Inainte, septembrie 1969 (Anul 26, nr. 7621-7645)

1969-09-02 / nr. 7621

KI fL I HE ale salariaților Săptămîna aceasta, în întreprinderile și organizațiile economice de stat ale județului nostru — ca și în cele din întreaga țară —, încep adunările generale ale salariaților sau ale reprezentanților acestora, prilej de dezbatere și analiză profundă a activității desfășurate, de stabilire a cifrelor de plan pe anul 1970. Instituție nouă, democratică, a societății noastre socialiste, aceste adunări generale intensifică participarea oamenilor muncii la dezbaterea și rezolvarea problemelor legate de bunul mers al vieții economice. Anul acesta, adunările generale ale salariaților se desfășoară sub semnul insuflețitoarelor perspective deschise de Congresul al X-lea al P.C.R., beneficiind de prețioasele învățăminte ale dezbaterilor și documentelor adoptate în marele forum al comuniștilor. Tocmai de aceea, se impune ca analiza și dezbaterile ce vor avea loc in această perioadă să fie concentrate spre mobilizarea mai largă a rezervelor interne și fructificarea superioară a potențialului tehnic, material și uman existent in fiecare Întreprindere și unitate economică, in vederea realizării integrale a sarcinilor sporite ale ultimei perioade din acest an, ridicării în continuare a nivelului eficienței economice, creării tuturor premiselor necesare unor înfăptuiri de seamă în cursul anului 1970, an de încheiere a cincinalului, de trecere la concretizarea Insuflețitoarelor obiective ale Directivelor Congresului al X-lea al partidului. Esențial In organizarea adunărilor generale este ca acestea ar aibe un profund caracter de lucru, să evite caracterul festivist sau strict bilanțier In favoarea analizei aprofundate, veridice, atit a realizărilor cit și a cauzelor neajunsurilor din activitatea întreprinderilor, elaborînd totodată și măsurile chibzuite ce se impun a fi luate pentru îndeplinirea în bune condiții a planului in această ultimă parte a anului. Concentrarea analizei și dezbaterilor pe probleme esențiale, la ordinea zilei, care să asigure îndeplinirea sarcinilor economice majore trasate de partid și de stat — constituie, evident, cheia succesului acestei importante acțiuni. Fără a scăpa nici un moment din vedere specificul și condițiile existente în fiecare întreprindere, va trebui să se insiste in informări și dezbateri asupra descoperirii și folosirii cit mai complete și mai productive a rezervelor interne, a spațiilor și capacităților de producție existente, avindu-se în vedere că și în județul nostru mai există mijloace fixe care nu sunt utilizate la nivelul prevăzut, adîncirii acțiunilor de organizare superioară a producției și a muncii. Un obiectiv esențial trebuie să-l constituie livrarea ritmică a produselor, respectarea riguroasă a termenelor și condițiilor de calitate cuprinse în contractele încheiate cu beneficiarii externi. Se impune, de asemenea, accentuarea preocupărilor pentru reducerea cheltuielilor materiale de producție, prin folosirea judicioasă și economisirea materiilor prime, materialelor, forței de muncă, prin diminuarea consumurilor specifice și, îndeosebi, a consumurilor de metal, lemn, combustibil, energie. Cu întreaga răspundere trebuie examinate in adunările generale ale salariaților din construcții stadiul de execuție al fiecărui obiectiv, folosirea intensivă a zilei și săptăminii de lucru, deoarece in momentul de față numeroase șantiere din județul nostru Înregistrează o serioasă răminere in urmă a investițiilor. Sub semnul exigenței, al deplinei responsabilități, adunările generale vor trebui să marcheze angajarea colectivelor de muncă in asigurarea unei eficiențe sporite a întregii