Inainte, februarie 1983 (Anul 40, nr. 11772-11795)

1983-02-01 / nr. 11772

5 Proletari din toate tarile, urufi-vS! JJLL ainte al comTitului .'upetean del Ăi ?ro, al constitulu popular üdeTean 1 SUB SEMNUL ÎNFĂPTUIRII HOTĂRÎRILOR CONFERINȚEI NAȚIONALE A PARTIDULUI Peste prevederi Luna ianuarie a confirmat din nou hotărîrea oamenilor muncii de la întreprinderea chimica Craiova de a obține in cincinalul actual rezultate de excepție. Cunoscut pentru faptul că la sfîrșitul anului trecut a ocupat locul întîi în întrecerea socialistă la nivelul județului nostru, colectivul de lucrători al unității amintite raportează în aceste zile un prestigios rezultat : depășirea prevederilor de plan pentru prima lună a anului în curs cu două milioane lei la producția marfă și cu 800 000 lei la .oducția netă, ca urmare a materializării potențialului tehnic și uman de care dispune întreprinderea, asigurînd în acest fel premisele desfășurării în bune condiții a activității economice în luna februarie. Cu două zile în devans tarnicul colectiv de muncitori, ingineri, tehnicieni și maștri de la Tăbăcaria Bucovăț, mobilizat pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan pe anul în curs, raportează încă din luna ianuarie succese d»osebite. Astfel, ca urmare a bunei organizări "a fabricației și întăririi disciplinei în muncă, lucrătorii unității amintite au reușit prevederile să finalizeze graficelor pentru prima lună a anului devreme cu două zile mai la producția marfă și la producția netă. De remarcat că, în această perioadă, au fost introduse în fabricație 40 de modele noi, urmărindu-se în primul rînd valorificarea superioară a subproduselor. S-au evidențiat, prin contribuția adusă la obținerea acestui prim succes al anului, formațiile conduse de Eugenia Dragotă, Elena Cotoc și Marian Ștefan. Răspunzînd solicitărilor economiei naționale Reducerea importurilor—acțiune de permanentă actualitate In Raportul prezentat la recenta Conferință Națională a partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu sublinia faptul că, în domeniul construcțiilor de mașini, a fost creată o industrie puternică, dotată cu mașini și utilaje moderne, în stare să soluționeze orice probleme tehnice. „Acum, în fața industriei construcțiilor de mașini — sublinia secretarul general al partidului — se pune problema de a valorifica, pe deplin, dotarea tehnică de care dispunem, de a satisface necesitățile economiei naționale cu tot ce este necesar și de a participa, mai activ, la realizarea exportului, a cooperării și valorificarea superioară a materiilor prime și a materialelor, a muncii clasei muncitoare, a poporului nostru“. Desigur, indicația tovarășului Nicolae Ceaușescu este izvorîtă din cunoașterea aprofundată a potențialului economiei noastre naționale, a solicitărilor ei deosebite în etapa actuală. In realizarea unui asemenea obiectiv, o dimensiune esențială o constituie producerea de echipament electrotehnic complex, la nivelul tehnicii mondiale, prin reducerea cît mai accentuată a importurilor. Colectivele de cercetare și producție, reunite sub cunoscuta firmă „Electroputere“, au reușit, în anul 1982, să desfășoare o activitate de asimilare fără precedent, fapt care exprimă concludent implicarea hotărîtă a oamenilor muncii de aici în materializarea marilor obiective ale actualului cincinal. Astfel, pentru nevoile întreprinderii „Electroputere“ Craiova, prin efortul lucrătorilor de la această unitate și de la C.C.S.I.T. „Electroputere“, au fost asimilate nouă poziții de import cu o eficiență economică de 9 667,05 mii lei. Dintre produsele mai importante amintim butelia de înaltă presiune și tuburile de înaltă presiune, va Ing. CLAUDIU MITUIT, șef serviciu pregătirea fabricației, întreprinderea „Electroputere" Craiova (Continuare in pag a Ill-a) Intreprinderea de celule electrice prefabricate Băilești. Se efectuează reglarea căruciorului în celula de post interior. Foto : S. Dan La baza recoltelor bogate — o calificare