Inainte, februarie 1965 (Anul 22, nr. 6199-6222)

1965-02-02 / nr. 6199

ANUL XXI — Nr. 6199 iowlâ Centre*« 4 PAGINI 25 BANI Proletari din toate țările, uniți-vâ IORBANUL COMITETULUI REGIONAL OLTENIA AL P. M. R. $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARȚI 2 FEBRUARIE 1965 Qalificapea cadrelop mi pai ca necesitățile aetuate ale producli ei In ultimii ani se remarcă o creștere rapidă a gradului de înzestrare tehnică a tuturor unităților industriale și mai ales o continuă perfecționare a mașinilor și utilajelor, precum și a proceselor tehnologice. Posibilitățile tehnice create, permit astfel sporirea numărului de sortimente aflate în producție, creșterea complexității și a caracteristicilor tehnico-funcționale ale acestora. In aceste condiții problema calității produselor are un caracter deosebit de complex, întrucît este legată de specificul fiecărei întreprinderi, al fiecărui loc de muncă. In prezent, acțiunea de îmbunătățire a calității este în plină desfășurare și necesită eforturi deosebite. Succesul său deplin implică respectarea riguroasă a proceselor tehnologice, luarea în considerare a realizărilor din știință și tehnică, atragerea la controlul calității a unor cadre cu o bună calificare, exigente și pătrunse de un înalt spirit de răspundere în muncă. In aplicarea tuturor acestor măsuri trebuie avut în vedere faptul că însuși conținutul calității se schimbă continuu. Această cerință primordială ridică în fața organizațiilor de partid, a conducerilor tehnico-administrative și a comitetelor sindicatelor o problemă de foarte mare importanță pentru soarta planului de stat — ridicarea calificării muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor. Experiența din ultimii ani a arătat că în toate întreprinderile, folosirea din plin a capacității utilajelor și a timpului de lucru, obținerea unei productivități a muncii ridicate, realizarea întregii producții la un înalt nivel calitativ, depind de ridicarea calificării muncitorilor, de gradul lor de cunoștințe tehnico-profesionale. Acolo unde lucrează colective de oameni destoinici, care muncesc cu pasiune și pricepere, se obțin și cele mai frumoase succese. Așa de exemplu, colectivul fabricii de transformatoare de la Uzinele „Electroputere" Craiova a realizat primul transformator de mare putere, iar la Uzina mecanică Tr. Severin se acordă tot mai mare atenție automatizării navelor. In cazul de față, se înțelege, că nu se poate rămîne la nivelul de calificare atins la un moment dat. Noul, sub cele mai diferite aspecte ale sale, pune în fața muncitorilor și tehnicienilor probleme tot mai mari în ce privește calificarea și de aci necesitatea de a învăța în continuu. Pornind de la aceste necesități stringente ale producției, conducerile întreprinderilor și comitetele sindicatelor, sub conducerea organizațiilor de partid, se străduiesc să folosească formele cele mai corespunzătoare pentru a ridica pregătirea tehnicoprofesională a muncitorilor la nivelul cerințelor tehnicii moderne. Cele mai multe dintre formele folosite în acest scop, au dat bune rezultate. La Uzina „7 Noiembrie“ Craiova, în cursul anului trecut au funcționat cursuri de ridicare a calificării în fiecare sector sau secție. Unul dintre colectivele care culege acum roadele acestei acțiuni, este cel al secției sculărie. Participanții la cursurile de ridicare a calificării ce au funcționat în secție, pot să rezolve acum cu mai multă competență problemele ce se ivesc în procesul de producție și să participe în mod creator la îmbunătățirea calității SDV-urilor. Muncitori ca : Gheorghe Rădulescu, Dumitru Rîcu, Florea Căpățină și alții au învățat să studieze temeinic procesul de producție și ca urmare au făcut prețioase propuneri pentru creșterea productivității muncii și pentru înlăturarea unor deficiențe care influențau în mod negativ calitatea SDV-urilor. Trebuie precizat că, spre deosebire de anii precedenți, cînd la aceste cursuri erau cuprinși muncitori cu nivel profesional diferit, in anul 1964 s-a stabilit în prealabil gradul de calificare al muncitorilor și în special al tinerilor, orientîndu-se după rezultatele lor concrete în producție. După aceea s-a stat de vorbă cu maiștrii și șefii de