Inainte, august 1955 (Anul 12, nr. 3257-3281)

1955-08-02 / nr. 3257

\ x Să folosim mai bine tehnica _____în întreprinderi______ In anii regimului nostru democrat-popular, s-a dezvoltat și este în continuă creștere industria grea și pivotul ei, industria constructoare de mașini. Numai pe baza dezvoltării puternice a industriei grele, pot fi înzestrate toate ramurile economiei naționale cu cele mai moderne mijloace tehnice, poate fi asigurat avîntul continuu al industriei ușoare și alimentare, avîntul continuu al agriculturii, înzestrarea fabricilor și uzinelor cu mașini și utilaje noi, numeroasele inovații aplicate, creșterea nivelului tehnic al muncitorilor și tehnicienilor, au dus în multe întreprinderi la o creștere continuă a productivității muncii, la sporirea acumulărilor socialiste. Creșterea sistematică a productivității muncii pe baza folosirii tehnicei celei mai înalte, ducînd la sporirea de cantități de bunuri produse în unitatea de timp, creează posibilități atît pentru creșterea consumației cît și pentru lărgirea producției. In folosirea din plin a tehnicii în întreprinderi, un obiectiv de cea mai mare importanță este îmbunătățirea indicilor de utilizare a mașinilor. Zeci de strungari și rabotori de la Șantierul Naval Tr. Severin, obțin rezultate minunate în muncă, tocmai datorită folosirii întregii capacități a mașinilor utilajelor, însușirii și aplicării tehinicii înaintate. In această direcție, rezultate frumoase a obținut colectivul fabricii de textile „Independența” din Craiova, care datorită utilizării raționale a războaielor de țesut și a mașinilor de la filatură, a reușit să sporească productivitatea muncii cu 8 la sută, față de sarcina planificată. La uzina de mașini și unelte agricole „7 Noiembrie”, sînt fruntași care folosind regimuri înalte de așchiere a metalelor, după metoda strungarului Constantin Vasilache, dau lună de lună zeci de piese peste plan. Astfel, strungarii Ion Soreanu, Ilie Balica, Rîcu Dumitru și alții care aplicînd această metodă, obțin depășiri de normă de 150^ 200 la sută. Astfel de succese au devenit tot mai frecvente la uzina de mașini și unelte agricole „7 Noiembrie“ din Craiova. Pentru ca tehnica în întreprinderi să fie folosită din plin, este deosebit de importantă buna întreținere a parcului de mașini și a utilajelor. In acest domeniu pot date ca exemplu secțiile din casierul fabricii de țigarete din Tg. Jiu, întreprinderea „Industria lemnului“ Craiova, fabrica de confecții „1 C. Frimu", etc. Sunt însă întreprinderi unde mașinile sînt reparate la timp, dar calitatea reparațiilor lasă de dorit, întrucît mașinile în scurt timp, trebuie date din nou la reparație. Așa este cazul la centrul mecanic Craiova. La fabrica „Electroputere“ este neglijat graficul de urmărire a indicelor de utilizare a utilajelor și a mașinilor, ceea ce duce la nerealizarea planului de reparații. Faptul că o seamă de capacități de producție au fost insuficient folosite, a avut drept urmare nerealizarea planului la unele sortimente importante, contribuind în mare măsură la neîndeplinirea în întregime a sarcinii de reducere a prețului de cost. în Folosirea din plin a tehnicii, întreprinderi cere ridicarea permanentă a nivelului de cunoștințe tehnice și profesionale ale muncitorilor și cadrelor medii tehnice. In sprijinul acțiunii de ridicare a calificării cadrelor, Hotărîrea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri cu privire la organizarea școlilor de ucenici, a școlilor tehnice și a școlilor tehnice de maiștri, a stabilit o serie de măsuri menite să asigure îmbunătățirea muncii de pregătire a cadrelor de muncitori și maiștri. Prin această hotărîre s-au creat mai mari posibilități muncitorilor de a deveni buni specialiști în meseria care și-au ales-o. Cadrele de conducere din fiecare întreprindere, trebuie să înțeleagă că cu cît vor pregăti mai temeinic și mai din timp, condiții pentru buna desfășurare a activității în școlile profesionale, cu atît mai bogate vor fi roadele pe care le vor da