Inainte, iunie 1974 (Anul 31, nr. 9089-9114)

1974-06-01 / nr. 9089

2Î ■ 1 _ VI — 1974 NAINTE (Urmare din pag I) — mă refer la Uzinele „7 Noiembrie“ și la Uzina de reparații auto. Și aici oamenii muncii, comuniștii depun eforturi pentru a realiza în bune condițiuni sarcinile pe care le au. Impresii bune mi-a produs și Fabrica de confecții care, dacă nu mă înșel, este a doua ca mărime după cea din București. S-a vorbit aici de rezultatele obținute în folosirea mai eficientă a capacităților de producție, de preocuparea acestui colectiv pentru creșterea productivității muncii. Intr-adevăr, din ceea ce am putut constata în această vizită scurtă, se pare că acest colectiv de circa 6 000 de oameni muncii depun eforturi susai ținute pentru a-și îndeplini sarcinile ce-i revin. Deci, aș putea spune că impresiile generale din aceste vizite sunt bune : am rămas cu convingerea că oamenii muncii din toate aceste unități depun eforturi susținute pentru a contribui la înfăptuirea programului stabilit de Congresul X-lea, pentru a asigura reualizarea cincinalului Înainte de termen. Aș dori, de aceea, să adresez tuturor oamenilor muncii de la aceste întreprinderi și din întreaga industrie a județului Dolj felicitări pentru rezultatele obținute și urări de succese tot mai mari. (Aplauze puternice). Din păcate, trebuie însă să vorbesc și despre o serie de lipsuri, despre unele abateri grave care s-au produs la Uzinele „Electroputere“ și la Fabrica de celule electrice din Băilești. Desigur, sunt o serie de lipsuri legate de faptul că nici Uzinele „Electroputere“, nici ,,7 Noiembrie“ — și mai sunt și alte unități — nu și-au realizat sarcinile de plan. Pe cinci luni din acest an, „Electroputere“ a realizat planul doar în proporție de 88 la sută, iar „7 Noiembrie“ — de 90 la sută. Mai sînt și unele întreprinderi din industria alimentară care, de asemenea, au serioase rămîneri în urmă. Neîndeplinirea sarcinilor de către aceste întreprinderi diminuează mult valoarea realizării și chiar depășirii planului de către celelalte întreprinderi. Sunt, de asemenea, serioase rămîneri în urmă in ce privește creșterea productivității muncii, care, pe total județ, nu este realizată decit în proporție de 94 la sută. Este semnificativ că în timp ce pe țară producția industrială, in primele 5 luni ale acestui an, a crescut cu 15,5 la sută, în Dolj această creștere este de numai 6,5 la sută, județul rămînînd în urmă, în această perioadă, cu aproape 140 milioane lei. După cum vedeți, impresiile bune pe care le am, precum și eforturile pe care le depun oamenii muncii sînt diminuate de aceste lipsuri care este adevărat — se materializează la cîteva întreprinderi, dar cu o pondere mare, și care influențează negativ asupra întregii industrii din județ. Desigur, cauzele acestor lipsuri sînt diverse. In primul rînd ele pornesc de la felul în care conducerea Uzinelor „Electroputere“, comitetul oamenilor muncii, consiliul de conducere al centralei, organizația de partid din întreprindere au știut să soluționeze problemele multiple pe care le au în față. Există serioase rămîneri în urmă în ceea ce privește buna organizare a fluxului de producție, introducerea tehnologiilor moderne, precum și în folosirea corespunzătoare a dotării cu mașini și utilaje de înaltă tehnicitate, care trebuiau să creeze condiții nu numai pentru realizarea planului, dar chiar pentru depășirea lui Infond, cu capacitățile existente la „Electroputere“ cu dotarea realizată în ultimii 4,5 ani, cu cei 11000 de oameni ai muncii pe care ii are, se putea face mult mai mult. Producția pe care o realizează astăzi uzina nu corespunde efortului făcut de statul nostru pentru dezvoltarea acestei unități și nu este pe măsura posibilităților acestui colectiv în care sunt oameni cu înaltă calificare , ii cunosc pe unii dintre ei încă din 1946 și știu