Inainte, iunie 1989 (Anul 46, nr. 13734-13759)

1989-06-01 / nr. 13734

ANUL XLV NR 13 734 JOI 1 IUNIE 1989 4 PAGINI 50 BANI In spiritul sarcinilor subliniate de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCI Planul la zi realizat integral Colectivul Trustului Antrepriză Generală de Construcții Industriale Craiova raportează realizarea integrală a planului, revenit în perioada care a trecut de la începutul anului, la construcții montaj și investiții proprii, precum și realizarea și depășirea producției industriale. Totodată, se află în curs de recepție opt noi capacități de producție, din care una in județul Dolj. Peste prevederi Personalul muncitor de la întreprinderea Județeană de Recuperare și Valorificare a Materialelor Refolosibile înregistrează peste prevederile de plan ale perioadei expirate din acest an mai mult de 3 milioane lei la indicatorul valoric. Pe sortimente, cele mai substanțiale depășiri s-au obținut la oțel — plus 7 000 tone, fontă — plus 1 000 tone, aluminiu — plus 100 tone, precum și la aliaje dure. De remarcat că toate aceste cantități sunt în continuă creștere de la o lună la alta. Lucrări de modernizare La întreprinderea de Amidon și Glucoza Calafat, în cadrul remontului, care s-a încheiat în urmă cu cîteva zile, au fost incluse și o serie de acțiuni de modernizare a fluxului tehnologic. Amintim, între acestea , simplificări de trasee la silozul de porumb, alimentarea pompelor de vid de la Instalația de glucoza cu apă industrială, în loc de apă potabilă, și recuperarea integrală a prafului de amidon prin reglarea corespunzătoare a debitului de apă în hidrociclon. ■ Activitate economică notabilă întreprinderea Comercială de Stat Mixtă Filiași încheie azi realizarea planului de desfacere a mărfurilor cu circa 2 milioane lei peste sarcinile revenite, în condițiile unor economii la cheltuielile de circulație de circa 200 mii lei și ale unui beneficiu de peste 300 mii lei. Remarcăm, de asemenea, că se află în stadiu de finisaj șapte noi unități însumând circa 1000 mp, care se adaugă la suprafața existentă de 5 000 mp. Panoul de onoare al faptelor muncitorești Exigențe ale accentuării caracterului intensiv al dezvoltării economice in etapa actuală Optimizarea consumurilor energetice—obiectiv permanent al colectivelor de muncă Sursele de energie clasică, refolosibilă sau neconvențională constituie un domeniu susceptibil de soluții practic nelimitate, menite să îmbunătățească necontenit, din punct de vedere tehnologic, consumurile la acest capitol, in condiții chiar sporite de calitate și eficiență ale produselor. Preocupări și eforturi susținute in această privință se pot constata acolo unde serviciile mecano-energetice își fac cu maximă responsabilitate datoria. La întreprinderea de Utilaj Greu Craiova, spre exemplu, ca urmare a aplicării programului care cuprinde 10 măsuri privind reducerea consumurilor energetice, au fost trecuți in contul economiilor 12 MWh. Astfel, între altele, după cum ne-a informat ing. Ion Mateescu, pe lângă grija de a introduce In procesul de producție șarje complete, s-a trecut la extinderea și generalizarea metodei de sudare a tablelor groase în bare de zgură, ca și la detensionarea prin vibrație a pieselor grele sudate. La rindul său, ing. Marcel Antonescu, președintele Comisiei inginerilor și tehnicienilor pe unitate, ne-a relevat că un aspect deosebit in sfera creației tehnico-științifice de masă îl reprezintă nu numai nivelul tehniccalitativ al produselor, ci și micșorarea simțitoare a consumurilor specifice de materiale și energie. Din programul alcătuit în acest scop rezultă, bunăoară, faptul că anul trecut au fost luate în studiu șapte produse din fabricația curentă, analizate comparativ cu cele mai bine înregistrate pe plan mondial, stabilindu-se 127 de măsuri prin a căror aplicare ponderea produselor, la nivelul cel mai ridicat, a ajuns să fie cu 2,8 la sută mai mare față de indicele planificat. în această acțiune s-au remarcat inginerii : Florina Mateescu, Ana Trășculescu și Ion Popinciuc. Și în perioada care a trecut din acest an au fost modernizate, din fabricația curentă, strungurile normale grele de 1800, 2000 și 2500 mm, presele pentru industria lemnului și mașinile de danturat FD-3600, respectiv, de frezat longitudinal FLP-3100 ale căror parametri tehnicocalitativi au sporit,în timp ce consumurile specifice au scăzut. Și la întreprinderea de Confecții Craiova, bilanțul perioadei, potrivit evidenței pe care o ține tehnicianul Cornel Stancu, este demn de luat în considerație, cifrîndu-se la peste 100 MWh și aproape 300 t.c.c. economii față de repartiții. Intre principalele direcții de acțiune în care sunt implicați in mod deosebit maistrul Ion Cărășel și ing. Silviu Lungulescu, coborirea amintim, că, prin iluminatului cu circa 2,5 m in incinta punctelor de lucru din secțiile de producție, in