Inainte, ianuarie 1957 (Anul 14, nr. 3699-3723)

1957-01-03 / nr. 3699

ANUL XIIII Nr. 3699 JO I 3 IANUARIE 1957 4 pagini, 20 bani Răspunsurile lui N. S. Hrușciov la întrebările redactorului șef al ziarului „Rude Pravo“ Moscova 2 (Agerpres)." — TASS transmite răspunsurile lui N. S. Hrușciov la întrebările lui V. Koucky, redactor șef al ziarului „Rude Pravo”; V. Koucky, redactor șef al ziarului ,,Rude Pravo”, organul partidului comunist din Cehoslovacia, s-a adresat lui N. S. Hrușciov, primsecretar al C.C. al P.C.U.S., cu rugămintea de a răspunde la cîteva întrebări. Urmează întrebările și răspunsurile. întrebare: Hotărîrile Congresului al XX-lea al P.C.U.S., arată limpede că masele populare sînt suficient de puternice pentru a preîntîmpina un război și pentru a-și asigura, în condițiile dezvoltării pașnice, un viitor fericit In anul care a trecut omenirea a obținut în această direcție succese neîndoielnice, respingînd agresiunea în Egipt și încercările de a restaura regimul reacționar fascist în Ungaria." Care sunt, după părerea dv., sarcinile imediate ale luptei pentru micșorarea încordării internaționale și asigurarea unei păci trainice în întreaga lume? RĂSPUNS. Evenimentele din anul 1956 au arătat în mod convingător că lupta pentru menținerea și consolidarea păcii este cea mai importantă sarcină a actualității. Această luptă exprimă interesele vitane fundamentale ale popoarelor. Se știe că datorită eforturilor statelor iubitoare de pace, s-a realizat o slăbire considerabilă a încordării internaționale. Această desfășurare a evenimentelor a nemulțumit însă în mod vădit acele cercuri războinice ale puterilor occidentale care sunt interesate în continuarea războiului rece, în ațîțarea urii între popoare, pentru ca monopolurilor capitaliste să le fie mai ușor să continue cursa înarmărilor și să obțină de pe urma acestora profituri fabuloase. Tocmai de aceea, reacțiunea a început să complice situația internațională. Aceasta și-a găsit expresia în atacul agresorilor anglo-francoisraelieni împotriva Egiptului și în complotul fascist contrarevoluționar împotriva orînduirii democrat-populare din Ungaria. Astfel, imediat s-a agravat simțitor primejdia unui nou război mondial. Dar atît o aventură, cît și cealaltă au eșuat. De ce nu au reușit imperialiștii să-și realizeze planurile? In primul rînd, deoarece forțele care luptă pentru pace sunt acum suficient de puternice pentru a-i înfrîna pe acei aventurieri care, urmărind scopurile lor venale, vor să împingă popoarele în nenorocirile unui nou război. Acum trebuie să fie limpede pentru toți că orice încercare a imperialiștilor de a dezlănțui un război, orice încercare a forțelor reacțiunii de a atenta la cuceririle popoarelor țărilor socialiste, vor primi riposta cuvenită. Unul din învățămintele principale ale anului care a trecut, este acela de a întări vigilența popoarelor împotriva uneltirilor agresorilor imperialiști, de a desfășura cu hotărîre lupta pentru pace. Este neîndoielnic că în Noul An, 1957, forțele păcii se vor întări și mai mult și aceasta va contribui într-o măsură însemnată la îmbunătățirea situației internaționale. De o mare însemnătate pentru micșorarea încordării internaționale și întărirea păcii în întreaga lume, ar fi astăzi, după părerea mea, reducerea armamentelor și forțelor armate, interzicerea armei atomice și cu hidrogen, încetarea cursei înarmărilor ar contribui la întărirea încrederii internaționale, iar reducerea uriașelor cheltuieli pentru înarmare ar duce la ridicarea bunăstării popoarelor. Guvernul sovietic a dat dovadă în repetate rînduri de inițiativă și a prezentat propuneri constructive în problema dezarmării. Mai mult, Uniunea Sovietică a înfăptuit în această direcție o serie de măsuri practice, reducînd considerabil forțele sale armate. Un rol activ în lupta pentru consolidarea păcii îl au Republica Cehoslovacă, Republica Populară Chineză, toate țările socialiste. O mare însemnătate pentru micșorarea încordării internaționale ar avea crearea unui sistem de securitate colectivă în Europa, ceea ce ar corespunde desigur intereselor vitale ale tuturor popoarelor, deoarece crearea unui asemenea