Inainte, decembrie 1953 (Anul 10, nr. 2742-2767)

1953-12-01 / nr. 2742

Pag. 2 BK Candidatul Voicu Oprea în mijlocul alegătorilor din comuna Goicea Grupuri, grupuri, de țărani muncitori, se îndreptau acum câteva zile spre căminul cultural din comuna Goicea, unde urma să aibe loc întâlnirea lor cu tov. Voicu Oprea, învățător din comuna Măceșul de Sus raionul Segarcea, candidat în alegerile de deputați pentru sfaturile populare in circumscripția electorală regională nr 71. Sala căminului cultural devenise neîncăpătoare față de numărul mare al alegătorilor veniți la această adunare. Primul care a luat cuvântul a fost tov. Durlă Ion, din partea Consiliului F.D.P. raional, care a făcut o caracterizare a candidatului, arătând munca plină de abnegație a tov. învățător Voicu Oprea, pentru luminarea fiilor de țărani muncitori. Luând apoi cuvântul, tov. Voicu Oprea a arătat alegătorilor felul demagogic în care se făceau alegerile în trecut, și a îndrumat cetățenii să lupte pentru buna gospodărire a comunei lor și pentru terminarea construcțiilor pe care le ridică prin autoimpunere. Tov. Voicu Oprea a arătat în continuare înlesnirile acordate de partid și guvern țăranilor muncitori, ca și tuturor oamenilor muncii, și datoria acestora de a lupta pentru traducerea în viață a sarcinilor ce decurg din Hotărîrea plenarei lărgite a C.C. al P.M R. cu privire la ridicarea bunei stări materiale și culturale a celor ce muncesc. Au mai luat cuvântul tov. Fojică Ștefania membră a gospodăriei colective „Vasile Roaită”, Ioniță Stoenescu, Matei Constantin și Ion Glodeanu, care au arătat sprijinul pe care trebue să-l dea deputații sfaturilor populare în toate acțiunile de interes obștesc. In încheiere, tov. Matei Constantin, luând cuvântul a propus alegătorilor ca în cinstea zilei de 20 decembrie să termine construcția podului prin autoimpunere, luându-și angajamentul de a sprijini această lucrare și de a mobiliza și pe ceilalți țărani muncitorii N. SPANU core p. Activitatea stației de radioficare Strehaia în campania electorală Printre realizările regimului democrat-popular înfăptuite în orașul Strehaia se află și stația de radioficare. Pentru a sprijini intens campania electorală și pentru a populariza succesele obținute de oamenii muncii în cinstea zilei de 20 decembrie, colectivul de redacție al sației de radioficare Strehaia și-a întocmit un plan de muncă cu date concrete, în baza căruia își desfășoară activitatea. Astfel, s-a organizat o emisiune locală specială, consacrată alegerior de deputați în sfaturile populare. Emisiunea se transmite zilnic intre orele 20,30—21. In cadrul acestei emisiuni, prin portrete fi ccare sunt popularizați cani anii Frontului Democrației Populare. Totodată, se arată succesele obținute de candidați în munca și lipa lor pentru construirea socialismului. De asemenea, în cadrul acestei emisiuni se acordă o deosebită atenție popularizării întâlnirilor între candidați și alegători. Pe lângă aceasta, colectivul de redacție al stației de radioficare Strehaiay condus de tov. Bârlea Gherghe, a luat inițiativa să se transmită fragmente din anumite și lucrări literare care trasează despre alegerile din trecut, carnete electorale apărute la „Scânteia” și ziarul „înainte”. Aceasta contribue în mare măsură la demascarea caracterului demagogic al alegerilor din trecut. Prin popularizarea realizărilor regimului democrat-popular, cât și prin reportagii care vorbesc despre imprtanța acer lor, se arată oamenilor muncii adâncul democratism al legii electorale a Republicii Populare Române. Tot în cadrul stației de radioficare din Strehaia, zilele trecute tov. Gernescu