Inainte, septembrie 1970 (Anul 27, nr. 7927-7952)

1970-09-15 / nr. 7939

V 7 e WSk MARȚI 15 SEPTEMBRIE 1970 ANUL XXVI NR. 7939 4 PAGINI 30 BANI r Stimați tovarăși Învățători și profesori, Dragi elevi. Cu prilejul Începerii noului an de Invățămînt, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor, organizațiilor de partid și tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și înflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc în condițiile cînd întreaga țară își desfășoară larg forțele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, cînd activitatea creatoare din patria noastră se concretizează în noi și însemnate realizări în domeniul economiei, științei și culturii — expresie a atașamentului nemărginit al întregului popor față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, a hotărîrii sale de a transpune în viață vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, în vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest an școlar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului de toate gradele. Se încheie cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele a școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a învățămîntului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă într-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării le pune în fața sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al Învățătorilor, profesorilor și educatorilor — a cărui activitate se bucură de o Înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor — își va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele, priceperea și întreaga sa experiență pentru educarea și instruirea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile de progres și civilizație ale națiunii socialiste, ale înfloririi materiale și spirituale a patriei. Profesori, învățători și educatori . Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să le dezvolte gîndirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să le stimuleze aptitudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismulrui în patria noastră. Receptivă la cerințele concrete ale societății noastre, școala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului și dragostei față de muncă, ajutîndu-l să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cere, dumneavoastră, cadrelor didactice să munciți cu pasiune pentru a înarma tineretul școlar cu concepția științifică, marxist-leninistă, despre lume și viață, să sădiți în inimile tinerei generații sentimentele înălțătoare ale patriotismului socialist, prețuirea și admirația față de trecutul glorios de luptă al poporului român, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuiește azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, dragostea fierbinte față de patrie, față de Partidul Comunist Român, încrederea în viitorul nostru luminos și hotărîrea nestrămutată de a duce mai departe măreața operă de edificare a socialismului și comunismului pe pămîntul României. Cultivați în rîndul școlarilor prietenia și respectul reciproc dintre copiii români, maghiari, germani, sîrbi și de alte naționalități însuflețiți tînăra generație cu ideile nobile ale prieteniei față de popoarele țărilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarității internaționaliste cu toate forțele care luptă pentru libertate socială și națională, formați-o ca militantă neobosită pentru cauza progresului, socialismului și păcii. Desăvîrșiți-vă pregătirea, perfecționați-vă continuu arta predării, nu uitați nici un moment că ținuta științifică, etica cetățenească a omului de la catedră reprezintă chezășia succeselor activității instructiv-educative, izvor al satisfacției muncii împlinite. Elevi și eleve ! Anul școlar pe care îl începeți vă oferă largi posibilități de a vă îmbogăți cunoștințele, de a vă însuși în mod temeinic comorile științei, tehnicii și culturii, îndreptățiți marile speranțe ce se pun în voi și sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura în școli condiții