sistem ar asigura menținerea păcii. Dezvoltarea pe toate căile a legăturilor economice și culturale internaționale, bazate pe principiile egalității în drepturi, a fost și continuă să fie un factor important in stabilirea unei mai mari încrederi și înțelegeri între popoare. Uniunea Sovietică a fost și este pentru colaborarea economică largă, nestingherită cu toate țările, colaborare liberă de orice discriminare, pentru lărgirea legăturilor culturale. Acestea sunt, după părerea mea, unele probleme ale luptei pentru micșorarea încordării internaționale și asigurarea unei păci trainice în întreaga lume." . întrebare: Poporul muncitor din toate țările va sărbători anul acesta o dată remarcabilă — cea de a patruzecea aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Această zi amintește partidelor comuniste și muncitorești să se unească și mai hotărît sub steagul marxism-leninismului, să lupte și mai perseverent pentru crearea unei trainice unități internaționale a clasei muncitoare. Care este, după părerea dv., lucrul cel mai important în înfăptuirea acestui țel? RĂSPUNS: In octombrie 1917, clasa muncitoare, oamenii muncii din țara noastră sub conducerea marelui Lenin, a partidului bolșevic, au răsturnat regimul capitalist, au creat statul socialist al muncitorilor și țăranilor. In calea construirii societății noi, au stat greutăți uriașe. Poporul sovietic le-a biruit însă și a construit socialismul. Se poate spune cu toată certitudinea că după 1917, întreaga evoluție internațională, înaintarea popoarelor pe calea progresului, s-a desfășurat sub influența Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. După popoarele din U.R.S.S. pe calea socialismului au pășit popoarele Marii Chine, Cehoslovaciei și ale altor țări din Europa și Asia. S-a format, se întărește și se dezvoltă marea comunitate a țărilor care formează sistemul socialiste, socialist mondial. In aceste țări, forța îndrumătoare și conducătoare o constituie partidele comuniste și muncitorești. Victoriile clasei muncitoare, victoriile oamenilor muncii din Uniunea Sovietică și din țările socialiste se datorase toate faptului că în activitatea lor, partidele comuniste și muncitorești din aceste țări s-au călăuzit neabătut după învățătura leninistă, unica învățătură marxistjustă a proletariatului. (Continuare în pag. 4-a) Pentru continua îmbunătățire a traiului oamenilor muncii ,) încheiem astăzi anul 1956, an bogat în evenimente importante, an de rodnice eforturi. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român oamenii muncii din țara noastră au obținut și în acest an realizări însemnate în toate domeniile construcției socialiste. Congresul al II lea al partidului, care a avut loc acum un an, a pus în centrul atenției, ca sarrîdlă potitrîila rJHirarov tiîiolului ----- VU ... » VIHIM, de trai a! oamenilor muncii. Pe această linie, pe baza rezultatelor obținute in dezvoltarea economiei naționale, a progreselor în ridicarea productivității muncii și reducerea cheltuielilor de producție și de circulație, au fost luate măsurile pentru mărirea cîștigurilor muncitorilor dintr-un șir de ramuri industriale, ale lucrătorilor din comerț, sporirea salariilor și a pensiilor mici, acordarea unui ajutor de stat pentru copii. Au fost simțitor sporite fondurile acordate de stat pentru nevoi social-culturale, construcții de locuințe etc. Pe această linie Plenara C.C. al P.M.R. din 27 — 29 decembrie a adoptat noi și extrem de importante măsuri, primite cu bucurie și caldă aprobate de oamenii muncii de la orașe și sate. Caracteristic acestor măsuri este cuprinderea unor domenii din cele mai largi ale vieții economice și de stat, profunzimea abordării problemelor, soluțiile hotărîte și creatoare ce au fost adoptate pe baza studierii realităților noastre social-economice în lumina învățăturii marxist-leniniste. Aceste măsuri demonstrează încă odată marea forță a sistemului democrației populare care are pe deplin putința de a asigura rezolvarea tuturor problemelor dezvoltării socialiste și făuririi unei vieți de bunăstare pentru întregul popor. Adoptarea acestor măsuri a fost posibilă darui na I v<.uuaiuui vouvuic !,« in