acestea. Formarea de cadre capabile să stăpînească tehnica înaintată este însă în unele fabrici neglijată. In ridicarea nivelului profesional al muncitorilor pentru stăpînirea mai bună a tehnicii, este foarte prețioasă acțiunea pornită de colectivul uzinelor „21 Decembrie” din Capitală, care constă din ajutorarea celor rămași în urmă de către fruntașii care reușesc să folosească mașinile cu randament crescînd. In întrecerea socialistă, în munca de formare a cadrelor de muncitori care să stăpînească tehnica, revine o sarcină de seamă tehnicienilor și inginerilor. Este absolut necesar ca înarmarea muncitorilor cu cunoștințe tehnice, studierea și generalizarea experienței înaintate să fie privită cu toată seriozitatea de către conducerile întreprinderilor, iar cercurile A.S.I.T. și cabinetele tehnice să sprijine în mod organizat acțiunea de ridicare a nivelului tehnic al muncitorilor și înarmarea lor cu cele mai bune metode de muncă. Organizațiile de partid îndrumînd și controlînd în muncă comitetele de întreprindere, trebuie să aibă în centrul preocupării răspîndirea metodelor avansate, stimularea inovațiilor pentru o cît mai bună utilizare a tehnicii întreprinderii, să sprijine comitetele sindicale în organizarea demonstrațiilor de așchiere rapidă și intensivă a metalelor și să extindă minunata inițiativă a metalurgiștilor de la uzinele „I. C. Frimu” Sinaia — „mașinile noastre pot da mai mult“ și alte metode de muncă specifice diferitelor metode industriale din regiunea noastră. Folosind din plin tehnica nouă, dezvoltînd-o și perfecționînd-o muncitorii și tehnicienii, vor aduce o contribuție de seamă la mărirea acumulărilor socialiste, la ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. A Sărbătorirea Zilei feroviarilor sovietici In fiecare an, la 31 iulie se sărbătorește Ziua feroviarilor sovietici, zi pe care au sărbătorit-o și în acest an cu mult succes și feroviarii din regionala C.F.R. Craiova. La sărbătorirea Zilei feroviarilor sovietici, care a avut loc în sala clubului I.C.C.F., au participat peste 300 lucrători de la calea ferată. Tovarășul Valeriu Ivan director în Direcția Regională C.F.R. Craiova, a vorbit despre succesele deosebite obținute de feroviarii sovietici pe calea ridicării indicilor de exploatare și productivitate a acestor mijloace de bază. Invățînd din experiența feroviarilor sovietici, feroviarii din Regionala Craiova au reușit să obțină o serie întreagă de succese. In anul 1954 au îndeplinit planul de transport în toate sectoarele cu 12 zile înainte de termen, au ridicat productivitatea muncii cu 0,8 la sută și au redus prețul de cost cu 0,10 procente. In regionala, Craiova se aplică cu succes peste 35 metode ale feroviarilor sovietici cum ar fi: Klavdia Baranovskaia, Kataiev- Guriev, Lunin-Papavin, etc. Prin aplicarea acestor metode s-a realizat în anul trecut o economie de circa 5.000000 lei. Ceferiștii din Regionala Craiova în fruntea cărora se află o serie de fruntași ai întrecerii socialiste ca : Gheorghe R. Stana, Florea Fluture, Constantin Leterman, Constantin Florea, mecanici de locomotivă, Nicolae Dumitrașciuc șef de manevră și alții, obțin noi succese în lupta pentru dezvoltarea realizărilor obținute în cinstea zilei de 23 August, pentru a da patriei cît mai multe acumulări socialiste peste plan. ION ALBULEȚ coresp. ANUL XI Nr. 3257 MARȚI 2 AUGUST 1955 4 pagini, 20 bani Chioșcuri la arie Cooperativa sătească din comuna Locusteni, raionul Gura Jiului, a amenajat în acest an, la arie, trei chioșcuri de desfacere. Țăranii muncitori pot cumpăra de aci, diferite răcoritoare preparate cu sirop, bomboane, rahat, biscuiți precum și produse industriale. Aceste chioșcuri cooperatiste au reușit în cîteva zile, ca pe lingă desfacerea produselor, în mari cantități, să achiziționeze în același timp 500 kg. de grîu și secară. Exemplul celor din Locusteni este urmat de multe cooperative din cuprinsul raionului nostru. ENACHE BORTOI coresp. ÎN INTERIORUL ZIARULUI: — Pe teme actuale. Se înalță noi construcții. (pag. 