cit mai bune de studiu, muncind cu sîrguință, învățînd temeinic! Perseverați în eforturile voastre de a deveni cetățeni cît mai utili patriei, poporului din care faceți parte ! Dovediți, în toate împrejurările — în școală, în familie, în viața socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul și viitorul națiunii noastre socialiste ! Partidul și guvernul cheamă organizațiile de pionieri XJ.T.C. — factori activi și dinași mici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile școlii și ale familiei pentru dezvoltarea dragostei față de învățătură și muncă, pentru întărirea simțului datoriei și al responsabilității sociale, pentru o conduită atentă și corespunzătoare în școală și în viață. Conlucrarea strînsă dintre organizațiile de tineret și școală, sprijinul și participarea învățătorilor, profesorilor, educatorilor, la acțiunile și manifestările inițiate de aceste organizații constituie o garanție a succesului muncii educative, a bunelor rezultate în formarea educarea tinerei generații. Și organizațiile de partid din școli sînt chemate să pună în centrul activității lor preocuparea pentru îmbunătățirea continuă a procesului de învățămînt, a conținutului său științific și ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor ț ele trebuie să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret să imprime în viața colectivelor școlare un spirit de înaltă exigență, de disciplină responsabilitate față de îndatoiririle ce le revin, să mobilizeze pe comuniști, toate cadrele didactice la înlăturarea neajunsurilor ce se mai constată în activitatea școlară, să promoveze un spirit înnoitor în întreaga muncă pe care școala o desfășoară. Cu prilejul deschiderii noului an școlar, vă urăm dragi tovarăși — educatoare, învățători, maiștri instructori, profesori — noi și însemnate succese în activitatea dumneavoastră 1 Tuturor elevilor — din școli generale, licee, școli profesionale tehnice, — le dorim spor la înșivățătură și rezultate cît mai bune în acest an școlar. I SALUTUL Comitetului Central Comunist Român, și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar insicipă la moda de toară-mă Astăzi, după-amiazii, la orele 16,30 și 19,00, cooperativa meșteșugărească „îmbrăcămintea“ din Craiova organizează o prezentare a modei de toamnă-iarnă, cu multe noutăți de la case de mode din străinătate. Avind în vedere acest fapt am rugat pe tov. Mihail Marinescu, președintele cooperativei, să ne dea citeva detalii în legătură cu moda viitorului sezon, întrebare : Cum intîmpinăcooperativa dv. sezonul lunilor de toamnă-iarnă ? Răspuns . Conducerea cooperativei s-a preocupat, din timp, pentru a asigura cantitățile de materiale necesare. Intr-un sortiment bogat și corespunzător cerințelor și exigențelor clientelei, rle colectivului nostru Efortul-au soldat cu realizarea și depășirea planului de producție pe primele opt luni ale anului și cu depășirea angajamentelor luate. In momentul de față, unitățile noastre sunt asigurate cu stofe pentru bărbați și femei atit din producția indigenă cît și din import. întrebare : Ați putea să ne vorbiți, pe scurt, despre cîteva elemente mai caracteristice ale modei pentru sezonul friguros ? Răspuns : Da. Aș vrea să menționez că actuala „Paradă a modei" o facem în colaborare cu UCECOM, și că la realizarea modelelor și-au dat concursul cei mai iscusiți și talentați creatori de modele și maiștri din cooperația meșteșugărească. Colecția pe care o vom prezenta cuprinde un număr de 100 de modele pentru femei și bărbați. Cum se va prezenta moda feminină ? Rochiile își pierd din alura sportivă, revenind la silueta suplă, fină. Linia este fluidă, aproape pe corp, cu talia marcată la locul ei, ori plasată mai sus sau mai jos. In funcție de model. Stilul demisiei se menține în mare vogă. Apoi, multe deuxpicce sau efecte de deuxpicce. Ca detalii, sînt multe franceuri (la mineci și talie), cerculețe, garnituri de tighele, franjuri, bordaje și linii rotunjite. La rochiile de seară, se preferă mineci largi sau