munca plină de abnegație a oamenilor muncii de la orașe și de la sate, prin eforturile lor creatoare sub conducerea partidului, la în cursul anilor ce au trecut de naționalizarea principalelor mijloace de producție industrială oamenii muncii, însușindu-și cu entuziasm și încredere politica partidului, au obținut realizări de seamă în dezvoltarea tuturor ramurilor economiei naționale. Un mare avînt a luat industria noastră grea, s-au creat noi ramuri industriale s-a dezvoltat industria ușoară și alimentară. Această perioadă a cerut eforturi și sacrificii — dar oamenii muncii le-au luat asupră și conștienți că numai prin crearea unei industrii puternice țara noastră se poate smulge din starea de înapoiere economică, poate fi asigurată dezvoltarea economiei și creșterea continuă a nivelului de trai. Ei au făurit astfel o industrie socialistă puternică în stare să satisfacă principalele nevoi ale dezvoltării economiei. Ik, Partidul nostru, ca partid marxist-leninist, obișnuit să vorbească deschis maselor, arată că în această acțiune, ca în orice acțiune mare, ținînd seama de faptul că noi nu am avut experiență suficientă, am săvîrșit și greșeli, atît în ce privește înfăptuirea unor proporții între diferitele ramuri ale economiei, cît și în îndeplinirea sarcinii principale de a ridica rapid nivelul de trai. S-a obținut o îmbunătățire a nivelului de trai, dar mai mică decit se prevăzuse la elaborarea planurilor economice. Reexaminând unele ale Directivelor pentru a prevede un doilea plan cincinal, plenara C.C. a ajuns la concluzia că este necesară o reducere a investițiilor de stat pe perioada 1956—1960 în vederea măririi fondului de consum al populației, destinat satisfacerii cerințelor materiale și culturale ale poporului muncitor. Plenara a stabilit că în perioada ce urmează, continuîndu-se dezvoltarea cu precădere a industriei producătoare de mijloace de producție, să se concentreze eforturile asupra ridicării sistematice și hotărîre a agriculturii și a producției bunurilor de larg consum. Plenara a arătat că odată cu dezvoltarea continuă, deși într-un ritm mai lent, corespunzător posibilităților economice reale, a industriei socialiste, a industriei grele, trebuie obținută creșterea masivă a producției agriol Continuare .în pag. 4-a) Mesajul de Anul Nou rostit la posturile de radio și televiziune de tovarășul dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R. Dragi cetățeni, cetățence și tovarăși, Iată-ne din nou la capătul unui an de muncă și de activitate creatoare. Oamenii muncii de la orașe, cei ce muncesc ogoarele, inginerii ca și savanții sau cei ce în operei de artă dau expresie vieții noi a poporului nostru, harnic și înțelept, și-au îndeplinit cu cinste îndatoririle lor. Energia și talentul, sacrificiile lor, nu au fost zadarnice. Țara noastră, bogată de la natură, s-a îmbogățit cu noi fabrici și uzine, sonde și mine, producătoare de bunuri de care poporul nostru, exploatat în trecut, a fost lipsit. Toate acestea vor face ca munca să fie din ce în ce mai bine răsplătită, iar viața să fie mai îmbelșugată. Pentru aceasta avem toate condițiile. Marea noastră prietenă Uniunea Sovietică, ne-a acordat, în urma tratativelor care au avut loc recent la Moscova, sprijinul său atît pentru a înlătura lipsurile provenite din recolta slabă a acestui an, cît și pentru dezvoltarea unor domenii vitale ale economiei noastre. Țara noastră liberă și independentă a participat pentru prima oară la lucrările sesiunii Organizației Națiunilor Unite. Alături de celelalte țări prietene, ea și-a făcut cunoscut cuvîntul său în apărarea păcii și politicii de colaborare între țări, indiferent de sistemul lor social. Evenimentele, uneori tragice, petrecute în anul care s-a scurs, ne arată că mașinațiunile care primejduiesc pacea, n-au încetat. " Noi suntem însă convinși că datoria noastră este de a lupta cu perseverență și pe viitor, alături de toate forțele din lume care se opun războiului ,pentru a face ca pacea să triumfe spre binele tuturor popoarelor. * Pășim intr-un an nou, întăriți în nădejdile noastre de hotărîrile importante adoptate zilele acestea de Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și