesc și mai mult activitatea muncii noastre de partid, fac să atragă mai mult massele în lupta noastră pentru o viață mai bună și un trai fericit. Din presă aflăm despre noile hotărîri ale partidului și guvernului nostru, pe care le prelucrăm în cadrul adunărilor de partid. Cu ajutorul presei, agitatorii din raza orașului Craiova popularizează pe locul de producție succesele obținute de către clasa muncitoare în alianță cu țărănimea muncitoare, sub conducerea clasei muncitoare. Folosind cu curaj arma criticii și autocriticii, presa de partid ne învață cum să ne întărim spiritul de vigilență revoluționară împotriva dușmanului intern și extern și să demascam toate manifestările acestuia sub orice formă s’ar ascunde ele. Zilnic presa comunistă ne înarmează cu noi cunoștințe și metode de muncă, aflăm cum lucrează activiștii de partid din alte regiuni din țara noastră, și în primul rând cei din Uniunea Sovietică care constitue pentru noi un exemplu în muncă. Cu prilejul zilei de 5 Mai 1953, ziua presei comuniste, când se aniversează 41 de ani de la apariția ziarului „Pravda”, în numele comitetului de partid al orașului Craiova, imitau angajamentul să dăm o mai mare atenție difuzării presei de partid, făcând astfel ca ea să pătrundă în cele mai largi masse ale celor ce muncesc din orașul nostru. Pentru aceasta, vom intensifica activitatea sectorului nostru de presă, cât și a agitatorilor în popularizarea și răspândirea pe mai departe a presei comuniste , iar călăuzitor în munca noastră. GH. CONSTANTINESCU secretar al comitetului de partid al orașului Craiova Ajutorul primit din partea presei de partid Pentru noi membrii gospodăriei agricole, colective „Drum nou”, din satul Gvardinița raionul Vânju Mare, ca și pentru toți oamenii muncii din întreaga patrie, ziua presei comuniste a devenit o sărbătoare tradițională. Gălăuzindu-se de luminosul exemplu al „Pravdei”, presa de partid din patria noastră arma cea mai ascuțită a partidului, a devenit un bun sfătuitor al oamenilor muncii, credincios purtător de cuvânt al partidului, îndemn în munca poporului muncitor în lupta pentru construirea socialismului. Acum un an și jumătate în urmă, a apărut în „Scânteia” un articol intitulat „învățăminte din munca unei gospodării colective unde nu se respectă statutul”. In acest articol era vorba despre gravele încălcări ale statutului petrecute la gospodăria agricolă colectivă din Coțofenii din Față din regiunea noastră. Prelucrând articolul în cadrul adunării organizației de bază și mai apoi în adunare generală, ne-am dat seama că și gospodăria noastră nu se dezvoltă cum ar trebui, datorită nerespectării statutului model. Astfel, o parte din colectiviști treceau de la o echipă la aita, munceau dea valma, nu respectau normele sau făceau lucrări de proastă calitate. Mlai mult, unii colectiviști nu-și aduseseră tot pământul în gospodărie ,iși după cum prevede statutul. Pe baza învățămintelor trase din articolul amintit mai sus, noi ne-am organizat temeinic munca, astfel că în prezent, colectiviștii vin regulat la muncă, execută lucrări așa după cum recomandă agrominisml. Cu sprijinul organizației de bază, consiliul de conducere a luat măsuri să lămurească pe colectiviștii care nu și-au adus încă pământul de muncă să respecte întocmai prevederile statutului — legea de bază a gospodăriei colective. Acesta constituie unul din sutele de exemple pe care le putem da cu privire la ajutorul pe care l-am primit din partea presei de partid. Noi îmbrățișăm cu căldură sfaturile presei de partid pentru că ele exprimă cuvântul partidului care ne duce din victorie în victorie. Tot presa de partid a popularizat Congresul fruntașilor din gospodăriile