Inainte, iunie 1973 (Anul 30, nr. 8780-8805)

1973-06-01 / nr. 8780

1_____ m Există personalități care dau tonul unei epoci. Prin ele se deschid noi direcții politice sau culturale, se definește o tradiție, se pregătește viitorul. Un popor își sedimentează, astfel, prin individualizare geniul național. O asemenea personalitate a fost Dimitrie Cantemir, de la cărui naștere se împlinesc 300 de ani — eminent conducător politic și savant ctitor de cultură românească, vestitor și mesager al unui nou spirit specific vremurilor moderne. Este o misiune de onoare, desigur, a-i circumscrie biografia și contribuția istorică în sistemul valorilor naționale, deja certificate prin timp. Și este nu mai puțin o misiune dificilă. C. Măciucă reușește cu subtilă și cuprinzătoare erudiție să se achite de această misiune, căutînd, dincolo de cronografia personajului său, pulsul unor mișcări nevăzute dar semnificante, dincolo de evenimente, emanația unui ideal, dincolo de vicisitudini o dere în viitorul, încreîntenirea poporului român, în înălțarea sa națională. Emanciparea spirituluii românesc își află prin Dimitrie Cantemir punctul de plecare , istoriografia, geografia, etnografia, literatura, teoria politică și filozofică confluează în opera gînditorului și umanistului, ating cote de înaltă elevație și intensitate intelectuală. Cartea de față ne prilejuiește însă și o experiență. Din datele terestre ale omului Dimitrie Cantemir se constituie motivațiile și temeiurile unei opere, din jocul situațiilor configurația ideilor, din învățămintele trecute cele viitoare. Dimitrie Cantemir a fost și o voință științifică căutînd explicații și cauzalități reale faptelor, a întemeiat ceea ce am numi azi o metodă „pozitivată“ în aplecarea la realități. Dimitrie Cantemir a fost însă și un stilist desăvîrșit. Mustos și ornamentat, cu surprize la fiecare frază, verbul său este al unui artist pentru care facultatea creației nu stă în afara adevărului de spus. In cartea lui C. Măciucă, totul este fixat precis în timp, fără exaltare și supoziții de prisos. Răceala descriptivă, anecdotica, dar și tentația permanentă de a reveni, la ceea ce se verifică prin informație istorică, obiectivitatea împinsă pînă la limita maximă a judecății de existență nuînde D. Măciucă si „DIMITRIE CANTEMIR“ monografic părtează însă judecățile de valoare, care sunt implicate în determinismul faptelor înregistrate. Capacitatea de ilumina valoarea unui spirit prin sublimarea existenței in operă este măsura unui echilibru al îndrăznelii exegezei. Este ceea ce a reușit cu maximum de efect C. Măciucă. Omagiu marii figuri a lui Dimitrie Cantemir, cartea aceasta se înscrie și ca o împlinită explorare științifică a spiritului unei epoci care stă, genetic, la fundamentul modernității. O lucrare de referință despre personalitate și o epocă de permanentă referință pentru istoria și cultura națională. MIHAI MILCA student ."«Pi Acțiuni de muncă patriotică Locuitorii comunei Sopot au participat, în acest an, la ample acțiuni de muncă patriotică, în scopul înfrumusețării localității. Au fost plantați peste 10 000 puieți de salcîm, în pădurea comunală, și peste 500 puieți de foioase în jurul bazei sportive. De asemenea, au fost amenajate 4 ha spații verzi între care parcul central civic din al comunei, s-au întreținut 10 km drumuri, precum și un număr însemnat de poduri și fîntîni. La aceste acțiuni au participat aproape 9 000 de cetățeni, totalizîndu-se peste 70 000 ore de muncă patriotică. ION BEZNA coresp. ■ ■ SPORT • SPORT • SPORT „U“ Craiova s-a înapoiat din Cipru Un turneu util pentru etapele viitoare ale campionatului seri