că pot face mai mult. Dar, dacă vorbim de organizația de partid din uzină, trebuie să ne punem, totodată, și întrebarea : ce a făcut Comitetul municipal de partid ? Mă așteptam ca secretarul comitetului municipal să vorbească ceva mai mult despre acest lucru ; or, numai niște lucruri generale nu ne pot satisface. In definitiv, in Craiova sînt cîteva întreprinderi mari. „Electroputere“ este cea mai mare întreprindere din oraș. Ea trebuie să stea în atenția zilnică a biroului, a comitetului orășenesc și, în aceeași măsură, a comitetului județean, a biroului județean, inclusiv a primului secretar. Nu vreau să înțeleagă cineva, — nici chiar ministru, care este de față — că ministerul este în vreun fel absolvit de lipsurile revin. Numărîndu-se care-i printre cele mai mari uzine din ramura respectivă, era normal ca această întreprindere să se bucure de o mai mare atenție din partea ministerului. Or, o perioadă îndelungată din anul 1973 în uzină nu a existat o conducere corespunzătoare , directorul centralei care a fost numit nu s-a prezentat, iar ministerul a închis ochii, i-a admis să stea în București. La aceste lipsuri din uzină a contribuit și poziția ministerului față de asigurarea îndrumării și conducerii corespunzătoare a întreprinderii. Așa cum am mai spus și în alte împrejurări, o asemenea uzină — de altfel orice întreprindere economică — trebuie să fie în stare să treacă rapid de la o producție la alta, în raport cu necesitățile vieții, cu cerințele interne și ale pieței internaționale. Or, poziția pe care o au tovarășii de la minister, de a accepta ca uzina să producă suplimentar locomotive, este o poziție cu care nu putem fi de acord. Din punct de vedere tehnic o asemenea uzină trebuie să fie în stare să producă orice. In timp ce noi importăm o serie de motoare și aparatură din Vest, uzina de aici se plînge că nu are acoperite cu comenzi întreaga capacitate, deși in profilul ei intră tocmai realizarea unor asemenea motoare electrice și aparatură. In ce privește aparatura ce se realizează la această uzină, trebuie arătat că se mențin în producție tipuri vechi care nu mai corespund cerințelor actuale. Deci, lucrurile nu sunt chiar așa de simple și nu se poate trece peste ele cu cu care s-a trecut ușurința astăzi, aici. Aceasta, în ce privește problema nerealizării generale a planului de producție, a productivității muncii, neajunsurilor legate de ndelul tehnic și, în general, de organizarea activității in această întreprindere. Dar, la toate acestea s-au adăugat anul trecut o serie de abateri grave, de încălcări ale legilor și disciplinei financiare, prin raportarea, pînă în noiembrie 1973, a unei producții nerealizate în valoare de 138 milioane lei. Ceea ce este grav e că nimeni din întreprindere nu a încercat ca cel puțin să sesizeze acest lucru și să nu admită ca el să continue. Nici comitetul orășenesc de partid și nici comitetul județean — am în vedere aici Biroul care are în atribuțiuni controlul zilnic al activității — nu s-au sesizat de această situație, și nu au acționat la timp. De abia după controlul făcut de brigada Comitetului Central — al unei comisii a Controlului Muncitoresc, Secției Organizatorice și altor organisme centrale, la care au participat, în spiritul metodelor noastre de muncă și reprezentanții comitetului de partid — comitetul județean a cunoscut aceste lucruri, deși, să vă spun cinstit, impresia tovarășilor care au făcut controlul este că ceva a știut și biroul comitetului județean, dar a crezut că lucrurile se vor soluționa pe parcurs. Nu există, firește, o certitudine în această privință, dar tovarășii care au controlat ne-au informat în cadrul Secretariatului că au această impresie și eu doresc să o pun în fața activului de partid. Dar oricum este greu de închipuit că timp de 11 luni de zile nimeni să nu se fi sesizat in