secții, pentru a se cunoaște precis care sunt muncitorii ce au nevoie să-și însușească noi cunoștințe de specialitate, la ce anume operații trebuie să se insiste mai mult, ținându-se seama de îmbunătățirea continuă a proceselor tehnologice. La Uzinele „Electroputere" și la Uzina mecanică Tr. Severin, încadrarea muncitorilor în diferite cursuri a fost înlesnită de îndrumările date de birourile organizațiilor de partid din secții. Este cunoscut faptul că în anul 1965, în fața tuturor colectivelor de muncă din întreprinderile industriale stau sarcini sporite, a căror îndeplinire cere eforturi deosebite și multă pricepere. De aceea, valorificînd experiența acumulată, comitetul de partid, conducerea tehnico-administrativă și comitetul sindicatului de la Uzinele „Electroputere" Craiova au luat din vreme măsuri pentru continuarea cu succes a acțiunii de ridicare a calificării. Ca urmare, nu toate fabricile au și fost deschise cursurile de ridicare a calificării. Tot aci, un număr însemnat de muncitori, ingineri și tehnicieni, frecventează cu regularitate cursurile universității muncitorești din uzină, care are și o secție tehnică unde cursanții își perfecționează cunoștințele în domeniul mașinilor și aparatajului electrotehnic. Dar, această problemă trebuie să fie rezolvată în funcție de cerințele specifice procesului de producție din fiecare întreprindere. La I.I.S. „Jiul“ Balș, în acest an spre exemplu, la propunerea mai multor muncitori fruntași în producție, cursurile de ridicare a calificării ce vor fi frecventate de circa 120 de muncitori sunt organizate pe categorii pentru ca toți muncitorii de lucrări, să poată pătrunde temeinic operațiile la executarea cărora își aduc contribuția. O problemă care trebue să preocupe acum îndeosebi organizațiile de partid, conducerile tehnico-administrative și comitetele sindicatelor din întreprinderi este tematica cursurilor. La stabilirea ei, este necesar să se țină seama de nevoile curente ale producției, de cerințele noi ale tehnicii și tehnologiei moderne. Pe parcurs, tematica poate fi îmbunătățită și totodată manifestată o deosebită preocupare în vederea asigurării unei bune funcționări a tuturor cursurilor. Numai în felul acesta participanții vor avea posibilitatea să-și însușească temeinice cunoștințe profesionale, să pătrundă aspectele noi ale tehnologiei. Atunci cînd se constată unele deficiențe, comitetele de partid să analizeze situațiile create și să stabilească măsurile pentru îmbunătățirea situației. O bună experiență în acest domeniu au CIL Tg. Jiu, precum și alte unități din cadrul regiunii noastre. De asemenea, este bine ca periodic, in adunările generale de partid să se analizeze și munca în cursurile de calificare, iar organizațiile UTM să sprijine și să urmărească felul cum tinerii participă la (Continuare în pag 3-a) însuflețite angajamente în întrecerea socialistă Performanțe . Muncitorii, inginerii și tehnicienii de la din Tr. Severin și-au luat următoarele angajaterea socialistă pe acest an. Să depășească principalii indicatori de plat — 3.000.000 lei la producția globală — 3.000.000 lei la producția marfă ; — 1 la sută la productivitatea muncii: — 1.100.000 lei economii la prețul de caii din care pînă la 1 mai : — 700.000 lei la producția globală ; — 900.000 lei la producția marfă. — Să îmbunătățească calitatea produselor, pentru a se obține performanțe tehnico-economice superioare prin : — creșterea gradului de echipare cu S.D.V.-uri a proceselor tehnologice pentru realizarea produselor îmbunătățire a cargourilor de 1600 t.dw. prin reproiecți de bord, dotarea cu macarale electroconduce la creșterea capacității de trans- 1 cu 120 tone ; prin reproiectarea șlepurilor pentru AVROM, trecind de la varianta remorcat la varianta îm pins, ceea ce va duce la creșterea capacității de transport cu circa 250 tone pe navă; — îmbunătățirea sistemului de frînare la vagoane prin înlocuirea frînei de 10 țoli cu cea de 12 țoli și întărirea șasiului la vagoanele SS. ; — asimilarea unui nou tip de navă modernă — șalandă maritimă autopropulsată de 500 mc, dotată cu instalații și aparate de bord la nivelul tehnicii actuale etc. ■ 'imn imn' Cărbune cu procent redus de cenușă Minerii de