2-a). — Pentru îmbunătățirea activității întreprinderii regionale cinematografice Craiova, (pag. 2-a). — Viața de partid. Cum folosește organizația de bază din comuna Vișina Veche activul fără de partid în campania agricolă de vară. (pag. 3-a). — Sporește producția bunurilor de consum popular în cooperația meșteșugărească. (pag. 3-a). — In raionul Gilort lipsește grija pentru asigurarea hranei animalei lor. (pag. 3-a). — La Varșovia în ziua deschiderii Festivalului. (pag. 4-a). — Ordinul Ministrului Apărării al U.R.S.S. privitor la retragerea trupelor sovietice din Austria, (pagi a). — Delegația parlamentului sirian a părăsit Moscova, (pag. 4-a). ÎN CINSTEA ZILEI DE 23 AUGUST Din munca pionierilor în tabăra de curte ce funcționează în comuna Poiana Mare din raionul Calafat, își petrec zilele vacanței de vară pionierii și elevii de la școlile elementare din această comună. Pe lângă activitatea de tabără, colectivul de conducere a introdus în planul de muncă pentru vacanță și organizarea unor festivaluri pe care pionierii să le dea la ariile de treier. Cu altă sîrguință s-au pregătit pionierii și elevii taberei de curte, din comuna Poiana Mare pentru primul festival ce trebuiau să-l prezinte! Unii au învățat poezii noi, legate de campania agricolă de vară, alții au pregătit cîntece, iar corul format în cadrul taberei și-a îmbogățit repertoriul cu noi cîntece. Deunăzi ei au prezentat la aria tineretului din comună, primul festival artistic. Aplauzele cu care țăranii muncitori aflați la arie au răsplătit munca pionierilor, au constituit pentru aceștia un imbold în munca lor de viitor. După ce au terminat festivalul, pionierii și elevii din tabăra de curte din comuna Poiana Mare, au ajutat pe părinții lor la strîngerea spicelor rămase pe cîmp, reușind să adune o cantitate însemnată de spice. . E. COCORA coresp. Țăranii muncitori din raionul Corabia au terminat recoltatul orzului și griului încă de la data de 15 iulie, iar al ovăzului de la data de 25 iulie. Tot pînă la 25 iulie s-au făcut dezmiriștiri și arături pe o suprafață de 8284 ha. din care 2517 ha. au fost însămînțate cu plante furajere. Cînd bătălia pentru executarea treierișului în timpul cel mai scurt, țăranii muncitori din acest raion, au obținut succese și în această direcție. Prin folosirea timpului priielnic și a batozelor din plin, ei au reușit ca pînă la data de 26 iulie să treiere grîul de pe o suprafață de 8131 ha. Fruntași în acțiunile de recoltare și treieriș sînt țăranii muncitori din comunele Ianca și Ștefan cel Mare, care au executat treieratul în proporție de 60 la sută. GRĂBESC TREIERIȘUL Aria tineretului Aria tineretului care funcționează în comuna Drănic, raionul Segarcea, desfășoară o vie activitate. Pentru buna ei funcționare, s-au luat din timp toate măsurile organizatorice. Zilnic batoza de pe arie, treieră între 26.000—30.000 kg. de grîu. Pentru buna ei funcționare, numeroși tineri, ca de pildă Maria Marin, Romulus Ștefănescu, Vasile Ghiriță și Ion Stioianu, își dau toată silința ca să termine înainte de vreme treierișul. In urma acestor rezultate frumoase obținute, ei au primit din partea sfatului popular comunal drapelul de batoză fruntașă pe comună. P. NECULAN coresp. Triorează grîul pe arie Lămuriți de către agitatori și deputați, tot mai mulți țărani muncitori care treieră la aria model din comuna Giubega, raionul Băilești, își triorează grîul, dornici de a-și preda cotele din cele mai bune cereale. In clișeu, cîțiva țărani muncitori de la aria model, din comuna Giubega, zborîndu-și grîul înainte de a pleca cu cotele la baza de recepție. ■7C aflfl lat în perioada semestrului I al acestui an, cabilu.UUU I Inejuj tehnic se ’a fabricile unite „Partizanul”Craeconomaiova> a lansat o serie de teme de inovații, din care s-au făcut pînă în prezent un număr de 14 propuneri. Pentru aplicare au fost acceptate 12. Printre cele mai importante sunt: o mașină de curățat site care înlocuiește complet munca manuală, un buton termic care înlătură defecțiunile aparatelor de