de guvernul țării noastre. Ele sunt menite să ducă la o ridicare continuă a nivelului de trai al poporului nostru, la dezvoltarea agriculturii, la sporirea inițiativei și participării active a tuturor fiilor patriei noastre la conducerea treburilor obștești, la construirea socialismului. Alegerile de deputați ce vor avea loc în curînd sub egida Frontului Democrației Populare, vor face ca Marea Adunare Națională să fie expresia concentrării tuturor forțelor progresiste din țara noastră, pentru realizarea aspirațiilor celor mai nobile ale poporului nostru. In aceste clipe ale noului an, privind cu încredere viitorul luminos al patriei noastre, vă adresez dumneavoastră tuturor, dragi cetățeni și tovarăși, precum și nouă tineri, cărora ne străduim să vă creăm o viață fericită, tradiționala urare. La mulți ani! Adresăm urările noastre de pace și prosperitatea tuturor popoarelor. Cuvîntarea rostită de K. E. Voroșilov cu prilejul Anului Nou Moscova 2 (Agerpres) — TASS transmite cuvîntarea de Anul Nou a lui K. E. Voroșilov, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Dragi tovarăși și prieteni, cetățeni ai Uniunii Sovietice. In numele Prezidiului Sovietului Suprem al RTRSS, al guvernului sovietic și al Comitetului Central ,al Partidului Comunist, vă felicit călduros cu prilejul Anului Nou! Anul 1956, a fost marcat prin mari realizări în viața poporului nostru, in eroica sa muncă pașnică.1însuflețiți de hotărîrile Congresului al XX-lea al Partidului Comunist, oamenii sovietici au depășit planul anual în domeniul industriei, au strîns o recoltă excelentă de cereale și alte produse agricole. S-a făcut mult în anul care a trecut pentru îmbunătățirea vieții poporului sovietic, pentru ridicarea bunăstării sale și pentru avîntul continuu al agriculturii, precum și al activității oamenilor muncii din toate domeniile construcției comunismului. Avem tot temeiul să ne mîndrim pentru succesele obținute, fără să uităm insă de lipsurile ,și greutățile pe care vom trebui să le lichidăm pe drumul victoriilor noastre. Anul care a trecut este remarcabil prin politica externă iubitoare de pace activă a statului sovietic. Una din dovezile în acest sens este vizita făcută anul trecut în țara noastră de multe delegații guvernamentale și parlamentare. Pentru pace și prietenie între popoare luptă alături de noi marea Republică Populară Chineză și întregul lagăr al țărilor socialiste. Popoarele Asiei și Africii, care luptă împotriva jugului colonialist, pentru independență, văd în Uniunea Sovietică un puternic bastion al păcii și libertății. Crește și se întărește mișcarea partizanilor păcii, care a și devenit o forță puternică împotriva ațîțătorilor la război. Firește că toate acestea stirnesc furia și ura imperialiștilor care vor să agraveze situația internațională. Ei au atacat Egiptul pașnic și au fost organizatorii rebeliunii contrarevoluționare din Ungaria. Forțele păcii s-au dovedit însă a fi mai puternice. Aventurile periculoase ale imperialiștilor au fost lichidate. Trăgînd învățăminte din evenimentele anului care a trecut, poporul sovietic și toți prietenii păcii și libertății își vor strînge și mai mult rîndurile pentru a asigura o pace și o securitate trainică. Dragi tovarăși și prieteni! Popoarele țării noastre pășesc în noul an strîns unite în jurul Partidului lor Comunist iubit, cu veselie și credință in triumful cauzei noastre mărețe. Cu prilejul Anului Nou — 1957 — felicit încă odată din toată inima pe toți oamenii sovietici — pe muncitori, colhoznici, intelectuali, pe ostașii sovietici, pe femeile și tineretul nostru. Vă doresc din tot sufletul sănătatea și succese în muncă, în învățătură și întreaga voastră activitate, spre fericirea patriei noastre. Cu prilejul Anului Nou vă transmit felicitări și urări de bine popoarelor frățești din țările socialiste, precum și tuturor popoarelor lumii. La mulți ani, dragi tovarăși și prieteni! Oamenii muncii aprobă cu căldură hotăririlelenarei C.C. ai P.M.R. din 27-29 decembrie 1956 O nouă dovadă a tăriei statului nostru democrat-popular Sînt unul dintre țăranii muncitori cu gospodărie mijlocie din comuna Podari, întotdeauna