coletive, care va contribui la înflorirea gospodăriilor colective din țara noastră. ION B. MIHACHE președintele gospodăriei colective „Drum nou”, din satul Gvardinița raionul Vînju-Mare. Călăuză în creația literară La 5 Mai anul acesta, poporul muncitor din țara noastră sărbătorește ziua presei comuniste. Spre deosebire de presa capitalistă, care urmărește să ascundă oamenilor modul de organizare al vieții economice, politice și culturale, presa nouă, comunistă, arată masselor de cititori realizările obținute și lipsurile constatate în procesul de producție, indicând totodată linia pentru construirea unei vieți fericite. Ca tânără începătoare pe tărâmul scrisului, pot afirma cu tărie că presa de partid m’a ajutat foarte mult în munca de creație literară. Nu pot să trec cu vederea și să nu arăt importanța pe care a avut-o publicarea in revista „Contemporanul” a documentelor cu privire la dezbaterile organizate de Uniunea Scriitorilor din R.P.R., în lumina tezelor asupra literaturii și artei, expuse de tovarășul G. M. Malencov la cel de al XIX-lea Congres al P.C.U.S. și mai cu seamă articolul „Pentru o puternică înfățișare a vieții în literatura noastră”, publicat în ziarul „Scânteia” Nr. 264S din 29 Aprilie 1953. Din acest articol am învățat multe lucruri folositoare și mai cu seamă acela că în toate timpurile problema tipicului, a oglindirii adevărului în artă, a constituit totdeauna un teren al luptei între clase. De aceea, astăzi „Arta realistă, al cărei stegar este clasa muncitoare, — după cum spune în articol — are un dușseman de moarte și anume: burghezia”. Deasemeni de un ajutor prețios în activitatea mea literară, au fost recenziile și articolele despre viața și opera lui Caragiale, Gorki și Maiacovschi, publicate în ziarul local „înainte”. Cu ocazia zilei presei sovietice, îmi iau angajamentul să pun creația nnca in sprijinul luptei masselor de oameni ai muncii, pentru construirea socialismului în țara noastră, pentru apărarea cauzei nobile a păcii. BUNIȚA EUGENIA membră a cenaclului literar „I. L. Caragiale” Craiova. Legătura cu massele, tăria de neînvins a presei comuniste și muncitorești Zi de zi, în paginile ziarelor comuniste și muncitorești de pretutindeni răsună cu putere glasul adevărului, glas care sădește și întărește în inimile sutelor de milioane de oameni cinstiți din toate țările lumii încrederea nestrămutată în victoria forțelor păcii, democrației și socialismului. In actualele condiții internaționale, în centrul activității întregii prese comuniste și muncitorești stă lupta pentru pace, pentru preîntâmpinarea unui nou război mondial. Forța imensă a presei comuniste, rolul ei de propagandist, agitator și organizator colectiv al masselor, se oglindește din ce in ce mai puternic în creșterea luptei popoarelor pentru pace, independență națională și socialism. Tăria de neînvins a presei de tip nou și prestigiul uriaș de care se bucură în întreaga lume își au izvorul în legătura strânsă cu massele largi populare. Prin întărirea și permanentizarea legăturilor sale cu massele, presa comunistă îndeplinește rolul de curea de transmisie care leagă partidul de masse. „Presa este — așa cum ne învață I. V. Stalin — cea mai puternică armă, cu ajutorul căreia partidul vorbește cu clasa muncitoare în fiecare zi, în fiecare ceas, în limba lui, în limba care-i este necesară. Nu există alte mijloace pentru „ a stabili legături spirituale între partid și clasă, nu există alt aparat atât ele elastic”. Presa de tip nou este pătrunsă de un adânc spirit partinic și de o înaltă principialitate. Sub îndrumarea și conducerea directă a partidului lui Lenin și Stalin, presa sovietică, în frunte cu ziarul „Pravda”, organul Comitetului Central al P.C.U.S., și-a îndeplinit și-și îndeplinește cu succes rolul de propagandist, agitator și organizator colectiv. Ea a mobilizat și însuflețit massele la fapte eroice în anii grei ai războiului civil și ai intervenției militare străine, în perioada de reconstrucție a țării și a mărețelor cincinale staliniste, ca și în perioada Marelui Război pentru Apărarea Patriei. In prezent, presa sovietică desfășoară larg steagul luptei pentru construirea comunismului și apărarea păcii. Prin întreaga sa activitate pusă în slujba vieții și a progresului, în slujba omului și a fericirii lui, presa sovietică este modelul minunat după care se călăuzește presa comunistă și muncitorească din întreaga lume. Mergând pe drumul presei sovietice, presa din țările de democrație populară mobilizează și antrenează massele largi muncitoare în lupta pentru realizarea planurilor economice de stat, pentru întărirea și dezvoltarea industriei socialiste și transformarea socialistă a agriculturii, pentru ridicarea continuă a nivelului de trai material și cultural al poporului muncitor. Ziarele comuniste și muncitorești din aceste țări și-au câștigat o largă popularitate și se bucură de un mare prestigiu în rândul masselor celor ce muncesc. Ele constitue un mijloc puternic pentru organizarea schimbului de experiență între oamenii muncii, pentru răspândirea metodelor înaintate de muncă. In țările capitaliste, în timp ce presa burgheză, pusă în slujba claselor exploatatoare, este o fabrică de minciuni, un instrument în mâna monopoliștilor pentru înșelarea și abaterea masselor populare de la lupta lor dreaptă împotriva asupririi și exploatării crunte la care sunt supuse de către capitaliști, presa comunistă militează pentru unitatea clasei muncitoare și a tuturor forțelor democratice, pentru o viață mai bună, pentru pace, libertate și independență națională, pentru prietenia cu U.R.S.S., cu țările de democrație populară și cu toate țările lumii dornice de libertate și pace. Călăuzindu-se după învățătura leninist-stalinistă, partidul nostru a acordat și acordă o deosebită atenție presei. Sub conducerea partidului, presa din țara noastră pune in centrul activității sale mobilizarea masselor la luptă activă pentru construirea socialismului și apărarea păcii, educarea oamenilor muncii în spiritul patriotismului socialist și al internaționalismului proletar, in spiritul urei neîmpăcate împotriva dușmanilor poporului nostru, ai păcii și libertății tuturor popoarelor. Comitetul Central al partidului nostru, în frunte cu tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, dă în permanență indicații presei asupra felului cum să întărească și sa dezvolte mișcarea corespondenților muncitori și țărani — exponenți și comandanți ai opiniei publice proletare, cum i-a numit I. V. Stalin — și cum să folosească mai bine în acest scop experiența presei sovietice. Partidul învață redacțiile ziarelor că, cu cât își v organiza mai bine immca cu corespondenții, cu cât vor avea o legătură mai puternică cu massele, cu atât vor putea să se orienteze mai bine asupra stării de spirit a masselor, asupra problemelor care interesează și frământă la un moment dat pe cititori. Partidul condamnă orice încercare de a persecuta pe corespondenți sau de a exercita control asupra scrisorilor lor, socotind aceasta ca o manifestare antipartinică și potrivnică regimului nostru de democrație populară. Văzând în ziar un sprijin puternic al muncii și luptei lor tipice pentru făurirea vieții noi, fericite, a vieții socialiste, oamenii muncii din țara noastră scriu în număr tot mai mare redacțiilor. Zilnic ziarele din țara noastră dezbat pe larg în