protecție, un aspirator de praf la coșul elevatorului, etc., concepute și realizate de tov. Victor Coterlo, Petre Iliescu, Constantin Nichifor și alții. Economiile anuale anticalculate se evaluează la suma de peste 70.000 lei. PifrP SI fanfp Colectivul de muncitori și tehnicieni de la la UN8C OlgapiClodcame,alurghi i Jiul» din Balș, luptă pentru a economisi tot mai mult metal. In ultima perioadă de timp, în această fabrică s-au economisit peste 12 000 kg metal prin reducerea consumurilor specifice și aplicarea de procedee tehnologice noi. • Prin reducerea adausurilor la prelucrare, colectivul de muncă de la fabrica „Electroputere” Craiova, a obținut în ultimile 45 zile o economie de metal în valoare de 150.000 lei. Tot în cadrul acestei fabrici, în primul semestru a. c., au fost adaptate la procesul de producție 199 inovații și raționalizări, care aduc întreprinderii acumulări socialiste peste plan în valoare de 1.771.648 lei. jLjL Activitate rodnică Membrii întovărășirii agricole din comuna Ciocadin raionul Novaci, în timp de două zile au secerat grîul de pe o suprafață de 10 hectare. Imediat după secerat, după indicațiile date de către tehnicianul agronom, ei au trecut la dezmiriștirea și însămînțarea cu porumb furajer a întregei supraețe. In aceste munci, întovărășiți Ion Cruceru, Trofin Zăldoiu, Maria Drugă și alții au dat rezultate bune, situîndu-se printre fruntași. O echipă de pionieri, au adus aportul lor, adunînd spicele de pe miriște. I. COLȚEA coresp. Treieră de zor In cuprinsul comunei Plenița) treierișul se desfășoară intens. Țăranii muncitori din comună, folosind din plin cele 9 batoze care funcționează neîncetat au treierat mari cantități de grîu și alte păioase. Printre primii țărani muncitori care au terminat de treierat sînt comuniștii Dumitru Perga și Ion Caldeș, care după ce și-au predat cotele, au obținut primele chitanțe de la baza de recepție. Exemplul lor în muncă și predarea cotelor, a fost urmat de țărănii muncitori Anghel Mateiță, Ion Constantinescu și alții. ION POPESCU coresp. Insămînțează porumb furajer Paralel cu strînsul recoltei, țărănii muncitori din comuna Raci, raionul Strehaia, au început și dezmiriștitul. De pildă, țăranii muncitori Dumitru Cauc și F. Aurelian, au dezmiriștit numai în două zile întreaga suprafață de 2,25 hectare, însămințînd-o cu ponimb furajer. .V. PROCOPIE coresp. Noi fruntași în producție In raionul Baia de Aramă, muncitorii mineri depun eforturi pentru a da patriei cît mai mult cărbune. În cursul lunii iulie ei au reușit să-și depășească planul de producție cu 14 procente. Echipele conduse de Ion Ungureanu, Mihail Pană, Aurel Vînătoru și Gheorghe Vîlceanu, sînt fruntașe în producție. In fiecare schimb reușesc să extragă cu 104 la sută mai mult cărbune peste plan datorită folosirii productive a timpului de lucru. De curînd ajutorii de mineri Ion Buță și Alexandru Dragomir, au fost confirmați fruntași ai întrecerii socialiste. Ei au realizat cea mai înaltă productivitate muncii. Dorința lor este să depăașească succesele obținute. Angajamente depășite Mecanicul Negoie Matei și fochistul Adrian Neacșu, de la depoul C.F.R. Craiova, locomotiva nr. 230.144, lucrează pe La spălarea făcută luna aceasta, ei au economisit materiale în valoare de peste 3.000 lei. Pînă la intrarea locomotivei în reparație, mecanicul Negoie Matei, avea o depășire de 16 la sută a angajamentelor luate în cinstea zilei de 23 August, economisind 38 tone combustibil convențional. De atunci în fiecare tură el a redus consumul specific cu 17—22 la sută. Hotărîrea lui este să parcurgă tot mai mulți km. peste normă și să economisească lunar combustibil în valoare de peste 6.000 lei, contribuind astfel la reducerea prețului de cost al transporturilor pe calea ferată. . n«fi..im ....... Tov. Ștefan Chirilă și Constantin Beznea, fierari betoniști de la șantierul 604 Podari, fasonează etrieri în serie pentru grinzi prefabricate. In fiecare schimb, ei reușesc să-și depășească norma de producție cu 50—70 la sută. 10—....