Inainte, mai 1959 (Anul 16, nr. 4416-4440)

1959-05-03 / nr. 4416

/ Proletari din toate țările, uni Lră.î ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ’ ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA ANUL XV Nr. 4416 DUMINICĂ 3 MAI 1959 4 pag. 20 bani ! Trăiască poporul român, harnic și talentat I constructor al socialismului! Sărbătorirea zilei de 1 Mai —o puternică demonstrație a unității de nezdruncinat dintre partid, guvern și popor T Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc ziua frăției oamenilor muncii din lumea întreagă. In această zi de sărbătoare muncitorească, de-a lungul ți de-a latul pămintului flutură milioane de steaguri roșii, ca un simbol al luptei proletariatului din toate țările lumii, care înflăcărat de istorica lozincă „Proletari din toate țările uniți-că!” își întărește solidaritatea în lupta pentru libertate, progres social și pace. In orașul și regiunea Craiova ca de altfel pe întreg cuprinsul patriei noastre) această zi sărbătorească a fost intîmpinată de oamenii muncii cu remarcabile succese in lupta pentru îndeplinirea plenului de stat, pentru dezvoltarea economică a patriei și creșterea nivelului de trai al poporului muncitor. Antrenați in luptă diiză pentru realizarea întocmai a sarcinilor trasate de Plenara C.C. al P.M.R. din noiembrie 1958, oamenii muncii din industria și agricultura regiunii noastre au raportat partidului îndeplinirea angajamentelor luate in cinstea zilei de 1 Mai. Dimineața zilei de 1 Mai a găsit orașul Craiova plin de freamătul zecilor de mii de oameni ai muncii, care in ointece și veselie se îndreptau spre locul mitingului de 1 Mai. Deasupra coloanelor fluturau mii și mii de drapele roșii și tricolore, erau purtate sus, cu mindrne, pancartele și graficele pe care erau înscrise succesele în producție ale oamenilor muncii în cinstea zilei de 1 Mai. Răsunau pină in înaltul cerului lozincile pornite din mii de piepturi, prin care oamenii muncii iși exprimau dragostea fierbinte față de Partidul Muncitoresc Român, care conduce cu mină sigură poporul nostru muncitor pe calea construirii socialismului, față de Uniunea Sovietică, marea noastră eliberatoare și prietenă, țara constructorilor comunismului, față de unitatea indestructibilă a lagărului socialismului și păcii in frunte cu U.R.S.S. Primiți cu vii aplauze și ovații la tribună au urcat tovarășii: Cornel Fulger, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului regional de partid; Predescu Ion, membru al Biroului Comitetului regional de partid, președinte al comitetului executiv al Sfatului popular regional Crabiva( Golea Petre) Nicolae Ion, Dop Gheordhe Boștină Gheorghe, secretari ai Comitetului regional de partid; Cioroiu /Constanța, Dina Ștefan, Ivanovici Dumitru, Ploștinaru Iulian și Smarandache Mihai, membri ai Biroului Comitetului, regional de partid; Giubelan Ion, Lepădat Sebastian, Mateescu Ion și Sorel Petre, membri supleanți ai Biroului Comitetului regional de partid; Dărăbăneanu Teodor, membru al Comitetului regional de partid; Marghita Emil, Negoiu Iosif, Căciulan Vasile și Stancoveanu Ioana, vicepreședinți ai comitetului executiv al Sfatului popular regional; Stroe Gheorghe, prim secretar al comitetului raional de partid Craiova; Artștei Dumitru, președintele comitetului executiv al sfatului popular orășenesc Craiova și alții. Fanfara a intonat Imnurile de Stat al R.P.R. și al U.R.S.S. după care tov. Dina Ștefan președinte al Consiliului sindical regional a deschis mitingul de 1 Mai al oamenilor muncii din orașul Craiova. A luat apoi cuvintul tovarășul Cornel Fulger, care a vorbit despre semnificația sărbătoririi zilei de 1 Mai In condițiile luptei avintate a întregului nostru popor pentru construirea socialismului, pentru întărirea lagărului socialismului în frunte cu U.R.S.S., pentru apărarea păcii. Expunerea făcută de tovarășul Cornel Fulger a fost în repetate râiduri subliniată de entuziaste aplauze și ovații ale oamenilor muncii prezenți la miting. Tov. Ploștinaru Iulian a dat apoi citire unei telegrame de salut adresată C.C. al P.M.R. și guvernului R.P.R., iar Iov. Predescu Ion unei telegrame de salut adresată C.C. al P.C.U.S. și guvernului U.R.S.S. Mitingul a luat sfirșit. Conducătorii de partid și de stat urcă apoi la tribuna centrală. Printre invitați se află și o delegație de femei din R. P. Bulgaria care ne vizitează regiunea cu prilejul zilei de 1 Mai. Urmează marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Craiova. In încheierea demonstrației toți cei prezenți intonează imnul proletariatului mondial „Internaționala”, Tribuna, oficiala în timpul demonstrației de 1 Mai a oamenilor muncii din orașul Craiova Marea demonstrație a oamenilor muncii din orașul Craiova începe demonstrația oamenilor mamei din orașul Craiova. Demonstrația este deschisă de un grup de muncitori care poartă șase drapele roșii și tricolore, după care o masă compactă cu sute de steaguri își face apariția în fața tribunei oficiale. Grupul următor poartă un medalion uriaș pe care stă scris cu litere mari, albe: 1 Mai.