Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1969 (Anul 2, nr. 269-343)

1969-01-03 / nr. 269

ANUL I nr. 269 VINERI 3 ianuarie 1969 4 pag. 30 bani Proletari din toate ţările, uniţi-vă! HARGHITEI ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN HARGHITA AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN PROVIZORIU Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România Vom încheia, peste cîteva minute, încă un an de muncă, de v rednice eforturi creatoare, de succese şi victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrşitul anului, privirile ni se îndreaptă spre 1969 cu încredere şi optimism, cu hotărîrea de a face să înflorească şi mai puternic scumpa noastră patrie. In cursul anului 1968 s-a amplificat şi s-a perfecţionat activitatea în sfera producţiei de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a ţării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea ştiinţei, artei şi culturii, a sporit bogăţia naţională a poporului român. Ca rezultat al creşterii venitului naţional, s-a îmbunătăţit nivelul de trai material şi spiritual al populaţiei de la oraşe şi sate; statul socialist a investit noi şi importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a judeţelor, oraşelor şi comunelor, pentru construcţia de locuinţe, pentru nevoile social-culturale ale oamenilor muncii. In anul 1968, din iniţiativa Comitetului Central al partidului, în ţara noastră s-a desfăşurat ointensă activitate social-politică pentru perfecţionarea relaţiilor socialiste de producţie, a întregii organizări a societăţii, pentru adîncirea democraţiei, întărirea legalităţii, promovarea fermă a principiilor de echitate şi justiţie socială. In procesul desăvîrşirii socialismului s-a cimentat şi mai puternic alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, ţărani şi intelectuali, prietenia frăţească dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea naţiunii noastre socialiste care păşeşte neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului şi civilizaţiei. Dragi tovarăşi, In faţa tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însufleţite de un fierbinte patriotism, de hotărîrea fermă de a da viaţă politicii partidului, de a spori şi mai mult puterea economică a patriei, organizaţiile judeţene de partid, institutele de cercetare şi proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ampleîntreceri pe ţară, să depăşească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiţii, să sporească eficienţa activităţii economice şi contribuţia cercetării ştiinţifice la dezvoltarea patriei. Ingăduiţi-mi dragi tovarăşi şi prieteni, ca acum, în pragul Anului Nou, să vă felicit din toată inima şi să vă urez tuturor — muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naţionalitate, bărbaţi, femei, tineri şi vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată înfloririi naţiunii noastre socialiste, întărind continuu orînduirea nouă, punîndu-i tot mai deplin in valoare superioritatea, uriaşele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire naţională, ci şi o înaltă obligaţie internaţională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creşterea influenţei ideologiei marxist-leniniste în lume, la sporirea forţei marelui front antiimperia-ist. Anul care a trecut a intrat in istoria zbuciumată a umanităţii, atît prin noi succese ale forţelor păcii, cit şi prin evenimente care au întunecat orizontul vieţii internaţionale. în acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă și neîncredere în rîndul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii în Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez, trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu. In anul ce vine, interesele majore ale popoarelor impun noi şi energice eforturi pentru soluţionarea conflictelor, pentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securităţii pe continentul european şi în întreaga lume, pentru a face să triumfe in viaţa internaţională respectul dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta. Iutoefiful principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, al egalităţii în drepturi între toate statele. Militând activ în rîndul forţelor înaintate ale contemporaneităţii , România îşi va consacra şi în viitor eforturile întăririi unităţii ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, creării unei lumi mai bune, mai drepte. (Continuare în pag. a 3-a) Şedinţa Comisiei * * Electorale Centrale In ziua de 31 decembrie 1968, Comisia Electorală Centrală s-a întrunit în prima sa şedinţă de lucru şi a stabilit măsurile care urmează a fi luate în legătură cu desfăşurarea campaniei electorale, potrivit legii nr. 28/1966 privind alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare. (Agerpres). DE PE CUPRINSUL PATRIEI ILUSTRATE DIN ȚARĂ. Imagine din frumosul municipiu Tîrgu Mureş: Clădirea Palatului culturii. Foto: I. NAGY Spre cabana forestieră Muhos a I. F. Miercurea-Ciuc. Fotoi P. Cozia 