Inainte, septembrie 1979 (Anul 36, nr. 10713-10738)

1979-09-01 / nr. 10713

ANUL XXXV NB 10 713 I SIMBATA 1 SEPTEMBRIE 1979 4 -PAGINI 30 BANI a La strînsul roadelor toamnei, la pregătirea recoltei viitoare întreaga populație a satelor, toate forțele și mijloacele de care dispunem ! in]1{l1{Hl!!!?i!jtKII(HHtti!!li!!ll!!!{!))(il(11l!l!illf!!l)(li!liilfli))ii{l!!iililllllj<ii{)illfll!finilllllll1llllllil!ni!lt!lllllt!lfflHIHniiin8r IliUllIlUlflUlHlKI 1 JURNAL DE CAMPANIE • JURNAL DE_CAMPANIE Pe ogoarele județului: U S-a încheiat recoltatul și treieratul inului pentru ulei pe întreaga suprafață de 3 855 ha. ■ Fasolea a fost strînsa pe toate cele 4 928 ha din care producția de pe 4 650 ha a și fost treierată. Din producția totală rezultată la treier s-a transportat, însă, în bazele de recepție numai 18 la sută. Trebuie reținut că orice întîrziere în livrare provoacă pierderi de producție atît prin deprecieri cit și pe alte căi. ■ Pînă la 30 august, recoltatul florii-soarelui s-a efectuat pe mai bine de 8 G00 ha, ceea ce reprezintă 20 la sută din plan. Dar, ritmul zilnic de recoltare este mult sub posibilități. Nu peste tot combinele lucrează la întreaga capacitate, transportul fiind insuficient de bine organizat. Intre recoltat și transport s-a produs un mare decalaj. Din cele 15166 tone rezultate la recoltare, pînă la 30 august au fost livrate în bazele de recepție doar 3633 tone. Recoltatul porumbului a cunoscut in ultimele zile un ritm mai alert. Față de 3100 ha, ci este prevăzut în grafice a se recolta în august, pînă aseară s-a strîns porumbul de pe mai bine de 4 060 ha, cu 1 000 ha peste prevederi. Avînd în vedere faptul că cea mai mare suprafață prevăzută a fi însămînțată cu grîu este amplasată după porumb, ritmul la recoltat trebuie intensificat pentru a da posibilitate mecanizatorilor să treacă la efectuarea arăturilor și pregătirea terenului pentru însămînțatul păioaselor. ■ Arături pentru insămînțările de toamnă au fost executate pe 46 520 ha (31 la sută), dar pregătirea terenului s-a efectuat numai pe 11 550 ha, din care doar 9 600 sînt recepționate. La I.A.S. din Segarcea se recoltează intens floarea-soarelui Condiție esențială fn realizarea producțiilor planificate Calitatea semințelor ->Xșa, după cum s-a accentuat la consfătuirea județeană a griului și la recenta ședință a comandamentului pentru agricultură, un rol deosebit în obținerea producțiilor de grîu și orz îl are calitatea seminței. De altfel, rezultatele obținute în anii precedenți dovedesc cu prisosință că, iu unitățile agricole în care s-a acordat atenția cuvenită folosirii unor soiuri de grîu verificate în producție, unde sămînța a fost bine conservată, selectată și tratată în mod corespunzător, cu un grad de germinație ridicat, producțiile au fost bune. Pentru actuala campanie, cooperativele agricole sunt planificate să folosească 14 300 tone grîu și 3400 tone orz și orzoaica sămînță din producția proprie. Care este stadiul pregătirii acestui volum de sămînță? Pe cine așteptați să vă asigure sămînța corespunzătoare ? Pentru a răspunde la această întrebare, am avut o convorbire cu tovarășul ing. Vasile Popescu, directorul Laboratorului de controlul semințelor. "Iată ce ne-a declarat: „Deși pînă la data de 15 august trebuia să se încheie acțiunea de condiționare a semințelor, iar pînă la 22 august, cel mai tlrziu, unitățile erau obligate să trimită la laborator probe de semințțe pentru întreaga cantitate de grîu aflată în stoc și recunoscută, la 28.VIII mai erau 36 cooperative care nu aduseseră probe la laborator pentru 2 486 tone de grîu și 726 tone orz. Printre aceste unități se află cele din Daneți, Goicea Mică, Dunăreni, Urzicuța, Afumați, Siliștea Crucii, Basarabi, Malul Mare, Teasc, Ghidici, Măceșu de Sus, „1907“ — Moțăței și Livezi. Este cunoscut că efectuarea unei probe durează 15—16 zile, iar dacă e nevoie de o repetare, perioada se lungește și mai mult. Or, dacă pini acum specialiștii din anl- Nistor TUICU (Continuare In pag. a III-a) Sesiunea științifică națională a elevilor In cursul dimineții de ieri au continuat lucrările Sesiunii științifice naționale a elevilor, ce se desfășoară la Liceul industrial nr. 2 (energetic) din Craiova. In cadrul simpozionului cu tema „Educația materialist-științifică umanist-revoluționaiă, componentă fundamentală în formarea și pregătirea tinerei generații pentru muncă viață“ au prezentat coșimunicări: prof. univ. dr. Ludwig Grumberg, conf. univ. dr. Florian Georgescu, prof. univ. dr. Nicolae Novac, conf. Cornel Băjenaru, cercetător Petre Datculescu și Ioan A. Maria, elev din Filiași. După-amiază, sutele de participanți la sesiune au fost prezenți colocvial cu tema: „Stila mutarea tineretului școlar pentru activitatea de cunoaștere și cercetare, de creație științifică și tehnică“. Alături de rețeaua comerțului de stat care, mai ales în ultimul deceniu, s-a dezvoltat și modernizat simțitor, o