Inainte, decembrie 1971 (Anul 28, nr. 8316-8342)

1971-12-01 / nr. 8316

2 DUMINICA, prin căminele culturale Duminică a fost o zi frumoasă, în cadrul acestui „program“ instabil anunțat de apropiata iarnă. Ne-am gîndit că, date fiind condițiile meteorologice ameliorate, s-ar putea ca în cadrul căminelor culturale să întîlnim animația dorită, activitățile culturale destăinuite cu generozitate de voluminoasele planuri de muncă. Am ales un traseu parcurs cu două săptămîni în urmă ; atunci concluziile noastre fuseseră decepționante. Am crezut că, de astă dată, situația se va schimba , dar nu peste tot prezumțiile noastre au fost confirmate. seu Vom spicui din lungul tracîteva impresii care ni se par mai semnificative. Iată-ne, deci, din nou la Predești, bătind la ușa aceluiași cămin cultural pe care-l mai vizitasem cu două săptămîni în urmă. Impresia este aceeași : zdravăn zăvorite de niște lacăte, cu un aspect exterior inospitalier, clădire căminul cultural — o relativ nouă — părea abandonat din raționamente dificil de formulat. Ne plimbăm neputincioși în jurul clădirii în speranța că vom întîlni, îndreplător, pe cineva ; privim prin unul din geamurile sparte (? !) și din interior ni se relevă ”n peisaj aflat în dezordine și părăsire , undeva, pe o masă, televizorul — singura mobilă de preț a căminului. Vizavi, școala generală , stămi de vorbă cu Zaharia Gărău, profesor de istorie. — Știți, cumva, alte manifestări au avut loc la căminul cultural în ultima lună ? — Din cine îmi amintesc, nici una. — Din ce cauză ? — în primul rînd pentru că Fevronius Dolea, directorul, este plecat, pentru mai mult timp, la niște cursuri de reciclare, îl înlocuiește un învățător. — Activitatea culturală a fost, deci, suspendată? — Nu este vorba de așa ceva, dar n-are cine să facă mobilizarea cetățenilor pentru acțiunile care s-ar putea iniția. Școala noastră și-a propus, totuși,organizarea bilunară a unor acțiuni culturale, în colaborare cu căminul, dar lipsește, pare-mi-se, un ferment organizatoric. Deci timp de o lună (și un sondaj mai insistent ar fi dezvăluit, poate, o perioadă mai mare) pe la căminul cultural din Predești nu a trecut nimeni. „Păi cine să treacă, dacă nu este chemat“ — replica țăranul cooperator Ion Andrei. O mărturisire în consens cu cele constatate , și dacă ne gîndim, în această comună ar exista publicul necesar manifestărilor cultural-educative. Cine să le ofere, insă, avînd în vedere că cele 15 cadre didactice ale școlii generale efectuează o navetă „profesionistă“ ?... La Pleșoi și Beloți — situații similare. Prin căminele culturale fluiera vîntul, cum s-ar spune , la Beloți, din nou discuție întîmplătoare cu contabilul C.A.P.-ului, care ne oferă, ciudată coincidență, aceeași replică primită în urma cu două săptămîni : „Păi, intelectualii noștri pot fi găsiți abia mîine, cînd se întorc de la Craiova“. Elevul T. Marin ne mărturisește că la cămin se poate juca din cînd în cînd șah , în rest nu-și amintea de altceva. în schimb, la căminul cultural de la Gogoșu situația se repeta, dar la alt nivel , pînă la ora prînzului domnea aici o animație deosebită întreținută judicios de directoarea Elena Bubulică : o conferință pe teme de politică internă și externă, o dimineață de basm, vizionări colective la televizor, jocuri distractive etc. Țăranul cooperator Ioniță Măroiu ne spunea că vine cu plăcere la căminul cultural pentru că, aici, găsește întotdeauna câte ceva : ..O carte, o revistă, un program de televiziune și deseori o conferință interesantă. Mai ales duminica, programul este tot timpul „plin“. Asta e bine, fiindcă tinerii noștri din comună își petrec cu folos timpul lor liber“. Iată, deci, că atunci cînd există preocupare, rn irit entuziast, se poate vo”i, în termeni mai exacți, de căminul cultural ca despre un centru spiritual al comunei. în schimb, la Urdinița, sat aparținînd comunei Brabova, n-am putut afla nici măcar unde este căminul cultural. Maria Ancuța și Ion