dimineață, divizionara craioveană Universitatea s-a înapoiat din Cipru unde a participat la un turneu internațional organizat de clubul „Omonia“ din Iași — Nicosia, în echipa căruia joacă și compatrioții noștri Mocanu și Frățilă. In afară de echipa gazdă (care participă la campionatul din Grecia) și Universitatea Craiova, au mai fost prezente la acest turneu Cernoe More — Varna din primul campionat al Bulgariei și formația Cambridge din Riga a II-a engleză. In turneul, desfășurat pe parcursul a 12 zile, echipa craioveană a susținut trei meciuri în opt zile (miercuri 23, sîmbătă 26 și marți 29 mai), toate în nocturnă, pe terenul gazonat al clubului organizator „Omonia“, meciuri care s-au soldat cu o victorie craioveană și două înfrîngeri. In primul meci, studenții au evoluat în compania formației gazdă în fața căreia au cedat cu 2—0. La rezultatul de 1—0 pentru ciprioți, Oblemenco a egalat, dar arbitrul întîlnirii a anulat golul. A fost un joc frumos, de un bun nivel tehnic, în care craiovenii au dominat copios, expediind nu mai puțin de 28 de șuturi pe spațiul porții adverse. De altfel, presa cipriotă a elogiat jocul echipei studențești, calificîndu-l ca cel mai frumos din care s-au desfășurat vreodată pe stadionul nicosian. Bunele aprecieri ale presei la adresa echipei craiovene au continuat și după întîlnirea dintre aceasta și formația engleză Cambridge, pe studenții au învins-o care cu categoricul scor de 3—0, prin golurile înscrise de Niță, Pană și Bălan. In cel de-al treilea meci, jucătorii noștri au avut de înfruntat dîrzenia jucătorilor de la Cernoe More din Varna, meci terminat în favoarea echipei bulgare cu scorul de 3—1. Golul Universității a fost înscris de Oblemenco, din lovitură de la 11 metri. Dacă ținem seama de absența din formația craioveană a patru titulari (Marcu, Țarălungă și Sameș — la lotul național și Ivan — neîntrebuințat pentru totală recuperare), ca și de faptul că studenții nu au prestat jocurile într-un puternic angajament fizic, pentru motive lesne de înțeles, atunci rezultatele de pe tabela de marcaj își pierd importanța, locul prim luîndu-i utilitatea turneului care a avut ca scop continua pregătire fizică, tehnică tactică a studenților în reșiderea „turului de forță“ ce îi așteaptă în jocurile de campionat. lata ce ne-a declarat, la sosirea în Craiova, antrenorul craiovean, prof. C. Cernăianu, cu utilitatea acestui privire la turneu : „Faptul că am întîlnit trei echipe străine, cu stiluri diferite de joc, a îmbogățit posibilitățile jucătorilor noștri de a gîndi mai bine în teren, de a face față oricărui adversar. De asemenea, meciurile în nocturnă au contribuit la obișnuirea băieților cu asemenea condiții de joc. Scopul principal al acestui turneu a fost pentru noi menținerea formei, cîștigarea unui plus de experiență, deconectarea, atît de necesare pentru etapele următoare ale campionatului intern. La toate acestea au contribuit buna organizare de care ne-am bucurat, peisajul, excursiile în locuri pitorești, pe malurile însorite ale Mediteranei, dar și antrenamentele zilnice și jocurile bune efectuate în special în compania echipei gazdă — „Omonia“ și a celei engleze — Cambridge, care au fost bune partenere de joc". Iată și lotul întrebuințat în acest turneu: Manta, Oprea, Niculescu, Deselnicu, Bădin, Velea, Strîmbeanu, Bondrea, Niță, Oblemenco, Bălan, Pană, Mincioagă. VIRGIL VASILESCU Secvență din procesul de fabricație de la secția a III-a paste—biscuiți, din cadrul întreprinderii de morărit și panificație Craiova Foto : V. Mihăilescu O apa va fi asigurată intr-un bazin alimentat din sursă freatică, plantele care cer 99 Parcul fi