Inainte, mai 1971 (Anul 28, nr. 8133-8158)

1971-05-26 / nr. 8154

Deschiderea lucrărilor celui de al Vill-lea Souis al P.C. din Cehoslovacia PRAGA 25 (Agerpres). Corespondentul Agerpres, Constantin Prisăcaru, transmite : Marți au început în Palatul Congreselor din Parcul de cultură și odihnă „Julius Fucik“ din Praga lucrările celui de-al XIV-lea Congres al Partidului Comunist din Cehoslovacia. La lucrări iau parte circa 1200 delegați. Participă, ca invitați, delegații ale unor partide comuniste și muncitorești, ale unor partide socialiste de stingă și democratice, ale unor mișcări de eliberare națională. Alături de conducătorii altor delegații invitate, în Prezidiul Congresului au luat loc conducătorul delegației Partidului Comunist Român, tovarășul Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., și ceilalți membri ai delegației. Lucrările Congresului au fost deschise de Ludvik Svoboda, membru al Prezidiului C.C. al P.C. din Cehoslovacia, președintele Republicii Socialiste Cehoslovace. Cei prezenți au păstrat un moment de reculegere în memoria unor militanți cehoslovaci și din străinătate ai mișcării comuniste și muncitorești, precum și ai luptei de eliberare națională, care au decedat în intervalul de la Congresul al XlII-lea. Vasil Zidiului, Bilak, membru al Presecretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, a salutat prezența la Congres a delegațiilor străine. Apoi, delegații au ales organele de lucru ale Congresului și au adoptat următoarea ordine de zi : tea — Raportul privind activitapartidului și dezvoltarea societății în perioada de după Congresul al XlII-lea, prezentat de Gustav Husák, prim-secretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia. — Raportul Comisiei Centrale de Revizie și Control, prezentat de Milos Jakes, președintele Comisiei. — Raportul cu privire la principalele direcții ale politicii economice a partidului în perioada 1971—1975, prezentat de Lubomir Strougal, președintele guvernului federal al R.S. Cehoslovace. Alegerea organelor conducătoare ale partidului. La primul punct al ordinei de zi a luat cuvîntul Gustav Husák, prim-secretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia. în ședința de după-amiază a fost prezentat raportul Comisiei Centrale de Revizie și Control și au început discuțiile la primul punct de pe ordinea de zi. Lucrările Congresului continuă. h«v«h» int tinire Fidel Castro-Gh. Rădulescu HAVANA 25. Corespondentul Agerpres, Victor Stamate, transmite : Fidel Castro, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, prim ministru al Guvernului Revoluționar al Republicii Cuba, a primit pe Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. în cursul întîlnirii au fost discutate probleme privind colaborarea și cooperarea economică și tehnico-științifică dintre România și Cuba, precum și alte probleme de interes comun. S-a apreciat că există posibilități pentru extinderea schimburilor economice, a colaborării și cooperării dintre cele două țări și a fost subliniată de ambele părți dorința de a se dezvolta, în continuare, relațiile frățești multilaterale dintre România și Cuba. Fidel Castro a transmis un salut cordial, tovărășesc, secretarului general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu. La întîlnire, care s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, cordială, au fost prezenți din partea română Radu Constantinescu, vicepreședinte al Comisiei guvernamentale de colaborare și cooperare economică și tehnică, precum și Vasile Mușat, ambasadorul României la Havana, iar din partea cubană Pedro Miret, membru al C.C. al P.C. din Cuba, ministrul industriei minelor, combustibilului și metalurgiei. Ziua României la Tîrgul internațional de primăvară de la Budapesta Corespondentul Agerpres, AIexandru Pintea, transmite : La Tîrgul internațional de primăvară de la Budapesta a avut loc marți ziua Republicii Socialiste România. Cu acest prilej, la pavilionul României din cadrul tirgului a avut loc o recepție oferită de ambasadorul României la Budapesta, Dumitru Turcuș. Au luat parte Keserű Ianosne, ministrul industriei ușoare, Jeno Tordai, adjunct al ministrului comerțului exterior, Gyula Karady, primadjunct al Oficiului național al