* —." •t Ai impresia că toți macii din cîmp s-au revărsat pe strada din fața tribunei. Sînt sutele de pionieri cu cravatele roșii, în inimile lor purtînd dragostea și recunoștința față de cei ce se îngrijesc de viitorul lor. Un grup de pionieri ies din rândul celorlalți, oferind buchete de flori conducătorilor din tribuna centrală. In ochii lor recunoști dorința de a mulțumi partidului care le asigură o copilărie fericită. Dar iată că s-au oprit un moment și cu trupurile lor înscriu cuvintele P.M.R. Un alt grup înscrie 1 Mai și apoi cuvintul — pace. Mulți dintre ei vor deveni muncitori calificați, tehnicieni, ingineri sau profesori. Visul lor se va împlini cu siguranță, viitorul le aparține, își face apoi apariția un grup de miei ceferiști. Sunt copiii ce deservesc trenul pionierilor din orașul Craiova. Privirile participanților prezenți la marea sărbătoare se îndreaptă spre cei ce poartă planoare și vaporașe. Sunt elevii ce fac parte din cercul de aeronavomodelism al Casei pionierilor. Lor le urmează alte sute de pionieri, purtînd batiste roșii, stegulețe, balonașe, revărsindu-se ca un imens șuvoi al primăverii, al vieții, al tinereții... w Fanfara intonează marșul partizanilor. In pas cadențat, cu miinile strînse pe arme, se apropie de tribuna oficială gărzile muncitorești, ce simbolizează formațiunile patriotice organizate de partidul nostru. Ele amintesc de memorabilele zile ale lui August 1944. Sînt muncitorii întreprinderilor și uzinelor noastre, oameni care mînuiesc cu hărnicie strungul și ciocanul și iu ale căror priviri poți citi hotărirea de a apăra cu fermitate cuceririle obținute de poporul nostru muncitor în anii regimului de democrație populară, sub înțeleaptă conducere a partidului, tribunei și muncitorii, tehnicienii și inginerii de la întreprinderea de reparații auto 8 Craiova. O dată cu steagul de unitate fruntașă pe ramura de producție, ciștigat de curînd, colectivul I.R.A. 8 prezintă și un grafic care înfățișează creșterea volumului producției în ultimii ani, precum și realizările privind planul de producție la zi. Printre demonstranți se află mulți fruntași în producție, majoritatea tineri, care defilează cu hotărirea de a nu precupeți nici un efort pentru îndeplinirea sarcinilor de plan. Demonstrând în ziua de 1 Mai, zi de sărbătoare a oamenilor muncii din lumea întreagă, constructorii de mașini și unelte agricole de la uzina „7 Noiembrie”, raportează că angajamentele luate au fost îndeplinite și chiar depășite. O dată cu creșterea producției, colectivul uzinei a obținut și o serioasă îmbunătățire a calității mașinilor agricole, din care multe se află astăzi pe ogoarele R. D. Vietnam și în țările din Orientul mijlociu. Constructorii de mașini agricole prezintă paricpanților o demonstrație trei din produsele lor — o cisternă tractată, o motopompă și o tocătoare de nutreț. Brigada condusă de comunistul Dumitru Voicea, de la sectorul turnătorie, ca și celelalte brigăzi din uzină (Continuare în pag. 2-a) Trec muncitorii din industrie și transporturi Coloana muncitorilor din industrie are în frunte pe harnicii constructori de mașini și aparate electrice de la uzina „Electroputere” Craiova. Demonstranții poartă tablouri ale lui Marx, Engels, Lenin, portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ale lui N. I.S. Hrușciov și ale conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești. In fruntea coloanei se găsesc viitoarele cadre ale uzinei — elevii școlii profesionale „Electroputere”. Demonstrind în această măreață zi de sărbătoare, întregul colectiv al uziei „Electroputere”, întreprindere fruntașă pe ramură de producție, raportează că în trimestrul I, și în luna aprilie a acestui an, rezultatele au fost bogate. Produsele uzinei sunt azi cunoscute in multe țări ca: India, China, J Î.D. Vietnam, Argentina, U.R.S.S. fe un car alegoric, sectorul aparataj, sector fruntaș în întrecerea socialistă, prezintă cîteva din aceste produse: un întrerupător in ulei puțin de TIO KVA, un întrerupător în ulei puțin de 15 KVA, un transformator și un separator de exterior tripolar. Realizările obținute in reducerea prețului de cost prin reducerea consumului specific și prin reproiectarea unor produse, sunt ilustrate de graficul de pe carul alegoric, prezentat de către sectorul transformatori — sectorul tineretului. Demonstranții poartă portrete ale fruntașilor în producție, cu