Inainte, mai 1970 (Anul 27, nr. 7825-7849)

1970-05-03 / nr. 7825

* útán»» I ORGAN AL COMITETULUI JUDE Sub semnul unității de granit în jurul partidului, al conducerii sale, oamenii muncii din municipiul Craiova și județul Dolj, împreună cu întregul popor, au participat cu entuziasm Proletari ri în toate tarile, unrti-va ! I AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN LA MAREA SĂRBĂTOARE A MUNCII ȘI A PRIMĂVERII MITINGUL DE LA CRAIOVA Demonstrația tradițională de anul acesta a oamenilor muncii din Craiova, prilejuită de sărbătorirea măreței zile de 1 Mai — . Ziua solidarității internaționale a tuturor forțelor care luptă pentru o viață liberă și demna, pentru independență națională, socialism, democrație și pace in lume, s-a desfășurat sub semnul entuziasmului general, unei insuflețitoare atmosfere de încredere deplină și optimism în îndeplinirea exemplară a sarcinilor din acest ultim an al cincinalului. Oamenii muncii din unitățile industriale și instituțiile municipiului Craiova — muncitori, tehnicieni, ingineri, intelectuali — și-au manifestat, și cu acest prilej, adeziunea lor totală față de politica internă și externă a partidului, dragostea și devotamentul pe care le poartă conducerii partidului, în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al P.C.R., hotărirea lor fermă, de neclintit, de a depune și pe viitor toată pasiunea, priceperea și hărnicia în scopul edificării societății noastre socialiste multilateral dezvoltate. In așteptarea începerii mitingului care a precedat demonstrația de 1 Mai, mii de oameni ai muncii de la uzinele ,,Electroputere“ și „7 Noiembrie“, de la Combinatul chimic, Uzina de reparat material rulant, de la Combinatul alimentar, din numeroase alte unități s-au adunat în fața tribunei instalate în Piața A.I. Cuza, purtînd în miini sute de steaguri roșii și sore, lozinci, portrete tricoale lui Marx, Engels, Lenin și ale conducătorilor partidului nostru. In semn de adîncă prețuire, nețărmurită dragoste și recunoștință pentru partid, pentru secretarul său general, pe una din marile pancarte sta scris: „P.C.R. — Ceaușescu“. Tribuna oficială, drapată în albastru, e dominată de un mare glob pămîntesc, înfășurat de o banderolă pe care sînt înscrise celebrele cuvinte ale nemuritoarei chemări a lui Marx și Engels. (Continuare în pag. a II-a) I Cuvântul tovarășului Dumitru Bordea Stimați tovarăși. Vibranta sărbătoare de azi ne oferă un tablou măreț în care sînt dăltuite primăvara naturii și munca cu sublimele ei satisfacții, bucuria împlinirilor de pînă acum și năzuința spre noi succese. 1 Mai este sărbătoarea muncii, e Ziua solidarității internaționale a tuturor celor ce muncesc. In același timp, ea semnifică pentru noi unul din momentele de seamă, care marchează trecerea patriei socialiste într-o etapă nouă, de mai lungă durată și de un conținut mult mai înalt, la sfîrșitul căreia România socialistă se va situa în rindul țărilor înaintate ale lumii. Țara noastră dispune astăzi de o industrie puternică, în plină dezvoltare, de o agricultură socialistă în plin proces de modernizare. Invățămîntul, știința, arta și cultura cunosc o permanentă înflorire, afirmîndu-se ca factori de seamă în edificarea societății socialiste, în făurirea omului nou, stăpîn deplin pe destinele sale. Activitatea vastă desfășurată de Întregul popor, condus cu înțelepciune de partid, în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor luate în marea întrecere socialistă pe anul 1970, rezultatele obținute pe primele luni ne dovedesc că există toate premizele ca și în acest an să fie înfăptuite cu succes sarcinile stabilite de Plenara C.C. al P.C.R. din decembrie 1969, punîndu-se astfel baze solide viitorului cincinal. Rezultat al politicii de industrializare, însușită cu însuflețire de întregul nostru popor, este dublarea în medie, la fiecare cinci ani, a producției industriale care, în prezent, depășește de 15 ori nivelul antebelic. A continuat modernizarea bazei tehnico-materiale