vreun fel de această situație. De abia după 30 noiembrie s-a acționat pentru a se scade din ceea ce s-a raportat și s-a reușit să se diminueze cu ceva , dar, in fond, la sfîrșitul anului întreprinderea n-a realizat cu 138 000 000 lei planul de producție. Nu s-a recuperat nimic, ci pur și simplu s-a pus în ordine și s-a luat în evidență ceea ce nu s-a realizat în mod real. Deci nu se poate spune că s-au luat măsuri pentru a se recupera nerealizarea , s-au luat măsuri pentru a se raporta in conformitate cu realitatea și s-a considerat că întreprinderea n-a realizat o producție de 138 000 000 lei. Același lucru s-a întîmplat la întreprinderea de celule electrice din Băilești, care a raportat, de asemenea, o producție de 50 milioane în plus peste ceea ce se realizase de fapt. E adevărat că și această întreprindere aparține de aceeași centrală. Eu mă așteptam ca tovarășii să ia o poziție mai autocritică, să analizeze mai serios cum s-a putut ajunge aici, înainte de a da asigurări că lipsurile manifestate nu se vor mai repeta în viitor. Sper că vor fi luate asemenea măsuri nicit să nu se mai poată ivi in viitor asemenea probleme. De altfel, Secretariatul Comitetului Central a stabilit un șir de măsuri în legătură cu cei direct vinovați din conducerea centralei și uzinei ; de asemenea, a stabilit să atragă atenția biroului comitetului județean și biroului comitetului municipal Craiova pentru aceste lipsuri grave din activitatea lor. Iată, de fapt, tovarăși, una din problemele importante pe care am dorit și doresc să le ridic aici. Desigur, se poate întâmpla ca, într-o întreprindere sau alta, să apară unele greutăți. Situația apărută la „Electroputere“ putea fi soluționată de către însuși colectivul de conducere al întreprinderii, împreună cu ministerul. Se puteau lua măsuri pentru a realiza în întreprindere acele aparataje și produse de care are nevoie economia națională și care intră in profilul acestei întreprinderi. De altfel, nu este întîmplător că producem de mult timp această locomotivă ; s-a discutat nu odată, cu ministerul și cu centrala respectivă asupra necesității diversificării producției. Există și un program în această privință — dar nici acesta nu a fost realizat, deși se știa de ani de zile că locomotiva pe care o producem noi nu are cerințe pe piața internațională, iar în țară o vom mai folosi în măsură tot mică ; nevoile noastre mai de astfel de locomotive vor fi mai mici, iar cerințele pe piața internațională sunt, de asemenea, în scădere. Cu toate acestea, în decursul anilor, nu s-au luat măsuri pentru a introduce în producție alte locomotive sau alte produse pe care întreprinderea să le poată realiza. Dar, cum am mai spus, pot apărea, desigur, anumite greutăți în realizarea planului. Dar obligația conducerii întreprinderii, a organizațiilor de partid este de a raporta corect, de a sesiza la timp și de a cere sprijin — dacă nu sunt în stare să soluționeze ele însele problemele, de a rezolva greutățile care apar. Dar in nici un fel nu se poate admite raportarea falsă a rezultatelor obținute în producție. Dacă atunci cînd e vorba de lipsuri, noi le discutăm și criticăm pe cei vinovați, apoi cînd avem de-a face cu încercări de a induce în eroare, de a înșela de fapt însăși clasa muncitoare, poporul — pentru că această uzină e proprietatea clasei muncitoare, a întregului popor — lucrurile se schimbă ; nu mai este vorba de simple lipsuri, ci de o atitudine necorectă din partea acelora cărora partidul, statul, clasa muncitoare le-au încredințat răspunderea în gestionarea unei părți a avuției generale a întregului nostru popor. Față ce asta nu putem fi în de anici un fel îngăduitori. Vina Comitetului județean și a comiteului orășenesc este tocmai că au dat dovadă de împăciuire, că nu au acționat cu întregul spirit de răspundere partinic, pentru a nu