planificării, și alte persoane oficiale. Au fost prezenți, de asemenea, membri ai corpului diplomatic acreditați la Budapesta. Diallo Teils despre reuniunea Consiliului ministerial al N.A.T.O. ADDIS ABEBA 25 (Agerpres). Secretarul general al Organizației Unității Africane, Diallo Teils, a condamnat luni apropiata reuniune a Consiliului ministerial al N.A.T.O., care va începe la 3 iunie lat Lisabona, calificînd-o drept un „act de provocare față de Africa și de milioanele de victime ale colonialismului portughez — regimul de la Lisabona beneficiind de sprijinul material, financiar și militar al Pactului Atlantic“. Lund cuvîntul în fața grupului „ad-hoc“ al Comisiei O.N.U. pentru decolonizare, Diallo Telli a adăugat că reuniunea de la Lisabona constituie „încurajarea cea mai substanțială adresată colonialismului portughez pentru a continua în Africa activitățile sale de genocid împotriva populațiilor africane, a căror unică vină este voința de a duce o existență liberă și demnă, asemenea celorlalte popoare din lume“. Pe de altă parte, cu ocazia celei de-a 8-a aniversări a Fundației Pamafricane și a „Zilei de eliberare a Africii“, celebrată la 25 mai, a secretarul general al O.U.A. lansat un nou apel la solidaritatea țărilor africane în lupta împotriva rămășițelor rasismului și colonialismului în Africa. La Cape Kennedy s-a anunțat că inginerii și specialiștii N.A.S.A. au reușit să instaleze un nou aparat de control al rachetei menite să propulseze in direcția planetei Marte sonda „Mariner-9“. Pregătirile pentru lansare, prevăzută să aibă loc simbătă, au intrat in faza finală. Oficialitățile A.S.A. au precizat că data Urnă pentru lansare este 6 mie a.c. ★ In capitala Sudanului a fost lunsată înființarea primei asanii naționale de informații . S.U.N.A. Noua agenție, a cărei consilire a fost hotărită încă din 1a august 1970, cu prilejul sționalizării tuturor organelor , presă din Sudan, va crea, anii următori, un sistem nomal de legături telegrafice cu rincipalele centre urbane ale lui, asigurîndu-se, astfel,ansmiterea rapidă a informailor. ★ Importante forțe polițienești de carabinieri italieni sînt agajate in prezent în vasteperațiuni de „curățire“ în diverse puncte din sudul țării , pentru descoperirea autorilor mai multor răpiri efectuate in ultimele săptămini. In regiunea Syracusa, dinestul Siciliei, cercetările se intensifică ca urmare a răpirii, la 13 mai, a marchizului Marriano di Spadafora, un bogat i tndustriaș și proprietar de terenuri. In Sardinia, polițiștii și cairabinierii continuă cercetările începute după răpirea lui Francesco Camboni, bogat proprietar de terenuri, și a avocatului Maria Alberto Saba, secretar provincial al Partidului republican. Este pentru prima oară cind un politician dispare în Sardinia. ★ Stefano Marchetti, un bătran respectabil în vîrstă de 80 de ani, dotat cu o impozantă barbă albă, își fuma liniștit pipa în fața casei sale din comuna [ italiană Castelfranco Veneto, [ cînd pipa i-a fost lovită de... ] un trăsnet. Aceasta a ars în întregime, iar barba lui Marichittti, care s-a ales numai cu spaima, a fost puțin pîrlită. Vulcanul Etna varsă lavă prin 12 fisuri. Din ultima, deschisă la o altitudine de 1864 de m, coboară un rîu de lavă in_candescentă care avansează cu o viteză de 6 m pe minut spre două sate așezate la poalele Etnei, Fomazzo și Sant Alfio. In foto : noua gură deschisă a Etnei. « Noua combină de treierat poloneză „Bizon“ care poate treiera zilnic 15—16 ha. Ea este fabricată la Uzina de mașini agricole de la Plock. În Ceylon situația se normalizează COLOMBO 25 (Agerpres). în Ceylon situația se normalizează treptat — anunță un comunicat oficial publicat la Colombo. Deși restricțiile de circulație sunt menținute, în capitală viața și-a reluat cursul obișnuit. Instituțiile de stat au fost redeschise, iar ziarele apar în mod normal. Potrivit unei hotărîri guvernului, pînă la 2 iunie, își vor relua activitatea toate școlile de stat și universitățile. Comunicațiile feroviare între Colombo și celelalte localități ceyloneze au fost restabilite. „Amendamentul Fulbright“ violat de C. A. WASHINgTON 25. Corespondentul Agerpres, Constantin Alexandroaie, transmite : Ziarele „New York Times“ și „Washington Post“ anunță că Agenția Centrală de Investigații (C.I.A.), care este principala organizație de spionaj a Statelor Unite, a violat în mod abuziv „Amendamentul Fulbright“, votat de Congres în decembrie 1970, prin care se interzice cu desăvîrșire finanțarea de către S.U.A. a mercenarilor angajați în războiul din Laos și Cambodgia pentru a lupta împotriva forțelor patriotice. Astfel, ignorînd acest act legislativ, cunoscut și sub numele de „Amendamentul anti-mercenar“, C.I.A. a recrutat mai multe companii de mercenari thailandezi (circa 5 000 de oameni), le-a echipat și le-a trimis în Laos. Potrivit unor aprecieri preliminare, echiparea și întreținerea mercenarilor thailandezi în Laos costă trezoreria S.U.A. peste 100 milioane dolari anual. Aceste date au James fost furnizate de senatorii Lowenstein și Richard Moose, care s-au întors recent dintr-o călătorie în Laos. Raportul lor a fost prezentat în fața unui comitet al Comisiei senatoriale pentru relații externe. Intr-o scrisoare a Departamentului de Stat adresată comisiei se recunoaște faptul că trupele de mercenari thailandezi sunt finanțate de C.I.A. William Fulbright, președintele Comisiei senatoriale pentru relații externe, precum și senatorii Stuart Symington, Clifford Case, Frank Church și alții au cerut ca raportul Lowenstein— Moose să fie făcut cunoscut public pentru ca poporul american să vadă cum sunt folosiți banii plătiți sub formă de impozite și taxe. In prezent, acest raport este calificat drept „strict secret“. Senatorul republican Clifford, care a condamnat încălcarea de către C.I.A. a legilor votate de forul legislativ suprem al țării, a cerut adoptarea unor măsuri de urgență pentru încetarea imediată a finanțării mercenarilor thailandezi. Un mesaj al lui Fumi Wongvicit XIENG QUANG 25 (Agerpres). Intr-un mesaj adresat copreședinților Conferinței de la Geneva cu privire la Laos, Fumi Wongvicit, secretar general al Frontului Patriotic din Laos, denunță intensificarea actelor agresive ale Statelor Unite și ale aliaților lor pe teritoriul laoțian. Documentul relevă că trei noi batalioane militare tailandeze care participă la acțiunile ofensive, declanșate împotriva forțelor patriotice, au intrat pe teritoriul laoțian. Fumi Yongvhit cere ca președinților Conferinței să-și exercite drepturile cu care au fost investiți în vederea aplicării acordurilor de la Geneva cu privire la Laos. Puternice atacuri ale forțelor patriotice în Vietnamul de sud SAIGON 25 (Agerpres). In cursul nopții de luni spre marți, forțele patriotice din Vietnamul de sud au lansat un puternic atac asupra fortificațiilor inte de trupele americane dețila numai 37 kilometri nord-vest de Saigon. Comandamentul militar american a anunțat că artileria și aviația S.U.A. au intervenit în cursul luptelor ce s-au desfășurat în acest sector. Tot în ultimele 24 de ore, grupuri ale patrioților au incendiat un important depozit de carburanți situat în perimetrul bazei aeriene americano-saigoneze de la Camland. O mare cantitate de carburanți a fost distrusă — relatează corespondenții agențiilor de presă. Lupte grele între forțele Frontului Național de Eliberare și efective militare americanosaigoneze au fost semnalate din nou în zona septentrională a Vietnamului de sud, în special în valea A Shau. Reuniunea E.S.R.O. de la Paris PARIS 25 (Agerpres). In capitala Franței și-a început lucrările Consiliul Organizației Europene de Cercetări Spațiale (E.S.R.O.), organizație care grupează zece țări vest-europene. Actuala reuniune E.S.R.O. are în vedere revizuirea anumitor puncte din statutul organizației, adoptat în 1962 și intrat în vigoare în 1964, în mod special cele privind atribuțiile organelor directoare, precum și o „reorientare“ al priorităților științifice și bugetare. Restructurarea direcțiilor de subvenționare este cerută îndeosebi de Franța, care a sugerat ca atenția principală în cadrul programelor E.S.R.O. să fie acordată sateliților operaționali. După furtunoasa reuniune din decembrie anul trecut, cînd Franța a amenințat că părăsește organizația, participanții la consfătuirea de la Paris nutresc speranțe mai mult decit moderate, aceasta avînd, desigur, în vedere și ambianța conciliatorie a