Inainte, septembrie 1972 (Anul 29, nr. 8548-8573)

1972-09-01 / nr. 8548

LA TRUSTUL DE CONSTRUCȚII CRAIOVA NIVELUL RENTABILI TĂȚII - UN OBIECTIV DE PRIM ORDIN La Conferința Națională a partidului din 19-21 iulie a.c. s-a arătat că este în interesul întregii societăți să se valorifice “ din plin potențialul de producție acumulat ca urmare a efortului social continuu, prin creșterea mai rapidă a cantităților de valori materiale și a venitului național. Cu alte cuvinte, trebuie realizată o sporire a eficienței economice prin folosirea mai bună a mijloacelor de producție existente în „zestrea" - tehnică a fiecărei întreprinderi, să se obțină cu minimum de mijloace maximum de rezultate. Aceasta constituie o lege imuabilă a construcției economice, ridicarea continuă a rentabilității fiind unul din factorii hotărîtori, o cerință obiectivă a dezvoltării noastre. Astfel, rentabilitatea apare ca un criterii riu esențial al eficienței oricărei activități productive, ea regflectînd deplin și multilateral modul cum sînt folosite mijloacele materiale, de muncă și bănești. Pe această temă, a rentabilității, am purtat o discuție la grustul de construcții Craiova, avîndu-l ca interlocutor pe directorul unității, inginer Adrian Gornoviceanu.  Tovarășe director, cunoaștem situația îndeplinirii indicatorilor de plan reveniți în prima jumătate a anului în curs. Știm că a fost obținută o producție suplimentară de peste 3,4 milioane lei, în condițiile creșterii productivității muncii cu circa 12 la sută și reducerii cu 3,9 lei a cheltuielilor la 1 000 lei producție construcții-montaj. Ce s-a întîmplat, totuși, în luna imediat următoare, adică iulie, considerată de constructori — și nu numai de ei — una dintre cele mai propice desfășurării muncii pe șantiere ? De ce s-a înregistrat un ritm atît de scăzut de lucru ? — De obicei, după încheierea unui trimestru sau semestru, în perioada care urmează ritmul de lucru este destul de redus. — Cărui fapt se datorește acest fenomen ? Nu cumva muncii în asalt ? Și, dacă așa stau lucrurile, de ce nu este posibilă realizarea ritmică a sarcinilor de producție ? — Intr-adevăr, aceasta este geneza aspectului pe care-l discutăm. Cauzele sunt : aprovizionarea defectuoasă, organizarea necorespunzătoare a unor puncte de lucru, atacarea în același timp a prea multor obiective. •— Să ne oprim puțin asupra ultimului aspect. La începutul acestui an constructorii trustului au atacat simultan lucrările la aproape jumătate din numărul obiectivelor prevăzute pe întregul an, contrar indicațiilor conducerii de partid de a începe lucrul la un număr limitat de obiective și anume la cele cu termene mai apropiate de dare în folosință și doar în momentul terminării unei construcții să se treacă la alta. Nu sînteți la prima „tentativa“ de acest gen. Ați procedat tot așa și în anii anteriori și eficiența economică obținută a fost sub nivelul posibilităților. — Din păcate da, așa este. Una din marile noastre greșeli a constat în faptul că ne-am angajat dintr-o dată la un număr prea mare de lucrări, planificarea pe care am făcut-o N. PETOLESCU (Continuare în pag. a Hl-a) nunțiu Un surîs care dă expresie satisfacției muncii împlinite. Utecista Constanța Dincă, muncitoare fruntașă la Fabrica de conserve din Calafat, și produsele muncii sale. Foto : R. Florian SPORT - SPORT Lotul reprezentativei naționale de fotbal a R.S.R. a sosit la Craiova Ieri la orele 14 a sosit la Craiova lotul reprezentativei naționale a R.S.R. de fotbal care va evolua, duminică pe stadionul „Central“, în compania reprezentativei Austriei. După meciul de verificare susținut de