ocupat cu un sistem de perdele de protecție pe tarlale. Se preconizează cultivarea a circa 200 specii melifere ierbacee și lemnoase. „Sistemul nervos“ al acestei plantații este laboratorul de apicultura. Acesta va fi amplasat într-o clădire simplă, in stil românesc, avînd un corp central cu parter și etaj, un corp de legătură și un stup-turn de circa 30 metri înălțime, care să aibă 50—108 familii de albine și care, in această structură, va ocupa o suprafață minimă de teren. Accesul la acest original stup se va face printr-un ascensor și o scară. Laboratoarele, amplasate in corpul principal, se vor ocupa cu biologia plantelor melifere, biologia albinelor, cu agrotehnica plantelor melifere — care constituie în prezent un tărîm mai puțin cunoscut. Selecția plantelor melifere va asigura crearea de varietăți mai bogate în nectar — încrucișări, depistarea exemplarelor mai productive cu scopul de a fi înmulțite. In același timp, o mică pepinieră va produce material săditor melifer. Parcul va permite aclimatizarea unor plante melifere din alte continente și valorificarea, pe bază de contract, a semințelor, producerea de puieți, pentru care există cereri și pentru export. Tot ca bază meliferă va fi folosită și pădurea Mlecănești, din apropiere. Proiectul parcului melifer de la Șimnic — după cum ne asigură un specialist de autoritate internațională in materie, prof. V. Harnaj, președintele Apimondiei — ar putea fi o premieră pe plan mondial. Domnia sa s-a oferit să transmită Doljului semințe valoroase din import, iar Apimondia este gata să contracteze cu județul nostru producerea și livrarea de material melifer la export. Am fi bucuroși să consemnăm trecerea neîntîrziată la materializarea acestui valoros proiect conceput de un competent și entuziast specialist craiovean, raliindu-ne convingerii că ideea parcului melifer, înfăptuită cu exigență și rigoare științifică, va avea consecințe materiale dintre cele mai fertile. 66 prafatătCma7 r7strinsă. ln ■■■W.V.VAWWmW.W.'AW.’.V.W. AV.WVWWAWÄWAIVWAW.W.W. rest — specii melifere și medicinale, într-o compoziție peisajeră care să prezinte și interes estetic. In acest mod se delimitează patru sectoare: cel de est, cu plante melifere în stil peisajer, cel de vest cu structură asemănătoare și cu plante mediciale în stil peisajer și, în plus, laboratorul de apicultura, incinta propriu-zisă a stațiunii, și aceasta plantată cu specii melifere, sectorul de agrement, și, in fine, platoul din imediata apropiere a stațiunii, care va H Bl ■ H H BL H Liniștea locuitorilor din satul Intorsura (comuna Radovan) a fost tulburată, în noaptea de 23—24 mai a.c., de Dincă Nicolae care, cu un cuțit în mină, după ce izgonise din locuință pe mama sa și pe un frate, a ieșit la șosea amenințînd și proferînd injurii la adresa vecinilor treziți din somn de zarva făcută de respectivul la domiciliul mamei sale. Conform Decretului 153/1970, subofițerii postului de miliție au reținut pe D. N. și l-au trimis în fața instanței de judecată care, chiar a doua zi, l-a condamnat la 30 de zile închisoare contravențională. ■ Stancu Tudor Jean, maistru constructor la I.C.I.C. Dăbuleni, a fost trimis în judecată deoarece, căsătorit legal cu Eugenia Savescu din Bîiteni, cu care are și un copil, a încheiat a doua căsătorie cu Floarea Litră din Calafat, devenind astfel bigam. B Vintilă Drăculeț, administratorul cantinei din stația C.F.R. Craiova, a fost arestat pentru delapidare. Originar din comuna Siliștea Crucii, unde are soție și copii pe care îi abandonase, D. V. trăia în concubinaj cu Ilinca Elena, ospătară la cantina amintită. Intr-un timp foarte scurt, concubina