Inainte, noiembrie 1989 (Anul 46, nr. 13864-13889)

1989-11-01 / nr. 13864

ANUL XLVI NB 13 864 MIERCURI 1 NOIEMBRIE 1989 4 PAGINI 50 BANI Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Plenara lărgită a C.C. al P.C.R. — însuflețitor program de activitate ideologică și politico-educativă Orizonturi largi conștiinței revoluționare Conceptul de spirit revoluționar, fundamentat de secretarul general al partidului, puternic reliefat în monumentalul edificiu ideologic al Tezelor pentru Congresul al XIV-lea, cuprinde în suita determinărilor sale înalta dimensiune morală a muncii. Munca, nivelul ei calitativ, așa cum subliniază tovarășul Nicolae Ceaușescu în epocala Expunere la Plenara lărgită a C.C. al P.C.R. din 24—25 octombrie a.c.o constituie proba cea mai revelatoare a devotamentului față de orînduirea noastră, a angajării plenare la înfăptuirea Programului partidului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea patriei spre comunism. Prin încărcătura morală a muncii, a creației, fiecare comunist, fiecare cetățean al țării își dovedește în fapt spiritul revoluționar, constructiv și combativ. Cum acționează organele și organizațiile de partid, organismele și organizațiile democrației muncitorești-revoluționare în vederea potențării și punerii in operă a acestui important resort de conștiință, definitoriu pentru omul nou, constructor devotat al socialismului și comunismului? întrebarea s-a constituit în genericul unei dezbateri purtate sub înrîurirea înflăcăratelor idei și teze cuprinse în strălucita Expunere a tovarășului Nicolae Ceaușescu, împreună cu activiști pe frontul ideologic și politico-educativ, de la întreprinderile craiovene „Electroputere", de utilaj greu și de confecții; în consens, interlocutorii noștri au apreciat că amplul program de activitate educativă, inițiat de secretarul general al partidului, așază în centrul tuturor preocupărilor omul, transformarea revoluționară a conștiinței sale. Participanții la dezbatere au scos în evidență, totodată, că, în mod esențial, spiritul revoluționar, patriotic presupune asumarea conștientă, activă a idealurilor societății noastre, a sarcinilor și obiectivelor politicii partidului. De aceea, acțiunile convergente pe care le desfășoară factorii educaționali din întreprinderile pe care le reprezintă au drept scop manifestarea deplină a inițiativei și răspunderii colective și personale, punerea în valoare la cote tot mai înalte a resurselor materiale și umane, permanenta Promovare a progresului telurico-științific, optimizarea cadrului organizatoric al activității în toate sectoarele. „Noi am militat și milităm întotdeauna — releva în dezbatere tovarășul Valentin Oprișiu, secretar adjunct cu probleme de propagandă al Comitetului de partid „Electroputere“ — ca întregul complex al activității ideologice și politico-educative să se integreze organic universului viu al producției, să se racordeze la marile ei solicitări, conectîndu-i, în mod conștient, toate energiile umane, întreaga capacitate de creație și dăruire a colectivului. Am pus accent deosebit pe creșterea penetrației informative și formative a fiecărei acțiuni, adoptînd atît formele și instrumentele validate de experiența comună, cit și altele specifice : „Minicronica“ lunară a evenimentelor politice, breviare comentate privind realizarea indicatorilor de plan, buletinul trimestrial al calității, foile volante pe teme de calitate, competitivitate și eficiență, la care se adaugă emisiunile zilnice ale studioului de radioficare și filmele realizate de cincelubul sindicatului. Sigur, înregistrarea unui grad de înnoire FLORIN STAMA (Continuare in pag. a III-a)^ Dezvoltarea economico-socială a Craiovei pe perioada 1991—1995 — în dezbaterea adunării cetățenești din municipiul nostru Perspective luminoase, angajare fermă pentru continua propășire a Cetății Băniei în atmosfera de puternică mobilizare și efervescență creatoare generată de dezbaterea de către întregul partid și popor, în cadrul unor largi forme democratice, a documentelor pentru Congresul al XIV-lea al partidului, documente care prefigurează o etapă nouă, calitativ superioară în construcția socialistă și comunistă a țării noastre, ieri a avut loc adunarea cetățenească din municipiul Craiova. Pe temeiul realizărilor de pînă acum, al numeroaselor și mărețelor ctitorii înălțate în „Epoca Nicolae Ceaușescu", care au înscris Craiova în rîndul celor mai mari și moderne orașe ale României socialiste —, cu sentimentul răspunderii față de viitorul municipiului doljean, participanții la adunare, în calitate de reprezentanți ai cetățenilor, au analizat cu atenție