tricolori la Oltenița, antrenorul prof. Angelo Niculescu a deplasat in Cetatea Băniei următorul lot : Răducanu, Stan, Sătmăreanu, N. Ionescu, Dinu, Antonescu, Velea, Deleanu, Radu Nunweiller, Haynau, Lucescu, Domide, Dembrovschi, Dobrin, Marcu și Florian Dumitrescu. In cursul zilei de astăzi lotul urmează să fie completat cu Adamache (care vine de la Izmir, unde Steagul roșu a susținut un meci în cadrul Cupei balcanice) și Dumitru — reținut la București pentru examene. După-amiază, tricolorii au făcut cunoștință cu gazonul stadionului „Central“, unde au efectuat primul antrenament. ★ De două zile, sunt oaspeți ai municipiului Craiova jucătorii din lotul reprezentativei de tineret a țării noastre, lot ce se află sub conducerea antrenorului federal Cornel Drăgușin. ★ Cele două loturi reprezentative de tineret și seniori ale Austriei sosesc azi, aerului, aterizarea pe pe calea aeroportul Craiova fiind anunțată în jurul orei 9:30. Loturile oaspeților vor fi primite la aeroport de oficialități ale orașului, de sportivi, pionieri iubitori ai fotbalului. •cr Dat fiind numărul mare al iubitorilor de fotbal care solicită bilete pentru dubla intîlnire dintre reprezentativele țării noastre și Austriei, organizatorii acestor întîlniri internaționale au luat hotărîrea ca accesul spectatorilor să fie permis in stadionul „Central“ încă de la orele 11 a. m. Reamintim cititorilor că întîlnirile vor avea loc la ora 14 — meciul de tineret și la 16 — cel de seniori. VIRV 1 imn Inspiratele soluții ale arhitecților noștri au transformat Cartea Severinului intr-un complex urbanistic dintre cele mai modlerne. M Foto : FI. Roșoga 3 Eforturi susținute, succese semnificative . Sfirșitul lui august a marcat pentru colectivul de muncă din cadrul Uzinei de reparații auto Craiova un moment de raportare a noi sporuri de producție. Pe luna care a trecut, aici s-a realizat o producție globală suplimentară de 242 000 lei, s-a depășit marfă fabricată cu producția circa 98 000 lei, iar productivitatea muncii a sporit cu 117 lei salariat. Acordînd atenție deosebită reducerii cheltuielilor materiale, acest harnic colectiv a obținut, de la începutul anului și pînă în prezent, economii la prețul de cost de 5,3 milioane lei și beneficii peste plan de 1,6 milioane lei. • Folosind din plin timpul bun de lucru, constructorii de pe șantierele întreprinderii de construcții căi ferate Craiova au reușit să îndeplinească și să depășească toți indicatorii economici și financiari reveniți de la începutul anului și pînă în prezent. Concomitent, ei au reușit să pună în funcțiune, la termen sau înainte de termen, toate obiectivele. Eforturile tuturor s-au concretizat într-o producție globală suplimentară de aproape 10 milioane lei, obținută în mare parte din creșterea productivității muncii cu 1621 lei.salariat. Beneficiile peste plan au însumat peste 1,8 milioane lei. N. P. Pornind de la o scrisoare sosită la redacție Consecințele lipsei de răspundere într-o acțiune de mare importanță Recent, la redacția ziarului nostru a sosit o scrisoare semnată de Ștefan Măciucă din comuna Afumați. Expeditorul sesiza lapidar și limpede că: „Am contractat cu I.R.I.C., baza Băileștii, doi porci pe care i-am predat la 1 august 1972, avînd o greutate Prin contractul pe care l-am semnat, întreprinderea de mai sus se obliga totală de 218 kg, să-mi asigure pentru furajarea porcilor 654 kg porumb. Am vorbit la telefon cu tov. Turcu de la I.R.I.C. Băilești care mi-a spus că pot reclama oriunde că dînșii nu au porumb și chiar se fac un bine dacă vor auzi și alții despre această situație. Eu vă scriu dumneavoastră, dorind