la Exploatarea Metru au dezbătut cu viu interes prevederile de plan pentru anul acesta, făcînd propuneri concrete pentru scoaterea la iveală a noi rezerve interne, menite să ducă la îmbunătățirea calității cărbun —«» Q «»— nelul, creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost. Pe baza angajamentelor luate de către brigăzi și schimburi, colectivul exploatării respective s-a angajat în întrecerea socialistă să realizeze peste prevederile planului anual : — 15.000 tone cărbune extras : — 500.000 lei la producția globală ; — 500.000 lei la producția marfă ; — 200.000 lei economii la prețul de cost; — 85.000 tone cărbune tăiat cu combinele în abatajele frontale; — să reducă cu 2 la sută procentul de cenușă în cărbunele livrat. Din care pînă la 1 Mai: — 5000 tone cărbune extras; — 200.000 lei la producția globală ; — 200.000 lei la producția marfă ; — 100.000 lei economii la prețul de cost; — 35.000 tone cărbune tăiat cu combinele în abatajele frontale. In cadrul Uzinei „7 Noiembrie" Craiova, un ultim lot de remorci cisterne pe un ax, gata pentru a pleca in agricultură. . ‡ Pe baza studierii cererii de consum Analizînd cifrele de plan mobilizatoare ale anului în curs, lucrătorii de la O.C.L. Metalo-chimic și materiale de construcții Craiova, și-au propus să obțină rezultate și mai bune în întrecerea socialistă. Ei și-au luat angajamente concrete, făcînd propuneri prețioase pentru îmbunătățirea deservirii consumatorilor, depășirea planului de desfacere, reducerea cheltuielilor de circulație și depășirea beneficiilor planificate. Pornind de la rezultatele frumoase obținute în anul trecut, colectivul respectiv se angajează pentru anul acesta : — să practice o deservire exemplară a consumatorilor prin modernizarea unui număr de 8 unități, profilarea magazinelor pe grupe de mărfuri cu specific asemănător și pe baza studierii cererii de consum să asigure o aprovizionare ritmică cu mărfuri de calitate ; — să depășească planul de desfacere a mărfurilor cu 1.150.000 lei, din care pînă la 1 mai cu 350.000 lei; — să reducă cheltuielile de circulație cu 50.000 lei, din care pînă la 1 mai cu 15.000 lei; — să depășească planul de beneficii cu 125.000 lei, din care pînă la 1 mai cu 40.000 lei. Aceste angajamente vor fi realizate ca urmare a măsurilor tehnico-organizatorice propuse prin planul M.T.O. pe anul 1965, din care menționăm: studierea cererii de consum a populației din orașul Craiova și lărgirea sortimentului de mărfuri; analizarea minuțioasă a consumului de materiale, rechizite și imprimate și folosirea mai judicioasă a resurselor interne în scopul reducerii continue a cheltuielilor neeconomicoase, care să ducă la creșterea rentabilității unităților, organizarea unor cursuri de ridicare a nivelului profesional etc. OOCeKXXKXXXXKXXXXXXiQOOOGOCOSQOCOOCXXîOOOCCOreOOOOaCOOOCOOOCOOOOCXXîOOOOOCOOO^^ Bloc de locuințe dat în folosință încă de anul trecut, au început în orașul Tg. Jiu lucrările de construcție a unui nou cartier de locuințe, denumit „1 Mai". Aci se vor ridica blocuri de locuințe pentru oamenii muncii, însumînd peste 1000 de apartamente. Zilele trecute a fost terminat primul bloc de 100 de apartamente al noului cartier, care a și început să-și primească locatarii. Pînă la sfîrșitul lunii aprilie vor mai fi terminate alte două noi blocuri de cite 100 de apartamente fiecare, iar pînă la sfîrșitul anului numărul locuințelor date în folosință în noul cartier va fi de 820, la care se mai adaugă 160 de garsoniere. Tot în acest an, în cartierul „1 Mai" va fi dat în folosință un modern complex comercial, lucrările de construcție urmînd să înceapă în curînd A 12-a unitate farmaceutică mergînd pe linia asigurării unei tot mai bune deserviri a populației orașului Craiova cu medicamente. Oficiul farmaceutic regional, sprijinit de organele locale de partid și de stat, se străduiește să dezvolte continuu rețeaua farmaceutică cu circuit deschis. Ca urmare, zilele acestea s-a inaugurat o nouă unitate farmaceutică, unitatea nr. 87. Amplasată în cadrul modernului complex comercial din Carea Lenin, noua unitate, 12-a de acest fel din oraș, a fost dotată cu mobilier modern și aprovizionată cu însemnate cantități de medicamente și tot