cît mai înaltă a tuturor specialiștilor .Trebuie să îmbunătățim activitatea de pregătire profesională, tehnică, activitatea învățămîntului agrozootehnic de masă, de calificare și recalificare, inclusiv de recalificare și dezvoltare a cunoștințelor specialiștilor din toate domeniile de activitate". NICOLAE CEAUȘESCU Una din dimensiunile ce definesc conținutul noii revoluții agrare și, respectiv, noua calitate în agricultură, cu rol hotărîtor pentru progresul acestei ramuri de bază, îl constituie aportul sporit al specialiștilor, „racordarea“ cunoștințelor acestora la exigențele etapei. Putem spune că noile „redute“ ce urmează a fi cucerite în acest an, privind randamentele la hectar și ceilalți parametri de eficiență, reclamă cu acuitate ridicarea pregătirii profesionale a tuturor lucrătorilor din agricultură, cu alte cuvinte o puternică infuzie cu cunoștințe și competențe de mare diversitate (biologice, agrozootehnice, chimice, energetice, tehnologice, ecologice, economice etc.), înfăptuirea noii revoluții agrare presupune, poate înainte de orice, asanarea reziduurilor aluvionare ale vechilor mentalități, a vechilor clișee ale modului în care a fost privită promovarea progresului tehnicoștiințific în agricultură. Pornind de la aceste postulate enunțate mai sus, sub semnul marilor comandamente formulate, cu atîta clarviziune, de tovarășul Nicolae Ceaușescu, la Conferința Națională a partidului, precum și la Plenara lărgită a Consiliului Național al agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și gospodăririi apelor, recent s-au desfășurat, timp de o săptămînă, instruiri intensive, practic adevărate reciclări ale inginerilor șefi de consilii unice agroindustriale, președinților de cooperative agricole, inginerilor șefi din C.A.P. și I.A.S., șefilor de ferme vegetale. Date fiind condițiile pedoclimatice diverse, particularitățile pregnante ale zonelor agricole din cadrul județului, instruirile respective s-au desfășurat pe trei zone (zona nisipurilor, zona incintelor irigate și zona colinară). O instruire asemănătoare ca extensie și larg interes a avut loc și cu participarea specialiștilor care desfășoară activitatea în legumicultura județului. Scopul propus — perfect MIRCEA CANTAR (Continuare in pag a 11 l-a; îndemnurile ctitorului Universității craiovene au găsit un larg ecou în conștiința noastră La 12 iunie 1966, dată memorabilă pentru toți studenții, cadrele didactice și muncitorii Universității din Craiova, ca de altfel pentru întreaga populație a județului, l-am avut în mijlocul nostru pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, președintele țării, care punea bazele celei de-a cincea universități a țării. Un moment unic, cu profunde semnificații. In cartea de onoare sunt înscrise cu litere de aur cuvintele calde de îndrumare a activității noastre, de urare de succes și noi realizări, sub care se află semnătura celui mai iubit și stimat fiu al poporului, conducătorul țării noastre. De atunci, am avut prilejul ca în repetate rînduri să prezint unele din realizările noastre cu reala satisfacție de a fi înțeles, așa cum se cuvine, și să primim indicațiile pe care ni le-a dat ori de cite ori ne-a vizitat. Ne-au rămas viu întipărite în minte și în inimă, momentele vizitei din 1975 cînd, inaugurând noul local al Facultății de electrotehnică, situat pe platforma industrială „Electroputere“, tovarășul Nicolae Ceaușescu a intrat atunci în laboratorul pe care îl conduceam. Cu acel prilej am prezentat secretarului general al partidului prima noastră contribuție la realizarea unor care dispozitive industriale suplinesc importul, printre ele aflindu-se regulatorul automat de tensiune pentru locomotiva diesel electrică fabricată la întreprinderea „Electroputere“, dispozitiv care astăzi se produce în serie atît în atelierele facultății cît și in cele ale întreprinderii. Ne-a indicat atunci să accentuăm implicarea învățămîntului și cercetării în nevoile economiei naționale, să