Inainte, mai 1972 (Anul 29, nr. 8445-8469)

1972-05-03 / nr. 8445

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN stbiioteca Municipala La întreprinderea de prefabricate din beton Craiova: Rezervele de sporire a eficienței IIIBIIIllllllíIIIIIIIIIIilIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlÉlllllIIIIIIIllllllllllllllilIiilM^ economice nu au fost epuizate llll!l!lllll!l!Mlllllllt!!lll!lllllllll!lllllllllllllll!lll!llllllllll!l!llllifl!linil!llllllllll!M |!ll!llllllllllll!l!llll!!lll!lllllll!llll!!ilSII!M întreprinderea de prefabricate din beton Craiova, cunoscută nu de mult ca întreprindere restanțieră pe linia îndeplinirii integrale a sarcinilor de plan, a raportat, la finele primului trimestru din acest an, o serie de rezultate meritorii. Astfel, planul la producția globală a fost depășit cu 3,9 la sută, la producția marfă cu 3,1 la sută și la total prefabricate din beton armat cu 3,2 la sută. Evident că rezultatele bune obținute de colectivul de muncă al întreprinderii de prefabricate din beton Craiova se datoresc, față de alți ani, mai bunei organizări a producției și a muncii, efortului depus de întregul colectiv, precum și altor factori. Putem considera, așadar, că rezultatele activității primului trimestru sînt bune, dacă avem in vedere situația comparativă aceleiași perioade din anul treacut. Considerăm, totuși, că creșterea eficienței economice la această întreprindere mai poate fi încă mult îmbunătățită. Aceasta o spunem bazîndu-ne pe faptul că unele probleme majore pot fi mai bine rezolvate prin sporirea atenției atît a conducerii cât și a tuturor factorilor de răspundere din întreprindere, printr-o mai mare preocupare pentru descoperirea și valorificarea rezervelor interne. Este, de pildă, foarte posibil ca executarea panourilor mari să se facă cu tîmplărie înglobată și finisaje superioare, prin îmbunătățirea tehnologiei de fabricație. Pentru a asigura o mai bună funcționare a utilajelor și instalațiilor tehnologice se impune însă ca sectorul energomecanic din întreprindere să asigure din timp necesarul de piese de schimb pentru toate utilajele și motoarele de rezervă, în special pentru podurile rulante, macaralele turn, mesele vibratoare, stațiile de betoane, benzile transportoare, mașinile de tăiat și morile de măcinat nisip. Pe de altă parte, se impune calificarea și autorizarea unor conducători auto pentru folosirea excavatorului din cariera de nisip a secției de beton celular. Rezervele în acest sens nu s-au epuizat. V. BOTOȘEANU economist, întreprinderea de prefabricate din beton Craiova (Continuare în pag. a III-a) U.M.M.R. Craiova. Secvență din atelierul de montaj al motoarelor Diesel Foto , FI. Roșoga Noi muncitori calificați La întreprinderea de utilaje Și piese de schimb Filiași, s-a încheiat un nou curs de calificare. Comisia de examinare a declarat reușiți un număr de 33 cursanți cărora li s-a înmînat diploma de muncitor calificat la locul de muncă în meseriile de strungar, frezor, mortezor, rectificator. Zilele acestea în cadrul întreprinderii a fost deschis un alt curs de calificare, pe o perioadă de șase luni, la care participă 47 de oameni în ramura prelucrării metalelor. CRAIOV /, MIERCURI ANUL XXVIII NR. 84454 PAGINI 38 BANI Biblioteca Municipiulă CRAIOVA I Vizita în Republica Socialistă România a delegației de partid și guvernamentale a Republicii Democrate Germane Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Comitetul Central al Partidului Socialist Unit din Germania și guvernele celor două țări au convenit ca vizita oficială de prietenie în Republica Socialistă România a delegației de partid și guvernamentale a Republicii Democrate Germane să aibă loc in a doua decadă a lunii mai a.c. Delegația va fi condusă de Erich Honecker, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, și Willi Stoph, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Democrate Germane. Cu prilejul vizitei va fi semnat Tratatul de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Republica Democrată Germană. Ca în fiecare măreața sărbătoare an, oamenilor muncii a a fost marcată