felul de alte produse farmaceutice. La uzina de reparații Craiova: recepționarea motorului de la un tractor Universal 27, la bandul de rodaj. Din comunicatul Direcției Centrale de Statistică cu privire la îndeplinirea Planului de stat al Republicii Populare Romîne pe anul 1964. SD f~——«»€>« © »«»€». CINSTIREA FRUNTAȘILOR PE SCHELELE ȘANTIERELOR Nu există sector de activitate, unde în aceste zile să nu aibă loc adevărate sărbători ale celor mai destoinici muncitori, ingineri și tehnicieni din producție. In adunările sindicale prilejuite de acordarea distincțiilor de fruntași în întrecerea socialistă și colective fruntașe pe anul 1964, este analizat felul în care fiecare tovarăș din colectiv și-a adus contribuția la îndeplinirea indicatorilor de plan. Asemenea momente festive au avut loc în aceste zile și în cadrul unităților aparținind trustului regional de construcții Oltenia. Pentru constructorii și montatorii din șantiere, pentru colectivul de muncă de la baza de utilaj și transport, anul 1964 a însemnat perioada unei noi încercări în realizarea sarcinilor sporite, comparativ cu nivelul realizărilor din anul 1963. In anul trecut, constructorii din regiunea Oltenia au predat circa 2800 apartamente. Multe din ele au obținut note mai bune la capitolul finisaje. La altele însă, viitând pune probleme și fruntașii trebuie să-și aducă contribuția la soluționarea acestora. Dacă pentru rezultatele din anul 1963, în cadrul comitetului sindicatului al Frustului regional de construcții Oltenia au fost acordate 27 distincții de „Fruntaș în întrecerea socialistă" și cinci diplome de echipe sau brigăzi fruntașe în întrecerea socialistă, în cel de-al cincilea an al sesenatului numărul celor care dețin steaua de „Fruntaș în întrecerea socialistă" pe anul 1964 se cifrează la circa 150 muncitori, maiștri și ingineri. Peste 15 echipe și brigăzi primesc diplome de echipe sau brigăzi fruntașe în întrecerea socialistă pe anul 1964, iar colectivul șantierului nr. 3 instalații din cadrul grupului de instalații, șantier condus de maistrul Nicolae Bîrzeanu primește „Diploma de colectiv fruntaș în întrecerea socialistă". Drumul de la avionul de evidențiat in întrecerea socialistă la înalta distincție, de „Fruntaș în întrecerea socialistă" pe 1964 a fost marcat de fiecare dată de elemente noi în preocuparea pentru construcții predate la termen și de calitate. De remarcat este faptul că circa 70 la sută dintre fruntașii anului 1963 s-au menținut și în 1964. Printre aceștia amintim pe maistrul constructor Aurel Colțescu, lăcătușii Cristea Naumovici, Cătăniță Cărămidă, Petre Purcărin și alții. Printre noii purtători ai strălucitoarei distincții se află zidarii Petre Nardin și Ion Wolf, dulgherul Grigore Florian, maistrul Valentin Doană — conducătorul colectivelor de constructori care au glisat primele blocuri de locuințe în Oltenia, inginerii Ilie Pănoiu din șantierul de locuințe Brazda lui Novac și Anton Andreescu din șantierul de locuințe Calea Lenin — Craiova, strungarul Petre Buturoagă, lăcătușii Milan Damian, Constantin Preduț și alții. Festivitatea de la Baza de utilaj și transport, prilejuită de evenimentul luminării distincțiilor de „Fruntaș în întrecerea socialistă" pe anul 1964 a oferit prilejul unor angajamente sporite în întrecere pentru confecții de calitate și deservirea șantierelor cu utilaje corespunzătoare actualelor cerințe. Cu acest prilej au luat cuvîntul fruntașii în întrecerea socialistă: Ion Lupuleț, Cristea Naumovici și alții, care au făcut propuneri valoroase pentru activitatea rodnică de viitor, finind cont de faptul că in anul 1965 constructorii trustului regional Oltenia au de realizat peste 3700 apartamente, că productivitatea muncii trebuie să sporească cu 13,4 la sută, față de 1964, fruntașii șantierelor s-au angajat ca prin exemplul lor să mobilizeze masa largă de constructori la organizarea mai bună a muncii, la aplicarea tehnicii noi privind executarea locuințelor din panouri mari și prin glisare. GHEORGHE FLOREA In ce a constat hărnicia mecanizatorilor In anul care a trecut, munca plină de abnegație pe care a desfășurat-o colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la Stațiunea de mașini și tractoare Poiana