să aflu cine este vinovat pentru faptul că nici după ce am predat porcii nu am primit cantitatea de porumb prevăzută, și care trebuia să mi se asigure imediat după semnarea contractului pentru a putea hrăni animalele respective. Vă mai informez că sunt foarte mulți cetățeni diin comuna Afumați care au predat porcii contractați cu statul și încă nu li s-au dat cantitățile de porumb ce li se cuveneau. Intre aceștia se numără Furiș Ion, Neagu Ilie, Coșoveanu Nicolae și alții". " Pentru a putea răspunde acestei sesizări, deci pentru a ne da seama cine este vinovat și cit de veridice sunt faptele relatate, ne-am adresat factorilor de răspundere de la întreprinderea de industrializarea cărnii Craiova. In biroul directorului adjunct luăm legătura cu dr. Dumitru Răducanu, care ne confirmă autenticitatea sesizării. In plus, Simion Cincheza, șeful serviciului achiziții și contractări, ne redă imaginea completă a stării de lucruri existentă în acțiunea de încheiere cu statul, a contractelor individuale pentru anul 1972. Mai întîi reținem că sarcina de contractare pe acest an este, în județ, deosebit, fie însemnată. Pînă la 20 august, însă, s-au încheiat contracte individuale cu statul numai pentru 17 la sută din sarcina contractuală. La data amintită nu se livraseră decit 3 412 porci grași, cu o greutate totală de 406 tone carne. ® Căutăm cauzele acestei situații. La I.R.I.C. Craiova aflăm că nerealizarea planului de Contractări individuale la por M. MIHAI (Continuare în pag. a III-a) LMlotaw Municipa îi <S Ș>A î OV A Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU va face o vizită oficială în Belgia La invitația regelui Baudouin I și a reginei Fabiola, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa, Elena Ceaușescu, va face o vizită oficială în Belgia, între 24 și 26 octombrie 1972. Recoltarea florii-soarelui în maximum 8-10 zile! Obținerea unei recolte de calitate superioară, evitarea celor mai mici pierderi de semințe obligă la luarea celor mai eficiente și operative măsuri de natură să ducă încheierea recoltării florii-soalarelui în maximum 10 zile. Răspunzînd acestui deziderat major, conducerile a numeroase unități agricole de stat și cooperatiste, sub îndrumarea directă a organizațiilor de partid, au pregătit din vreme mijloacele mecanizate și, de cîteva zile, au trecut efectiv la recoltatul florii-soarelui. Unitățile cooperatiste deservite de S.M.A. Plopșor și îndeosebi cele de la Gubaucea, Sălcuța, Tencănău și altele, folosesc la această importantă lucrare 10 combine C-3 echipate cu D.F.S.-uri, 15 combine C-3 echipate cu D.T.S.-uri și combine „Gloria“ C-12 dotate cu R.F.S.-uri. La I.A.S. Robănești, întreaga activitate se desfășoară sub semnul preocupărilor pentru a efectua la timp fiecare lucrare, evitarea oricăror pierderi pentru de recoltă, urmărindu-se punerea la adăpost de intemperii a roadelor muncii desfășurate pe parcursul unui an. Ținând seama că în unitatea noastră am cultivat anul acesta 1000 ha cu floarea-soarelui — ne relata tov. Gheorghe Precupețu, inginer șef la I.A.S. Robănești — am luat din vreme măsurile tehnice și organizatorice ce se impuneau pentru executarea cît mai grabnică a recoltatului. În atelierul central al întreprinderii precum și în atelierele de la ferme au fost pregătite și echipate corespunzător pentru recoltatul florii soarelui 7 combine „Gloria“ C-12 și D.F.S.