paginile lor problemele ridicate de oamenii muncii de la orașe și sate. Ziarul „Scânteia” și celelalte ziare centrale, ca și presa locală, primesc și publică lunar mii de scrisori de la corespondenți-muncitori, țărani muncitori, studenți, oameni de știință și artă — conținând informații, păreri, propuneri, de care se ține seama în rezolvarea multor probleme de stat. Lărgind continuu legătura cu massele, luptând împotriva a tot ce e învechit și dăunător, pentru triumful a tot ce e nou, pentru îmbunătățirea muncii de construcție, mobilizând massele pentru înfăptuirea cu consecvență și fermitate a liniei partidului, presa din țara noastră va contribui într-o măsură tot mai însemnată la opera de construire a socialismului și apărare a păcii. Un ajutor neprecupețit în munca tehnicienilor „Presa comunistă — ne învață I. V. Stalin — este cea mai puternică armă, cu ajutorul căreia partidul vorbește cu clasa muncitoare în fiecare zi, în fiecare ceas în limba lui, nu limba care-i este necesară”. Forța presei comuniste, constă in legăturile ei strânse indisolubil cu massele cele mai largi ale oamenilor muncii; constă în adevărul ei, in oglindirea fidelă de zi cu zi a intereselor arzătoare ale tuturor oamenilor muncii, in lupta consecventă pentru apărarea acestor interese. Un exemplu remarcabil de luptă plină de abnegație pentru cauza păcii, democrației și socialismului, îl arată întregii prese comuniste și muncitorești, gloriosul stegar comunist al adevărului „Pravila”. De la primul său număr și până în ziua de azi, ziarul „Pravda” a fost și este în centrul luptei pentru realizarea sarcinilor istorice pe care marele partid al lui Lenin și Stalin, le-a pus și le pune în fața poporului sovietic. Oamenii muncii din țara noastră alături de cei din țările cu democrație populară sărbătoresc ziua de 5 Mai — ziua presei comuniste — într’un cadru festiv. Presa comunistă ne mobilizează in lupta pentru pace și socialism. Ca inginer la fabrica „Electroputere”, am căutat zi de zi să studiez cu o deosebită atenție presa sovietică și cărțile sovietice de unde am avut multe de învățat. De un mare ajutor în munca mea de tehnician mi-a fost cartea lui Bielousov care vorbește despre organizarea controlului tehnic, organizarea recepției tehnice a producției, structura secției de analiză a rebuturilor, etc. Deasemeni am mai studiat cărți sovietice cu caracter tehnic cum ar fi cea a lui Alexiev, care se referă la funcționarea transformatorilor în profil, cartea lui Vorobiov, despre tehnica tensiunilor înalte, a lui Snițer, despre transformatori, cartea lui Pitoski care tratează despre încărcările mașinilor electrice și altele, învățând necontenit din experiența oamenilor sovietici, din presa și cărțile sovietice, îmi iau angajamentul ca și de aici înainte să studiez mai departe presa sovietică, care ne călăuzește în munca noastră de zi cu zi în drum spre o viață mai bună, fericită. MARIAN NINA inginer, serviciul control tehnic fabrica „Electroputere’J îndreptar sigur în muncă Sunt strungar la S. R. N. din Turnu Severin. Eu ca și toți muncitorii din acest șantier, suntem fericiți că avem astăzi posibilitatea să studiem și să învățăm din minunata presă sovietică, izvor nesecat de învățăminte. La biblioteca secției am găsit numeroase broșuri în care se scria despre metodele cele mai avansate de lucru. In aceste broșuri se arătau metodele stahanoviștilor strungari, Bftcov și Bortchevici, metoda ajutorului de maistru oroșin, etc. Am învățat mult din documentația sovietică. Aplicând metodele sovietice am putut obține rezultate excelente pe locul de producție. In ziarele „Scânteia” și „Munca” pe care le urmăresc zilnic, am citit acum câtva timp