Inainte, ianuarie 1971 (Anul 28, nr. 8032-8056)

1971-01-03 / nr. 8032

Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, cetățeni ai Republicii Socialiste România. In aceste clipe solemne, cînd se termină încă un an de activitate rodnică și înfăptuiri remarcabile, cînd ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un Călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificație deosebită deoarece ea marchează nu numai sfîrșitul unui an de viață și muncă, ci și încheierea planului cincinal 1966—1970 cu rezultate bune, cu un bilanț bogat. In acești ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizației. S-au dezvoltat și modernizat forțele de producție ale țării, a crescut avuția națională. Ca urmare a rezultatelor obținute în producția materială, a crescut venitul național, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale populației de la orașe și sate. In această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocațiile pentru copii, s-a intensificat construcția de locuințe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea învățămîntului, culturii, ocrotirii sănătății. Putem spune că întregul program de edificare economică și socială adoptat cu cinci ani în urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. Anul 1976 a fost, după cum se știe, și un an de grele încercări pentru poporul român , inundațiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naționale și populației. Poporul nostru și-a dovedit însă și cu acest prilej înalta forță morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. In ciuda greutăților, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei nationale importante cantitățile produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populației. Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei și superiorității orînduirii noastre socialiste, a capacității poporului român de a infringe și depăși orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism. Progresele pe care le-am obținut sunt o vie și pregnantă întruchipare a activității neobosite desfășurate de clasa muncitoare, de țărănime și intelectualitate, de toți cetățenii, fără deosebire de naționalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — expresie a intereselor fundamentale și a aspirațiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Dați-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România socialistă, să vă adresez tuturor, dragi concetățeni, cele mai sincere și cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971. Intrăm într-o nouă etapă a dezvoltării economice și social-culturale a țării, concretizată în prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel suprrim aconomii naționale, atît mai ales din punct dedeplinire a planului de doptat recent de Marea — va crea premisele p cele mai bune condiții agram. Au fost luate — și tinuare — măsuri pentrutivității economice, nentrei întregii producții ri la aplicarea măsurilor prețului agriculturii, atît și modernizarea bazei , perfecționarea organîzăi planificării producției. In centrul preocupărilo tului nostru va sta grija într-un grad tot mai materiale și spirituale ale (Continuare în p . La cumpănă de cincinale, la porțile unui nou deceniu, la temperatura înaltelor răspunderi sociale, oamenii Doljului au sărbătorit, după datină, bucuriile dintr-un an de muncă rodnică. Pășind în noul cincinal, ei și-au urat „LA ANUL ȘI LA MULȚI ANI !“. La revelionul petrecut în jurul meselor bogate în materie de artă culinară și în vin de „Segarcea„Cotnari“, „Fetească“ ori „Drăgășani”, sfredelitorii adîncului bogat în țiței, cei de pe formele chimiei ori energeticii, cei de siguranța deroviare ori aluncitori și țărani și ostași legămînt traiu viitoarele iz Hința racordabile idealuri și în compe- VIITOR, oacii de la Cra Filiași, Segafilești, Calafat, Poiana Mare, Bechet, Călărași, Dăbuleni, Moțăței, Plenița și din toate celelalte localități au rostit cu hotărîre angajamentul de a da virtuți noi preocupărilor pentru împlinirea a tot ceea ce cuprogramul parpre binele și xUțiunii nonshotar, optimisa, trăirea prenatemperatura insecifică moment luminile au ars .streagă, modernele cvaruuri de blocuri păreau uriași cu zeci de ochi fosforescenți ; întregul oraș a pulsat sub