și-a „construit" o casă, mobilată „cum scrie la carte“, nelipsind mașina de cusut, aparat de radio, televizor, frigider și alte obiecte. Printre acestea, la o percheziție făcută de organele de miliție, s-au găsit și bunuri în valoare de peste 7000 lei sustrase de Vintilă Dinăculeț din gestiunea sa, pe care le adusese aici cu scopul de ale valorifica. Desigur, instanța de judecată, căreia i s-a înaintat dosarul privind delapidarea comisă de D. V., va pedepsi corespunzător pe făptași. ■ în ziua de 26 mai a.c. a fost arestată Georgeta Panduru din comuna Giurgița pentru că, profitînd de aglomerație la urcarea intr-un autobuz, în orașul Segarcea, a sustras poșeta Măriei Iordache în care se aflau bani și acte personale. ■ Surprins de cetățeni în timp ce încerca să pornească motorul autoturismului „Fiat“ 850, nr. 1-DJ-1203, pe care îl furase de la un loc de parcare. Alexandru Căpățînă, elev la Grupul școlar al M.I.A. Craiova, a fost arestat în vederea cercetărilor Lt. col. GH. SECLEMAN ÎNAINTE Crește numărul cititorilor In vederea popularizării cărții și creșterii numărului de cititori, la biblioteca din comuna Terpezița sînt organizate o serie de manifestări de masă cu cartea. Așa sînt concursurile „Cine știe cîștigă“, pe teme ca : „Recunoașteți scriitorul și opera“, „Cel mai bun povestitor“, „Cel mai bun recitator“, șezătoarea literară „Miorița în sat la noi“, montajele de versuri „ Mai oglindit în literatură“, „Poeții cîntă partidul“, precum și procesul literar „Județ al sărmanilor“. S-au organizat expoziții de cărți pe teme ca „125 de ani de la marele eveniment din 1848“, „Cartea social-politică— izvor de lumină“, „Cartea agrozootehnică în sprijinul țăranilor cooperatori“, precum și seara literară „1848 — pagini de luptă și eroism“. Folosind o varietate de metode, pînă acum s-a reușit să fie atrași spre lectură peste 550 de cititori, cu aproape 200 mai mult decit in aceeași perioadă a anului trecut. VALERIA GHIGA bibliotecară Cuvîntul chimiștilor e faptă (Urmare din pag. 1) economic este de 7 milioan lei, iar la producția marfă vîndută și încasată sporul reprezintă 13,7 milioane lei. Pe cinci luni, productivitatea muncii pe salariat se încadrează în ritmul stabilit. In joc de 54 consumuri specifice au fost reduse 57. Consumul de sodă la amoniac și hidrogen s-a redus cu 30 la sută, cel de motorină cu 20 litri t, consumul de mercur la acetaldehidă cu 40 la sută, iar cel de metan la acetilenă cu 12 la sută. Din planul de 300 tone de utilaje noi și recondiționate, s-au realizat 267 tone, iar din cele 500 de repere la piesele de schimb, s-au executat 195. Există o situație bună și în ceea ce privește realizarea obiectivelor care se referă la organizarea unor cursuri de calificare și perfecționare profesională a cadrelor de muncitori, ingineri și tehnicieni. Aceste consemnări relevă o situație bună în ceea ce privește răspunderea cu care comuniștii, întregul colectiv al Combinatului chimic au acționat în direcția îndeplinirii angajamentelor asumate. Va mai trebui, însă, insistat asupra realizării obiectivelor propuse la acetilenă, acid acetic și acetat de vinil. Cea de-a 29-a aniversare a eliberării patriei constituie un minunat prilej pentru obținerea unor noi și remarcabile succese in realizarea exemplară a sarcinilor de plan, în îndeplinirea integrală a angajamentelor asumate în întrecere. Așa cum au dovedit-o și pînă acum, colectivele de muncă de pe platforma chimiei craiovene au posibilitatea să se situeze pe primele locuri în marea competiție a producțiilor înalte, sporind prestigiul produselor fabricate, destinate partenerilor interni și de peste hotare. O