fiecare zi se ciștigă cu etajul II, circa 100 KWh. O asemenea inițiativă chiar se finalizează în toată întreprinderea, putind fi preluată și generalizată în toate situațiile similare ale altor sectoare de activitate. Funcționarea cu un singur transformator. HORIA IONESCU (Continuare în pag. a Il-a) însemnări [ vremea imkr în floare Acum, la vremea rozelor in floare, cinci primăvara lasă loc anotimpului estival, la Grădina botanică a Universității craiovene, surprindemn un spectacol multicolor, ale cărui secvențe se regăsesc in mai toate grădinile și parcurile orașului. Orice iubitor de frumos, ajungînd in „Rosarium-ul de aici, va avea revelația unei plăcute, tulburătoare trăiri. Sute și sute de flori, de o varietate cromatică incintătoare, conturează originala „carte de vizită“ a unor oameni care, cu dragoste, cu necontenită pasiune se dăruiesc unei munci ce presupune multă răbdare și migală, dar este și dătătoare de speranță, de satisfacții profesionale. Unul dintre acești oameni este și ingine- EMIL CALOTA 'intinuare in pag a H-a A I.T.M.E. — Filiași. Sub îndrumarea și controlul permanent al șefului de atelier Paul Preda, bobinatoarele Mioara Burdușei, Constanța Brindușa, Păunica Nanu și Juliana N. Stanciu, execută lucrări de cea mai bună calitate. Foto : Ilie Alex. ZIUA IMRMTIOMU a copilului Expresie elocventă a preocupării constante a partidului și statului nostru pentru ridicarea nivelului de trai al întregului popor Incepînd de astăzi Noi categorii de oameni ai muncii vor beneficia de majorarea retribuțiilor Incepînd de la 1 Iunie 1989, potrivit Decretului Consiliului de Stat privind aplicarea majorării retribuțiilor — ca o măsură stabilită de Congresul al XIII-lea și Conferința Națională ale partidului, cât și în temeiul Legii nr. 4/1988 urmează a beneficia de majorarea retribuțiilor personalul muncitor din noi sectoare de activitate, respectiv industrie (unități subordonate Ministerului Industriei Metalurgice și Ministerului Agriculturii), cercetare științifică, dezvoltare tehnologică, proiectări, informatică. De remarcat că la finele actualei etape (a IlI-a) de majorare, retribuția medie a personalului muncitor din întreaga economie va ajunge la 3 300 lei. Urmare a politicii consecvente promovată încă de la Congresul al IX-lea al partidului, de creșterea continuă a nivelului de trai, material și spiritual al oamenilor muncii, fondul anual de retribuire a crescut din 1965 de aproape șase ori. Iată spre edificare cîteva exemple de creștere a retribuțiilor in sectoarele mai sus menționate, incepînd de la 1 iunie a.c. ILIE ALECSOIU, șef oficiu retribuire și legislația muncii, D.P.M.O.S. Dolj Funcția Funcții corespunzătoare - Analist programator gradația a IV-a - Ajutor analist programator gradația a IV-a. - Calculator principal gradația a IV-a - Funcții din cercetare - Cercetător științific principal gradul III, inginer tehnolog principal gradul III, gradația a IV-a la unități de categoria I. • Cercetător științific, inginer tehnolog gradația a IV-a, unități categoria I. ■ Tehnician principal proiectant gradația a IV-a Calculator principal devine gradația a IV-a Desenator tehnic principal gradația a IV-a Retri- Retribuția buna Creștere veche_______majorată _______ Ia centre de calcul 3 360 3 720 360 2 355 2 745 390 2 590 2 965 .375 proiectare 3 850 4 220 370 3 520 3 880 360 2 800 3 170 370 2 500 2 885 385 2 290 2 680 390 AGRICULTURA • AGRICULTURA • AGRICULTURA • AGRICULTURA In perimetrul febril al muncii unor grădinari nu de ieri de azi, ci de mulți ani, grădinarii din Moțăței s-au apucat să facă legumicultura ca la carte. Se muncește zdravăn, cu hărnicie și elan, dar mai ales cu o pricepere de invidiat, „fără de care grădinăritul, după cum remarca un renumit legumicultor de Prin părțile locului, nu poate în nici o împrejurare să-ți aducă avantajele pe care le urmărești 1. Văzîndu-i pe oameni în număr mare la lucru (tineri și vîrstnici, bărbați și femei) ești tentat să crezi, pentru început, ca orice alte treburi, la fel de stringente pe ogoarele unității, sunt lăsate pe planuri secunde, că tot satul, de la mic la mare, este mutat în grădina de legume, însă numai aparent, pentru că realitatea este cu totul alta. Există aici, la Moțăței, un evident echilibru în ordonarea optimă a întregii activități pe ogoare, ceea ce permite ca fiecare cultură în parte, indiferent despre care ar fi vorba, să beneficieze în egală măsură de atenția ce i se cuvine. Căci dacă în ziua documentării noastre, de exemplu, am intîlnit in perimetrul grădinii peste 120 de săteni la muncă, aproape tot atîția se aflau și la prășitul manual al porumbului, pe cele două sole de 100 și respectiv, 90 ha, amplasate in punctele „Sat“ și „Tufan“, iar recordul de participare a oamenilor la treburile cîmpului, din cite aveam să constatăm, îl deținea ferma EMIL LAZARESCU (Continuare in pag. a II-a) *