semnul bucuriei totale. Taximetrele nu mai pridideau cu cei din urmă.... întârziați la clipa unică, în timp ce alte locuri de obișnuită confluență publică păreau complet abandonate... ...Restaurantul „Oltenia" fost epicentrul iradiației maaxime ; bucuria și elanul vital erau, parcă, mai mult ca oriunde într-o permanentă tensiune a divertismentului stimulată de un rezervor cu forțe nebănuite. Peste 200 de tineri din oraș și-au dat aici întîlnire sub arcul de triumf al unui nou an. Am surprins revelionul tinereții în cîteva ipostaze definitorii... ...Orele 21. Primii veniți — tinerele familii Ilie Scheau, locțiitorul secretarului comitetului U.T.C. de la Combinatul chimic, maistrul Ion Rila, care lucrează în cadrul aceluiași obiectiv industrial, Victor Vlădoiu, maistru la Regionala C.F.R. Primele impresii enunțate pe un ton cit se poate de firesc, în... pas cu îndrăzneala vîrstei și coloratura momentelor ce aveau să urmeze. ILIE ȘCHEAU: „Nici nu știu cînd mi-a trecut oboseala , voi petrece clipe de neuitat. In fond, eu și colegii mei de la Combinatul chimic avem un motiv în plus i în anul care se trece pe ultimele portative obiectivul nostru stabilit cîteva recorduri unice a în tînăra sa istorie“. VICTOR VLADOIU : „Vă spun un lucru pe care îl bănuiți : mă voi distra, cum n-am făcut-o de mult. Dar nu voi uita să închin un pahar și pentru colegii pe care noul an îi va prinde la datorie, veghind la calea ferată“. Valuri de tineri se scurg mereu și, în mai puțin de o jumătate de oră, imensa sală a restaurantului se umple. Treptat, treptat, atmosfera sfielnică a debutului se convertește într-o voioșie generală, contagioasă. Răsună primele acorduri ale orchestrei și ecourile lor se întretaie, în atmosfera deconectantă, cu clin,cheiul cupelor pline cu vin, a urărilor pornite din adîncul inimii. Mai este o oră pină la momentul de prag, dar tinerii, nerăbdători, intonează, deja, tradiționalul „Mulți ani trăiască !“. ...Orele 23,45. Subit, sala a fost cuprinsă de o liniște profundă. Participanții ascultă toastul tovarășului Nicolae Ceaușescu , ascultă cu un vădit interes o alocuțiune în care este efectuat succint un bogat bilanț și sunt trasate jaloanele luminoase ale viitorului. Orele 24. Comutatoarele s-au răsucit pentru cîteva secunde și apoi larma de veselie început să răsune peste sala întreagă; s-au închinat cupele pline cu vin, tineri și tinere au pornit apoi în vîrtejul dansului. La una din mese am întîlnit pe primul secretar al Comitetului municipal U.T.C., Pavel Muraru, împreună cu familia. „Ca și în alți ani, îmi petrec revelionul în mijlocul tinerilor craioveni. Nu pentru că îndeplinesc o funcție care privește organizarea muncii și a timpului lor liber, ci pur și simplu pentru că mă simt bine în mijlocul acestui torent irezistibil de voioșie și distracție relaxantă“. Acordeonistul Casei tineretului, Felix Fundeanu, întreține atmosfera generală cu cîteva cîntece „de lume“, iar „printre picături“ mai plasează cite o glumă care potențează pitorescul acestui iureș tineresc. Tineri dieseliști, chimiști, ceferiști, constructori ai modernelor edificii craiovene s-au strîns tn marea horă a periniței. Recunosc printre figurile mereu zîmbitoare pe Magdalena Predoi, de la Regionala C.F.R., venită cu încă doi colegi, pe Anton Smith și Gabriel Micu, de la întreprinderea de industrie locală metal-lemn Craiova, Liuba Dulea, de la Casa copilului, sosită împreună cu familia: ...în tonuri de mare optimism, revelionul tinereții s-a consumat treptat pină spre zorii primei zile a lui 1971, în aceleași cîntece străbătute de dragostea de viață, hotărîrea de a păși un anul nou cu certitudinea unor realizări de prestigiu care vor Înnobila anii cincinalului, ai noului deceniu în care am pășit. ba barul „Perinița", într-o ambianță intimă, și-au dat întîlnire multe familii prietene, pentru a petrece cumpăna a‘ ....... Djtia miezul — Ce doriți să vă aducă anul 1971 ? VENERA DONA DICU — șeful serviciului plan-producție de la Combinatul de confecții Craiova ,în primul rînd, sănătate pentru că dacă o avem suntem capabili să ne îndeplinim toate sarcinile. In aceste momente nu pot să nu mă gîndesc la colectivul în care lucrez, ale cărui rezultate în muncă sînt cunoscute. Aș dori ca în anul 1971 să