prezență viu aplaudată la fiecare evoluție : formația de dansuri populare a întreprinderii „Electroputere“—Craiova, demnă de apreciat pentru măiestria cu care execută dansurile oltenești. Foto : M. Vasile Faptă lăudabilă Zilele trecute, in Dăbuleni, datorită faptului că un copil a fost nesupravegheat de către părinții săi, la familia Ion și Dumitru Zburcea a izbucnit un incendiu. Vecinii erau plecați la munca cîmpului. în această situație, elevii liceului din localitate, observînd pericolul, au anunțat pompierii cărora le-au dat, apoi, o mină de ajutor la localizarea incendiului care amenința să ia proporții. Din rîndul elevilor s-au remarcat, îndeosebi, Petre Pîrcălabu, secretarul comitetului U.T.C. pe liceu, Paul Ploae, Ion Vădineanu, Tudor Epuran și alții. Prof. ELENA GRIMALSCHI, coresp. —V 1 — VI — 1973 Plenara Comitetului municipal Craiova al PC.Ji. Ieri, în sala Casei de cultură a sindicatelor, a avut loc plenara Comitetului municipal Craiova al P.C.R. care a analizat activitatea desfășurată de comitetul executiv al Consiliului popular municipal în vederea mobilizării factorilor de răspundere și a cetățenilor la gospodărirea și înfrumusețarea localității. La lucrările plenarei a luat parte tovarășul Gheorghe Petrescu, prim-secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean. Referatul prezentat de tovarășul Vasile Bulucea, primsecretar al Comitetului municipal de partid, primar al Craiovei, și participanții la discuțiii au pus accent deosebit pe stilul de muncă al comitetului executiv pentru mobilizarea maselor la traducerea în viață a planului economic gospodăresc pe acest an. Au fost scoase în evidență metodele bune folosite în mobilizarea cetățenilor la acțiuni patriotice, care au avut drept rezultat executarea, de la începutul anului și pînă în prezent, a unui volum de lucrări în valoare de 57 milioane lei. De asemenea, au fost subliniate preocupările pentru folosirea judicioasă a fondurilor de investiții și de la buget în executarea diferitelor lucrări. în același timp, participanții la discuții au adresat unele critici comitetului executiv în ce privește coordonarea unor lucrări de către constructori și au făcut propuneri prețioase pentru antrenarea maselor la modernizarea străzilor, extinderea rețelei de apă, salubrizarea orașului etc., propuneri care au stat la baza planului de măsuri adoptat de plenară. In încheiere, a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Petrescu, care a dat o serie de indicații asupra modului în care trebuie să muncească organizațiile de partid, comitetul executiv al Consiliului popular municipal pentru mobilizarea cetățenilor la modernizarea și înfrumusețarea Craiovei, pentru continua îmbunătățire a stilului de muncă al organului local al puterii de stat. IIIIIIIIIIIIIM Postul de voluntari Cahicea Mare transmite respondenții comuna H§ Ritm susținut la întreținerea culturilor 0 Magazin universal . O formație artistică în ascensiune Eblly Încă de la începutul celei de-a doua decade a lunii mai, prima prașilă mecanică și manuală a fost realizată pe întreaga suprafață de 450 ha floarea-soarelui, iar la porumb boabe prașila mecanică s-a executat pe mai bine de 500 ha. La sfecla de zahăr s-a efectuat deja prașila a doua manuală. In efortul susținut pentru întreținerea culturilor se evidențiază colectivul fermei nr. 4 condusă de Cornelia Tuță, precum și al fermei nr. 1 condusă de Gheorghe Antonie. Se află în curs de pregătire ultimele detalii ale proiectului pentru noul magazin universal, amplasat în centrul civic al comunei. Edificiul va avea parter și etaj, fiind prevăzut cu raioane de textile-încălțăminte, articole