Gheorghe, candidat pentru sfatul popular al orașului Strehaia, propus de cetățenii circumscripției electorale nr. 20, a vorbit depre importanța pe care o prezintă alegerile din 20 decembrie, cât și despre felul cum va înțelege el să-și ducă munca în viitor. Activitatea stației de radioficare din orașul Strehaia poate constitui un bun exemplu și pentru celelalte stații de radioficare din regiunea noastră. STÂNCII SEBASTIAN core. p. In întâmpinarea alegerilor Conducerea cooperativei din comuna Celaru raionul Caracal, intr- una din ședințele sale, la propunerea cetățenilor, a luat hotărîrea ca în cinstea alegerilor de deputați în sfaturile populare să construiască un magazin universal sătesc în scopul unei mai bune aprovizionări a țăranilor muncitori cu produse industriale. Sprijinit de organizația de bază și de sfatul popular comunal, consiliul de conducere al cooperativei Celaru a început construirea și amenajarea noului magazin. Până în prezent lucrarea este executată în procent de peste 90 la sută. Salariații cooperativei și țăranii muncitori din comuna Celaru și-au luat angajamentul ca înainte de alegeri magazinul să fie dat in foloință și aprov iz oal cu mărfurile necesare. Gh. RUDEANU coresp. ÎNAINTE Va fi demn de încrederea acordată Am stat mult de vorbă cu tov. Sultanoiu Ștefan din satul Dâmbova, al comunei Cârbețu. Deși trecut de vârsta de 50 de ani, el totuși se simte tânăr. Abia acum simte că Intr’adevăr trăește o viață liberă și demnă de trăit. Timpurile când prin acele părți tăiau și spânzurau moșieri și bancheri ca Gh. Tătărăscu și Hurezeanu, au apus pentru totdeauna in țara noastră. Asemenea oameni de teapa lui Tătărăscu și Hurezeanu se purtau ca niște sbiri cu cei ce le slujeau pe moșii și la conace. Când se apropiau alegerile și umblau să cerșească voturi, se mai îmblânzea situația, dar după ce-și vedeau asigurat un loc in ..parlament” uitau de promisiunile făcute și întețeau teroarea împotriva țăranilor clăcași. De aceste negre timpuri își mai amintesc nu numai Sultănoiu Ștefan care a robit ani de arândul pe moșiile lui Hurezeanu și Tătărăscu, dar toți ceilalți țărani muncitori, care au cunoscut pe propria lor piele biciul vătafilor boierilor. „In februarie și martie 1945, — povestește Sultănoiu Ștefan — când muncitori de la orașe ne-au venit în sprijin pentru a smulge, pământul din mâinile moșierilor și a-l da pe vecie celor ce-l muncesc, am luat parte activă la acest act revoluționar. De atunci și până astăzi, de când țăranii muncitori au fost scăpați de robie, multe lucruri frumoase au fost înfăptuite în comuna noastră. Astăzi, in comună avem printre altele un cămin cultural, un dispensar, grajd comunal cu reproducători de rasă, cooperativă care ne aprovizionează cu cele necesare din belșug și la prețuri accesibile. In momentul de față suntem pe cale de a termina construcția unei școli”. La aceste realizări, tov. Sultănoiu Ștefan a adus o contribuție prețioasă. N’a fost o acțiune a sfatului popular pe care el să n’o susțină. Ca agitator al organizației de partid a dus muncii susținută de lămurire și mobilizare a țăranilor muncitori în îndeplinirea îndatoririlor către stat, in mobilizarea lor la acțiunile sfatului popular. Dar el nu era in frunte numai în vorbe, ci și in fapte. La diferite munci de interes obștesc era printre primii deși este de o vârstă înaintată. La îndeplinirea îndatoririlor către stat, deasemeni este printre primii și tocmai de aceea țăranii muncitori într’o adunare populară recentă l-au propus candidat pentru alegerile de deputați in sfaturile populare. Stănoiu Ion, Emilia Coicea și Mihail Tâlvescu, luând