Industria Lemnului Celulozei şi Hîrtiei, 1953 (Anul 2, nr. 1-12)

1953-01-01 / nr. 1

PENTRU ÎNDEPLINIREA PLANULUI PE 1953 LA TOŢI INDICII A. HERSTIG Directorul Coordonării, Planului şi Evidenţei din M.I.L.H.C. La începutul lui Decembrie 1952, odată cu planul de desvoltare a economiei naţionale, au fost aprobate şi sarcinile de plan pe 1953 ce revin sectoarelor industriale ale exploatărilor şi transporturilor forestiere, industrializării lemnului, producţiei produselor finite din lemn, hârtiei şi celulozei. Sarcinile trasate corespund indicilor de desvoltare a acestor sectoare, prevăzuţi de planul cincinal pentru anul 1953, depăşind la anumite capitole aceşti indici şi apropiindu-se de nivelul sarcinilor prevăzute pentru anul 1954. Ritmul impetuos de desvoltare a diferitelor ramuri ale economiei naţionale, satisfacerea în măsură mereu crescândă a nevoilor materiale şi culturale ale oamenilor muncii şi nevoia desăvârşirii continue a revoluţiei culturale prin necontenita creştere a numărului de ziare, cărţi şi publicaţiuni la dispoziţia masselor de oameni a muncii, toate acestea cer sectoarelor industriale ale lemnului, mobilei şi altor produse finite din lemn, precum şi sectorului hârtiei şi celulozei, o contribuţie mult sporită in anul 1953, atât in ceea ce priveşte cantitatea producţiei cât şi in legătură cu sortimentul şi calitatea acesteia. Activitatea economică pe 1953 trebue să tindă spre scopul realizării sarcinilor mari arătate mai sus. ,,Planurile noastre — ne arată tovarăşul Stalin — nu sunt planuri pronosticuri, planuri ipoteze, ci planuri directive, care sunt obligaţiuni pentru organele de conducere şi care determină direcţia desvolltării respective economice in viitor pe scara întregii ţări”. Sub conducerea Partidului şi Guvernului, oamenii muncii din sectoarele industriale lemn, produse finite din lemn, hârtie şi celuloză, vor munci cu avânt pentru indeplinrea şi depăşirea sarcinilor prevăzute pentru cel de al 3-lea an al planului cincinal. In anul 1953, volumul producţiei globale pe Ministerul Industriei Lemnului, Hârtiei şi Celulozei va atinge un nivel de 116%, faţă de anul 1952. O desvoltare deosebită este prevăzută pentru sectorul industrial al mobilei şi altor produse finite din lemn care va înregistra o creştere de 21"% faţă de planul anului 1952. S. A. Sovromlemn, post industrial înaintat in sectorul exploatărilor forestiere şi al industrializării lemnului, marchează deasemenea o importantă desvoltare in comparaţie cu anul 1952, atât in exploatarea şi prelucrarea lemnului de ruşinoase, cât mai ales a lemnului de fag. Directiva planului cincinal de trecere pe scară din ce in ce mai largă la exploatarea şi prelucrarea lemnului de fag, este concretizată in planul de Stat pe 1953 sub forma unor sarcini mult mărite faţă de anul 1952. Astfel se vor produce cu 2PU mai multe traverse de cale ferată, cu 19°/ mai multă cherestea, cantităţi sporite de doage, mangal de bocşe siderurgic şi alte produse. Această producţie mărită se va realiza atât la creşterea masei lemnoase de fag exploatate, cât şi prin îmbunătăţirea sortării calitative şi prelucrării lemnului de fag. In 1953, procentul de lemn de lucru ce va fi obţinut din masa lemnoasă totală de fag exploatată, va creşte cu 17° 1 o faţă de realizările probabile ale anului 1952. In acelaşi timp se va îmbunătăţi exploatarea calitativă a lemnului de stejar, tei şi alte esenţe foioase. Şi sectorul produselor finite din lemn sunt prevăzute creşteri considerabile la mobilă, placaje şi butoaie, sarcine atingând un nivel de 120—128°/o faţă de planul anului 1952. Desvoltarea prevăzută in 1953 pentru tânărul sector industrial al produselor finite din lemn se oglindeşte în creşterea cu 21°U a volumului producţiei globale faţă de planul pe 1952. Această desvoltare este posibilă prin construirea şi darea în funcţiune, în anii puterii populare, a unor fabrici moderne cu mare capacitate, cum sunt fabrica de mobill Sima Gaza-Tg. Mureş, fabrica de placaje de la R.Vâlcea, fabrica de mobile ,.Libertatea" Cluj, precum şi prin desvoltarea şi modernizarea procesului tehnologic al celorlalte fabrici de mobile, butoaie, chibrituri şi articole de cultură, sportive, etc. In 1953, producţia de hârtie va creşte simţitor faţă de 1952. Corespunzător va creşte şi producţia de celuloză. Este de asemenea prevăzută majorarea considerabilă a producţiei de saci de hârtie pentru ambalaje. Un capitol important al planului îl prezintă sarcinile de mecanizare a fazelor producţiei, in special la exploatările forestiere, unde de continuarea acţiunei de mecanizare se leagă rezolvarea unor probleme-cheie în activitatea sectorului. Prin darea în producţie de noi ferestraie electrice şi mecanice se va mecaniza în 1953 doborîtul şi fasonatul in pădure in procent de 20Vo, prin sporirea numărului de tractoare forestiere, funiculare mobile, trolii, se va atinge la sfârşitul anului 1953 un nivel de mecanizare de 30°Io a apropiatului produselor lemnoase în parchete. Se vor pune în funcţiune un număr mare de instalaţii mecanice mobile pentru fasonatul traverselor de cale ferată. Procentul de traverse prelucrate cu aceste instalaţii va fi de 4T% din totalul producţiei de traverse. Se va mecaniza in mod deosebit încărcatul lemnului de foc. Planul mai prevede sarcina mecanizării operaţiunilor de transport interior la fabrici, in special la cele de hârtie-celuloză şi de butoaie. Sarcini importante se prevăd in domeniul studiilor şi cercetărilor tehnico-ştiinţifice. Colectivul Institutului pentru Cercetări şi Experimentări in Industria Lemnului (ICEIL) in colaborare cu tehnicienii şi inginerii din producţie este chemat să rezolve o serie de teme, unele de imediată actualitate, condiţionând bunul mers al realizării planului pe 1953 iar altele de durată mai lungă. Printre sarcinile prevăzute se găsesc teme in legătură cu: îmbunătăţirea condiţiilor de tratare şi conservare a traverselor de cale ferată, studiul şi proiectarea de utilaje privind mica mecanizare a operaţiunilor de cojire a lemnului, descărcatul şi încărcatul lemnului ; experimentarea de noi mecanisme in explorările forestiere, imbunătăţirea crescândă a utilizării acestor mecanisme; cercetări pentru producerea de plăci şi piese profilate din lemn ameliorat prin stratificare, impregnare, încleiere şi presare; cercetări pentru îmbunătăţirea condiţiilor de uscare a matrialului; îmbunătăţirea condiţiilor de aburire a cherestelei de fag; cercetări pentru stabilirea unor tipuri mut sau ameliorate de ambalaje ; studiul obţinerii