recentei întîlniri dintre președintele Pompidou și premierul Heath. In zilele următoare sunt prevăzute o serie de întîlniri de lucru între experții în domeniul aerospațial. Astfel, responsabili ai Centrului național de studii spațiale francez vor conferi cu omologii lor britanici asupra posibilităților de construire a rachetei „Black-Diamant“ pentru lansarea de sateliți de greutate mijlocie, prin fuzionarea rachetei franceze „Diamant“ și a celei britanice „Black Arrow“. Această soluție apare specialiștilor mai avantajoasă decit folosirea rachetei „Diamant B/C“ de construcție franco—vest-germană. La 1 iunie se prevede, de asemenea, o întîlnire între miniștrii pentru cercetări științifice ai R.F. a Germaniei, Franței și Belgiei. Conferința Consiliului General al Internaționalei Socialiste HELSINKI 25 (Agerpres), în capitala Finlandei s-au deschis marți lucrările conferinței Consiliului General al Internaționalei Socialiste. La lucrări participă, printre alții, Willy Brandt, președintele Partidului Social-Democrat din R.F. a Germaniei, Harold Wilson, liderul Partidului Laburist din Marea Britanie, Bruno Kreisky, președintele Partidului Socialist din Austria. Pe ordinea de zi figurează aspecte al situației internațio-FRANȚA. Aspect din timpul grevei muncitorilor de la Renault declanșată după ce reprezentanții muncitorilor au refuzat propunerile patronilor. In foto vedere din interiorul uzinelor „Renault“ din Billancourt ocupate de muncitorii greviștinale, relațiile și cooperarea intereuropeană și raporturile cu țările aflate în curs de dezvoltare. Noi incidente la Belfast BELFAST 25 (Agerpres). Un număr de 19 persoane au fost rănite luni în urma exploziei unei bombe într-un imobil din cartierul protestant al orașului Belfast. Cîteva ore mai înainte, un automobil al poliției a fost distrus de o explozie. Autoritățile au anunțat că duminică și luni, în diferite puncte ale Ulsterului, s-au produs ciocniri armate între membri ai organizației extremiste Armata republicană irlandeză și militari britanici, în urma cărora mai multe persoane au fost rănite. Aceste noi atentate și atacuri au făcut ca atmosfera din Irlanda de Nord să devină din nou încordată. BREVIAR • BRUXELLES. La Bruxelles au început marți convorbirile oficiale dintre președintele Franței, Georges Pompidou, și primul ministru belgian, Gaston Eyskens. • HELSINKI. Golla Meir, primul ministru al Israelului, a sosit luni seara la Helsinki, venind de la Copenhaga. Premierul israelian va participa la lucrările conferinței Consiliului General al Internaționalei Socialiste, care se vor desfășura în capitala Finlandei între 25 și 27 mai. 0 RABAT. Abdelhadi Boutaleb, președintele Camerei Reprezentanților a Marocului, a sosit luni seara la Casablanca, venind de la Cairo, unde a remis un mesaj din partea regelui Hassan al II-lea președintelui R.A.U., Anwar Sadat. • TEL AVIV. Walter Scheel, ministrul afacerilor externe al R. F. a Germaniei, va face o vizită în Israel în primele zile ale lunii iulie. TOKIO. Regele Feisal al Arabiei Saudite a părăsit marți Tokio, după o vizită oficială de cinci zile întreprinsă în Japonia. • BOM. Personalul de întreținere de pe aeroporturile de la Frankfurt pe Main și Hanovra al companiei americane ,"Pan-American" au declarat duminică o grevă de avertisment. Hotărîrea de întrerupere a lucrului, a treia în decurs de o lună, a fost luată în urma refuzului companiei americane de a încheia un nou contract colectiv. • LA PAZ. Fostul președinte al Boliviei, Alfredo Ovande Candia, va fi dat în judecată, sub acuzația de a fi fost unul dintre autorii morali ai asasinării ziaristului Jaime Otero Calderon și a soților Alexander — a declarat procurorul Juan Carlos Camacho. • LONDRA. Toma Granfil, membru al Vecei Executive Federale a R.S.F. Iugoslavia, a avut o întrevedere cu ministrul afacerilor externe al Marii Britanii, Alec Douglas Home. • ATENA. Ambasada Franței din Atena a anunțat că Bernard Carre, atașatul militar adjunct la Atena, a fost rănit de un glonte rătăcit, în timp ce se afla pe plaja de la Maraton. După ce a fost supus unei intervenții chirurgicale, atașatul francez se află in afara oricărui pericol. j DUPĂ CONVORBIRILE FRANCO-BRITANICE Dosarul aderării