activități, astfel incit și in acest an planul să fie Îndeplinit și depășit, asigurind pe această bază condiții viabile unei activități superioare perioadei următoare, a încheierii cincinalului, trecerii pe treapta Înaltă a edificării construcției noastre stabilite de Congresul al X-lea al partidului. •siniuniun/uf/niHHi.gw,,,,,,,,,,,,  . _ ZZZZZ ~Z." “ .. MWMMMtWWKMWMMMMfiíMgMtIKrgM** O problema economică la ordinea zilei . Este pregătit transportul auto ——B1H—lililWilHIN ffi iiil11ilMlhMllMMWT<lftnniTIPBnffWMM ifrMIHfflIMBBMOMiMMBiHBMBHHHiMmMflICTCMHBMM Bawan—i—M pentru strîngerea recoltei de toamnă? Pe ogoare a început marea campanie de stringere a recoltei de toamnă. Alături de țăranii cooperatori, de lucrătorii din I.A.S., sunt chemați să contribuie la această importantă acțiune de campanie și oamenii de la volanul autocamioanelor aparținind Direcției regionale de transporturi auto Craiova. Așadar, transportul cit mai rapid în hambare sau la unitățile de prelucrare a produselor agricole depinde și de operativitatea șoferilor, de capacitatea și starea tehnică a mașinilor. Pe această temă, la ordinea zilei, am organizat o discuție cu factorii de răspundere din cadrul D.R.T.A. Craiova. Iată răspunsurile primite : Primul nostru interlocutor, tov. ing. BARBU PROTOPOPESCU, directorul D.R.T.A. Craiova, ne-a relatat : — Comitetul de direcție a analizat cu atenția cuvenită problemele privind asigurarea în cele mai bune condiții a transporturilor auto pe toată durata campaniei agricole de toamnă, împreună cu fiecare beneficiar, am făcut o programare pe zile și luni, în funcție de solicitări, a numărului de mijloace auto, stabilind, totodată, și punctele de încărcare-descărcare, condițiile ce se impun a fi asigurate in legătură cu asistența tehnică, hrana și cazarea șoferilor. In actuala campanie de recoltare vom repartiza să lucreze pe ogoare un efectiv de mijloace de transport sporit cu 400 autocamioane față de cire au existat în toamna trecută. In perioada de vîrf, numărul total al mijloacelor auto,va fi de peste 1000. La Combinatul de zahar și ulei „Oltenia“ — Podari s-au produs primele cantități de zahăr din noua recolta. Ce masuri au luat pentru ca transportul sfeclei din cîmp la silozuri să se desfășoare în deplina concordanță cu cerințele beneficiarului ? . _ Chiar în incinta acestui combinat am înființat o coloană auto, înzestrată cu atelier mobil și cisterne de carburanți. Un număr de șapte mecanici ,și un electrician, toți cu o bună pregătire profesională, vor fi repartizați, pe tot timpul campaniei, să se ocupe cu întreținerea și reparația mașinilor. De altfel, am hotărît ca un delegat al D.R.T.A. să se ocupe permanent, împreună cu beneficiarul, de eșalonarea transportului auto, pe zile, în funcție de cerințele combinatului. — Experiența anilor trecuți a dovedit că buna desfășurare a campaniei agricole de recoltare depinde și de capacitatea parcului auto pus la dispoziție, de starea sa tehnică. — La parcul auto existent — a ținut să precizeze directorul tehnic, ing. LUCIAN OMIR — s-au mai adăugat, în perioada expirată de la începutul anului curent, încă 280 autocamioane noi de 5 și 8 tone, 50 de remorci fabricate în țara noastră. De asemenea, s-au montat pe mașini 60 de motoare, din care 16 noi, restul a suferit reparații generale. Pentru transportul sfeclei de zahăr și al porumbului s-au confecționat înălțătoare la obloane, care vor fi atașate pe circa 700 mașini. Spre a evita staționarea îndelungată a mijloacelor auto, în perioada eventualelor reparații și revizii, vom trimite în cîmp 10 ateliere mobile, cisterne cu carburanți și lubrifianți, iar în autobuze s-a asigurat un stoc de 272 motoare