a agriculturii, care a fost înzestrată cu noi tractoare și mașini, s-au extins lucrările de irigații și îmbunătățiri funciare, au fost date în exploatare noi construcții zootehnice, au sporit în mod substanțial cantitățile de îngrășăminte și substanțe chimice. Urmare a acestui fapt, în anul 1969 producția globală agricolă a țării a depășit de 2,3 ori nivelul din 1950, asigurînd satisfacerea nevoilor de consum ale populației și alte cerințe ale economiei naționale. Ritmul rapid de creștere a producției industriale și agricole a determinat în perioada 1950—1969, sporirea venitului național de 5,6 ori și a salariului real de peste 2,5 ori. Creșterea cîștigului oamenilor muncii a permis acestora ca, în 1969 de exemplu, să-și procure prin comerțul de stat și cooperatist un volum de mărfuri cu 4,7 la sută mai mare ca în 1968. Au fost construite noi așezăminte de cultură, unități spitalicești, s-au dat în folosință 139 000 locuințe la orașe și sate. Generalizarea noului sistem de salarizare a creat posibilitatea ca oamenii muncii să beneficieze în anul acesta de un venit in plus de peste 10,5 miliarde lei. Grija pentru creșterea continuă a bunăstării poporului, spiritul de dreptate și echitate socială a partidului și statului nostru sînt reflectate din plin și în recenta hotărîre cu privire la majorarea unor salarii tarifare, reducerea și reașezarea impozitului pe salarii și alte venituri. Asemenea întregii țări, oamenii muncii din județul Dolj, însuflețiți de politica înțeleaptă a partidului nostru, au obținut succese remarcabile în toate domeniile de activitate. De pildă, ritmul mediu de creștere a producției industriale, în ultimii patru ani, a fost de peste 21 la sută, situînd județul nostru în ce privește sporul producției industriale, pe locul doi pe țară, iar la productivitatea muncii, pe locul trei, cu un ritm mediu anual de 12,1 la sută. In județul Dolj se realizează în numai 13 zile întreaga producție industrială a anului 1938. La întîlnirea avută la 14 iunie 1966 cu activul de partid din fosta regiune Oltenia, tovarășul Nicolae Ceaușescu — secretar general al partidului — spunea : „In cadrul programului de industrializare a țării, Oltenia va cunoaște un mare avînt. Investițiile ce se vor face în acești ani se cifrează la 26 miliarde lei, peste 10 la sută din tealul investițiilor pe țară“. Se prevedea o nouă unitate de îngrășăminte azotoase și uree la Ișalnița și s-a făcut; s-a prevăzut o fabrică de confecții și s-a înfăptuit; s-a prevăzut dezvoltarea Uzinei „Electroputere” și se înfăptuiește; se prevedea ca apele bătrînului Danubiu să irige cîmpiile nisipoase și aride ale Doljului și astăzi, în colaborare cu firme străine specializate, se execută unul din cele mai moderne sisteme de irigații din țară și din Europa. In legătură cu dezvoltarea învățămîntului, tovarășul Nicolae Ceaușescu a spus atunci că vom avea universitate și în prezent municipiul Craiova — „Cetatea lui Mihai Viteazu“, a banilor de altădată, a minunatului tineret de astăzi — are universitate. Vom avea și teatru național, și locuințe mai multe, cluburi muncitorești și cămine pentru copii, spitale și policlinici — toate durate de mîinile harnicilor noștri muncitori, tehnicieni și ingineri. Ca urmare a creșterii continue a rolului conducător al organelor și organizațiilor de partid, colectivele unităților industriale din județ, angajate într-o vie și permanentă întrecere socialistă, prezintă în cinstea zilei de 1 Mai un edificator bilanț. E semnificativ în această privință faptul că pe primele patru luni ale anului majoritatea unităților industriale , au realizat angajamentele luate în întrecerea socialistă. Depășirea sarcinilor revenite, succes care materializează hărnicia, priceperea, pasiunea și devotamentul muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor noștri, reprezintă un echivalent de peste 64 milioane lei peste plan. Față de aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile creșterii