1969 — an hotărîtor al cincinalului SIDEPĂŞIREA ANGAJAMEN- TELOR IN ÎNTRECERE - ÎNDATORIRE DE ONOARE VLAHIŢA ÎNSEMNĂRI Un om din citadela fierului! în citadela fietului harghitenii, pe plaiurile domoale ale Vlahiţei, in noaptea cînd {ara Îşi întregea lumina de izbînzi cu înc-un giuvaer din vestmîntul bătut in nestemate al comunismului, miezul de metal incandescent lichid se revărsa — cascade din gigantice furnale ... Benedek Ioan, maistru de schimb, cu echipele lui Ambrus Francisc şi Filter Dionisie, au dat patriei în noaptea revelionului 19 tone de fier. Benedek Ioan, unul din oamenii frămîntînd metalul Inimiiacestui pămînt greu de bogaţii, ineorit zilei întiia a anului nou, saluta augirii viitorului, aureolat de razele solare ale muncii împlinite. Alături de uzină, în cantină tovarăşii de muncă ai V. EMIL (Continuare în pag. a 3-a)  Primele zile, primele succese Metalurgiştii harghiteni au pornit cu însufleţire la întrecerea pentru îndeplinirea planului pe anul 1969 şi a angajamentelor luate peste plan. In primele 5 schimburi ale acestui an ei au produs 90 tone de fontă de calitate superioară. Colectivul de muncă al Uzinei de fier din Vlăhiţa este hotărit să-şi respecte cuvântul dat , ca răspuns lachemarea organizaţiei de partt a Capitalei şi judeţului Timiş de a realiza peste plan 875 mii de lei la fontă brută specială şi 690 mii lei beneficii, economisind totodată metal în valoare de 350 mii lei mangal în valoare de 150 mii lei şi cocs în valoare de 100 mii lei. In numărul de azi Mîndina de a fi pionier Microfoneton: o invitaţie de Anul Nou De la Odorheiul Secuiesc la Mexic (pag. a 2-a) Mesaje de Anul Nou Note de drum: BOGOTA BUN SOSIT NOULUI AN! Revelion pe culmile Bălanului In pragul Anului Nou, oraşul minerilor ne întâmpină pregătit într-o atmosferă sărbătorească. Freamătul evenimentului îşi pune amprenta pe întregul oraş. Pregătirile sunt în toi. Restaurantul „Izvorul Olt" şi cantina muncitorească, gazdele petrecerii de revelion sunt împodobite cu ghirlande, globuri multicolore, care dau o atmosferă feerică sălitor. Orchestrele, în aşteptarea oaspeţilor, fredonează cîteva din melodiile repertoriului special pregătit pentru noaptea revelionului. La cantina muncitorească, Fülöp Acatiu, preşedintele comitetului sindical al întreprinderii miniere Bălan ne relatează: — După cum vedeţi, totul este pus la punct. Masa bogată îşi aşteaptă musafirii. Ne-am străduit să aranjăm totul în aşa fel, incit, cei ce vor petrece cu noi, să se simtă cit mai bine. întreprinderea noastră a depăşit planul de producţie. Realizările sînt rodul muncii noastre de-a lungul unui an şi vrem să ne bucurăm azi cu toţii de ele. — Mai sînt doar cîteva minute şi vom păşi în noul an. Ce gînduri GH. CHIPER (Continuare în pag. a 2-aj Primul prunc născut în 1969 la maternitatea din Miercurea-Ciuc. TINEREŢE, ANTREN, SURPRIZE Multi tineri din Miercurea-Ciuc şi-au dat întîlnire in seara de 31 decembrie 1968, pentru a petrece revelionul, la casa de cultură din oraş. Orele 20. Gong. In sala mare o formaţie artistică de amatori prezintă un program le varietăţii melodii de muzică uşoară, monologări, scenete, dans modern.. Cei prezenţi au apreciat şi aplaudat îndelang interesantele numere prezentate pe scenă. Sala mică, pavoazată festiv, îşi prineşte oaspeţii cu o ultimă, sărbător mesele în care felul de bunăt’ revelionul iineranizat de oemenesc U.T.C. cultură din arma orelejA r sală tovarhat Fazekas, «ţare al Corniţei de partid,nt c Consiliului r;ţean prof RömifVes şt, udi sferă in- Ioscă, cu cu tot începe fului orî tu 1 oră» de plitate. ;sc în lovit retar caii secretari ai Comitetum judeţean Harghita al P.C.R., Kovács B. Mihai prim-vicepreședinte al Consiliului popular ju T. BONDOR (GoAtiituarft în pag. a 8-a) Odă Văii Mureşului cetini de brad, prin linişte. Iar cîntecul părea o odă adusă muncii ţapinarilor, fasonatorilor, drujbiştilor, funiculariştilor şi tuturor celor care timp de un an au smuls naturii o mare bogăţie — aurul verde. Urarea munţilor coboară spre satele Văii Mureşului... La mulţi anii... — „La mulţi ani!"... Ridică paharul bătrînul om al munţilor, Iosîpu Gorii din Deda, tată a nouă feciori, înalţi ca brazii — „Să ne tră(continuare în pag. a 3-a) T. BISTRIŢEANU Căutătorii aurului verde părăsiră demult imensitatea tăcerii albe şi numai ciutele aduceau, prin pasul lor lin, bănuitor, prin zborul lor de libelulă, acel cîntec ce se strecura pe sub Prima întîlnire cu Adunaţi în sălile restaurantelor sau cantinelor, sau numai în cadrul familiei, oamenii muncii au ridicat paharul în cumpăna celei de a 365-a noapte, cînd începutul de ziuă însemna, de fapt, începutul unui nou an. Aurului luminii din becurile înfăşurate cu hîrtii multicolore şi limpezit de albul zăpezii, i s-au alăturat reflexele rubinii ale vinului de podgorii renumite, i s-au alăturat, mai ales, explozia de bucurie, intr-un crescendo ameţitor, cu fiecare pas al acelor ceasornicului spre cifra zero. I. NETE (continuare în pag. a 3-a) ’69