Mare, s-a concretizat în faptul că planul de producție al stațiunii s-a realizat în proporție de 104,37 la sută. Unitatea amintită a avut în 1964 să efectueze 162.050 ha a.n. și a realizat 169.144 ha a.n. Datorită sprijinului pe care organizația de partid și conducerea stațiunii l-au acordat fiecărui mecanizator în timpul campaniilor agricole, s-a putut crea o colaborare mai strinsă între brigăzile de tractoare și cele de cîmp ale cooperativelor agricole de producție. In acest fel s-a reușit ca în toate campaniile agricole muncile să se execute la timp și de calitate. Lucrul acesta a contribuit în mare măsură la obținerea unor producții mari de cereale de pe fiecare hectar. De pe ogoarele cooperativei agricole de producție din Seaca de cîmp, datorită în principal lucrărilor de bună calitate executate de mecanizatorii din brigada nr. 1, s-au realizat 4086 kg. porumb la hectar, 2064 kg floarea-soarelui la hectar și 27.500 kg. sfeclă de zahăr la hectar. Succese de seamă a obținut și brigada de tractoare nr. 3 care deservește cooperativa agricolă de producție din comuna Piscu Vechi. Datorită brigadierului Emil Bălan, care are aptitudini de bun organizator, brigada a reușit să îndeplinească planul în proporție de 117,38 la sută. Exemple asemănătoare se pot da multe. Facem această afirmație deoarece și brigada de tractoare nr. 5, care deservește o cooperativă agricolă de producție din comuna Poiana Mare și cea care deservește cooperativa agricolă din comuna Tunarii Vechi și în general toate brigăzile de tractoare ale S.M.T. Poiana Mare au obținut rezultate de seamă în ceea ce privește executarea lucrărilor agricole la timpul stabilit și de o calitate cu mult superioară față de alți ani. Ca drept răsplată pentru munca lor, mecanizatorii au fost recompensați cu prime în raport cu depășirea producției medii la hectar. Suma de bani cu care au fost răsplătiți mecanizatorii de la SMT Poiana Mare se ridică la 398.993 lei. Printre mecanizatorii care au fost stimulați cu sume mari de bani se află și Ion Surlea, șef de brigadă, care a primit 7409 lei. Peste 4000 de lei au primit și tractoriștii Ilie Marinescu, Gheorghe Leoveanu și Florea Arnăutu. Intr-una din ședințele de producție ale colectivului de muncitori, ingineri și tehnicieni de la S.M.T. Poiana Mare care a avut loc nu demult, au fost scoase in evidență metodele de organizare a muncii în cadrul brigăzilor. Pentru ca și in acest an munca în cadrul brigăzilor de tractoare să decurgă la nivelul cerințelor, în ședința de producție amintită au fost luate unele măsuri cu caracter organizatoric. In prezent, problema la ordinea zilei este repararea tractoarelor și mașinilor agricole. In acest scop, încă de acum cîteva linii s-au luat măsuri de confecționare în hala de reparații a două linii-vagonet cu cărucioarele respective, precum și confecționarea a trei macarale turnante cu acțiune hidraulică, întregul proces tehnologic al reparațiilor se desfășoară organizat, ușurîndu-se totodată eforturile fizice ale mecanizatorilor. Cînd s-a început campania de reparații la S.M.T. din Poiana Mare s-a avut în vedere ca oamenii cei mai pricepuți să fie repartizați în locurile cheie de muncă. Experiența anilor trecuți a arătat că durabilitatea funcționării unui tractor sau a altei mașini agricole rezultă și din felul cum se execută reparațiile, iarna în ateliere. Ca și în alte stațiuni de mașini și tractoare din regiunea noastră, reparațiile S.M.T. Poiana Mare se desfășoară în flux continuu. La unitatea amintită, sunt planificate a se repara 185 tractoare, din care au fost reparate și pornite la brigăzi peste 70. După felul cum decurge munca în ateliere și ținînd cont de angajamentul luat, rezultă că mecanizatorii vor termina reparațiile în jurul datei de 15 februarie 1965. Și lucrul acesta este posibil. De altfel, inginerul șef Popescu Valentin, împreună cu șeful de atelier Mihail Șerban și alți cîțiva mecanici au făcut un calcul, din care a reieșit, că zilnic patru tractoare sunt gata reparate. Mecanizatorii sunt hotăriți ca și în acest an să efectueze pe ogoarele cooperativelor agricole din raionul Calafat, lucrări la timp și la un nivel agrotehnic superior. STELIAN T. BALU, coresp. Bibioteca Genfi