reparate general, cutii de viteză, toate dimensiunile de oțeluri pentru foi de arc, piese noi de utilitate curentă. La Bechet, Strehaia, Tg. Jiu și Tr. Severin s-au extins capacitățile de depozitare a carburanților, avînd asigurate în stoc peste 180 000 litri benzină. Folosim acest prilej pentru a atrage atenția conducerii bazei de desfacere a produselor petroliere Craiova să impulsioneze livrarea ritmică a comenzilor contract sebi la lubrifianți. Am considerat nn flăm și părerea mari ai acestor trans — In urma evoluției agricole din aer — ne-a relatat ecoLEXANDRU CHI sectorului aprovizi cere din Trustul zoi Craiova — vom ari perioada de vîrf (21 iurie), să folosim ci camioane de patru ceea, principala nocupare va fi să utili AUREL PI (Continuare în pa, La Cooperativa „Arta populară“ din Craiova : armonii policrome... 30 BAN) MARȚI 2 SEPTEMBRIE 1969 ANUL XXV NR. 76214 PAGINI Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în Iran Plecarea din Capitală Luni dimineața a părăsit Capitala, plecînd spre Teheran, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția, Elena Ceaușescu, care, la invitația Maiestății Sale Imperiale Șahinșahul Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr și a Maiestății Sale împărăteasa Iranului, va face o vizită oficială în Iran. Președintele Consiliului de Stat este însoțit de Ilie Verdeț, prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Ioan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini, și Alexandru Albescu, adjunct al ministrului comerțului exterior. La plecare, pe aeroportul Băneasa, erau prezenți tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Maxim Berghianu, Florian Dăbălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Petre Lupu, Manea Mănescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Mihai Gere, Ion Iliescu, generalcolonel Ton Toniță, Vasile Patilineț, Dumitru Popa, vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri, membri ai Consiliului de Stat, miniștri, conducători de instituții centrale și organizații obștești, generali, ziariști români și corespondenți ai presei străine. Erau de față Yahya Motomed-Vaziri, însărcinat cu afaceri ad-interim al Iranului la București, și membri ai Ambasadei Iranului, șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în țara noastră. Pe aeroportul Băneasa era arborat drapelul de stat al Republicii Socialiste România. Un mare număr de cetățeni ai Capitalei aflați pe aeroport au salutat cu deosebită căldură pe președintele Consiliului de Stat (Agerpres) Sosirea, la Teheran TEHERAN. — Trimișii speciali Agerpres, Nicolae Ionescu și Paul Finanțu, transmit: Președintele Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceaușescu, a fost primit în capitala Iranului cu entuziasm, cu sentimente de prietenie și stimă. Flori și ovații, urări de bun sosit și ceremonii au constituit o manifestare a unor sentimente izvorîte din ascendența constantă a raporturilor prietenești dintre cele două țări și popoare, din dorința lor comună de a conlucra mai strîns și de a se cunoaște mai bine, de a contribui la înfăptuirea aspirațiilor lumii contemporane de pace și cooperare. Ora 15. Avionul prezidențial, escortat din momentul intrării în spațiul aerian al Iranului de avioane cu reacție ale forțelor armate iraniene, coboară lin pe pista aeroportului Mehrabad. Drapelele de stat ale României și Iranului se profilează pe cerul albastru. Stegulețe tricolore flutură în mîinile numeroșilor locuitori ai Teheranului veniți în întîmpinarea înaltului oaspete român. In sunetele fanfarei militare își fac apariția pe treptele avionului președintele Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceaușescu, și soția