de numeroase manifestări cultural-artistice și competiții sportive de masă care s-au bucurat de o largă participare. Astfel, în municipiul nostru, au avut loc minunate serbări populare la care și-au adus contribuția, deopotrivă, artiștii amatori și profesioniști, cit și formații de muzică populară și ușoară care și-au ciștigat un binemeritat prestigiu. In Lunca Jiului, pădurea Breasta, pădurea Bucovăț, Parcul poporului, invitația poetului „Veniți ” privighetoarea cîntă și liliacul e-nflorit" răsunat mai ispititoarea ca oricînd. In pădurea Bucovăț, în mijlocul naturii, ea însăși parcă primenită anume cu strai sărbătoresc, și-au dat întîlnire sute de oameni ai muncii din piul nostru și municisatele învecinate pentru gusta deopotrivă nearul binefăcător al primăverii și spectacolul muzical-coregrafic oferit de tinerii artiști amatori de la Combinatul chimic și I.T.C. Iuni, 1 Mai, pe scena frumos amenajată din Piața Unirii, formația de muzică ușoară „Universitas" a Casei de cultură a studenților a oferit, în prezența a cîteva sute de spectatori, un plăcut program de melodii ale căror ritmuri însuflețitoare au răsunat în întreg centrul municipiului. In Lunca Jului, mii de cetățeni au urmărit cu emoție și vădit interes bogatul program susținut de soliștii și taraful de populară din muzică cadrul T.A.P.L. In pădurea Breasta, s-a desfășurat, de asemenea, un interesant concert de muzică ușoară susținut de soliștii și formația Casei de cultură a sindicatelor, iar în Parcul poporului, elevii Grupului școlar C.F.R. au oferit un program muzical-coregrafic. Apreciatul ansamblu al sindicatelor „N. Bălcescu“ a adunat, în sala Casei de cultură a sindicatelor, un numeros public oferindu-i, cu multă solicitudine, un program de melodii poulare oltenești remarcabile prin calitatea interpretării. De asemenea, pe scena Teatrului vară „23 August“, de în prezența unui numeros public spectator, tinerii artiști, elevi ai Școlii populare de artă, au susținut un plăcut spectacol muzical-coregrafic, iar ieri, aceeași scenă a găzduit formațiile sindicatelor din cadrul Direcției Regionale C.F.R. care au prezentat un frumos program de muzică populară și ușoară. Alte spectacole — adevărate manifestări cultural-artistice, cu un pronunțat caracter educativ de masă — au avut loc, în cursul zilei de ieri, într-o atmosferă de puternic entuziasm, în lumea Jiului (formația de muzică populară a Casei de cultură a municipiului, formația sindicatelor de la Uzina „7 Noiembrie“ și U.R.A.), în pădurea Breasta (taraful căminului cultural din Mîrșani) etc. Pretutindeni, în aceste zile, în jurul estradelor gătite sărbătorește, într-o atmosferă de emoție și justificată mîndrie, zeci de mii de cetățeni și-au semnat prezența la aceste interesante spectacole care au constituit încă un prilej de subliniere a eforturilor tuturor oamenilor muncii de pe aceste înflorite meleaguri doljene, materializate în mari realizări economice și culturale. Pretutindeni, oamenii muncii din municipiul și județul nostru au trăit, în aceste zile, minunate clipe, bucurîndu-se, ca de fiecare dată, de satisfacții reale și bucurii nemărginite. Se poate aprecia că aceste entuziaste manifestări au constituit prilejuri noi de afirmare a hotărîrii de a munci, în continuare, cu aceeași abnegație și înalt spirit de răspundere pentru traducerea în viață a sarcinilor pe care actuala etapă de dezvoltare a societății noastre socialiste le pune în fața tuturor, pentru propășirea și înflorirea patriei noastre. GH. POPESCU CÂNTEC, JOC ȘI VESELIE W 41 MIHAI CĂTRĂNIȚĂ ÎMPĂRTĂȘEȘTE DIN EXPERIENȚA SA La schimburile de experiență organizate în diferite zone de Direcția județeană a agriculturii, industriei alimentare și apelor, pe tema creșterii animalelor, au fost prezenți cei mai buni îngrijitori și specialiști. Ei au evidențiat folosirea metodele care au avut drept rezultat sporirea producției de lapte pe cap de vacă furajată. La una din consfătuiri, din rîndul vorbitorilor s-a impus și un om ce nu depășea vîrsta de 35 de ani. A vorbit cu atîta patos și convingere, nicit a captivat atenția întregii asistențe. Vocabularul