Antonie, lucrători în sectorul zootehnic, nu ne-au putut oferi, la solicitarea noastră, lămuririle necesare ; de fapt, la ce altceva ne puteam aștepta dacă animatorii culturali sunt ca și inexistenți?... La Filiași, în sălile Casei de cultură, domnea o animație contagioasă ; jocurile distractive erau solicitate, dar lipseau activitățile culturale propriuzise. li acordăm totuși circumstanțe atenuante directorului Florin Mortofleac, fiindcă era plecat cu cițiva interpreți, la Găești, în cadrul Festivalului umorului, unde a cîștigat, de altfel, și o mențiune (pentru care-i adresăm felicitările de rigoare). Intrerupem ordinea „geografică“ a însemnărilor, inserînd cîteva impresii din Gubaucea. La căminul cultural nu era mai nimic , doar la bibliotecă se aflau cițiva cititori care-și completau fișa de lectură cu noi cărți. Situația căminului cultural confirmă ceea ce ne mărturisea, cîndva, Haralambie Gîtan, secretarul organizației de partid din C.A.P., și anume: directorul căminului, Constantin Potîrcă, întîmpină mari dificultăți în amenajarea clădirii fiindcă nu este sprijinit de consiliul popular comunal. Desigur, am vizitat și alte localități, dar impresiile nu diferă prea mult de cele mai susmenționate. Credem că este timpul ca activitatea culturaleducativă să iasă din acest punct mort și organele locale au primul cuvînt. Ne aflăm la începutul unui sezon care este cel mai favorabil activităților culturale și dacă se omite un asemenea adevăr înseamnă că se prelungește o situație de un anacronism inadmisibil. D. RADU Impunâtor flocaș de cultură In centrul comunei Apele Vii se înalță moderna clădire cu etaj a noului cămin cultural, construcție începută în urmă cu patru ani și terminată recent. Localul, ridicat prin contribuția bănească a cetățenilor, dispune de o sală de spectacole de 400 de locuri și un balcon de 150 de locuri, sală de ședințe, încăperi pentru bibliotecă, pentru lectură și depozit de mină pentru cărți, cabine pentru artiști și pentru proiecție cinematografică etc. La construcția noului edificiu și-au adus o deosebită contribuție prin muncă patriotică cetățenii circumscripțiilor în care sînt deputați Ilie Rădulescu, Itaralambie Ene, Ion Panița, Veronica Buzatu, Nicolae Oane, salariații consiliului popular și elevii școlilor din localitate. Ca urmare a preocupării manifestate de consiliul popular (primar C. Bitică) s-a reușit să se asigure din resurse locale o serie de materiale — cărămidă, lemne, pietriș, precum și mijloace de transport și mină de lucru necalificată — obținîndu-se aproape 600 000 lei economii față de deviz. Mica publicitate VINZARI-CUMPARARI Vind autoturism „MOSEVICI“ 408 în perfectă stare de funcționare. A se adresa în Calea București bloca (mic) 8, scara 1, etajul 1, apartamentul 4, între orele 16—20. Loco. (1309) Vind casă liberă, trei camere, dependințe. Informații telefon 38240. Loco. (1305) PIERDERI Pierdut carnet și legitimație student pe numele DRINCEANU C. MIHAIL. Facultatea de agronomie Craiova. Se declară nule. Pierdut foaie parcurs eliberată de I. P. Oltenia pe numele SLATARU FLOREA. Se declară nulă. (1306) Pierdut ștampilă cu antetul „Școala generală comuna Vîrvoru de Jos sat Gabru Dolj“. Se declară nulă. (1308) O.C.L. ALIMENTARA Craiova anunță pierderea filei ce valoare limitată seria C 904349, completată pentru suma de 16.716,00 lei în contul Grupului școlar Electroputere Craiova. Se declară nulă. (1307) UÜÜ Cabinetul de filozofie Predarea filozofiei în liceu, la nivelul exigențelor actuale ale societății noastre, ale educației tineretului și ale pedagogiei moderne, presupune folosirea frecventă a unor materiale și aparate care nu pot fi mînuite cu ușurință, în sistemul procesului de învățămînt cu săli de clasă fixe, pentru fiecare an de studiu , și pentru fiecare colectiv de elevi. Este necesară organizarea unui cabinet special, a unei săli de clasă, care — în parte — nu se deosebește de actualele săli, deoarece și în cabinet elevii iau