obiectivele prevăzute și au făcut o serie de propuneri constructive. Proiectul Programului de dezvoltare economico-socială în profil teritorial al municipiului nostru in cincinalul 1991—1995, ca parte componentă a planului general de dezvoltare dinamică și armonioasă a întregii țări, supus dezbaterii cu acest prilej, vizează dezvoltarea intensivă a activității economice, aplicarea programelor de organizare și modernizare a producției, creșterea și diversificarea industriei mici și a prestărilor de servicii, accentuarea gradului de urbanizare materializat prin construcția de locuințe, prin alte obiective social-culturale și edilitargospodărești, precum și valorificarea superioară a resurselor materiale și umane existente pentru înfăptuirea întocmai a acestor obiective. Ca o importantă caracteristică a prevederilor proiectului Programului de dezvoltare a municipiului în viitorul cincinal este aceea că ritmul de creștere principalii indicatori se înlacadrează, iar în unele direcții este chiar superior celui prevăzut la nivelul economiei naționale. Astfel, anul 1995 se prevede ca pronducția marfă industrială să crească cu 31,6 la sută , volumul de activitate pe locuitor va ajunge la 165 800 lei față de 136 000 lei în anul 1990, ponderea deținînd-o, cum este și firesc, industria. Ritmuri ridicate se prevăd la tractoare, mașini unelte de prelucrat metale prin așchiere, autoturisme, confecții, metanol; gradul de înnoire a producției va ajunge la 75,86 la sută, iar volumul producției destinate exportului va crește cu 62,9 la sută, în domeniul investițiilor urmează să se construiască noi obiective industriale, să se modernizeze alte capacități de producție. De asemenea, se va pune un mai mare accent pe dezvoltarea industriei mici și a prestărilor de servicii , iar desfacerea de mărfuri cu amănuntul prin comerțul socialist va crește intr-un ritm mediu anual de 1,4 la sută, ceea ce va permite să se asigure o ci liririi bună aprovizionare a populației. Ridicarea gradului de urbanizare, creșterea în continuare a nivelului de trai material și spiritual al cetățenilor municipiului vor concretiza prin construirerea, în cincinalul viitor, a Încă șa 700 apartamente, a unui teatru de păpuși, a cinci grădinițe de copii, a AUREL POPESCU (Continuare în pag. a H-a) Ultimul trimestru al anului — o perioada a rezultatelor maxime în activitatea productivă! Exportul—obiectiv prioritar al eforturilor cotidiene pentru înaltă calitate și eficientă 3 > Convorbire cu ing. CONSTANTIN I’ObECI, directorul întreprinderii de Utilaj Greu Craiova — întreprinderea de Utilaj Grei Craiova este, in momentul de față, una dintre unitățile cu restanțe in realizarea indicatorilor economici de bază, îndeosebi a producției fizice și exportului. Ce măsuri au adoptat pentru redresarea situației, astfel incit unitatea să recupereze restanțele și să-și realizeze sarcinile de plan, cu prioritate la export ? — Avem, într-adevăr, la această dată, restanțe principalii indicatori econoomici. Sunt și cauze de natură obiectivă, dar rezultatele negative se datorează, în principal, unor factori subiectivi, neajunsurilor proprii în organizarea internă și derularea producției, insuficientelor demersuri la furnizorii și beneficiarii noștri, în scopul îmbunătățirii întregii activități productive, comitetul de partid și consiliul oamenilor muncii din unitate — pe baza analizelor exigente din adunările de dări de seamă și alegeri ale organizațiilor de bază, din conferința de partid pe întreprindere, precum și din adunarea generală a reprezentanților oamenilor muncii — au trecut la o serie de măsuri și acțiuni care își dovedesc eficiența. O asemenea măsură este și constituirea unei grupe speciale pentru contractarea producției, care se ocupă de avizarea, ofertarea și contractarea acesteia, determining sporirea cu 25 la sută, în ultimele trei luni, a valorii producției contractate, comparativ cu nivelul anterior. Avînd în vedere dotarea tehnică și tehnologică de care dispunem, experiența dobindită în decursul anilor, precum și competența profesională a colectivului, am adoptat, totodată, măsura de a răspunde cerințelor unor beneficiari din diverse ramuri și sectoare ale economiei naționale, în vederea realizării unor mașini, utilaje și instalații tehnologice unicat, înregistrăm, astfel, o mai bună utilizare a capacităților, a tuturor mijloacelor materiale și a forței de muncă. De exemplu, la solicitarea întreprinderii Constructoare de Mașini Reșița, am proiectat și am trecut la realizarea unei mașini speciale destinate confecționării că mășilor de cilindri pentru motoare navale lente, mașină cu