sa, Elena Ceaușescu. Acest moment este marcat prin ovații și aplauze puternice, prelungite. La coborîrea din avion, președintele Consiliului de Stat și soția sa sînt întîmpinați cu cordialitate de Maiestatea Sa Imperială, Șahinșahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, și de împărăteasa Farah. Cei doi șefi de state își string călduros mîinile. Șahinșahul urează șefului statului român bun sosit pe pămîntul Iranului, înaltele oficialități sînt „asaltate“ de sutele de fotoreporteri, operatori ai jurnalelor de actualități cinematografice și de televiziune prezenți pe aeroport. (Continuare în pag. a IV-a) Unități farmaceutice care eliberează medicamente gratuite pentru copii Spre a veni In intimpinarea satisfacerii solicitărilor crescînde din partea populației, Oficiul farmaceutic Craiova a acordat o atenția deosebită extinderii rețelei unităților existente, ca și îmbunătățirii condițiilor de activitate Intr-um mare număr de unități. Intr-o convorbire cu tovarășul VASILEI ROCȘOREANU, directorul Oficiului farmaceutic Craiova, interlocutorul ne-a informat despreceste zile pentru modernizarea unor unități de pe raza municipiului nostru. în acest sens, putem relata cititorilor ziarului că, la farmaciile nr. 15 din strada Oltețu (care deservește gratuitățile pentru copii) și nr. 5 din strada Maxim Gorki, lucrările sînt într-un stadiu avansat de execuție și, în curînd, unitățile respective vor fi la dispoziția publicului. Farmacia nr. 11 din strada Al. I. Cuza menajată și modernizată, a început să funcționeze chiar cu data de ieri, 1 septembrie a.c. Lucrările care se execută vor da posibilitatea unei mai bune funcționalități, atât din punct de vedere al deservirii populației, cit și al preparării și depozitării medicamentelor. Unitățile aflate în curs de amenajare sunt dotate cu mobilier modern, corespunzător specificului activității farmaceutice. funcționează Ia momentul de față, pentru cei care posedă rețete medicamente gratuite eliberate de policlinica de copii din Craiova se pot prezenta la farmaciile nr. 1‘ (Calea Unirii nr. 20), nr. 2 (strada AI. I. Cuza nr. 9), nr. 3 (strada Karl Marx nr. 10) și la farmacia nr. 11 (strada AI. X. Cuza nr. 12), care onorează rețetele cu medicamente pentru copii. crările ce se execută Ia a- 12, care a fost complet rea- ailă printre unitățile ce au A ȘTEFAN 5 I în sala Galeriilor de arta din Craiova Cultivată pe mai bine de 24.000 de hectare în cooperativele agricole de producție și pe 6000 de hectare în întreprinderile agricole de stat, cultura de floarea-soarelui s-a dovedit în toți anii o sursă sigură de mari venituri bănești. Anul acesta, cu toate că am avut o desprimăvărare tîrzie, însămînțatul acestei culturi cit și lucrările de întreținere s-au încadrat în termenii stabiliți de agrotehnică. Asigurind o densitate de peste 40.000 de plante recoltabile pot recoltatul. La această lucrare sînt prezenți atit țăranii cooperatori cit și mecanizatorii din I.A.S. șiț.M.A. care, punînd în mișcare combinele echipate cu dispozitive speciale, string unul din cel mai valoros rod al acestei toamne. Dar, pe cit de mare este bucuria atunci cînd facem evaluările, tot pe atit de mare trebuie să fie și grija ce trebuie acordată în aceste zile executării acestei lucrări. Fiecare dintre noi cunoaște faptul că orice intîrziere la recoltat atrage după sine pierderi Lector univ. dr. ALEXANDRU TOMA Universitatea Craiova mari de recoltă. In cazul culturii de floarea-soarelui, prelungirea perioadei de recoltare cu 10—12 zile înseamnă o pierdere de recoltă de aproximativ 300 kg semințe la hectar. Așadar, cu cu scurtăm perioada de recoltare, cîștigul este mai mare, în această privință