Inainte, iulie 1973 (Anul 30, nr. 8806-8831)

1973-07-01 / nr. 8806

\ ANUL XXIX NR. 8806 DUMINICA 1 IULIE 1973 6 PAGINI 30 BANI I^întimpinarea^nari^sărbători RITM ASCENDENT ÎNTRECERII SUB DEVIZA CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN! Spor de producție marfă "Angajate plenar In întrecerea socialistă pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, colectivele de muncă ale Unității de exploatare și industrializare a lemnului Craiova raportează, în cinstea Zilei de 23 August, însemnate realizări în producție, obținute în primul semestru al anului în curs. Astfel, la finele perioadei respective la producția marfă s-a înregistrat o depășire valorică de 400 000 lei. Acest succes s-a materializat în obținerea unor sporuri la principalele sortimente, după cum urmează : 1 000 mc bușteni de stejar, 1000 mc bușteni de diverse esențe, 400 mc cherestea de stejar și altele. In întrecerea desfășurată pentru îndeplinirea sarcinilor de plan s-au evidențiat, în mod deosebit, colectivele de muncă de la sectorul de exploatări forestiere Băilești și de la sectorul de prelucrare a lemnului Filiași. Planul semestrial îndeplinit Constructorii de pe șantierele întreprinderii de construcții căi ferate Craiova au îndeplinit prevederile planului producției globale, revenite pe primul semestru, în proporție de 100,5 la sută. De remarcat că realizările înregistrate în primele șase luni ale anului curent reprezintă 50,6 la sută din sarcinile anuale, ceea ce dă garanția că planul pe 1973 va fi nu numai îndeplinit, ci și sensibil depășit. Pe locuri fruntașe s-au situat șantierul nr. 21 al I.C.C.F. Craiova, condus de ing. Liviu Pleșa, și lotul de instalații Roșiori din cadrul șantierului nr. 22. C. MOTOC coresp. Economii de 720 000 lei în acest an, la Schela de extracție Craiova au fost elaborate și se află în curs de aplicare șase studii care vizează sporirea capacității de transport a țițeiului, raționalizarea rețelei de apă, creșterea întregii eficiențe economice. Prin aplicarea acestor studii se estimează obținerea unor economii anuale în valoare de circa 720 000 lei. Pînă la finele acestui an, vor mai fi elaborate alte șapte studii asemănătoare, cu eficiență economică sporită. 20 la sută depășiri Colectivul de muncă al întreprinderii de reparații utilaj comercial Craiova raportează că, la sfîrșitul semestrului 1 al acestui an, a obținut, în întrecerea socialistă desfășurată în cinstea Zilei de 23 August, substanțiale sporuri de producție. Astfel, atît la producția globală cît și la producția marfă el a depășit sarcinile de plan cu 20 la sută. Acest spor s-a realizat ca urmare a eforturilor depuse pe linia creșterii, peste prevederi, productivității muncii, cona semnată în perioada respectivă cu un procent de 6 la sută. De remarcat faptul că, la finele primeilor șase luni ale anului, colectivul de muncă amintit a obținut beneficii suplimentare în procent de 80 la sută. în schimbul III, prin cîteva unită)i industriale din Craiova. ) Așa cum se desprinde din Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Plenara C.C. I al P.C.R. din noiembrie 1972, folosirea intensivă a tuturor capacităților de producție în scopul depășirii sarcinilor de plan necesită generalizarea schimbului II și extinderea schimbului III în toate unitățile, indicație ce s-a extins tot mai mult și în unitățile din județul nostru. Trecînd însă la o astfel de activitate, în mai multe schimburi, aceasta nu se poate realiza oricum, la voia întîmplării. In mod normal, activitatea din schimbul III ar trebui să fie egală din toate punctele de vedere cu cea din primul, în care randamentul muncii este maxim. Pe această temă, am întreprins recent un raid prin cîteva întreprinderi industriale din municipiul Craiova. Am urmărit, îndeosebi, modul în care se desfășoară munca și cum este asigurată asistența tehnică în schimbul III. Iată cîteva din constatările desprinse cu acest prilej. După cinci ore de lucru . După mai bine de cinci ore de la începerea lucrului, muncitorii din schimbul III <de la întreprinderile „7 Noiembrie“ și „Independența“ lucrau intr-un ritm care nu se deosebea cu nimic de cel din primul schimb. La secția prelucrări de la „7 Noiembrie“ totul fusese pregătit cu grijă încă de la începerea schimbului pentru buna desfășurare a producției. La ora cînd ne aflam acolo, muncitorii executau reperele solicitate, fiecare fiind preocupat de lucrul său: „în acest schimb — relata maistrul Ștefan Căpățînă — am introdus în lucru un reper nou de la remorca RBA-1, ce se va exporta în R.S. Cehoslovacă. Am stat în permanență pe lingă muncitori pentru a-i ajuta să se familiarizeze cu încadrarea noului reper în prevederile fișei tehnologice. Apoi, totul a decurs normal. De altfel, în acest schimb lucrează cu mine un maistru și cîțiva șefi de echipă apți să intervină în orice moment critic“. Și la întreprinderea „independența“ activitatea se desfășura din plin. în acea noapte, la secția filatură, maistrul Constantin Trîncă era solicitat din plin pentru remedierea unor defecțiuni ce s-au produs la cîteva din mașinile vechi. „Întrucît unitatea non- M. OLTEANU (Continuare în Dae. a VT-a) . Trei dintre fruntașii întrecerii socialiste de la chimie Combinatul Craiova: D. Băluțoiu, A. Troacă și I. Mintages, execută la strung o piesă nouă, complicată. Foto: El. Anton Hărnicia și priceperea au situat-o pe Elena Canu de la „Independența" din nou în rîndul fruntașilor j Biblioteca Municipală í încheierea vizitei tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în R.F. Germania Sosirea in Capitală Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și tovarășa Elena Ceaușescu, împreună cu persoanele oficiale care i-au însoțit în vizita oficială în Republica Federală Germania, s-au reîntors sîmbătă la amiază în Capitală. Prin întreaga sa desfășurare, vizita înalților oaspeți români în R.F. Germania constituit o expresie evidentă a a relațiilor bune, prietenești, care s-au dezvoltat în ultimii ani între cele două state, ea încheindu-se cu rezultate deosebit de rodnice, din punctele de vedere. La toate cel mai înalt nivel a fost exprimată hotărîrea comună de a intensifica colaborarea multilaterală, pe multiple planuri, în avantajul reciproc, al înțelegerii, colaborării, progresului și păcii în lume. Avînd loc acum, în preajma Conferinței pentru securitate și colaborare în Europa, întîlnirile și convorbirile conducătorilor celor două state, desfășurate într-o atmosferă deschisă, constructivă, documentele politice de deosebită însemnătate, acordurile de cooperare economică, științifică, tehnică și culturală, semnate cu acest prilej, au ilustrat în mod concret posibilitățile reale ce există pentru înfăptuirea țelurilor nobile ce stau în fața acestei importante reuniuni a guvernelor țărilor continentului nostru. Depășind cu mult cadrul relațiilor bilaterale, Declarația solemnă comună încheiată la Bonn — al șaptelea document politic de acest fel, semnat în cursul anului de țara noastră cu state din diferite regiuni ale globului, — se impune prin caracterul său, prin principiile general valabile ce le statuează ca o contribuție de preț la promovarea climatului de pace și securitate, a unei noi politici în viața internațională. Exprimînd satisfacția opiniei publice din țara noastră pentru aceste rezultate remarcabile ale vizitei șefului statului român, mii și mii de bucureșteni au întîmpinat cu entuziasm pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, și-au manifestat încă o dată, dragostea, mulțumirile profunde ale întregului popor pentru eforturile susținute ce le depune în vederea propășirii patriei noastre, creșterii prestigiului (Continuare în pag. a Vl-a) mi B (în pag. a Vl-a) | !| Comunicat 1 comun ■ ® Plecarea tovarășului NICOLAE I CEAUȘESCU spre patrie Ședința de reorganizare a Centrului de științe sociale Craiova al Academiei de științe sociale și politice a R.S.R. Ieri, a avut loc ședința de reorganizare a Centrului de științe sociale Craiova al Academiei de științe sociale și politice a R. S. România, la care au luat parte tovarășii: Gheorghe Petrescu, cretar al Comitetului prim-icjudețean de partid, prof. dr. doc. Mihnea Gheorghiu, președintele Academiei de științe sociale și politice a R.S.R., Ion Cetățeanu, secretar al Comitetului județean de partid, prof. dr. Titu Georgescu, rectorul Universității din Craiova. La ședința de reorganizare erau prezenți cercetători ai Centrului de științe sociale, cadre didactice universitare, lucrători în instituțiile de cultură ale municipiului Craiova. Luînd cuvîntul, Gheorghe Petrescu a tovarășul arătat, printre altele, că organul județean de partid, de comun acord cu prezidiul Academiei de științe sociale și politice a R.S.R., a ajuns la concluzia reorganizării activității științifice a centrului din Craiova al academiei, în scopul mai activei integrări a acestuia în problematica social-politică, economică și culturală a județului, în continuare, prof. dr. doc. Mihnea Gheorghiu a subliniat faptul că, pe deplin de acord cu propunerea biroului Comitetului județean de partid, prezidiul Academiei de științe sociale și politice a hotărît ca Centrul de științe sociale să ființeze într-o nouă struc(Continuare în pag. a II-a) La ordinea zilei pe ogoare: Strîngerea grabnică a recoltei După ce au urmărit și controlat în permanență stadiul maturizării lanurilor de cereale păioase, factorii de răspundere din C.A.P. Mîrșani au introdus combinele la lucru și în tarlalele cultivate cu grîu. Numai ieri a fost strînsă recolta de grîu de pe aproape 100 ha. Președintele unității, Filip Băcioiu, secretarul comitetului de partid din C.A.P., Gheorghe Dan, șefii de ferme sînt prezenți în mijlocul mecanizatorilor, începînd din revărsatul zorilor și pînă seara tîrziu. Ei organizează activitatea productivă de așa natură incit să folosească din plin timpul prielnic de lucru și să exploateze utilajele mecanice la întreaga capacitate. încă de la intrarea în lan a combinelor C-1 și C-3 au fost repartizați pentru a lucra pe mașini cei mai harnici cooperatori. Șefii de ferme au asigurat dis-de-dimineață sacii necesari fiecărei combine pentru întreaga zi de lucru. De asemenea, mașinile și remorcile cooperativei agricole au fost organizate minuțios, asigurînd transportul operativ al producției de grîu direct din cîmp in bază, astfel ca, o dată cu înserarea, nici un bob din noua recoltă să nu rămînă pe cîmp. Șefii secțiilor de mecanizare nr. 5 și 6, Traian Burada și, respectiv, Gică Preoteasa, supraveghează cu atenție funcționarea agregatelor. Pentru a evita deplasările în gol, alimentarea tractoarelor și combinelor autopropulsate se face la locul de muncă, din cisternele amplasate în capătul tarlalelor. In același timp, eventualele defecțiuni sunt remediate de urgență datorită faptului că fiecare secție dispune de piesele de schimb și materialele necesare chiar la locul de producție. „Dacă timpul ne va permite, spunea inginerul șef al unității, Alexandru Stoica, cu forțele de care dispunem vom încheia recoltatul griului și secarei de pe cele 2300 ha, în 10 zile. Avem toate condițiile să terminăm această lucrare într-o perioadă chiar mai scurtă deoarece, alături de utilajele din dotare, mai lucrează încă 13 combine „Gloria“ repartizate din județul Argeș. Pînă în seara acestei zile, estimăm că vom recolta mai mult de 250 ha cereale păioase“. A. NICOLA (Continuare în pag. a V-a) O combină „Gloria“ C-12 în lanul de grîu al C.A.P. Malu Mare. Foto: FI. Roșoga Unde duce lipsa de disciplină în sistemele de irigații In pofida precipitațiilor frecvente și abundente din ultima perioadă, în unele s locuri, îndeosebi în zona ni csipurilor cuprinsă în incinta sistemelor de irigații, plantele au nevoie de cantități suplimentare de apă pentru a s se dezvolta viguros și a prod duce la nivelul sarcinilor asumate de unitățile respective. Acest deziderat, însă, nu stă, din păcate, însă atenția conducerii unor unități care li se prevalează de faptul că, după cum se exprimă unii dintre specialiștii acestora, „am plouat destul in ultimul timp“. Precipitațiile căzute sînt, desigur, bune, ele factorizînd dezvoltarea plantelor. Faptele au arătat însă / C £ chiar în asemenea condiții/ nu se pot realiza producțiile scontate fără asigurarea, /in optim, a apei în psport cu cerințele fiecărei,..,jSlante, cu rezerva de uiifîâitate din sol. în săptămîna precedentă, suprafața jeprogramată a se uda, în funcție de factorii amintiți:A se ridica la 9276 ha în sistemul Băilești, 7389 ha în sistemul Calafat, 8228 ha în sistemul Dăbuleni și 1988 ha în sistemul Amărăști. Deși unitățile beneficiare și-au attribuit — unele dintre ele în mod cu totul nejustificat — suprafețe mult mai mici și anume 5322 ha în sistemul Băilești, 3868 ha în sistemul Calafat, circa 8000 în sistemul Dăbuleni și 1988 ha în sistemul Amărăști, nici pe acestea nu s-au aplicat udări decit în proporție cu mult mai mică decît necesarul, în ultimele zile, deși situația udărilor s-a mai îmbunătățit întrucîtva, totuși, pe totalul sistemelor administrate de întreprinderea de exploatarea lucrărilor de îmbunătățiri funciare Craiova, la capitolul realizări raportate la suprafața însușită de unități nu se depășește cu mult cifra de 50 la sută. „La baza acestei stări de lucruri cu totul nesatisfăcătoare, — remarcatov. Ing. A. FRIGIOIU (Continuare In pag. a V-a) Adunarea festivă dedicată Zilei învățătorului Ieri dimineață, în sala Teatrului de operetă din Craiova, a avut loc adunarea festivă prilejuită de sărbătorirea Zilei învățătorului. Adunarea a fost deschisă de tovarășa Constanța Ciontu, secretar al Comitetului municipal de partid. Luînd cuvîntul, tovarășul Ion Cetățeanu, secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., după ce s-a referit pe scurt la semnificația zilei, a apreciat rezultatele bune obținute în școlile de toate gradele din municipiul și județul nostru în anul școlar recent încheiat și a subliniat, totodată, sarcinile deosebite ce stau în fața învățămîntului. A urmat tradiționalul salut al pionierilor, după care au luat cuvîntul tovarășii : Paula Nicola, secretar al Comitetului municipal U.T.C., Ștefan Ion, preșeședintele Consiliului sindicatelor — învățămînt Craiova, Daniela Duțescu, absolventă a Facultății de filologie din Craiova, promoția 1973, Simion Tutunaru, învățător pensionar, și Gabriela Segal, absolventă a Liceului pedagogic, promoția 1973. au Participanții la adunare aprobat cu entuziasm textul unei telegrame adresată Comitetului Central al P. C R., tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU. In încheierea manifestării, tînărul colectiv al Teatrului de operetă din Craiova a oferit,în cinstea participanților, un spectacol cu opereta „Lăsați-mă sa evit“ de Gherase Dendrino. GH. POPESCU școala în CONSTRUCȚIE De curînd, în centrul comunei Bistreț a început construcția unui nou local de școală, care se va realiza prin contribuția în bani și muncă a cetățenilor. Noul edificiu, prevăzut a se da în folosință la sfîrșitul anului curent, cuprinde opt săli de clasă și un laborator și este construit cu ajutorul colectivelor de prestări de servicii din cadrul C.A.P. din localitate. O NOUA PROMOȚIE La grupul școlar 1,Electroputere“ Craiova absolvit o nouă promoție a de maiștri alcătuită din 137 cadre de specialitate: electromecanici, constructori aparate electrice, automatizări, lăcătuși construcții metalice, sudură și prelucrări prin așchiere. Noile cadre au și fost repartizate mai multor unități economice din țară. IN TRANSPORTUL PUBLIC De cîteva zile, cetățenii municipiului Craiova au putut observa prezența în parcul mijloacelor de transport public a unor autoturisme „Dacia“ 1300. Este vorba de un lot de 15 asemenea autoturisme, pe care Exploatarea transportului — Craiova le-a pus la dispoziția publicului călător din orașul nostru.