-uri. Față de mijloacele de care dispunem, ne-am propus să realizăm o viteză zilnică de 60 ha la recoltatul florii-soarelui și de 50 ha la recoltatul porumbului. In primele zile de lucru, recolta de floarea-soarelui a fost strînsă de pe 100 ha și, concomitent, am transportat 30 tone de semințe în baza de recepție. Prin măsurile pe care intenționăm să le luăm în continuare vom imprima un ritm alert acestei importante lucrări pe care o vom Încheia in următoarele 8—10 zile. Și în alte locuri a fost înțeleasă necesitatea de a se echipa din cu dispozitive vreme combinele corespunzătoare în vederea urgentării strîngerii recoltei de floarea-soarelui. La C.A.P. din Ghindeni, spre exemplu, luindu-se un start promițător. In primele zile s-a strîns recolta de floarea-soarelui de pe suprafața de 34 ha. Prin folosirea la întreaga capacitate a unei combine „Gloria“ C-12 și a unui D.F.S., este de așteptat ca recoltatul florii-soarelui la această Unitate să se încheie în cel mai scurt timp posibil. Se cere însă, peste tot, să se acorde maximum de atenție evitării deprecierilor calitative, mai ales acolo unde semințele au un grad mai mare de umiditate. Venind în întimpinarea acestei cerințe, conducerile multor unități agricole au luat inițiativa de livra floarea-soarelui direct la a Fabrica de ulei. Pentru transportul produselor din timp și, în primul rînd, al florii-soarelui, la I.A.S. Robănești se folosesc zece autocamioane cu obloane supraînălțate și 5 tractoare cu 10 remorci. De asemenea, la S.M.A. Plopșor toate remorcile au fost revizuite și în prezent sunt folosite la transportul recoltei din cîmp în hambare. Inițiativa de a livra floarea-soarelui direct la Fabrica de ulei duce la evitarea pierderilor, contribuie la înlăturarea cheltuielilor de muncă prin manipulări suplimentare inutile. Lucrătorii ogoarelor au înțeles deci că, cu cît floarea-soarelui va fi recoltată mai devreme, cu atît se vor evita pierderile, se va crea front de lucru pentru pregătirea suprafețelor destinate însămînțărilor de toamnă A. FRIGIOIU curiei: cotidian • PROCEDEU TEHNOLOGIC MODERN IN INDUSTRIA CONFECȚIILOR La Fabrica de confecții Craiova s-a aplicat, pentru prima oară, termolipirea, un procedeu tehnologic modern, cu multiple avantaje tehnico-economice. După cum ne-a informat ing. C. Popescu, directorul tehnic al fabricii, asemenea procedeu constă în asamblarea prin lipire-presare cald a căptușelii confecțiile lor. Calitatea produselor este net superioară, sporește productivitatea muncii și se obțin importante economii la manoperă și materiale auxiliare. • AVANPREMIERA ȘCOLARA Astăzi, în numeroase școli din județul nostru, într-o atmosferă sărbătorească, tineri absolvenți, cadre didactice debutează în nobila profesiune de modelatori ai generației de miine. Deci, azi, șase învățători, 73 de educatoare și 142 de profesori preiau ștafeta, urcând prima treaptă a profesiei alese. Le dorim multe suc . UN NOU CONCURS DE ADMITERE Pentru ocuparea locurilor rǎmase libere in urma sesiunii din vară, Ministerul Educației și Invățămîntului organizează, începînd de azi, un nou concurs de admitere la liceele teoretice și de specialitate. Astfel, sute de candidați se prezintă azi în fața comisiilor de la liceele „Nicolae Titulescu", „Tudor Arghezi“ din Craiova, liceul agricol din Malu Mare și liceele de cultură generală din Poiana Mare, Melinești, Bîrca, Cetate, Calicea Mare și Cornu. • UTILAJE REALIZATE PRIN AUTOUTILAJE Odată cu începerea campaniei de prelucrare a sfeclei, la Fabrica de zahăr Podari au fost puse în funcțiune două utilaje moderne, concepute de specialiștii serviciului tehnic al unității și executate în atelierul mecanic. Prima realizare tehnică constă intr-un pod basculant pentru descărcarea autocamioanelor de mare tonaj cu remorcă, iar cea de-a doua într-o rampă de descărcare a vagoanelor de piatră buncăr, cu