admite o asemenea stare de lucruri. Eu sunt ferm convins că dacă comitetul județean și comitetul municipal de partid, dacă comuniștii din uzină și-ar fi făcut cum trebuie datoria — nu am fi ajuns la această situație. Lipsurile acestea s-ar fi cunoscut de la început și s-ar fi putut chiar evita. In felul acesta ar fi fost ajutați și acei tovarăși puși să răspundă de această uzină, și in general, s-ar fi asigurat o soluționare corespunzătoare a problemelor. In aceasta văd eu gravitatea celor petrecute la „Electroputere“ și la întreprinderea de celule electrice din Băilești. Desigur, au fost luate, și vor trebui luate in continuare măsuri pentru a lichida definitiv această stare de lucruri și pentru a trage la răspundere pe cei care s-au făcut vinovați de încălcarea legilor statului, nesocotind încrederea cu care au fost investiți. Se impun, deci, o serie de concluzii pentru activitatea de viitor. Sunt necesare măsuri serioase pentru a întări spiritul de răspundere, ordinea și disciplina atit în aceste uzine, cit și în toate întreprinderile din județ. Trebuie luate măsuri hotărîte, pentru ca în cel mai scurt timp, „Electroputere" și celelalte uzine rămase in urmă să recupereze nerealizările de plan, să-și organizeze in mod corespunzător activitatea. Ele trebuie să fie ajutate în această privință și de celelalte întreprinderi — și în Craiova sunt astfel de posibilități, — inclusiv de facultatea de specialitate,pentru a putea să lichideze rapid aceste greutăți și lipsuri. Consider că este pe deplin posibil ca în următoarele luni, la toate uzinele unde există rămîneri în urmă, să fie recuperate nerealizările, prin măsuri hotărîte, prin unirea eforturilor tuturor oamenilor muncii, în frunte cu comuniștii. In felul acesta, pe total județ, se va putea asigura realizarea sarcinilor de plan prevăzute pe anul 1974. Au fost deja luate un șir de măsuri — și ministerul, celelalte organisme centrale vor trebui să acorde sprijinul necesar, să urmărească îndeaproape cum se aplică acest complex de măsuri în vederea lichidării răminerii în urmă. In general, în cursul vizitei de astăzi, am discutat și problema unei mai bune profilări a Uzinei „7 Noiembrie“, în sensul de a trece la o producție de tractoare in Craiova. Aceasta va putea să dea uzinei un fir mai clar, să-i asigure vreo dezvoltare mult mai mare decit pînă acum. Desigur, nu vreau să-mi luați în nume de rău, dar cred că dacă vom începe să producem tractoare în Craiova nu veți raporta că ați realizat mai multe decit s-au făcut în realitate (Animație — aplauze), ce Sunt rămîneri în urmă și în privește investițiile. După datele pe care le am, realizarea investițiilor pe total județ este de numai 98 la sută. Este de înțeles că nerealizarea investițiilor va afecta foarte serios nu numai producția pe anul acesta, dar poate pune în pericol însuși planul pe anul viitor. De aceea trebuie luate măsuri serioase în vederea realizării în cele mai bune condițiuni a investițiilor prevăzute. Sunt, de asemenea, necesare măsuri hotărîte în ce privește calitatea producției, îmbunătățirea tehnologiilor, creșterea productivității muncii, reducerea cheltuielilor materiale, care se mențin ridicate, asigurarea unei creșteri corespunzătoare a eficienței economice a întregii activități. Repet, față de dotarea pe care o au întreprinderile din Craiova și din județ, aceste sarcini nu numai că sunt posibil de realizat, dar realmente întreprinderile respective pot soluționa rapid, nu numai problemele privind producția globală, dar și cele legate de creșterea productivității muncii, ridicarea nivelului tehnic al producției, introducerea tehnologiilor moderne — care, de altfel, sunt impuse de însăși dotarea pe care o au astăzi uzinele din Craiova. De aceea, trebuie luate măsuri energice pentru a fi soluționate rapid toate aceste probleme. Consider că