loc în bănci sau la mese de studiu, pentru a participa la desfășurarea lecțiilor și audiază aceeași materie de învățămînt ; dar, aici, ei au posibilitatea să-și însușească legi, principii, noțiuni, să-și formeze convingeri și o concepție de viață in mod creator, pînd — într-un particip rocent incomparabil mai mare — la învățarea pe baze și metode noi, avînd posibilitatea contractuluil direct și permanent cu o bibliotecă special organizată, cu diferite materiale și aparate audio-vizuale, care aduc problemele „la zi“... La Liceul „Tudor Arghezi“, din Craiova, unde procesul de învățămînt se desfășoară, din acest an școlar, pe cabinete, s-a organizat și pentru predarea marxism-leninismului (economie politică, filozofie și socialism științific) o sală specială, dotată cu televizor, aparat de radio, magnetofon, aparat de filmat, bibliotecă de specialitate, planșe cu scheme și diagrame, pliante cu afișe, fotografii, prospecte, etc., plicuri și dosare cu articole, cuvântări, comentarii și știri din presă, reviste de specialitate sau de interes general, sistematizate pe probleme, vitrine cu machete ale diferitelor produse obținute in economia județului Dolj sau la nivel republican. La organizarea cabinetului au participat — alături de profesorii de filozofie — foarte mulți elevi, prin confecționarea de planșe, alcătuirea fondului de cărți la bibliotecă și procurarea machetelor de produse industriale... Se observă o deosebită receptivitate la elevi pentru acest sistem nou de desfășurare a procesului de învățămint. • Sunt mai interesați, mai curioși să afle, inițiază acțiuni, pun probleme noi în discuție și caută răspunsuri și concluzii personale... Noutatea metodologică a predării filozofiei în cabinet constă, printre altele, in folosirea unor buletine de știri, radiojurnale, a unor emisiuni t.v. și a diferitelor materiale pentru exemplificarea unor noțiuni, concluzii și teme, în folosirea aparatului de filmat, a magnetofonului și diferitelor planșe, pentru întărirea fixarea și sistematizarea cunoștințelor , în aducerea problemelor studiate „la zi“, cu ajutorul diferitelor aparate audio-vizuale sau ți a materialelor de publicistică. Pentru completarea cunoștințelor, • elevii au la dispoziție i — permanent — un fond al cabinetului — 1 i de cărți, broșuri reviste... Ar fi necesară ț > și o filmotecă înzestrată cu filme documentare și jurnale de actualități, care — prin intermediul emoției estetice și morale — ? exercită o influență 1 < determinantă în procesul de formare a personalității adolescenților. I .Căutări, inițiative și unele rezultate deja convingătoare... Pentru a ajunge la o „for- mulă“ cit mai eficientă de organizare și predare în cabinete, credem că este necesară o mai intensă dezbatere a acestei probleme în paginile presei noastre de specialitate. Prof. M. IONESCU J © Atenție, ninge ! Le vedeți ? Acestea sînt niște utilaje aflate pe șantierul laboratoarelor de mare putere de la uzina „Electroputere“ Craiova. Fiți fără grijă, îndărătul gardului de sîrmă, acolo unde se află, nu le poate atinge nimeni. Sînt la adăpost. La adăpost de mîinile vreunor... curioși, dar complet descoperite pentru frumusețea de nea care a căzut și care o să mai cadă. Pentru că, unde s-a mai pomenit gard care să te apere de... zăpadă, ploi, vînt și alte intemperii ? Utilajele stau neacoperite și, în asemenea condiții, desigur că soarta lor nu e prea plăcută. Dar ce să-i faci ? Conservarea lor depinde de existența spiritului gospodăresc, mai de-a dreptul zis de răspunderea și grija față de avutul obștesc, care, după cum rezultă din cazul expus, lipsesc în bună măsură. Ce e de făcut? Simplu. Utilajele să fie acoperite și conservate cu grijă, pînă cînd vor intra în activitate. Pentru că, ținute în felul acesta, e problematic dacă vor mai da rezultatele așteptate. INAINTE © O întîmplare cu jumări și alte bunătăți Ați auzit de isprava lui Burada Mișu? Cum, care Burada? Ăla care e șofer la Abatorul Mofleni, ăla