avem exemplele grăitoare ale unităților agricole fruntașe care, prin operativitatea de care dau dovadă la strinsul recoltei, obțin producții mari și au pierderi extrem de mici. In ce privește metodele de recoltat, ele sunt multiple și se pot adopta în raport de condițiile existente în fiecare unitate agricolă. Recoltatul florii-soarelui poate începe cînd 75 la sută din capitule au culoarea brună, iar umiditatea din semințe ajunge la 14—15 la sută. Cînd recoltatul începe la o umiditate sub 12 la sută. (Continuare în pag. a fII-a) Recoltatul operativ al florii soarelui —condiție a reducerii pierderilor de producție urier cotidian . Invenții, inovații și raționalizări La cabinetul tehnic al Uzinei „Electroputere“ au fost înregistrate, de la începutul acestui an, 200 propuneri de invenții, inovații și raționalizări. Un număr însemnat dintre acestea s-au aplicat deja în producție. Eficiența economică antecalculată (economii, manoperă și materiale) a propunerilor acceptate și aplicate in această perioadă se ridică la 4 041 374 lei — cifră care reprezintă, comparativ cu anii trecuți, un spor însemnat. Printre inovațiile aplicate in ultimul timp se remarcă cea denumită „Modificarea ecranului la produsele C.I.R.S.“, aparținând tehnicianului Ștefan Smărăndescu de la fabrica de aparataj. Eficiența economică antecalculată pe an de folosire a acestei inovații este de 307 800 lei. I. Un nou cotidian in Oltenia Azi a apărut primul număr, in condiții de publicație cotidiană, al ziarului „Viitorul“ — organ al Comitetului județean Mehedinți al P.C.R. și al Consiliului popular județean. Le dorim colegilor de la Tr. Severin ca acest prilej să fie de bun augur in eforturile lor pentru necontenita ridicare a calității publicistice a ziarului, in scopul îndeplinirii sarcinilor de mare însemnătate și răspundere ale înfăptuirii politicii partidului nostru, ale programului de desăvîrșire a construcției socialiste elaborat de Congresul al X-lea al P.C.H. D Craiova de-a lungul veacurilor „Craiova in evoluția arhitectural-urbanistica“ este denumirea expoziției deschisă la Casa creației populare din Craiova de către Consiliul popular municipal, in colaborare cu Direcția pentru sistematizare, arhitectură și proiectarea construcțiilor și Arhivele statului din localitate. Cu ajutorul unor hărți, a numeroase documente, fotografii, machete și grafice, sunt redate istoria acestui oraș, prezentul și perspectiva sa urbanistică. H 190 absolvenți s-au prezentat la posturi Ieri, in numeroase școli din județul nostru, s-au prezentat la posturi 190 absolvenți din promoția anului 1969. Dintre aceștia, 128 sunt profesori de diferite specialități, iar 62 învățători și educatoare.  Elevii seraliști din nou ia cursuri... Aseară, in județul nostru, ca de altfel în întreaga țară, au început cursurile secțiilor serale pentru clasele a X-a, a Xl-a și a Xll-a. In acest an școlar sunt Înscriși la secțiile liceelor nr. 2, 3 și 5 din Craiova și la cele din Calafat și Băilești 3100 elevi. Ei sunt cuprinși in 83 de clase. Pentru cele 19 clase a IX-a, care vor funcționa anul acesta, examenele de admitere au început tot seri. 9 Emisiuni filatelice Cu prilejul primului Festival și concurs internațional de folclor „România *69“, a fost emis un plic filatelic cu o obliterare specială, avind un timbru In valoare de 0,53 lei, din seria „Costume nationale", pus in circulație in acest an și obliterat cu o ștampilă specială. La ghișeul filatelic din Craiova s-au pus în vînzare noi serii de timbre : Congresul al X-lea al P.C.R., 23 ani de la eliberarea României de sub jugul fascist, Expoziția realizărilor economiei naționale și Colaborarea cultural-economică internațională.