cuvântul, și-au exprimat încrederea in candidatul propus de ei, luându-și angajamentul de a munci alături de el pentru constituirea gospodăriei colective in comuna lor. VICTOR BUSOIU coresp. Birocratism în difuzarea materialului electoral Cu toate că ne mai desparte puțin timp până la alegerile de deputați pentru sfaturile populare, în orașul Craiova agitația vizuală privind campania electorală este slab organizată. Comitetul orășenesc de partid s-a ocupat de organizarea agitației vizuale numai de unele străzi din centrul orașuui, anglijând aproape complect carierele și străzile lăturalnice. De pildă, pe strada Ștefan Gheorghiu care este destul de apropiată de centrul orașului, nu poți vedea pe o distanțăi de aproape 1 km, nicio liniacă, fotomontaj, etc. Pe unele străzi, ca de pildă, strada Partizanilor, mai sunt încă lozinci din alegerile din 1948, 19.10, 1932. Afișe sunt ceva mai multe, dar ele au fost lipite cu grijă. Agitația vizuală este neglijată și în unele centre aglomerate. In gara Craiova, pe unde trec zilnic sute și mii de călători, nu e organizată o agitație vizuală plăcută, atrăgătoare. In sala de așteptare sunt în total 3-4 afișe învechite. La magazinele „Universal” de produse Industriale (textile) și „Cimaliment” de pe strada Al. I. Cuza — magazine centrale, care sput fra eț,entate de un zgure număr de cumpărători — nu erau până în ziua de 25 noembrie niciun fel de afișe, lozinci sau fotomontaje în legătură cu campania electorală. In parcul 1 Mai din centrul orașului există o gazetă de perete a sfatului popular orășenesc încadrată de panouri frumos lucrate, pe care sunt scrise diferite lozinci. In toate acestea nu se pomenește însă un cuvânt despre alegerile pentru sfaturile populare. Și alte fotomontaje din oraș au materiale vechi. Oamenii muncii din oraș se întreabă pe bună dreptate: de ce agitația vizuală e atât de slabă in oraș? Dată dar însă o raită prin birourile consiliului orășenesc FDP, nu e greu sfi descoperi cauza: sute de afișe, broșuri, fotomontaje și alte materiale electorale stau și așteaptă, unele împachetate, așa cum au venit de la București. In ziua de 25 noembrie, de pildă, erau nedistribuite 320 afișe și peste o mie de exemplare din broșura „întrebări și răspunsuri”. Tov. Lăzărescu, activist al comitetului orășenesc de partid, nu dă neliniștit de această âititație. ...Altădată — a spus el — au stat cantități și mai mari de materiale fără să fie difuzate”. Asemenea atitudini față de difuzarea materialului electoral există și in alte părți. De pildă, tov. Ciobanu Vasile, membru în biroul organizației de bază din gara Craiova, a ținut un birou, timp de aproape zece zile, 22 afișe montate in rame. Alte 50 afișe au stat zile in șir la atelierul de tâmplărie în așeptarea ramelor. Răspunderea pentru lipsurile mari în organizarea agitației vizuale în orașul Craiova o poartă in primul rând comitetul orășenesc de partid, care nu exercitat un control temeinic pe teren. Tov. Constantinescu Gheorghe, secretar al comitetului orășenesc de partid pentru problemele de propagandă și agitație, s’a mulțumit cu faptul că au fost luate hotăriri și date unele sarcini in această privință, dar n’a urmărit cum sunt aduse la îndeplinire. Este necesar să se ia grabnice măsuri pentru înlăturarea acestor lipsuri, astfel încât in campania alegerilor de deputați in sfaturile populare să se desfășoare o agitație vizuală atrăgătoare, cu un.