care ei se mîndresc și pe care îi cinstesc pentru bărni ia lor. Chipurile celor care demonstrează prin fața tribunei exprimă bucurie și încredere in ziua de miine, în puterea lor de a înfăptui lucruri tot mai mărețe. _Cu aceeași mindrie pășesc prin fat- Aspect de și mitingul de 1 Mai al oamenilor muncii din orașul Craiova: Cuvîntarea tovarășului liir Cornel Fulger (Text prescurtat) 9 OAMENI AI MUNCII DIN ORAȘUL CRAIOVA, DRAGI TOVARĂȘI ȘI TOVARĂȘE, In spiritul vechii noastre tradiții muncitorești, sărbătorim azi ziua de 1 Mai —■ Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua de acțiune a oamenilor muncii de pretutindeni în lupta pentru progres social, pentru pace. Cu această ocazie, vă aduc dragi tovarăși, salutul fierbinte al Comitetului regional de partid și al Comitetului executiv al Sfatului popular regional și vă felicit călduros, urîndu-vă noi succese în munca pe care o desfășurați spre binele patriei noastre și al întregului popor muncitor, pentru triumful cauzei socialismului și a păcii. Vă doresc din inimă dv., familiilor dv. și tuturor oamenilor muncii din orașul și regiunea Craiova, deplin succes în aplicarea în viață a sarcinilor puse de partidul nostru drag, care ne conduce cu mină sigură spre bunăstare materială, cultură și progres social, spre înflorirea continuă a patriei noastre socialiste. Tovarăși și tovarășe? Sărbătorim ziua de 1 Mai în condiții deosebit de importante pentru întreaga lume. Oamenii muncii din țările de democrație populară, în frunte cu popoarele marii țări a socialismului victorios — Uniunea Sovietică — fac bilanțul muncii lor creatoare, bilanț care scoate puternic în relief superioritatea evidentă a sistemului mondial al socialismului, în comparație cu putredul sistem capitalist. Cel mai însemnat eveniment petrecut în ultimul timp este fără îndoială cel de-al XXI-lea Congres al P.C.U.S. Analizînd în mod științific mărețele succese ale popoarelor sovietice? Congresul al sXXI-lea al P.C.U.S. a arătat că în U.R.S.S. socialismul a învins nu numai pe deplin, ci și definitiv. Uniunea Sovietică a pășit acum intr-o nouă perioadă a dezvoltării ei — perioada construirii desfășurate a comunismului. Oamenii muncii din lumea întreagă privesc cu nețărmurită admirație la succesele fără precedent ale statului sovietic. In Uniunea Sovietică și nu în altă parte s-a construit prima centrală atomoelectrică din lume; aici s-a construit primul spărgător de gheață atomic, care poartă numele marelui Lenin; din Uniunea Sovietică au fost lansați primii sateliți artificiali ai pământului, neegalați încă în greutate, și tot de aici a fost lansată în cosmos prima planetă artificială a sistemului solar, pe care geniul creator al poporului sovietic a trimis-o să se rotească în jurul soarelui. Din documentele celui de al XXI- lea Congres al P.C.U.S. reiese că producția globală a Uniunii Sovietice la sfîrșitul primului septenal va fi cu 80 la sută mai mare in comparație cu anul 1958. La 5 ani după încheierea septenalului, Uniunea Sovietică va ajunge și depăși S.U.A. din punct de vedere al producției pe cap de locuitor, și se va situa în fruntea tuturor țărilor lumii, în ce privește producția industrială și agricolă, dezvoltarea științei și culturii. Urmînd exemplul strălucit al Uniunii Sovietice, popoarele țărilor socialiste pășesc cu succes pe calea dezvoltării economice și culturale. Victoriile obținute de sistemul socialist în construcția pașnică apar și mai evidente în contrast cu situația economică din țările capitaliste, caracterizată — cu toată goana înarmărilor — prin declin economic, crize, șomaj. Mari victorii a cucerit în ultimul timp mișcarea de eliberare națională. Popoarele din țările coloniale care și-au dobîndit independența, văd în solidaritatea și prietenia cu țările socialiste un sprijin de nădejde, o condiție esențială pentru realizarea aspirațiilor lor de independență și progres economic. Ziua de 1 Mai din acest an prilejuiește o grandioasă demonstrație a voinței de pace și securitate a popoarelor. Numai datorită luptei Uniunii Sovietice, a tuturor țărilor de democrație populară, precum și a popoarelor iubitoare de pace din țările capitaliste, în curînd va avea loc la Geneva conferința miniștrilor de Externe, menită să examineze problema Tratatului de pace cu Germania, normalizarea situației la Berlin, căile realizării unei destinderi a încordării relațiilor internaționale. Conferința miniștrilor Afacerilor Externe ai țărilor participante la Tratatul de la Varșovia și R. P. Chineze, care a avut loc zilele acestea, a demonstrat încă o dată deplina unitate de vederi a țărilor socialiste în problemele internaționale, aducînd o nouă contribuție la netezirea căilor luitare în pag. 3-a)