care are mașină personală cu care se plimbă... și pe care a folosit-o, drept „container« pentru un transport care a făcut să-i piară pentru multă vreme pofta de mîncare. Pentru că, la o adică, cui nu-i place o friptură zdravănă de porc, niște mușchiuleți în singe, sau niște jumări proaspete de-ț pîrîie între dinți ? De bună seamă că așa ceva i-ar fi plăcut și lui Burada — eroul întîmplării — numai că el nu s-a dus la magazin să le cumpere, ci le-a „dat la stiigă” din cantitățile aflate în abator. La plecarea din întreprindere, și-a burdușit bine portbagajul mașinii cu 4,2 kg. porc, 1,9 kg stung de porc și nu mai puțin de 15 kg jumări, a demarat foarte calm, a ieșit pe poartă fără să-l întrebe nimeni de ce de căciula și... a dat nas în nas cu organele de miliție. Bineînțeles că după întîlnirea asta Burada n-a mai simțit gustul bunătăților furate din avutul obștesc... întrebarea este însă : cum a putut fura nestingherit Burada atîtea produse ? La Abatorul Mofleni acestea se află la îndemîna oricui ? Aud ? i • 1 — XII — 1971 SPORT vnnininiininniMiniiiiiiTiiiHiiiiininiiiiniiiiiniiiniiniiiin Campionatul județean de fotbal Rezultate în etapa de duminică : Metalul — U.R.A. 2—0 Panificația — Bistreț 0—2; Progresul Gorcea — Constructorul 1—0 ; Segarcea — Comerțul 0—0 ; Dunăreni — C.F.R. Craiova 1—3 Maglavit — Electrocentrala 0—3 ; Băilești — Confecția 0—0 ; Covei — Betonul 3—1 ; Seaca Rast 2—1 ; Unirea de Cîmp — Goicea — Victoria 1—0. © „Doctorița“ la „tratament“ Un gest abracadabrant și... „minunea“ se înfăptuiește cu ai bate din palme. Din buzunarul naivului sau naivei, banii trec în mîinile „doctoriței“ — alias Biță Marioara din Craiova — care, contra unor sume grase, se angajează să „vindece“, să aducă înapoi iubitul, să afle viitorul „fericit, maică, altfel nu se poate“ și multe asemenea „minuni“ bune de adormit pruncii. Și totuși, s-au mai găsit oameni care să-și încredințeze necazurile in mîinile hrăpărețe ale „doctoriței“. M. V. din Craiova i-a plătit 3500 lei pentru a-i vindeca prin... farmece fetița de 4 ani. O naivitate (și nu numai atît) plătită cam scump... „Doctorița“ s-a îmbolnăvit subit cînd lucrătorii de la circa 1 de miliție au prins-o in flagrant delict în timp ce ghicea la diferite persoane în spatele casei. Ea a fost... „internată“ urgent, urmînd să fie „vindecată“ și ea în baza unui „tratament" penal aplicat de instanța de judecată. mai „Faptul că ne mai despart mult de două săptămîni pînă la primul sunet de gong al turneului final — ne-a relatat cunoscutul antrenor craiovean, deci mai dispunem încă de timp — ne-a determinat să ne îndreptăm atenția spre corectarea unor defecțiuni tehnice BOX In vederea turneului final Așa cum am mai anunțat într-unul din numerele trecute ale ziarului nostru, echipa de box (seniori) a Clubului Electroputere, cîștigînd seria din care a făcut parte, și-a asigurat dreptul de participare la turneul final al campionatului republican pe echipe care, după cum ne-a informat Federația Română de Box, va avea loc între 15—18 decembrie a.c. I-am solicitat antrenorului craiovean Gh. Duduleanu cîteva cuvinte în legătură cu stadiul de pregătire a elevilor săi, ce șanse crede că are echipa de care se ocupă în acest turneu și un pronostic cu privire la cîștigătoarea titlului de campioană, constatate cu prilejul meciurilor din cadrul grupei. în această ordine de idei, ne-am propus să insistăm asupra folosirii unui stil curat de luptă, la care tehnica și forța să facă casă bună. Paralel vom pune un accent deosebit, pe dezvoltarea rezistenței specifice și a forței de lovire, arme indispensabile într-o competiție de talia celei la care urmează să ne prezentăm. Pentru atingerea acestor obiective, antrenamentele vor crește în intensitate în așa fel încit în preajma turneului să atingem cota maximă de pregătire. Aș vrea să precizez că turneul va fi deosebit de greu, chiar dacă Steaua și Dinamo — așa cum s-a anunțat — nu vor mai participa, pentru că