«ftțiitut bogat și mobilizator. (Din „Scânteia” nr. 2531). k Un mare rol în mobilizarea oamenilor muncii pentru a da viață Hotărîrilor plenarei lărgite a C.C. al P.M.R. din 19-20 august a.c. și pentru întărirea legăturilor partidului cu masele, îl are conducerea și îmdrumarea politică de către organizațiile de partid a organizațiilor de masă și în special a organizației U.T.M., care constitue principala rezervă a partidului. Educarea tineretului în sprit comunist și antrenarea lui in lupta pentru îndeplinirea planului de producție consume una din principalele sarcini ale organizațiilor de partid. La gospodăria agricolă de stat Afumați, ca și la celelalte gospodării de stat, majoritatea muncitorilor angajați in mod permanent, sunt tineri. Aplicând in viață iaditațiile partidului, organizația de partid din această gspodărie de stat, și-a pus în centrul activității sale sarcina de a se ocupa zi de zi de îndrumarea organizației U.T.M. din gospodărie, pentru mobilizarea tineretului in desfășurarea largă a întrecerii socialiste, pentru îndeplinirea planului de producție, pentru ridicarea randamentului producției agricole la hectar. In acest scop, organizația de partid a analizat în ședințele sale activitatea organizației U.T.M. și a luat hotărîri menite să ducă la îmbunată irea metodelor de muncă și la lichidarea lipsurilor din munca organizației U.T.M. Biroul organizației de partid îndrumează comitetul organizatei U.T.M. să aibă plan de muncă, urmărind îndeaproape cum este dus la îndeplinire. Numeroși comuniști au primit sarcina de a se ocupa de sprijinirea tinerilor atemiști pentru a fi exemplu în fața celorlalți tineri din gospodărie și din afara ei. Secretarul organizației de partid, tov. Mintilie Marin, participă în mod regulat la adunările organizației U.T.M. și la ședințele de comitet ale acesteia. Deasemenea. tov. 1 sitn Marin, membru al biroului organizații de partid, se ocupă de activiatea utemiștilor de la subunitatea Băilești, iar tov. Lambrea Ion, tot din biroul organizații de partid, se ocupă de activitatea utemiștilor de la subunitatea Barca. Organizația de partid îndrumă organizația U.T.M. să se ocupe îndeaproape de caificarea a cât mai mulți tineri necesari în toate ramurii de actitate din gospodărie. Pentu aceasta, comuniștii au primit sarcina din partea organizației de partid să se ocupe de calificarea tinerilor la locul de muncă. Așa de exemplu, comunistul Tudorașcu Ion, mecanic de sector, a calificat în meseria de tractorist pe tânărul Din Dumitru iar Iov, Hinder Mihai, a calificat pe tinerii Țugui Enache ca tractorist, iar pe Crețu Ilie ca șef de brigadă. La școlile de calificare ce s’au ținut pe regiune au fost calificați 20 tineri ca mecanici, combaineri, tractoriști, brigadieri, mulgători, etc. însemnată este contribuția tinerilor din gospodăria agricolă de stat în îndeplinirea sarcinilor trasate de partid privind întărirea alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, lupta pentru recolte bogate, pentru cât mai multe cereale-marfă, pentru ridicarea nivelului de trai al poporului nostru muncitor. Mobilizați de organizația de partid prin organizația U.T.M., peste 60 la sută din tinerii din gospodăria agricolă de stat sunt antrenați in întrecerea socialistă pe bază de contracte individuale și pe brigăzi. Educați de organizația de partid, din rândurile tineretului sau ridicat și se ridică noi fruntași în producție, care aplicând metode noi în muncă sporesc producția și productivitatea muncii în toate ramurile de producție. Astfel, tinerii utemiști combaineri Gârneanu Iosif și Mitrir Dumitru, în campania de recoltare a păioaselor au depășit zilnic planul cu 110 la sută. Deasemenea, membrii brigăzii a l-a de tractoare condusă de Crețu Ilie, secretarul organizației U.T.M. de la subunitatea Afumați și din care fac parte și tractoriștii utemiști Marian