metalochimice și bufet. Mai bine de jumătate din fondurile necesare sunt asigurate prin contribuția voluntară bănească a locuitorilor, care s-au angajat, de asemenea, să grăbească ritmul lucrărilor prin efectuarea unor munci necalificate pe șantierul magazinului universal. In ultimul timp, taraful căminului cultural din localitate se afirmă ca o formație omogenă, cu un repertoriu tot mai bogat, apreciat de spectatori. Sub conducerea dirijorului Ion Oanță, taraful a evoluat bine în concursul interjudețean, pregătindu-se acum pentru faza următoare a acestei competiții. Mult aplaudat a fost și recentul program prezentat de taraful nostru în fața tinerilor de pe noul Șantier național al Complexului de irigații: MIHAIL CIUCA, ION D. DUDAU, LEONTE IONESCU, CONSTANTIN SANDA, GHEORGHE DUMITRU Intelectualii din Băltești se integrează in mișcarea artistică de masă Formația corală a Casei de cultură din Băilești, prezentă deseori în sălile de spectacole din localitate sau din comunele învecinate, și-a cîștigat, de-a lungul a peste patru decenii de activitate, un binemeritat prestigiu. Mi s-a oferit prilejul de mai multe ori să urmăresc evoluția acestui harnic colectiv muzical care numără peste 80 de membri. Alături de veteranii formației (învățătorii Dumitru Mărculescu, Emil Moreanu și Petre Vădeanu sau prof. Marian Pirnea), activează în cadrul corului numeroși tineri. I-am găsit, pe toți, de curînd, pe scena Casei de cultură din localitate, repetînd cu acea sîrguință și seriozitate cu care ne-au obișnuit și la locul de muncă. Nu mai puțin reputați, prin succesele deosebite obținute la diferite concursuri și festivaluri județene, cei peste 30 de dansatori, sub îndrumarea instructorilor Petre Ciochia și fraților Mihai și Petre Gabroveanu, se bucură azi de aprecierea și prețuirea băileștenilor; în curînd, un nou spectacol, o nouă suită de dansuri specifice zonei, va facilita o reîntîlnire, la o nouă cotă valorică, a talentaților artiști amatori cu iubitorii de frumos din Băilești. De altfel, intelectualii din Băilești evoluează și în alte formații: brigada artistică de agitație, formația de teatru, grupul folcloric. Textele brigăzii artistice de agitație aparțin prof. Marin Urziceanu și metodiștilor Ion Teacă și Gh. Topuzu, ajutați și de către membrii cercului literar „Lira“. In prezent, brigada artistică pregătește un program pe tema „Diverse cu Lucă și Gică“, avînd drept pretext monoloagele actorului Amza Pellea — fiu al acestui oraș. Taraful „Brîulețul“ al Casei de cultură și grupurile vocale s-au făcut cunoscute la multe concursuri artistice, fiind solicitate și apreciate în comunele învecinate. Ceea ce caracterizează intelectualitatea din Băilești este spiritul colectiv de participare la ample acțiuni ale culturii de masă , alături de cadrele didactice, inginerii Ștefan Firănescu și Vlad Dragomir, medicul Gh. Ciobanu, avocatul Ilarion Mitroescu și alții și-au cîștigat stima și respectul cetățenilor. In afară de preocupările lor obișnuite, pentru care s-au pregătit, ei acordă un larg interes popularizării științei în rîndul maselor. într-una din încăperile Casei de cultură am întîlnit răsplata muncii de pînă acum. Trofeele obținute în decursul timpului pentru activitatea cultural-artistică stau mărturie în această privință. In prezent, artiștii amatori din Băilești și specialiștii Casei de cultură desfășoară o vie activitate pentru reactivizarea ansamblului „Brîulețul“, pregătesc o stagiune închegată de teatru, organizează concursuri între formațiile brigăzilor artistice și au în plan să realizeze la cineclubul local cîteva filme documentare. CAROL BORA coresp. A