m-am ocupat — ca și acuma, cu munca cîmpului. Terenul ce-l posed, deși nu prea fertil, se întinde pe suprafața de 3,75 ha. In familie nu am prea multe brațe de muncă, pentru că, cei doi copii sínt încă la școala elementară. Cu toate acestea, eu și soția, ne-am străduit să muncim cît mai bine pămîntul, ascultând de sfaturile tehnicienilor agronomi, și răsplata muncii noastre am primit-o cu bucurie, o recoltă bogată, care a întrecut în toți anii pe cea obținută de mulți dintre consătenii mei. De aceea, nu mi-a fost deloc greu ca din producția obținută să-mi achit și obligațiile către stat, înțelegind, ca de altfel toți țăranii muncitori din comuna noastră că aceasta este o datorie patriotică. Anul acesta, de pildă, am avut de predat drept cote obligatorii următoarele produse: 440 kg. grîu, 280 kg. porumb, 40 kg. alte boabe și 40 kg. carne. Imediat după recoltarea griului eu am predat la baza de recepție cele 440 kg. grîu și tot la fel am procedat, mai târziu, după recoltatul porumbului. Acum mă număr printre aceia care și-au achitat în întregime cotele către stat și mă bucur de acest lucru. Mă bucur că îndeplinindu-mi totdeauna obligațiile către stat, am contribuit și eu, alături de miile de țărani muncitori din țară, la întărirea și consolidarea regimului nostru democrat-popular. Nu mică mi-a fost bucuria cînd, zilele trecute, am auzit la radio vestea că Plenara C.C. al P.M.R. a adoptat, printre alte măsuri îndreptate spre îmbunătățirea traiului populației muncitoare, și pe aceea a înlocuirii sistemului de colectare la produsele agricole, prin contractări și achiziții. Mi-am dat seama odată mai mult, ascultînd la radio, că statul nostru democrat-popular s-a întărit și se întărește mereu, devenind tot mai puternic. Aceasta o dovedește și faptul că asigurarea fondului central al statului cu produse agricole se poate face de acum înainte prin sistemul de contractări și achiziții. Sunt convins că nu numai eu, dar mulți dintre locuitorii comunei Podari își vor valorifica cu bucurie, prin cooperativă, surplusul de produse. Eu, de pildă, m-am și hotărît să contractez cu statul creșterea și predarea unui porc și să-mi valorific o parte din produsele cerealiere. La fel vor proceda Tudorașcu Radu, Cacaliceanu Ion, Iurcea Marin și alții. Noi știm că, valorificîndu-ne prin cooperativă surplusul de produse, vom putea cumpăra mărfuri tot mai bune și mai ieftine. Și mai știm că, de valorificarea a cu mai multe produse depinde, în primul rînd, ridicarea nivelului de viață al fraților noștri muncitori și al întregului nostru popor muncitor. RADU N. ION comuna Podari, raionul Craiova Noi și mari avantaje pentru colectiviști Raportul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej la recenta Plenară a C.C. al P.M.R., ne-a adus nouă, membrilor gospodăriei agricole colective ,,16 Februarie 1933” din Segarcea, ca și tuturor celor ce muncesc, o mare bucurie, încă odată partidul ne arată grija lui permanentă față de bunăstarea celor ce muncesc." Noi știm că sistemul de predare a cotelor a fost necesar pînă acum, deoarece prin el se asigura hrana populației de la orașe și aprovizionarea cu materii prime a industriei. Faptul că în prezent, datorită succeselor obținute în dezvoltarea economiei naționale, sistemul cotelor obigatorii la produsele vegetale și la lapte de oaie și vacă a fost înlăturat înlocuindu-se cu sistemul de achiziții și contractări, aduce colectiviștilor noștri, noi și mari avantaje." Mai întâi, noi colectiviștii vom avea chiar în sat sursa de desfacere a plusului de produse, la prețuri care vor face să crească veniturile noastre și în același timp să se întărească cooperativa. In primele zile ale lunii ianuarie 1957, noi vom încheia cu statul contracte pentru creșterea de animale, știind că prin aceasta ne creăm o sursă de venituri care va duce și mai mult la îmbunătățirea traiului și că în același timp contribuim la traducerea în viață a sarcinilor izvorîte din Raportul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej, ținut la Plenara din 27-29 decembrie 1956 a C. C. al P.M.R. In numele colectiviștilor din GAC .,16 Februarie 1933” . Președinte: C. DOBRESCU