bufante, corsajul bruzant, in special cînd țesăturile sunt ușoare, accentuind caracterul de suplețe. Lungimea rochiilor impune în acest sezon o varietate mai mare. Un joc important revine rochiilor a căror lungime acoperă genunchiul. Pantalonul este un element foarte actual în ținuta femeii. La mantouri, caracteristica constă în bustul mic, umerii înguști, talia marcată sau numai sugerată, plasată, umerii mai sus. Originalitatea In purtarea mantoului este legată de ținuta cu fusta sau pantaloni asortați cu mențiunea ca lungimea să poată fi normală, midi sau maxi. întrebare : Ce surprize pregătiți și pentru bărbați ? Răspuns . La bărbați, costumul de zi se caracterizează printr-o linie tinerească, la trei nasturi, cu revere lățite, buzunare orizontale și cu clape de * cm, șlițuri laterale lungi. Pantalonii se disting prin trei tipuri : clasic, sport și tineresc cu buzunare fantezi, cusături laterale cu tighele. Pardesiul are linia pe lângă corp, reverele tot rotunjite. Dacă este la două rânduri, se butonează cu patru nasturi plasați destul de sus. Dar, și pentru moda bărbătească, n-aș vrea să divulg prea multe amănunte pentru că, și pentru bărbați, prezentatorii modelelor au destule surprize plăcute. Interviu publicitar realizat de ȘTEFAN ARDELEANU 'WWWWWWWWWW^ JL1 L uTiCiPa/ !!II1!!11!I!I1I!II!II!II!!!!I1IIII!!I!I11!IIII!!IIIII1I!I1I!I!II!!I11!I Citiți tn pagina a IV-a Actualitatea internațională Pe agenda de lucru a comitetului de direcție de la Trustul de construcții Craiova, o problema cu largi implicații economice: PRODUCȚIA INDUSTRIALĂ AUXILIARĂ Volumul Investițiilor de executat revenite anual Trustului de construcții locale Craiova, in ultimul deceniu, a crescut Intr-un ritm impresionant. Intrucît ponderea în volumul lucrărilor de executat a revenit municipiului Craiova și localităților din împrejurimi, s-a simțit nevoia construirii unei baze de producție industrială proprie, care să asigure șantierele cu elemente prefabricate din beton și beton armat ce nu intră in profilul întreprinderilor republicane de prefabricate, sau nu pot fi asigurate cantitativ de către acestea, cît și cu betoane și mortare proaspete și de bună calitate. Pentru satisfacerea acestor nevoi, Trustul de construcții locale Craiova a proiectat și construit Baza de producție industrială Cernele. La amplasarea acestui obiectiv, s-au avut în vedere rezolvarea unor condiții tehnico-economice cum ar fi construirea unor rețele proprii de linii de garaj cu joncțiune în linia colectoare a stației C.F.R. — Cernele, ce deservește zona industrială a municipiului Craiova ; folosirea mai multor utilități cu Intreprind Verticale pe Calea Severinului — Craiova Silta , FI. Roșogaderea de prefabricate din beton Craiova ca energie electrică, apă etc. și realizarea unei distanțe de transport cît mai reduse față de centrul de greutate al lucrărilor de construcții din municipiul Craiova. În cazul noului ansamblu de locuințe ce se va construi în cartierul Craiovița, distanța de transport dintre baza de producție și punctele de lucru se va reduce simțitor. Pentru a răspunde cerințelor productive (prepararea mecanizată a betoanelor și mortarelor, fabricarea elementelor CAROL BORA coresp. 11 (Continuare în pag. a lîI-a) In unitățile cooperației de consum Așadar, am intrat în sezonul autumnal. Oamenii satelor noastre, aidoma celor de la oraș, se aprovizionează încă de pe acum cu produse specifice lunilor reci. Dar cum sunt pregătite unitățile cooperației de consum, spre a putea face față cerințelor populației ? Pentru a afla răspuns la această întrebare, ne-am adresat tov. Emil Bucur, președintele U.J.C.C. Dolj. — Pentru asigurarea unei bune aprovizionări a populației în perioada de toamnă-iarnă și satisfacerea în condiții optime a necesarului de consum cumpărătorilor cu mărfuri speciifice sezonului rece, biroul executiv al U.J.C.C. a întreprins deja o serie de măsuri. Astfel, în primul rînd, țin să evidențiez contractarea cu industria și cu întreprinderile cu ridicata ale M.C.I. a unui fond