ceilalți cinci parteneri de întrecere (Galați, Cluj, Brașov, Constanța, Metalul , Rapid București) dispunând de loturi foarte puternice vor încerca să se comporte cît mai bine. Echipa clubului nostru, care a căpătat formă aproape definitivă (E. Lumezeanu, C. Truică sau N. Dumitru, C. Ștefanovici, M. Florea, M. Ștefanovici, M. Dumitru, I. Vornicescu, C. Diaconu, E. Constantinescu, I. Leoveanu, S. Schiopu și P. Văle) este animată de dorința de a se prezenta cît mai bine în acest turneu. Aceasta depinde și de adversarul pe care îl vom avea în prima întîlnire: în ceea ce privește șansele celor șase echipe, cele mai multe, după părerea mea, le are Galațiul“. Dar, pînă atunci, să așteptăm mai întîi tragerea la sorți și stabilirea orașului în care se vor disputa întrecerile. I. GORGAN coresp. [ întreprinderea economică județeană a cooperației de consum Dolj 1 str. Unirii nr. 84 ÉfeteMpn: 30161 sau 30164 i.7 ;»#*»**• ANGAJEAZĂ URGENT: • ȘEF BIROU. Condiții : studii superioare și vechime 8 ani în funcții economice. • Șefi depozite. Condiții : liceul și 4 ani în funcții administrative sau școala generală și 6 ani vechime în funcții administrative din care 4 ani ca magaziner MEMENTOR „Patria“ (telefon 13850), filmul : PARADA CIRCULUI, orele 11 ; 15 ; 17 ; 19 ; 21. „Central“ (telefon 14029), filmul : POVESTIRILE LUI HOFFMAN, orele 11 ; 15 ; 17;30 ; 20. „30 Decembrie“ (telefon 31080), filmul : INTILNIRE CU O NECUNOSCUTA, orele 11 ; 15 ; 17 ; 19 ; 21. „23 August“ (telefon 14448), filmul I EVADATUL, orele 10 ; 14 ; 16 ; 18 ; 20. „8 Mai“ (telefon 14285), filmul i VI-L PREZINT PE BALAEV, orele 16 I 18 ț 20. mm MIERCURI 1 DECEMBRIE 14.00—15.45 Fotbal ! Dinamo — Steaua (Divizia A). Transmisiune directă de la Stadionul Dinamo. 18.00 „Danubius ’71“. 18.15 „Mult e dulce și frumoasă...“. Emisiune de prof. dr. Sorin Stati. 18.30 Confruntări. Față în față cu propriile angajamente (anchetă în întreprinderi constructoare de mașini). 18.50 Luminile rampei, întîlnire cu opereta... la Brașov. 19.10 Tragerea Pronoexpres. 19.20 1001 de seri. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.10 Dragoste supremă, România. Emisiune de versuri și cîntece patriotice. 20.30 Telecinemateca. „In numele legii“. 22.15 Avanpremieră. 22.20 Teleglob. Republica Africa Centrală. Canțonete cu Ion Fărculete 22.40 și Ștefan Pîrjol. 23.00 Telejurnalul de noapte. «RADIO CRAIOVA MIERCURI 1 DECEMBRIE 17.00 Radiojurnal, buletin meteo-rutier. 17.10 Recital de muzică populară susținut de Maria Lătărețu. 17,30 Preocupări cotidiene. Realizări și perspective în activitatea gospodarilor. 17,40 Selecțiuni din operete. 18,00 Tribuna politică. Clasa muncitoare, clasă conducătoare în societatea noastră. 18,10 Cîntece despre partid. 18,20 Familie, educație, răspundere. Frecventarea cursurilor școlare — radioanchetă în școlile de la sate. 18.30 O dorință, o melodie. 19.10 Carnet de reporter. 19.20 Muzică ușoară inspirată din folclor. 19.30 Transmisie în direct de la Tg. Jiu a spectacolului folcloric susținut de ansamblul „Doina Gorjului“. 22,00 Teatru la microfon: „Articolul 214“ de Ion Luca Caragiale. 22,20 Din albumul festivalului și concursului de muzică ușoară „Cerbul de aur“ organizat de Radioteleviziunea română. 23,00 închiderea emisiunii. Timpul va fi umed cu cerul mai mult acoperit. Vor cădea precipitații sub formă de burniță și ploaie. Vîntul va sufla slab pînă la moderat din sectorul estic. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 3 și 5 grade, iar cele minime Intre 0 și 3 grade. CONCURS pentru ocuparea unui post de corector Redacția ziarului nostru organizează, în ziua de vineri, 3 decembrie, orele 16, un concurs pentru ocuparea unui post de corector. Pot participa la concurs bărbați și femei, cu condiția să fie absolvenți de liceu sau facultăți. Proba de concurs constă dintr-o lucrare scrisă. Cererile de înscriere se depun zilnic la redacția ziarului, între orele 13—14,30. Informații suplimentare la telefonul 12613.