bogat, folosirea cu ușurință a unor termeni științifici, ca și metodele evidențiate în creșterea animalelor, il recomandau drept un om de specialitate cu bogate cunoștințe și o practică îndelungată. De fapt, cine era omul pe care cineva îl etichetase, din greșeală drept om de știință ? Specialistul nu era altul decit Mihai Cătrăniță, îngrijitor-mulgător de la ferma C.A.P. din Galiciuica. L-am cunoscut după întoarcerea de la schimbul de experiență. L-a recomandat simplu. In scurt timp am aflat de marea lui contribuție la sporirea veniturilor din ferma zootehnică. Lucrează acolo de opt ani. A străbătut un drum lung, ca să ajungă unul dintre cei mai buni DE LA FIECARE VACĂ FURAJATĂ. CEL PUȚIN crescători de animale. Dar cum a ajuns să îmbrățișeze această meserie ? — Nu zic că n-am avut vite acasă — ne spune interlocutorul — dar eu hotărîsem să lucrez în legumicultura, alături de soție, pînă cînd, într-o zi, mi-am schimbat meseria. Aveam motivele mele. Președintele cooperativei a venit într-o seară la mine și m-a sfătuit să muncesc o perioadă de timp ca îngrijitor mulgător. „Eu să fiu văcarul satului ?!“ — i-am dat supărat replica. „Stai, nu te oțărî așa!“, — mi-a zis. A început să-mi arate apoi, cu răbdare, avantajele ce se pot avea lucrînd in acest sector. Noaptea, acasă, mi-am făcut tot felul de planuri. Intr-adevăr, auzisem că se ciștigă bine, apoi m-am gindit că am mai îngrijit de vaci. A doua zi, m-am dus direct la sectorul zootehnic și am cerut să mi se dea un lot de vaci în primire. Unele juninci nu mi-au plăcut, dar am tăcut, gîndindu-mă, totuși, să dau o lecție celorlalți îngrijitori care se îndoiau asupra rezultatelor. Intr-un carnețel am început să scriu producțiile de lapte obținute zilnic, de la fiecare vacă furajată. Am început să le urmăresc îndeaproape pe fiecare, să văd ce le poate pielea dacă le hrănesc cum știu eu mai bine. In felul acesta, am reușit să cunosc potențialul fiecărui animal din tot Și, în funcție de aceasta, am aplicat furajarea și îngrijirea. De la vacile „Leonora“, „Gica“ și „Octavia“, despre care spuneam că aveam îndoieli, am obținut anul trecut între 2500—3000 litri lapte. Unora nu le venea să creadă ; le-am demonstrat însă pe viu. Care este „secretul“ succeselor obținute pînă în prezent? Nu poate fi vorba de un secret; am spus-o și în diferite ședințe, în convorbirile inițiate de orga M. PACURARU (Continuare în pag. a III-a) Instantaneu din Parcul poporului, minunat loc de destindere în mijlocul naturii sf 2500 LITRI LAPTE INTRĂM ÎN SEZONUL ESTIVAL: CE BĂUTURI RĂCORITOARE NE OFERĂ INDUSTRIA LOCALĂ ? O dată cu creșterea temperaturii, chioșcurile de răcoritoare devin puncte de atracție, intens frecventate. Ce sortimente de băuturi ne oferă industria locală ? Este ea în stare, la ora actuală să satisfacă, cu astfel de produse, cerințele și exigențele publicului consumator de toate virajele ? în căutarea unui răspuns cu mai edificator, vizităm Fabrica de băuturi răcoritoare I.I.L. materiale de construcții a și produse chimice Craiova. Se lucrează din plin, la întreaga capacitate. Mii și mii de sticle sunt îmbuteliate automat și încărcate, apoi în autovehicule, luînd drumul desfacerii. de — Fabricăm nouă sortimente băuturi răcoritoare — ne informează ing. Ecaterina Gelcă, șefa serviciului producție, care tocmai prepara în laborator noi rețete. Alături de sucul din portocale, lămîi, smeură, vișine, trandafiri, livrăm comerțului băuturile „Porto“, „Ginger“, „Quig-café“ pe bază de extracte de portocale de plante vigra, asemănătoare gustului pepsi-colei. — Au fost situații, totuși, cînd, după expresia unor consumatori, s-a pus în vînzare un fel de... apă decolorată, pretențios denumită suc, chiar cu impurități. Cum explicați aceasta și, mai ales, ce măsuri ați luat pe linia respectării întocmai a rețetelor de fabricație, a normelor igienico-sanitare ? — Este adevărat că, uneori, așa cum s-a semnalat, în rețeaua comercială s-a strecurat suc cu aciditate scăzută. Vreau să precizez că am procurat din import și se află în probe tehnologice un nou impregnator al apei cu bioxid de carbon ; conductele s-au racordat la secția de gheață ; s-a redat în folosință depozitul frigorific. Imbutelierea sticlelor se face cu apă la temperatura de 7 grade Celsius, fapt ce asigură o bună omogenizare a bioxidului de carbon și, în ultimă instanță, concură la obținerea de băutări răcoritoare cu o aciditate ridicată ; s-a introdus controlul tehnic de calitate pe fiecare schimb, ca AUREL POPESCU (Continuare în pag. a III-a) CURIER COTIDIAN MODERNIZĂRI IN cooperația MEȘTEȘUGĂREASCĂ Concomitent cu darea în folosință a noilor unități prestatoare de servicii, Cooperativa meșteșugărească „Victoria“ din Băilești își modernizează permanent secțiile existente. Prin înființarea noii tăbăcării minerale în orașul Băilești, numărul unităților ce activează în cadrul acestei cooperative a ajuns la 31. Recent, secția covoare și-a extins activitatea asimilînd noul tip de covor „Dorna“, produs mult solicitat de către populație. Avînd în vedere lărgirea spațiilor de producție, această secție a fost dotată cu încă șase gherghefuri duble, iar numărul salariaților a sporit cu încă 26. ÎNFRUMUSEȚAREA STAȚIILOR C.F.R. Pe lângă acțiunea de înfrumusețare a stațiilor cu elemente decorative necesare, un mare număr de ceferiști din centralul Regionalei de căi ferate Craiova și unitățile exterioare ca : Depoul Craiova, stația Isahaia, Atelierul de Craiova, stația Craiova zonă și altele, au executat lucrări de amenajare a spațiului verde între zona căii ferate și drumul național pe distanța Pielești — Coțofeni, efectuînd un număr de 6000 de muncă patriotică. In acțiunea de înfrumusețare s-a ținut seama de principiile arhitecturii peisagiste, aplicînd stilul adecvat în funcție de relieful terenului, mediul înconjurător și arhitectura construcțiilor pentru a se putea realiza un ansamblu armonios. Ing. D. GOLOPENȚA coresp. O INTERESANTĂ ACȚIUNE IN COMERȚ: CONSTRUIREA DE MINIMAGAZINE La indicația organelor locale de partid și de stat. Direcția comercială a stabilit un plan pentru construirea de minimagazine în zonele periferice ale municipiului Craiova. Colectivul de lucrători al Întreprinderii de reparații utilaj comercial din localitate a și construit, din elemente metalice demontabile și sticlă, primul minimagazin amplasat în apropierea Uzinei „Electroputere“. In viitor, sunt prevăzute să se construiască un număr de 14 unități comerciale de acest tip, care vor asigura o mai bună deservire a cetățenilor în zonele unde nu există o perspectivă imediată de amplasare a unor magazine pe soluție definitivă. AVANCRONICĂ FOTBALISTICĂ Etapă de confirmare Etapa de azi sedesfășoară în mod categoric sub semnul (l-am doricit mai tonic) meciului de la Budapesta reprezentativei naațtionale din Cupa Europei. Calificarea în „sferturi", deci în primele opt ale Europei, echipe ne-a bucurat, firește, mult. Egalul de la Budapesta, depășind multe așteptări, ne-a arătat posibilitatea reală de a ne număra chiar și în primele patru și, de ce nu... In orice caz, întilnirea retur de la București din 14 mai a.c., deși nu este dinainte cîștigată, oferă reprezentativei noastre șansa afirmării fotbalului românesc, a cuceririi unei poziții fruntașe în fotbalul european. Pînă atunci insă, un intermezo intern, etapa a 23-a a campionatului național. Ce ne oferă acesta ? O simplă privire asupra întîlnirilor programate azi, a locurilor ocupate de protagoniste ne arată mai multe partide interesante atît pentru prima cat și pentru ultima parte clasamentului. Semnificativ este faptul că, cu excepția partidei de la Arad, în toate celelalte, echipele din prima parte clasamentului întîl anesc pe cele situate pe locurile 9—16. Iată deci că, indiferent dacă joacă pe teren propriu sau în deplasare, fruntașele sunt puse azi în situația de a confirma locul pe care îl ocupă. In privința creșterii importanței întîlnirilor de azi (și viitoare), trebuie subliniată „contribuția“ Politehnicii Iași care, prin „surprizele“ înregistrate pe teren propriu in intîlnirile cu F.C. Argeș și C.F.R. Cluj în ultimele două etape, a dat un plus de „sare și piper“ nu numai luptei pentru C. DRĂGUȚ (Continuare in pag. a II-a)