înlăturăm toate greutățile începînd chiar cu aprovizionarea cu materie primă a fabricii." Pentru luna ianuarie, toate condițiile sunt asigurate și sper ca primul bilanț să fie dacă nu mai mare, cel puțin ca cel din ultima lună a anului 1970. De asemenea, doresc mult succes creatorilor de modele care să se impună în sectorul economic respectiv“. Conf. univ. VICTOR ONCESCU, decanul Facultății de studii economice: „Am ținut să petrecem revelionul împreună cu o parte din cadrele didactice de la facultate. După cum observați, la aceeași masă suntem 14 persoane, soți și soții. Am ridicat paharul de șampanie în cinstea primelor noastre succese pe care le așteptăm cu o evidentă certitudine, în anul în care abia am Fotoreportaj realizat de: R. DIACONESCU P. MONDOC I. CUCUI A. NICOLA FL. ROȘOGA (Continuare în pag. a II-a) 1 * * X AUTOGRAFE IN CAZ DE ONOARE A NOULUI CINCIN an Am încheiat un ultim al cincinalului și, din bogatul bilanț cu care ne-am prezentat in fața Revelionului 1971, desprindem o experiență bună. Am pășit bine pragul noului an, potrivit urării „Semne bune anulate“. Aceste semne le-am consemnat in cartea de onoare a timpului pe care l-am deschis astăzi — un nou an, un nou cincinal, un nou deceniu... Consemnăm date, cifre, fapte și oameni care se circumscriu marilor preocupări de a da viață programului deschis de către cel de-al X- lea Congres al partidului în șantierele aurului negru, la Centrala electrică de termoficare Craiova, la Combinatul chimic, pe magistralele de oțel ale Regionalei de căi ferate Craiova, pe drumurile publice deservite de autobuzele Intreprinderii de transporturi auto și ale I.T.C. Craiova... ...In noapte, se profilează, silueta metalică a sondei nr. 202 a întreprinderii de forajj Craiova. Cu cîteva minute înainte ca anul 1970 să intre inanalele lui Cronos, am făcut un scurt popas aici. Sub supravegherea directă a maistrului de foraj Dumitru Negrea (Care, in cei 18 ani de etnoi lucrează pe șantierele Olteniei, a participat la forarea a două sonde de 500 m, a încă opt de peste 3000 m și a multor altora de adâncimi mai mici), sapa cu role avansa „iute ca săgeata“ prin roca „tare ca piatra“ spre culcușul cald și poros al „aurului negru“. In ultimul schimb al anului, se găseau la posturi sondorul șef Sevastian Stoenescu și membrii echipei sale: Ion Tănasie, Alexandru Șovil, Constantin Țaroc, Grigore Spătaru și Dumitru Trucu. Am citit pe fețele lor satisfacția muncii Împlinite , foraseră — in cele opt ore — 20 de m, sapa se „înșuruba“ la circa 1800 m adincime. La miezul nopții, ctnd sirenele anunțau Începutul noului an, ștafeta muncii la sonda nr. 202 a fost preluată de echipa sondorului șef Anghel Popescu. Și sapa iși continua virtos drumul spre adincurile negre... Pe podul sondei — scurt dialog cu maistrul Dumitru Negrea . — Pentru 1971 ce vă doriți 2 — Să terminăm in bune condiții sonda aceasta și să furăm o altă sondă, eventual de mare adincime. Și, se Înțelege, multă sănătate tuturor membrilor brigăzii și familiilor lor... ...Pe magistralele de cale ferată, ceferiștii stau de veghe, luându-se la Întrecere cu secundele și minutele. Consemnăm lapidar primele „semne bune“ ale anului : marș ruta 21 322, la minutul 1 al anului, cu destinația Centrala electrică de termoficare Ișalnița. Locomotiva Diesel-electrică nr. 379, deservită de mecanicul Traian Ciocan, duce 3172 de tone ; primul tren de călători — personalul 1001 — este condus de mecanicul Gheorghe Tudorică și ajutorul său Ștefan Roman , din Craiova, pleacă primul tren de marfă cu locomotiva electrică 971 condusă de mecanicul Marin Căplescu. tă ...Chimia este prezent țn acest prim bilanț, in aceste semne noi ale anului, cu succese de valoare pe platforma nouă a fabricii de amoniac, acid azotic, uree și azotat de amoniu. Colectivele maiștrilor Ion Spătaru, Dumitru Bălășescu, Jacob Pintilie Și Ing. Comei Ariene au raportat, In ziua I a anului, primele izbînzi, primele semne ale hărniciei durate pe temelile anului 1970, an bogat în roade, an care a evidențiat potențialul productiv al chimiștilor craioveni. „Alături de cei care au asigurat hrana ogoarelor și termocentralelor, de ceferiști și petroliști, cei care dau plinea oamenilor — panificatorii de la întreprinderea Județeană de I v vvvv I - .w