portator de afișimontare a cuptorului de var. PARADOXURILE „DISCIPLINEI“... Se mai întimplă ca, în chip cu totul și cu totul paradoxal, noțiunea de „disciplină“ — noțiune familiară fiecăruia dintre noi — să se pulverizeze, pentru unii, în ciuda sensurilor ei atît de precise și de strălimpezi, în înțelesuri, jumătăți sau sferturi de înțelesuri care se bat cap ■ în cap. Pentru unii, disciplina înseamnă încă, în mod exclusiv, o formalitate. Formalitatea promptitudinii la „apelul de sus“ — lucru cu totul firesc, necesar, important, dacă aceasta n-ar însemna, în optica celor ce-l practică, abandonul propriei responsabilități, lăsată în întregime pe umerii celor care au emis respectivul „apel“. Cînd, cu mai mult timp în urmă, comunistul Ian Darie, unul din autorii primei locomotive Diesel electrice de la „Electroputere“ (pe atunci, tehnician la construcții metalice), a primit, printr-o decizie a conducerii întreprinderii, înalta răspundere de șef de secție, una din recomandările care i s-au făcut a fost — cităm — „stabilirea tuturor măsurilor pentru întărirea continuă a disciplinei muncii“. Prea puțini ar fi bănuit pe atunci (și cu atît mai puțin eroul nostru !) că, nu peste mult timp, va intra, vrînd-nevrînd, intr-un veritabil „conflict cu disciplina“. Sau, mai precis, cu o anume accepție a acesteia. Pătrunzând în realitățile secției, căutînd rădăcinile lipsurilor care mai dăinuiau, Ion Darie a ajuns, procedînd prin eliminare (eliminînd, adică, toate carențele care puteau fi eliminate cu forțele sale și ale colectivului pe care îl dirija), la punctul nevragic, la acel spațiu-limită, unde eforturile se terminau, sau, mai exact, deveneau inutile, se loveau de un zid. De aici, de la acest spațiu-limită, începeau răspunderile altora, obligațiile altora și, implicit, deficiențele altora. Era vorba de deficiențele aprovizionării, de lacune ale organizării muncii care depășeau puterile colectivului, competența și atribuțiile lui. Drept care, abandonînd „disciplina“ formală, care se mărginește să înregistreze prompt și automat niște „dispoziții“, fără să facă nimic în plus, mascîndu-și în felul acesta lipsa de inițiativă și de competență, Ion Darie a început să „deranjeze“... Să ceară, să se zbată, să „plictisească“ cu nenumărate „pretenții“ (legitime insă, dictate de înseși nevoile muncii !) pe unii dintre factorii care, în ochii adepților disciplinei formale, reprezentau „elementul tabu", intangibil și sacrosant... Primind o sarcină de răspundere, acest comunist înțelesese, însă, s-o îndeplinească întocmai, pînă la capăt, luptînd din toate puterile pentru ea, dăruindu-i, alături de ceilalți comuniști din secție, întreaga sa pasiune, toate energiile lui. A izbutit „Pretențiile“ sale, cerințele sale legitime și i-au găsit, rînd pe rînd, rezolvarea. Și mai trebuie notat, tot aici, un fapt care — uluindu-i pe partizanii „disciplinei“ formale, de fapt ai non-disciplinei, ai servituții (era să zicem t slugărniciei !) în fața unor practici, depășite și retrograde — s-a răsfrînt cu consecințe fertile în viața secției, în activitatea colectivului și a șefului lui , conducerea uzinei, comitetul de partid — l-au înțeles și l-au ajutat. ...Pentru că „L.D.E.“-urile înseși — această mîndrie a muncitorilor de la „Electroputere“, a întregii noastre industrii — sunt opera marii inițiative, a marii pasiuni, a marii dăruiri în slujba scopului. Și pentru că disciplina — adevărata, marea disciplină muncitorească — înseamnă, lupta neabătută, neoprită de nici o piedică, pentru înfăptuirea exemplară a scopului, pentru triumful marilor idei care ne luminează existența. P. IVANESCU