despre o nouă metodă sovietică, despre metoda lui Vasilii Golosov, de tăiere intensivă a metalelor. Cu ajutorul documentației din presă am putut aplica această înaintată metodă depășind norma cu aproape 601 la sută. In ziarul „Veac Nou” am urmărit de asemenea munca creatoare a oamenilor sovietici, glorioși constructori ai comunismului. In special materialele de la rubrica „Din Tara Socialismului victorios” mi-au fost de un neprecupețit ajutor, m'au făcut să înțeleg mai bine uriașul efort pe care oamenii sovietici îl depun pentru construirea comunismului. Tocmai acest lucru ne-a făcut și pe noi muncitorii de la această fabrică să muncim mai intens, să dăm produse tot mai multe pentru cucerirea de noi victorii în drumul nostru către socialism. Am sorbit cu nesaț minunatele lucrări literare ale scriitorilor sovietici, Fadeev, Ilya Ehrenburg, Șolohov și altora, scriitori de tip nou, de la care am avut foarte multe de învățat. O puternică impresie au avut asupra mea lucrările „Pe Donul liniștit”, „Așa s’a călit oțelul” „Gomsomolsk” și altele. Traducerile articolelor din „Pravda” sau din alte ziare și reviste sovietice, constitue pentru noi un minunat ghid în activitatea de fiecare zi. Pe această cale îmi exprim puternicul sentiment de dragoste ce nutresc față de presa sovietică și față de gloriosul popor sovietic constructor al comunismului, luându-mi ca angajament să învăț necontenit din presa sovietică și apoi să aplic in viață prețioasele ei învățăminte. ISTODOR CONSTANTIN strungar stahanovist S.R.N. Tr. Severin. Presa de partid m'a ajutat să devin fruntaș în producție Anul 1950 a fost pentru mine ca și pentru mulți tineri din comuna Valea Boului raionul Filiași, un Început de viață nouă. In acel an am intrat în școala de tractoriști unde am învățat să conduc tractorul și să mânuiesc cu precizie mașinile agricole atât de necesare în munca de zi cu zi a țărănimii noastre muncitoare. In toamna acelui an după terminarea școlii, am intrat ca tractorist la S.M.T. Filiași unde lucrez și în prezent. Dornic de a învăța cât mai mult, când prindeam câte o broșură n’o lăsam din mână până n’o citeam. Chiar dela început m'am abonat la ziarele „Scânteia” și „Munca”, de unde am avut multe de învățat. Din ziarul „Scânteia” ca și din ziarul „Munca” am învățat cum se organizează întrecerea socialistă în S.M.T., rezultatele obținute de tovarășii care s’au angrenat în întrecere, astfel că și la noi în stațiune, cu ajutorul organizației de bază și al comitetului de întreprindere am organizat temeinic întrecerea socialistă pe brigăzi, pe oameni și mașini. In ziarul „Scânteia” am citit deasemenea cum sunt criticate unele conduceri ale S.M.T.-urilor care nu îndrumează muncitorii să-și îngrijească și să folosească cu grijă mașinile și de aceea eu, îngrijindu-mi cu pricepere mașina și organizând temeinic întrecerea intre tractoriștii din brigada II-a, am reușit să devin fruntaș în producție pe stațiune în primăvara aceasta. Din ziarul „Scânteia”, ca și din ziarul „Munca” am învățat cum se aplică metoda Bugacev — de reparație pe ansamble, iar în urma unui instructaj care s’a ținut în stațiunea noastră înainte de începerea reparațiilor, noi am organizat lucrul pe ansamble. Eu am făcut parte din postul Nr. 1 și pe tot timpul reparațiilor am lucrat intens, dând lucru în așa fel să nu întârzii celelalte posturi, astfel încât reparațiile au fost terminate la timp datorită aplicării metodei Bclgacev. Pe viitor voi căuta să învăț și mai mult și să-mi însușesc și mai temeinic materialele apărute în presa de partid care constituie pentru mine ca și pentru mulți muncitori un far călăuzitor spre lumină și progres; STELEA ION tractorist Filiași