de marfă îmbunătățit ca volumui structură, care va permite să realizăm o desfacere de 260 milioane lei, cu o creștere de peste 13 la sută față de realizările perioadei corespunzătoare a anului precedent. Aceasta ne determină să apreciem că vom putea satisface integral cererea populației la o serie de produse de bază in alimentație, printre care orez, paste făinoase, marmeladă, brînzeturi, lapte produse lactate, produse zahastroase, sare etc. Ea mărfurile la care consumul populației înregistrează o creștere mai mare în sezonul rece, vom dispune de cantități cu mult superioare celor din ultimul trimestru al anului 1969, printre care exemplificăm : lenjerie plușată pentru adulți și copii cu peste 18 la sută, ghete și bocanci cu 20 la sută, paltoane și pardesie cu 18,3 la sută, cisme de cauciuc cu 15 la sută, confecții îmblănite cu 21 la sută, mașini de gătit cu 17 la sută, sobe de încălzit cu 12 la sută, burlane și coturi cu 31 la sută, plite cu 8 rame pentru mașini de gătit cu la sută, petrol lampant cu 13 la sută, carton asfaltat cu 11 la sută etc. Preluarea de la industrie și întreprinderile cu ridicata ale M.C.I. a mărfurilor specifice sezonului rece, încă din sezonul călduros, pentru formarea de stocuri tampon în depozite Si magazine, a constituit o altă preocupare a unităților noastre. Numai in cursul acestui trimestru s-a primit cantitatea de peste 2 700 tone sare, 5,6 milioane cutii de chibrituri, 33 000 bucăți lenjerie plușată, 6 000 perechi bocanci, 7 000 perechi cisme de cauciuc, 1 200 bucăți mașini de cusut, 25 tone plite cu rame, 30 000 bucăți borcane de uz casnic, 60 000 mp geamuri etc., care au fost depozitate în vederea satisfacerii nevoilor populației in sezonul rece. Pentru că mărfurile se desfac numai prin magazine, biroul executiv al uniunii județene a întreprins măsuri pentru ca aceste produse să ajungă cit mai repede în circuitul comerțului cu amănuntul, măsuri care Interviu consemnat de ION CUCUI (Continuare în pag. a aII-a) Pregătiri pentru sezonul rece (Interviul. . . )•••■ . v nostru j V Aspect parțial al Complexului de sere de la Stațiunea experimentală legumicolă Ișalnița Ili! • 0 nouă „premieră“ la I.C.I.C.-Dăbuleni In septimii» care a trecut, la întreprinderea de construcții pentru Irigații prin cooperare — Dăbuleni a avut loc o noua „premieră“ : Intrarea In probe tehnologice a fabricii de dale. Aceasta va avea o capacitate de producție de 13 000 bucăți dale pe oră. Până la afirșitul lunii, va intra in funcțiune și fabrica de conductă metalică, care va produce, în două schimburi, 100 tone conductă. Ambele fabrici vor aduce un aport de seamă la executarea sistemului de irigații care se amenajează în această zonă.  Teatrul Național din Craiova în turneu Un colectiv al Teatrului National din Craiova a plecat într-un turneu de 15 zile in mai multe orașe ale țării. Spectacolul Inaugural l-a constituit deschiderea stagiunii permanente la Caracal cu premiera „O casă onorabilă“ de Horia Lovinescu. Regia spectacolului aparține Georgetei Tomescu, iar scenografia lui » ■ ■ „ naram *■ [UNK] [UNK]«•«■ — " — 3am B ^ m ■ mm ^ •«■ [UNK]ma» I B—i mm ■ ■ ■ a Mwnjr M SSSSS jmă ;■ [UNK]•*!” ■ • J i»*> qs 5 : . ssî : a g Viorel Penișoară-Stegaru. Din distribuție fac parte : Vasile Cosma, Marina Bașta, Constantin Sassu, Maria Goanță, Ileana Sandu, Iosefina Stoia. Artiștii craioveni vor prezenta spectacole in localitățile Călimănești, Olănești, Sibiu, Orașul Victoria, Brașov, Predeal, Sinaia, Ploiești, Plopeni, Găești, Curtea de Argeș. Noi amenajări și dotări în industria locală La întreprinderea de industrie locală metal lemn Craiova se materializează cu consecventă o serie de măsuri menite să conducă la creșterea capacității de producție Una dintre cele mai recente măsuri de acest fel o constituie amenajarea spațiului de producție pentru secția oglinzi, în strada Cimpia Islaz. Un alt apatiu care va fi amenajat este acela destinat condiționării Înainte de turnarea lacurilor, la secția mobilă, în vederea concentrării fabricației, se