facem ca proiectele de diplomă ale studenților să reflecte cu mai bine contribuția acestora la rezolvarea probleme ale industriei unor și agriculturii socialiste. Cuvintele sale calde, mobilizatoare, ne-au determinat să ne sporim eforturile pentru a traduce în viață, cît mai eficient, prețioasele sale indicații și sarcini. Am avut, de asemenea, deosebita cinste să-l primesc împreună cu studenții și cadrele didactice ale Universității in 1981, cînd ne-a onorat cu prezența sa la deschiderea anului universitar. In cadrul acestei festivități, cu semnificații deosebite pentru Universitate, am raportat iubitului nostru conducător că sarcinile trasate în 1975 au fost duse la îndeplinire exemplar. De fapt, vizitarea expoziției, elocventă carte de vizită a Universității noastre pentru integrarea învățămîntului superior cu cercetarea și producția, a constituit un important reper de referință. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, apreciind Prof. univ. dr. ing. SILVIU PUȘCAȘU, rectorul Universității din Craiova (Continuare in pag a 11 - a) în spiritul Directivei comandantului suprem al forțelor armate.Astăzi începe un nou an de pregătire pentru apărarea patriei Așa după cum rezultă din Programul partidului și documentele Congresului XII-lea al P.C.R., din Raal portul prezentat de secretarul general la Conferința Națională a partidului din decembrie 1982, apărarea patriei reprezintă cauza și opera întregului popor. Cauză. deoarece ea are o adîncă motivație socială, toți cetățenii țării avînd o nouă calitate — aceea de proprietari, producători și beneficiari, sînt în egală măsură interesați în apărarea cuceririlor revoluționare ale poporului, a suveranității și integrității României socialiste, în respingerea oricărei tentative de agresiune imperialistă. Participarea într-o formă sau alta la pregătirea militară și la lupta armată împotriva agresiunii, dacă va fi nevoie, constituie, în același timp, un drept și o îndatorire a fiecărui cetățean. Operă a întregului popor, deoarece toate măsurile adoptate de partid și de stat în vederea întăririi capacității de apărare, ca și acțiunile de luptă preconizate intr-un eventual război se înfăptuiesc nu numai de forțele armate, ci și cu participarea cea mai largă a populației, a tuturor cetățenilor. „Este de asemenea, necesar să nu uităm nici un moment — spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu In Raportul prezentat la Conferința Națională a partidului din decembrie 1982 — că edificarea socialistă, dezvoltarea patriei noastre au loc in condițiile internaționale complexe, cînd se menține încă pericolul războiului, inclusiv a unui război mondial nimicitor. De aceea avem răspunderea față de dezvoltarea socialistă, față de independența și viitorul patriei să acționăm permanent pentru întărirea capacității de apărare a patriei. Pornind de la concepția științifică materialist-dialectică, potrivit căreia apărarea țării const.-C d. AURELIAN POPESCU, șef stat major al gărzilor patriotice din județul Dolj (Continuare în pag all-a) Creionări ~~—"— ------r * Apune „Mica Veneție“ *S ? Am insoțit pe cineva care vedea pentru prima dată I Craiova. Oaspetele a cunoscut multe orașe și îi pulsionează relicvele, îndeosebi cele de istorie. La Casa i Băniei a admirat cu aâtă grijă am conservat cea maii veche construcție civilă din Bănie, ridicată pe locul 1 de unde au dispărut casele Craioveștilor, destinația ^ l ce i-am dat-o tezaurizînd in ea dovezi de etnografie și folclor oltenesc. De pe terasa monumentului de la arhitectură și istorie, de unde vor fi privit boieriii divaniți spre forfota din preajma hanului Hurez, nu i s-au deschis perspective spre centrul Craiovei. In , strigă, Institutul de proiectări județean. In dreapta, in grupul statuar al fraților Buzești. In față, blocurile cu tencuielile proaspete ce coboară, parcă, din zona centrală a Craiovei pe niște uriașe trepte spre piața ^ Crasnoff. ^ 1 LUCIAN ZATU i (Continuare in pag a III-a) {