contribuție însemnată la mai buna aprovizionare a populației o aduc și magazinele de prezentare și desfacere ale întreprinderilor producătoare de bunuri de larg consum din județul nostru,. Asemenea magazine au fost înființate tocmai cu scopul de a scurta drumul produselor, de a le pune cit mai rapid și la sortimente variate la dispoziția cumpărătorilor, în dezbatere, proiectul de Directive ale celui de-al Xll-lea Congres al partidului Sarcini majore, mobilizatoare în transportul rutier Avînd la bază realizările remarcabile obținute de poporul nostru In toate domeniile de activitate, clarviziunea și realismul politicii științifice a P.C.R., prevederile proiectului de Directive ale Congresului al Xll-lea sunt menite să asigure condițiile înfăptuirii in continuare cu succes a Programului partidului, deschid noi și minunate perspective dezvoltării viitoare a patriei, constituie un insuflețitor program de muncă și luptă pentru progresul societății românești. In proiectul de Directive, sarcinile ce revin transporturilor auto fac parte integrantă din Programul partidului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, țin seama de orientarea industriei constructoare de mașini, de dezvoltarea celorlalte ramuri ale economiei naționale, de sarcinile ce revin altor forme de transporturi. Ca și în actualul cincinal, transporturile auto vor fi orientate pe distanțe mici pentru a putea deplasa un volum cu mai mare de mărfuri și, astfel, să se poată efectua transporturi combinate. Totodată, se va continua acțiunea de dotare cu autovehicule de mare capacitate. In ceea ce ne privește, dacă la începutul actualului cincinal dispuneam de numai 16 la sută din capacitatea de transport de autovehicule echipate cu motoare diesel, la finele anului 1980 ponderea acestora va fi de peste 70 la sută, iar în 1985 întregul parc auto din dotare va fi dieselizat. Viitorul plan cincinal va pune un accent deosebit pe diversificarea parcului auto in funcție de necesitățile de transport, în mod deosebit a parcului destinat transporturilor comerciale. In acest sens, în primii trei ani din actualul cincinal, întreprinderea de transporturi auto Dolj a fost deja dotată cu peste 226 autovehicule specializate, din care o mare parte sînt autodube izoterme, cu instalații frigorifice necesare transportului de produse agroalimentare. Ca o sarcină principală, în proiectul de Directive se prevede creșterea gradului de utilizare eficientă a mijloacelor de transport. Aceasta trebuie înfăptuită prin paletizarea și containerizarea mărfurilor, îmbunătățirea organizării operațiunilor de incărcare-descărcare. In această direcție, I.T.A. Dolj a reușit să-și îmbunătățească structura parcului. In sensul mecanizării unor operațiuni de natură să contribuie la reducerea timpilor de staționare a autovehiculelor la încărcare-descărcare. Dispunem, în prezent, de peste 400 autocamioane și 200 remorci auto cu sisteme de basculare, care, de regulă, se utilizează în transporturi pe șantiere și în campaniile agricole; în transporturile comerciale și combinate avem peste 100 autocamioane cu oblon ridicător și macarale hidraulice. De asemenea, în transporturile combinate — cale ferată auto, întreprinderea noastră este dotată Ing. Hie MORARU directorul întreprinderii de transporturi auto — Dolj (Continuare în pag. a III-a) Doi dintre muncitorii specialiști de la T.M.U.C.B., Alexo Bărbulescu și Traian Georgescu, lucrînd la montarea unor utilaje Pe șantierul întreprinderii de autoturisme de mic fitraj „OLTCIT“ din Craiova. Foto: G. Giurcă Cit de reprezentative sînt magazinele de prezentare? Sondajul întreprins recent prin cîteva dintre aceste unități din municipiul Craiova, ne-a permis să tragem concluzia că, în genere, ele își îndeplinesc această menire. Dar să înfățișăm cîteva dintre aspectele intîlnite. Poposim mai întîi la cunoscutele magazine de prezentare, cu profil alimentar, de pe strada Oltețu din centrul Craiovei. La magazinul I.I.L., spre exemplu, se aduc zilnic circa 25—30 de sortimente de produse lactate , volumul desfacerilor ajungînd, în medie lunar, la circa 800 000 lei. Mai mulți consumatori ne-au spus, însă, fapt constatat de altfel și de noi, că dacă in primele ore ale dimineții respectivul magazin este bine aprovizionat, în restul zilei numărul sortimentelor scade vertiginos, iar unele însușiri calitative ale acestora (la brînză proaspătă de vaci, smîntînă, iaurt etc.) nu se mai mențin. „Am putea să aducem mai multe produse lactate dar nu avem condiții de păstrare — ne explică tovarășul Alexandru Duval, responsabilul magazinului. Agregatele frigorifice sunt foarte vechi, se defectează mereu. Am solicitat întreprinderii noastre să fim dotați cu alte agregate bune, moderne, cu consumuri mai reduse, așa cum au procedat vecinii noștri de la magazinul întreprinderii de industrializarea cărnii, însă problema a rămas nerezolvată“. Aurel POPESCU (Continuare in pag. a II-a)