Marii Britanii la Piața comună, care a împovărat mulți ani relațiile anglo-franceze, constituit obiectul unei exminări ample intre președintele Pompidou și primul ministru Edward Heath. Considerat ca un moment important în drumul spinos al Marii Britanii spre Piața comună, numeroși ziariști au încercat să desprindă sensuri mai profunde în spatele declarațiilor oficiale și al unui comunicat comun redactat în termeni prea generali ca să poată aduce o idee clară asupra evoluției relațiilor francobritanice. Cei doi oameni de stat au urmărit obiective politice precise. Partea franceză a dorit să infirme reproșurile care i se aduceau că ar căuta să se opună într-o formă mai voalată decât în urmă cu un deceniu, dar la fel de categorică aderării Marii Britanii la Piața comună. Pentru partea britanică, lucrurile se prezentau mai complex. După cum se știe, ideea aderării britanice la C.E.E. a devenit nepopulară în rîndurile opiniei publice engleze. Guvernul conservator, care a promis la începutul venirii sale la putere că va reuși să găsească o cale în condiții acceptabile spre C.E.E., a intrat într-o serioasă criză de timp. Au reușit oare cu adevărat Londra și Parisul să găsească unele consensuri generale care să le permită o estimare mai puțin pesimistă a șanselor aderării britanice? Observatorii politici au remarcat, în primul rînd, constanța poziției franceze, referitoare la respingerea ideii de supranaționalitate. Faptul că în comunicatul franco-britanic se arată că Pompidou și Heath au idei convergente privind viitorul rol al instituțiilor comunitare a determinat pe unii să considere că premierul englez a acceptat concepțiile franceze de respingere supranaționalității și de a aplicare a principiului unanimității în luarea hotărîrilor de către organismele Pieței comune. Ralierea britanică la poziția franceză pare, de altfel, o consecință firească, dacă se ține seama că în Marea Britanie valul de impopularitate al aderării a fost determinat, într-o mare măsură, de teama că în condițiile preconizate de partizanii integrării vest-europene suveranitatea Angliei va fi știrbită. Dacă în principiu, așa cum arată comunicatul dat publicității la sfîrșitul convorbirilor franco-engleze, Heath și Pompidou au ajuns la o apropiere în anumite puncte de vedere, mulți se întreabă cît de însemnați au fost pașii spre găsirea unei soluții a aderării pe terenul datelor concrete. Așa cum remarca și ziarul britanic „Daily Telegraph“, viitoarele negocieri privind aderarea britanică vor trebui să lămurească unele puncte neclare din comunicatul franco-britanic. In ce măsură negociatorii de la Bruxelles vor reuși să se pună de acord asupra perioadei de tranziție, precum și asupra volumului contribuției Marii Britanii la finanțarea Pieței comune este deocamdată greu de apreciat. De altfel, în declarațiile atît ale lui Heath, cît și ale lui Pompidou s-au remarcat cîteva puncte de vedere încă divergente. Dacă pe plan intern în Franța rezultatele recentelor convorbiri Pompidou-Heath constituie mai puțin un subiect de dispute politice, în Marea Britanie faptul că ele sunt legate de perspectiva aderării formează o dezbatere Chiar în timpul națională, prezenței lui Heath la Paris, polemica între partizanii și adversarii aderării a cunoscut momente de maximă intensitate. Presa britanică este înclinată să teoretizeze mai puțin rezultatele convorbirilor franco-engleze și să ridice numeroase întrebări cu privire la problemele concrete: îngrijorarea că o eventuală aderare ar duce la ridicarea costului vieții, iar rata șomajului va crește, așa cum au calculat unii economiști, nu a dispărut peste noapte. Sondajele efectuate în timpul convorbirilor și imediat după aceea arată că majoritatea englezilor continuă să manifeste o pronunțată neîncredere în ideea aderării. Iată de ce discuțiile care urmează să aibă loc în Parlamentul britanic și în cadrul principalelor partide politice asupra rezultatelor convorbirilor de la Paris se anunță a fi deosebit de aprinse. c. VARVARA Redacția și administrația: Craiova str. Oltețu nr. 8 — telefoane: 12613 — 12552 — 13711 — 11993 — 22661 — 22771 — 22877 — TIPARUL ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICĂ „OLTENIA 41.046