performanțe deosebite, dacă avem în vedere dimensiunile de prelucrare : peste 4 m lungime și pina la 1 m diametru, cu toleranțe de nivelul micronilor. Realizăm, de asemenea, mașini pentru industria lemnului, pentru alte ramuri și sectoare industriale, iar un nucleu de specialiști din întreprindere a răspuns solicitărilor unor parteneri de peste hotare de a executa — în colaborare — documentații tehnice diverse, mașini și utilaje pentru industria celulozei și hirtiei. în același scop, colaborăm cu institutul nostru de profil — I.C.S.I.T. „Titan“ — București. — Cum acționați pentru realizarea sarcinilor la export si creșterea ponderii exportului in totalul fabricației ? — Amintitele acțiuni au vizat și exportul, pe care C. MARIN Raport muncitoresc Peste prevederi Ferm hotărîți să întimpine cu rezultate deosebite Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român, acționînd în spiritul indicațiilor și orientărilor formulate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, oamenii muncii din industria orașului Băilești înscriu in cronica întrecerii socialiste noi fapte ale muncii, răspunderii și hărniciei. Sub directa coordonare a Comitetului orășenesc de partid, prin eforturile muncitorilor, maiștrilor, inginerilor și specialiștilor din unitățile industriale, din celelalte sectoare, s-a reușit îndeplinirea mai devreme a planului pe 10 luni la indicatorii economici de bază, cantitativi și de eficiență. Datorat în principal creșterii mai accentuate a productivității muncii, prin înfăptuirea integrală a măsurilor din programele de perfecționare a organizării și de modernizare a producției, înnoirii tehnologiilor și folosirii mai eficiente a capacităților industriale din dotare, succesul a permis constructorilor de celule electrice prefabricate și de mașini și utilaje agricole, celor(Contiouarch, pag a Ui a) Continuare in pag. a Ili ai V Cu prilejul celei de-a 72-a aniversări a M.R.S.C. Adunare festivă la „Electroputere“ Craiova La Centrul de Creație și Cultură Socialistă „Cîntarea României" al întreprinderii „Electroputere" a avut loc, ieri, o adunare festivă prilejuită de cea de-a 72-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, la care au luat parte numeroși oameni ai muncii din citadela craioveană a industriei electrotehnice românești. Au fost prezenți membri ai Biroului Comitetului Județean Dolj al P.C.R., precum și reprezentanți ai Ambasadei Uniunii Sovietice în țara noastră. Adunarea a fost deschisă de Toma Smqrande, secretarul Comitetului de partid, președintele Consiliului oamenilor muncii de la întreprinderea „Electroputere". Subliniind că Marea Revoluție Socialistă din Octombrie a constituit un eveniment de importanță istorică în viața popoarelor sovietice, a inaugurat o eră nouă în istoria omenirii, deschizînd calea edificării societății socialiste și comuniste. ing. Emil Enculescu, directorul întreprinderii „Electroputere", a precizat : „Proletariatul român, forțele democratice și progresiste din țara noastră, încă din primele zile ale existenței puterii sovietelor și-au manifestat, în diferite forme — inclusiv prin participarea voluntarilor români la lupta pentru apărarea cuceririlor revoluționare ale tinărului stat sovietic — simpatia și solidaritatea lor militantă cu M.R.S.O., înscriind astfel o nouă pagină in îndelungata tradiție a conlucrării și întrajutorării celor două popoare și țări. Intemeindu-se pe aceste puternice și bogate tradiții de prietenie și solidaritate și bazate ferm pe principiile socialismului științific, deplinei egalități, independenței și suveranității naționale, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc, relațiile româno-sovietice au cunoscut în anii construcției socialiste o continuă dezvoltare în toate domeniile. O puternică expresie a trăiniciei legăturilor dintre partidele, țările și popoarele noastre,a dorinței de a le conferi noi dimensiuni au constituit-o întîlnirile la cel mai înalt nivel din mai 1987, de la București, octombrie 1988, de la Moscova, precum și din iulie 1989 la București, dintre tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, și to marin coanda (Continuare în pag. 3 IlX-ai întreprinderea troputerei Craiova. „ElecComunistul Nicolae I’âunescu, operator la centrul de prelucrare orizontală, execută lucrări complexe pe o mașină cu coordonate numerice. Foto : Ilie Alex. DIN CUPRINS : a Creionări. Un gest ales ! S Răspundem la scrisoarea dv. Sondaje in cotidian. Paza unităților economico-sociale poate fi și mai... sigură. ■ Ancheta Ziarului „înainte“. Cum sunt asigurate spațiile de cazare pentru efectivele de animale ? ■ Reper cetățenesc. ■ Sport.