comitetul municipal și comitetul județean trebuie să pună în centrul activității lor zilnice soluționarea acestor probleme din industrie. Este pe deplin posibil să fie rezolvate aceste probleme — și eu sînt convins, că, împreună cu toți oamenii muncii, cu organizația de partid, cu activul de partid, ele se vor soluționa în mod corespunzător, încă în cursul acestui an, recuperîndu-se rămânerile în urmă și trecîndu-se introducerea de tehnologii moderne, la ridicarea simțitoare a nivelului calității și tehnicității întregii noastre producții din Craiova și din județ. Doresc să spun cîteva cuvinte și în ce privește agricultura. Am putut vedea, în treacăt, aproape întregul județ i impresiile sunt bune. Am vizitat complexul de irigații, de 80 000 de hectare, realizat în condiții moderne. Mi-a făcut o bună impresie felul în care a început să se organizeze aici activitatea de producție. Investițiile sunt deja în cea mai mare parte realizate. Se impun măsuri, pentru ca întreaga suprafață să intre la timp în producție, spre a putea obține de pe ea producții corespunzătoare. Desigur, prevederile sunt bune; avem posibilitatea ca, în următorii cîțiva ani, să obținem o creștere serioasă a producției pe această suprafață de 80 000 de hectare. Insă, prevederile sunt deocamdată numai în plan. Acum se cer măsuri pentru a obține recoltele și producțiile corespunzătoare pe această suprafață. Atrag, de aceea, foarte serios atenția comitetului județean, organelor agricole, tuturor oamenilor muncii din agricultură de a lua toate măsurile pentru ca aceste lucrări, de nivel bun, care s-au realizat aici — și care ne costă circa 20 000 de lei pe hectar — să aibă drept rezultat o creștere corespunzătoare a producției agricole cerealiere, zootehnice, legumicole, horticole, pomicole ș.a.m.d. Aceasta este problema nr. 1- Se impun stabilirea de către comitetul județean a unui program special, dezbaterea lui cu toate unitățile agricole de stat și cooperatiste aflate pe aceste suprafețe și luarea tuturor măsurilor în vederea obținerii rezultatelor prevăzute. Există toate condițiile, și eu sunt convins că se vor lua toate măsurile pentru a obține realmente, chiar mai mult decât recoltele prevăzute. De altfel, trebuie spus că aceste prevederi nu sunt chiar așa de mari întrucâtm 4 000 de kg la grîu irigate puțin și 8 000 de kg de rumb irigate, de asemenea puțin , cam aceleași sunt, prin comparație, prevederile și la celelalte culturi. Deci nu sunt producții nerealizabile, avem cazuri cînd obținem producții chiar mai mari în culturi neirigate. Este pe deplin posibil ca, in cîțiva ani, aceste prevederi să fie realizate și chiar depășite. Aceasta va fi, ca să spun așa, un test, o punere la încercare a capacității organizatorice atit a comitetului județean de partid, cit și a felului cum cooperativele, întreprinderile de stat, pînă la urmă întregul activ de partid, vor ști să pună în valoare aceste investiții ce s-au realizat în agricultură. Eu sunt convins că într-o perioadă nu prea lungă, vom putea aprecia, pe baza rezultatelor ce se vor obține, că, într-adevăr, organizația de partid Dolj știe să-și îndeplinească cum trebuie îndatoririle atit în industrie cit și în agricultură. (Aplauze puternice, prelungite). Dar, in afară de aceste 80 000 de hectare, în județ mai sunt alte cîteva sute de mii de hectare — și trebuie să ne preocupăm ca și pe ele să realizăm încă în acest an prevederile stabilite, să obținem producții corespunzătoare. Din păcate, trebuie spus că în zootehnie rezultatele pe primele cinci luni ale acestui an nu ne pot mulțumi. Nu vreau să mai dau date, dar eu atrag foarte serios atenția de a se lua toate măsurile pentru a se îndeplini și în agricultură planul pe care-l avem și a obține producții corespunză(Continuare in pag. a llla Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu