Inainte, mai 1954 (Anul 11, nr. 2870-2894)

1954-05-03 / nr. 2870

Pag. 3 I JS A I JS :TB Măreața demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din orașul Craiova (Urmare dîn pag. l-a) începe demonstrația Privirile miilor de participanți a ferit îndreptate spre grupul de oameni ai muncii ce poartă în mîinile lor vînjoase un drapel I roșu de dimensiuni uriașe. In adierea vîntului, flutură faldurile drapelului roșu, simbol al luptei proletariatului internațional, pentru o viață mai bună, pentru pace. Mulțimea freamătă. Prin piața Alexandru Ioan Cuza a început să treacă nesfîrșita coloană a purtătorilor celor 350 drapele roșii și tricolora. ‘ Participanții trăiesc clipe de neuitat, de măreață sărbătoare. In inimile fiecăruia dintre constructorii socialismului din patria noastră s-a înfiripat și crește puternic voința de nezdruncinat de a da tot ce au mai bun pentru apărarea cu devotament a cauzei poporului nostru muncitori, de a lupta pînă la capăt sub conducerea partidului, pentru triumful păcii și socialismului. In aceste clipe solemne, miile de oameni ai muncii din orașul Craiova își reînoiesc angajamentul de a întări pe toate căile legătura indisolubilă dintre partid, guvern și popor, de a lupta cu puteri înzecite pentru înfăptuirea sarciniilor de mare răspundere trasata r de plenara G.C. al P.M.R. din august 1953 în scopul dezvoltării economiei noastre naționale și al făuririi bunei stări a poporului nostru muncitor. In sunetele puternice ale fanfarei au început să treacă prin fața tribunei oficiale purtătorii medalionului reprezentînd pe cei 4 mari dascăli ai proletariatului Marx-Engels-Lenin: Stalin. Cu puternice aplauze și lozinci au fost întîmpinați muncitorii ce poartă portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S. precum și ale membrilor Biroului Politic ai C.C. al P.M.R. Urale nesfârșite și lozinci răsună puternic din mii de piepturi. Vin copii cu cravate roșii, primăvara patriei noastre ! Sunetele trompetelor și tobelor anunță începerea demonstrației pionierilor. Purtînd buchete de flori, batiste și stegulețe multicolore, consoana pionierilor — întruchipare copilăriei fericite — pare o revărsare a tinereții și prospețimii, a încrederii luminoase în viitor. Participanții la măreața demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din orașul Craiova poartă cu ei panouri pe care sunt înscrise lozinci de slavă adresate poporului frate sovietic, eliberatorul patriei noastre de sub jugul fascismului, conducătorilor Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și Guvernului Sovietic. „Salutul nostru, marelui popor sovietic — eliberatorul și prietenul poporului nostru! Trăiască prietenia, alianța și colaborarea frățească dintre poporul român și marele popor sovietic ! Slavă marelui Partid Comunist al Uniunii Sovietice, partidul lui Lenin și Stalin !“ Adi ne recunoscători poporului sovietic, față de ajutorul frățesc, multilateral și dezinteresat acoiî, coloana pionierilor se distinge un grup compact de copii îmbrăcați în roșu. Rîndurile sînt astfel dispuse, încît participanții pot citi cuvîntul 1 MAI. Un alt grup de pionieri, îmbrăcați în costumașe albe formează cuvîntul PACE. Participanții la măreața demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Craiova, au răsplătit cu puternice aplauze defilarea pionierilor. In aceste momente, din tribune și în tribune sînt aruncate buchete de flori, îmbujorați de măreția clipelor solemne ce le trăiesc, din coloana pionierilor s-a desprins un grup ce se îndreaptă spre tribuna oficială pentru a oferi flori membrilor Comitetului de partid regional și ai comitetului executiv al sfatului popular, precum și invitaților prezenți în tribună. In fața tribunei, pionierii au înălțat porumbei albi și baloane colorate— simbol al păcii și copilăriei fericite. La un moment dat, fanfara din fața tribunei oficiale a încetat să mai cînte. Din depărtare se auzeau acordurile unei alte fanfare. Sunt acordurile fanfarei alcătuite din tinerele eleve ale școlii profesionale Nr.4 din cadrul rezervelor de muncă. Această fanfară a luat ființă în cinstea zilei de 1 Mai și elevele, după cum au dovedit, s-au străduit pentru a învăța bine un bogat repertoriu de cîntece. Aspectul frumos al coloanei demonstranților ce mai pronunțat, este din ce în In rînduri drepte, într-o aliniere perfectă, în sunetul fanfarei, trec elevii școlilor rezervelor de muncă. In haine albastre, cu petlițe azurii, purtînd drapele roșii și tricolore, flori și tablouri, ei trec manifestîndu-și în această zi măreață, dorința lor arzătoare de a-și însuși o înaltă calificare, de a depune toate stăruințele pentru a deveni schimbul de mîine, schimbul de nădejde al industriei noastre socialiste în plină înflorire. Elevii școlilor rezervelor de muncă au astăzi posibilitatea în regimul de democrație populară să urce cele mai înalte trepte ale științei, să stăpânească tehnica cea mai înaintată, dar, oamenii muncii din regiunea Craiova și-au manifestat în ziua de 1 Mai, dragostea lor nemărginită de a continua și pe mai departe întărirea legăturilor de prietenie și colaborare frățească cu Uniunea Sovietică. De 1 Mai, alături de întreg poporul muncitor, oamenii muncii din regiunea noastră și-au manifestat hotârîrea de a contribui la apărarea și consolidarea păcii și prieteniei între popoarele din lumea întreagă, pentru a zădărnici planurile agresive ale imperialiștilor. Acum, cînd la Geneva se dezbat problemele privind asigurarea păcii în Asia, oamenii muncii din regiunea Craiova susțin cu fermitate soluționarea pe calea tratativelor pașnice a problemelor litigioase, pentru asigurarea păcii în lumea întreagă. Iată de ce, din mii de piepturi, în această zi de măreață sărbăscaudind aceeași lozincă, trec muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii de la fabrica „Electrod putere”. Colectivul acestei fabrici particicipă cu însuflețire la marea bătăllie ce se dă pentru înfăptuirea programului de măsuri economice adoptat de partid și guvern, în scopul dezvoltării economiei naționale și al creșterii nivelului de trai al celor ce muncesc. Realizarea pentru prima oară în țara noastră a unor mașini electrice de felul transformatorilor de 5600 și 10.000 K.V.A., a motorului de 100 Kw., a întrerupătorilor în ulei de 6 și 15 Kw. și a multor altor mașini electrice, constituie o puternică dovadă a dragostei și hotărîrii cu care membrii acestui colectiv luptă pentru electrificarea țării noastre. Radiază de bucurie fețele fruntașilor întrecerii socialiste care în ziua schimbului de onoare, organizat în întâmpinarea măreței sârbă tori de 1 Mai și-au depășit cu mult sarcinile de plan. După cum in producție, comuniștii Stancu Constantin, Voicilă Constantin și Pîslaru Marin s-au situat în primele rînduri, dînd în această zi cite 4 pînă ,la 5 norme și jumătate fiecare, tot astfel și în coroana demonstranților de la fabrica ,, Electroputere”, ei s-au aflat în primele rînduri. Purtînd în inimi bucuria datoriei îndeplinite, trec muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii de la uzina de mașini și unelte igricole „7 Noiembrie”, acei care au lansat în cinstea zilei de 1 Mai chemarea la întrecere socialistă pe țară. . Fiecare dintre cei din coloana muncitorilor de la această uzină se simte mîndru că și-a adus apportul la îndeplinirea înainte de termen a angajamentelor de onoare. Pentru tînărul Nisipeanu Mîhai, șeful brigăzii de tineret din secția turnătorie, ziua de 1 Mai reprezintă o dublă sărbătoare. O dată cu cinstirea acestei mărețe zile, el sărbătorește confirmarea sa ca fruntaș al întrecerii socialiste. Brigada ce o conduce, a depășit norma cu 120 la sută. Tinerii din brigada sa, față de luna martie, au redus în cursul lunii trecute procentul de rebuturi cu peste 50 la sută. Fiecare din graficele înălțate deasupra coloanei oglindesc realizările obținute în diferite sectoare de activitate de către colectivul uzinei de mașini și unelte agricole „7 Noiembrie”. Încă de la data de 12 aprilie, primul lot experimental de grape netezitoare a fost terminat. In curînd pe întinsele ogoare ale gospodiile de oameni ai muncii din industria ușoară, trec prin fața tribunei, raportând despre succesele obținute în lupta pentru a da celor ce muncesc tot mai multe bunuri de larg consum, pentru ridicarea necontenită a nivelului de trai. Iată-i pe harnicii muncitori de la fabrica de textile ..independența”", pe membrii colectivului fabricii de confecții „I. C. Frimu”, pe muncitorii din cooperativele toate, răsună mai puternic ca oricînd lozinca: „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, ziua frăției muncitorilor din toate țările“ dăriilor agricole de stat, ale gospodăriilor colective, ale țăranilor muncitori întovărășiți sau din sectorul individual, vor lucra grapele netezitoare fabricate la această Uzină. Aplauze vii răsplătesc pe acești, harnici constructori de mașini și unelte agricole. Pentru a îndeplini sarcinile trasate de partid și guvern, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii ,de la uzina de mașini și unelte agricole .;7 Noiembrie”, s-au avîntat cu insuflețire în întrecerea socialistă, pentru a aduce o cit mai prețioasă contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la creșterea producției agricole la hectar. Fruntași ai întrecerii socialiste cum ar fi: Miu Minei, Sișu Nicolae, Bulacu Gheorghe, Drugă Elena, Delcea Ion, precum și mulți alții ca ei sunt răsplătiți cu puternice aplauze. In piața Alexandru Ion Dirac își fac apariția, îmbrăcați în uniforme, membrii sindicatului muncitorilor din transporturi și comunicații. Purtînd drapele și lozinci, portretele dascălilor proletariatului Marx-Engels-Lenin-Stalin, ale conducătorilor Partidului Comunist și ai Guvernului Sovietic, precum și ale membrilor Biroului Politic al G.C. al P.M.R., muncitorii ceferiști sunt mândri că pot rosti cuvintele. ..Ne-am îndeplinit angajamentele luate”. Apariția prin fața tribunei oficiale a colectivului Depoului de locomotive C.F.R.-Craiova, este salutată cu aplauze. In întrecerea socialistă ce s-a desfășurat în cinstea zilei de 1 Mai, datorită aplicării cu temeinicie a înaintatelor metode de muncă ale oamenilor sovietici, mecanicii și fochiștii, precum și muncitorii din atelierele auxiliare ale acestei unități feroviare, au reușit să înscrie însemnate sume în conturile personale de economii. La Depoul de locomotive Craiova, printre alții, in intîmpinarea zilei de 1 Mai, s-au evidențiat în muncă fruntași ai întrecerii socialiste ca mecanicii Săftescu Gheorghe, Baiu Mirea, Ursu Zaharia, Neagoe Dumitru și alții, care au redus simțitor consumul specific de combustibil. In această zi, trecînd prin fața tribunei, colectivul Depoului C.F.R. Craiova, raportează partidului că lucrind după metoda Claudiei Baranovscaia, numai in primul trimestru al acestui an, a făcut o economie de 362.165 lei. Un viu interes și puternice aplauze a stirnit apariția în piața Alexandru Ion Cuza, a carului alegoric ce reprezenta desfășurarea muncii, în cadrul oficiului P.T.T.R. regional Craiova, de producție meșteșugărească „Flamura Roșie”, „I. C. Frimu” , încălțăminte, „Oltenia”, „Steaua Roșie”. Răspunzând chemării partidului și guvernului, de a spori volumul mărfurilor de larg consum destinate satisfacerii nevoilor mereu crescînde ale celor ce muncesc, muncitorii de la fabrica de confecții „I. C. Frimu”, au reușit să confecționeze in primul trimestru peste plan 1700 bucăți confecții pentru copii. In aceeași perioadă, membrii brigăzii din sala de croit au făcut o economie de 53.244 lei. Mai mulți biscuiți și paste făinoase s-au realizat datorită eforturilor depuse de către colectivul fabricilor unite „Partizanul”. Cu două zile înainte de termen a fost îndeplinit in cursul lunii aprilie planul de producție la sortimentul paste făinoase și tot înainte de termen s-a realizat sarcina de plan la producția de biscuiți. Cu 6,30 la sută a sporit productivitatea muncii în cursul lunii aprilie, iar deșeurile la paste făinoase au fost reduse cu 35, la sută, față de norma admisă. Ca o dovadă de netăgăduit a grijii statului nostru popular pentru creșterea democratic uneistări a poporului nostru muncitor, stau mărturie blocurile muncitorești construite pentru muncitorii feroviari, locuințele individuale înălțate pentru muncitorii de la uzina de mașini și unelte agricole ,.7 Noiembrie”, sau pentru alți oameni ai muncii din orașul nostru. Harnicii constructori ce își desfășoară activitatea în cadrul trustului „6 Construcții” sînt mîndri de succesele înregistrate. Cu mistria, dalta și ciocanul, acești harnici muncitori, tehnicieni și ingineri au dat în folosință înainte de termen numeroase construcții, pentru oamenii muncii, precum și construcții de interes obștesc. Graficele purtate de demonstranți Frați de luptă și bucurii cu oamenii muncii din fabrici și întreprinderi, demonstrează și muncitorii din gospodăriile de stat, colectiviștii și țăranii muncitori din împrejurimile orașului Craiova. Chemării guvernului și partidului de a spori producția de cereale-marfă la hectar, de a aplica regulile agrotehnice la diferitele culturi, de a accelera ritmul însănințărilor de primăvară, oamenii muncii de pe ogoare din