Ion și Manole Ion, in cinstea alegerilor de deputați în sfatute populare depășesc planul la arături prin folosirea maximală a tractoarelor, realizând zilnic câte 30 hantri în loc de 18 hantri planificați. Ei au reușit să facă și economii de 20 la sută la benzină, 10 la sută la ulei și 15 la sută la motorină. însemnate succese obțin și tinerii de la secția zootehnică ca Mirea Atanasiu, brigadieră la sectorul zootehnic și Cocan Viceslav, mulgător, care printr’o mai bună îngrijire a vacilor au reușit să obțină lunar cu 10 la sută mai mult lupte. In pregătirea și desfășurarea campaniilor agricole din vara și toamna acestui an, organizația de parid a mobilat utemiștii pentru repararea la timp și în bune condiții a tractoarelor și a mașinilor agricole, fapt care a făcut posibil ca muncile agricole să fie ■’Udiate la timp de gospodăria agricolă de stat Afumați. Cei mai buni utemiști au fost recrutați de organizația de partid ca agitatori Ei desfășoară o neobosită muncă de lămurire în rândurile muncitorilor și tineilor din gorp darie mobilizându-i la lupta pentru recolte bogat, pentru lucru de bună calitate. Biroul Organizației de partid acordă o mare atenție și ridicării necontenite a niveului politic și ideologic al tinerilor, condiție de seamă pentru îndeplinirea cu succes a sarcinilor trasate de partid. Comuniștii îndrumă pe tineri să studieze cu perseverență teoria marxist-leninistă și documentele partidului nostru. In acest scop, biroul organizației de partid a încadrat la cercul de studiu al istoriei P.G.U.S. ce funcționează in cadrul învățământului de partid din gospodărie, 10 tineri utemiști, iar pentru restul tinerilor a îndrumat organizația U.T.M. să formeze două cursuri serale U.T.M. La gazeta de perete și la panoul de onoare sunt popularizați în mod permanent fruntașii care au obținut rezultate bune în producție. Printre aceștia sunt Mitrigună Florea de la subunitatea Băilești, care a aplicat inovația folosirii agregatului la însămânțarea bumbacului, tractoriștii Fugariu Ștefan, Popa Nistor și alții. " Condusă de organizația de partid, organizația U.T.M. a primit în rândurile sale în perioada aprilie-octombrie a.c., un număr de 26 tineri care s’au evidențiat în munca pentru îndeplinirea planului de producție. Pe lângă succesele obținute in conducerea și îndrumarea organizației I .T.M., organizația de partid din gospodăria agricolă de stat Afomați are și unele lipsuri serioase. O lipsă mare o constitue faptul că, deși in gospodărie există un mare număr de tineri utemiști muncitori fruntași în producție, organizația de partid nu a dat sarcină comuniștilor de a-i ajuta să se pregătească pentru a putea fi primiți candidați în partid. Până la începutul lunii noembrie, numai un singur utemist a fost primit candidat de partid, iar alți doi, deși au depus cereri, nu au fost ajutați să-și complecteze dosarul pentru a putea fi luați în discuția adunării organizației de partid. Organizația de partid trebue să acorde mai multă atenție creării condițiilor necesare pentru ridicarea nivelului cultural și sportiv al tinerilor. In gospodărie nu există colț roșu sau club, deși sunt asemenea posibilități. Deasemenea, ziarele nu sunt trimise cu regularitate la brigăzile de câmp. Organizația de partid are datoria să acorde o și mai mare atenție îmbunătățirii muncii de conducere și îndrumare și organizației U.T.M., care constitue principalul izvor de cadre pentru partidul nostru. Sub conducerea organizației de partid, organizația U.T.M. din gospodăria agricolă de stat Afumați poate dobândi mai mari succese în mobilizarea întregului tineret din gospodărie, pentru aplicarea