va trece, de asemenea, la amenajarea unor noi apatii de producție a mobilei in zona Bordei. Tot aici se prevăd dotări cu mașini de șlefuit cu disc și cu bandă orizontală, mașini de rindeluri la grosime, ferăstraie circulare duble etc. Amenajările de noi spații și măsurile de Îmbunătățire a condițiilor fabricației Includ Și secțiile de la Segarcea, Filiași, Negoești — ale întreprinderii. % Eficiența economică—obiect al unor studii rodnice in scopul îmbunătățirii organizării producției și a muncii, de la începutul anului și până In prezent, la întreprinderea de transporturi Craiova au fost Întocmite și aplicate In producție cinci studii cu o eficiență economică ,1e 1 400 000 lei spor de producție și peste 500.000 lei reducere a prețului de cost. Studiul privind folosirea in reparații a pieselor și agregatelor recondiționate, de pildă, a adus — numai pe un Interval de timp de șase luni — economii la prețul de cost In valoare de 333 000 lei. REINTÎLNIRE CU CONSTRUCTORII ȘANTIERULUI DE LA MAGLAVIT Am vizitat din nou șantierul complexului intercooperatist pentru creșterea și îngrășarea porcilor de la Maglavit. Ultima dată am fost aici cu aproape patru luni în urmă. Atunci, consemnam într-un articol că, în ciuda semnalelor date anterior privind ritmul nesatisfăcător de lucru pe șantier, revirimentul nu s-a produs. In activitatea lotului Maglavit (ce aparține de șantierul nr 4 al T.C.C.) persistau aceleași deficiențe : slaba organizare a muncii, aprovizionarea in salturi cu materiale, nefolosirea din plin a unor utilaje de construcții, încălcarea disciplinei în muncă, neasigurarea unei asistențe tehnice corespunzătoare, lipsa unor mijloace de transport, nerezolvarea problemei cantinei și a cazării, nerespectarea regulilor de protecție a muncii etc. După publicarea articolului, forul tutelar al lotului Maglavit a comunicat redacției că s-au stabilit măsurile cuvenite pentru înlăturarea acestor deficiențe, pentru impulsionarea ritmului de lucru. Cum s-a acționat pentru aplicarea lor ? Ce efecte au avut în activitatea șantierului ? — iată două probleme care au făcut subiectul revenirii noastre Pe șantier. O primă constatare : la toate punctele de lucru, îndeosebi la halele vierii montă și gestație, care se preconizează să fie predate la 21 septembrie a.c. — se muncește intens, însoțit de maistrul Gheorghe Mitroi și normatorul Lucian Turcitu, am vizitat primele trei hale. Stadiile fizice sunt foarte avansate. La hala nr. 1 se executau ultimele lucrări de finisaj ; acoperișul era gata de multă vreme. De asemenea, tencuielile și sclivișirile. Boxele din dulap prefabricat, instalațiile de apă, canalizare interioară, gurile de ventilație. Pardoselile erau gata pentru recepție. Cînd am intrat în cea de a doua hală, formațiile de lucru turnau betoane la reborduri, montau cofraje și dulap prefabricat pentru boxe. La acoperiș se executau izolațiile cu vată minerală la stratul 2 vie azbociment. Ritmul de finisare al halei nr. 3 era ceva mai lent. Cu toate acestea, și aici sunt posibilități certe a se realiza termenele de predare. Pînă la 20 septembrie — ne asigura maistrul Mitroi — formațiile pe care le conduc vor înveli cu azbociment acoperișul, vor sclivisi rebordurile, terminînd montarea stilpilor montanți și a dulapurilor din prefabricate la boxe. Castelul de apă se află ridicat pînă la cota cofragului pentru pahar, iar la centrala termică se continuă montarea instalațiilor interioare, înainte de a ne retrage în biroul șefului de lot pentru a continua dialogul cu cei doi interlocutori am vizitat halele nr. 4—5 (fătare) și 6—7 (creștere). Toate acestea, înscrise în a doua urgență, se aflau la zidărie. La halele 8—9 (care vor intra în producție în 1971) se montau stîlpii și grinzile prefabricate, iar la halele 10—13 (din etapa a doua) se toarnă betoanele. Peste tot (îndeosebi la primele trei hale) am constatat că fiecare muncitor știe ce are de lucrat și se străduiește să facă treabă M ANCUTESCU (Continuare în pag. a tI-a) Se întrevăd rezultate bune