regiunea noastră i-au răspuns prin eforturi înzecite. Puternice aplauze au răsplătit pe oamenii muncii de pe ogoare ce au defilat în cîntece și voie bună. In numeroase comune și sate, ale raionului Craiova, așa cum ar fi de exemplu, Podari, Romanești, Balta Verde, Bariera Vucii, Castranova și altele, țăranii muncitori intensificând întrecerea patriotică pentru a pune la dispoziția oamenilor muncii de la orașe mai multe produse agro-alimentare, s-au străduit și au izbutit în mare măsură să recupereze timpul pierdut In piață răsună puternic acordurile unui minunat marș sportiv .Cu nesfârșite aplauze sînt intîmpinați sportivii care, purtînd drapele multicolore ale asociațiilor sportive, defilează intr-o aliniere perfectă în coloane masive, radiind tinerețe, bucurie de viață, forță și optimism. Plini de sănătate și vigoare, trece prin fața tribunei tineri și tinere, membri ai asociațiilor „Locomotiva”, „Dinamo”, sportive „Progresul”, „Spartak”, „Voința”, „Constructorul”, purtînd echipamente, simbolizând toate ramurile de sport pe care le practică acum sute și sute de mii de oameni ai muncii din patria noastră. arată că pe cheltuiala statului, în stațiunile balneo-climaterice au fost trimiși și continuă să-și petreacă concediile de odihnă tot mai mulți oameni ai muncii. Apui l acesta, numărul celor trimiși la casele de odihnă și în stațiunile balneo-climaterice va crește comparativ cu anul 1953, cu încă peste 2.000 oameni ai muncii. Dovadă a grijii nemărginite a partidului și guvernului față de interesele celor ce muncesc o aduc lucrătorii din comerțul de stat și cooperatist. Graficele purtate de aceștia arată că, volumul bunurilor de larg consum distribuite populației orașului Craiova a crescut în trimestrul I al acestui an comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, cu 210 la sută. Se apropie tineretul studios din orașul nostru. Trec elevii școlilor elementare și medii, demonstrîndu-și hotărârea de a cîștiga cu succes bătălia examenelor, de a cuceri cetatea științei. Defilează tinerii studenți de la Institutul Agronomic și Institutul de Mașini și Aparate Electrice, viitorii ingineri, cercetători științifici în domeniul agriculturii și al electrotehnicii. Intr-o aliniere perfectă, în cîntece și voioșie, au defilat muncitorii din sindicatul poligrafie, presă și cultură. Aplauze puternice au răsplătit pe muncitorii, tehnicienii și funcționarii de la întreprinderea Poligrafică, colectivele Filarmonicii de Stat „Oltenia”, tarafului popular „Jiul” și Ansamblului popular, fie stat „Nicolae Balcescu” din cauza zăpezii abundente căzute în iarna acestui an, cucerind importante victorii în campania visămînțărilor de primăvară. Trec membrii colectivului de la Centrul Mecanic. Trec acei care, muncind cu hotărâre s-au străduit să repare înainte de termen tractoarele și celelalte mașini agricole, pentru a pune la dispoziția oamenilor muncii de pe ogoare cît mai multe agregate și atelaje în vederea lucrării pământului cu mijloace mecanizate. Umăr la umăr, strâns uniți în jurul partidului, muncitorii, tehnicienii, inginerii și toți oamenii muncii de pe ogoare desfășoară din plin bătălia pentru obținerea unor recolte cît mai bogate, pentru întărirea alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare. In aceasta zi măreață, ei se angajează să-și sporească eforturile în muncă, pentru a pune mai multe produse agro-alimentare la dispoziția fraților lor de la orașe, de a înfăptui sarcinile izvorâte din programul de măsuri economice adoptat de partid și guvern. Minute în șir au trecut sportivii asociației Rezervele de Muncă, viu aplaudați. Pentru un moment, sportivii se opresc în fața tribunei oficiale, își schimbă formația înscriind cuvintele „1 Mai” și „Pace”. Au trecut apoi cicliști, motoriicliști, boxeri, etc. Cu multă vigoare, sportivii execută din mers diferite exerciții de gimnastică, ce dovedesc înalta măiestrie a educației ce și-o făuresc datorită condițiilor create de regimul democrat -popular. * Demonstrația de 1 Mai, a oamenilor muncii din orașul Craiova, se încheie odată cu intonarea Internaționalei. "Alături de toate popoarele iubitoare de pace Se dezvoltă industria noastră socialistă înainte, pe calea ridicării nivelului de trai material și cultura! „Trăiască alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare“ Defilează tineretul sportiv Aspecte de la demonstrația ele 1 din Ciova ■ Ă.