in viață a mărețelor sarcini trasate de partid, pentru sporirea producției agricole la hectar, pentru ridicarea bunei Stări a poporului nostru muncitor. I. VRĂJITORI VIAȚA PE PARTID Conducerea organizației SI. T.M. de către organizația de partid — izvorul creșterii și educării tineretului Ce sat citim. V. MAȚOV: „IN TAIGAUA NAHAMULUI“ (Editura Cartea Rusă) ■Uutorul cărții „In taigaua Nazâmului”, scriitorul sovietic Mazov, a întreprins înainte de Marele Război pentru Apărarea Patriei o lungă călătorie in regiunea cursului superior al râului Tom, în taigaua ce poartă numele satului în care, în anul 1912 a fost exilat de către guvernul țarist — marele Stalin — taigaua Narâmului. Descriind călătoria sa și stațiunea vânătorească de la Tom, Mazev arată schimbările radicale săvârșite de Puterea Sovietică în viața popoarelor din aceste regiuni. Aci, în nordul îndepărtat al marii Uniuni Sovietice, frumusețea naturii, viața și munca oamelor soveici din această relație, transformările :ăârșite în anii regimului sovietic, l-au impresinat puteric pe stric”. „Locuitorii Timului — scrie Matov — își câștigă mijloacele de trai din vânătoare și din pescuit, însă chiar și aici, iitriuna din periferiile cele mai vitregite de natură și îndepărtate ale Patriei noastre au intervenit noi relații sociale care au luat locul sălbăticiei și simplității patriarhale. S’a schimbat viața de toate zilele, iar cu vechea lor meserie — cea mai veche de pe pământ — oamenii se îndeletnicesc astăzi după metode noi. Zgârcenia naturii nu i-a împiedicat să învețe să muncească tot atât de bine ca și cei mai buni oameni din regiunile noastre înzestrate de natură cu dărnicie”. In cartea sa Matev povestește întâmplări pasionante, pline de poezie, trăite în călătoria făcută, descrie așezările ostecilor și selcupilor, neamuri ce locuiesc în taigaua Narâmului — obiceiurile și viața lor. Valoroasă din punct de vedere documentar, cartea lui Matov este în acelaș timp o lucrare literară, vie, plină de poezia locurilor puțin cunoscute și a vieții pe care o înfățișează. Rein oiti abonamentele la sho-ul JNAIN 7E“ Abonamentele se primesc la: oficiile poștale de la orașe și sate, la secțiile raionale de difuzare a presei, la factorii poștali, precum și la difuzorii voluntari din întreprinderi și instituții._______ In sprijinul copiilor orfani La reședința raionului Baia de Aramă a avut loc o ședință la care au participat toți șefii de instituții din cadrul raionului, precum și numeroși oameni ai muncii. Această ședință s-a ținut în scopul distribuirii ajutorului acordat de stat copiilor orfani, lipsiți de mijloace materiale. In cuvântarea rostită cu acest prilej, tov. Mazilu Gh. șeful secției sănătate a sfatului popular raional, a arătat că în grija lor pentru oamenii muncii, partidul și guvernul acordă ajutorul familial de stat mamelor cu mulți copii, cât și copiilor rămași orfani. Vorbitorul a arătat că în întregul raion vor fi distribuite obiecte în valoare de pete 4001 lei, precum și suma de lei 5780. mamelor cu mulți copii și copiilor orfani. In continuare s’a trecut la distribuirea ajutoarelor. Astfel, țărancă muncitoare Cristea Paraschiva, a primit o pereche de bocanci și un trening, pentru copilul orfan pe care îl are în îngijire. De asemenea, Morega Ana, orfană de ambii părinți, a primit o pereche de bocanci și alte obiecte de îmbrăcăminte, iar orfanii Tănase Mihail și Tănase Marin au primit obiecte de îmbrăcăminte și încălțăminte în valoare de peste 500 lei. Atât copiii care au primit ajutoare, cât și toți participanții la adunare, au manifestat cu dragoste pentru partid și guvern. Ion Covrig coresp.