sarcinilor, s-a înregistrat o producție globală sporită cu 260 milioane lei. La aceste succese au contribuit toate colectivele unităților industriale din județ. Chimiștii marelui Combinat craiovean au ținut să raporteze cu prilejul zilei de 1 Mai că, datorită judicioaselor măsuri aplicate, au dat agriculturii, peste plan, 4170 tone de îngrășăminte azotoase. Consecvenți în îndeplinirea și depășirea obligațiilor de plan și în dorința fermă de a-și păstra prestigiul cîștigat, muncitorii, tehnicienii și inginerii din „Cetatea volților“ — „Electroputere“, care realizează întreaga producție a țării de locomotive Diesel și electrice magistrale, 97 la sută din producția de transformatoare și 23 la sută din cea de motoare electrice, au obținut suplimentar 4 locomotive Diesel(Continuare în pag. a XI—a) 5 ÜUMMCA 3 MI 1970 AHUL XXVI Nr 7S254 FAÖÍN1 30 BANI ^AWJV.V.V/^.VW.V.W.W.VAVAW.'.W.VAWAV WWflWJWMWWWWWWVWi Zile pline in întrecere La această vreme de strălucit bilanț în întrecere, colectivele de muncă din unitățile economice cu „foc continuu“ — Combinatul chimic Craiova, Centrala electrică de termoficare, unitățile de foraj-extracție, lucrătorii din transporturile feroviare și auto, constructorii de pe șantiere, s-au luat la întrecere cu timpul, cu această componentă valoroasă a izbinzilor de azi și de mîine. Chimiștii de pe platforma Combinatului chimic au raportat în prima zi de 1 Mai o producție de îngrășăminte azotoase de circa 900 tone pe platforma veche și 580 tone amoniac pe platforma nouă, în cea de-a doua zi a lunii mai seria succsselor a sporit. După cum ne-a declarat tov. ing. Iustin Rogoz, directorul general al combinatului, producția de îngrășăminte azotoase a ajuns la 1000 de tone, iar pe platforma nouă s-au înscris pe graficele de producție 600 tone amoniac. Atunci monstrației cînd iureșul deprilejuită de ziua lui 1 Mai sporea necontenit, am făcut o descindere pe șantierul viitorului Teatru Național din Craiova. La datorie — o veche cunoștință a constructorilor, inginerul Carol Auner, și vestitul maistru constructor Valentin Doabă. Pe ultimul planșeu turnat deasupra impunătoarei construcții, interlocutorul foto-reporterului și reporterului nostru a făcut o precizare: „Am turnat pînă in prezent în temeliile acestui edificiu circa 10 000 mc beton simplu și beton armat“. Viitoarele solicitări ala constructorilor de pe acest șantier înseamnă executarea turnului scenei, cu o înălțime de 15 m față de actuala zonă de lucru, și a arcelor peste golul scenei care are o deschidere de 16 m. Zorul constructorilor este cu atit mai mare cu cit, pînă în toamnă, trebuie terminate scheletul de rezistență, lucrările de zidărie la interior și exterior, precum și montarea tîmplăriei exterioare pentru continuarea lucrărilor la interior. Sub semnul aceleiași chemări de a dezvolta succesele obținute în întrecere în cinstea zilei de 1 Mai, și-au desfășurat activitatea sondorii de la întreprinderea de foraj Craiova. In prima zi a lui mai, colectivul acestei unități a forat peste prevederile planului 130 de metri — succesele cele mai de seamă obținîndu-le colectivele conduse de maiștrii Ion Tufă, Gheorie Mogoșanu’ >n Pantazi șii [icolae Morăneanu. La Depoul: î locomotive raiova, în stan de calelentă Calafat, pe șantierele S.C.M. Graid, la centrala tefonică a Cleiului P.T.T. raiova, activittea colectivă generat bucuri noi în munîn preocu Iirile valoroapentru ca Mai să însemne hotarul unor noi victorii în îndeplinirea angajamentelor luate Zilnic, la redacție se primesc telegrame prin care tot mai multe cooperative agricole vestesc terminarea însămînțării porumbului, executarea în ritm intens a primei prașile ia sfecla de zahăr și floarea-soarelui. In telegrama trimisă de Comitetul de partid de la Gîngiova se arată că, printr-o largă mobilizare de forțe și mijloace, prin folosirea cu chibzuință a fiecărei clipe bună de lucru în (Continuare in pag. a II-a)I .VW.V.W.V.V.V.V.'.V.VAV.VV.SVIV.VV.V.V.V.'.V.V.V.V.WAWAV.V.VAV.'AV.*