Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1969 (Anul 2, nr. 421-499)

1969-07-01 / nr. 421

Dezbaterea documentelor pentru Congresul al X-lea umăr la umăr, înfrăţiţi munca pentru Înflorirea patriei CONGRES CONFERINŢE ALE ORGANIZAŢIILOR ORĂŞENEŞTI DE PARTID Miercurea-Ciuc ...în hotărirea adoptată de către Conferinţa extraordinară a organizaţiei orăşeneşti de partid Miercurea-Ciuc, care a avut loc sîmbătă, 28 iu- Panoul evidenţiaţilor in întrecerea socialistă Bodor Ioan, sortator la I. F. Miercurea-Ciuc — sectorul Lunca de Mijloc. nie, se spune, printre altele, ....dăm mandat delegaţilor aleşi să ne reprezinte la Conferinţa extraordinară judeţeană de partid, de a transmite că toţi comuniştii, toţi oamenii muncii din Miercurea-Ciuc, îşi manifestă deplina adeziune faţă de documentele de vor fi supuse dezbaterii : Congresului partidului, exprimîndu-şi, totodată, hotărirea lor fermă de a întîmpina Congresul al X-lea şi aniversarea sfertului de veac de la eliberarea ţării cu noi şi însemnate succese în îndeplinirea planului de stat pe acest an, în dezvoltarea economică şi social-culturală a oraşului, a judeţului, a patriei noastre dragi...". Cuvintele acestea exprimă felul în care s-au KBA FERM HOTARIŢI SPRE NOI SUCCESE desfăşurat lucrările Conferinţei — la care au participat 308 delegaţi aleşi de către organizaţiile de bază — dezbateri caracterizate prin entuziasmul emanat de Tezele C.C. al P.C.R. şi proiectul de Directive ce vor fi supuse dezbaterii Congresului al X- lea al partidului, de năzuinţa de a da concretizare faptică acestor insufleţitoare prevederi. ■Studiind documentele ce vor fi supuse dezbaterii Congresului al X-lea al partidului — a arătat Demeter Vilmos, secretarul organizaţiei de partid de la Fabrica de confecţii — comuniştii din unitatea noastră, M. FILIMON COMUNISTUL -forţă dinamică a colectivuluiI SENTIMENTUL CREAŢIEI In munţi acest sentiment devine plenar, gestul creaţiei minerale este magic şi de o continuă măreţie nebănuită. Iată-mi mina lipită de pereţii de piatră,vircolindu-şi revolta spre cer ori dialogind cu Sfinxul Ceahlăului. Simţi cum iţi coboară din auz şoaptele adincului. In atelierul unui artist sentimentul creaţiei este tocmai lumea inedită a ideilor, metafora îndrăzneaţă, culoarea care redevine adevăr. Aici insă, in acest atelier mecanic al Fabricii de confecţii din reşedinţa judeţului, între păduri, devenit „laborator“, acest ales sentiment ţi-l dăruie opera metalică a comunistului Leac Antal. Tinărul electrician este omul care prelungeşte ziua dincolo de mediana nopţii, elaborind scheme, calcule, cintărîndu-şi cu exactităţi farmaceutice piesele care se vor organiza, poate In ziua următoare, poate in cealaltă, in dispozitivul necesar, visat, lingă colegii lui de aceeaşi virstă. In aceste ore, de la mijlocul zilei, sintem in faţa unui transformator de sudură electrică, portativ. „Este piesa de rezistenţă. Cu ea va pârtieiION IUGA I I I I (Continuare in pag a 3-a). I . Deşi de cîteva decenii cireşele Siclodului sînt vestite, serbarea populară de duminică tinde să înfiripeze aici o nouă tradiţie. In trecut ţăranii n-au avut timp să se veselească la culesul cireşelor. Alte necazuri îi frămintau. Carele Siclodului acoperite cu rogojină trebuiau să ajungă la Tîrgu Mureş, la Gheorgheni, chiar pînă la Cheile Bicazului, să se întoarcă cu pîine pentru mari şi mici. Astăzi culesul primelor fructe ale verii se transformă într-o sărbătoare a rezultatelor muncii comune, îmbelşugate. O fată îmbrăcată în alb oferă cireşe pietroase. Puţin mai încolo, deasupra jăratecului se frig bucăţi mari de fleică. în umbra unui copac sunt înşiruite lăzi cu bere. Mulţimea îmbrăcată ca la sărbătoare umple poiana, înconjurată de pomi fructiferi. La marginea poienei, scenă în aer liber. •Program artistic bogat, variat. Fiecare număr e răsplătit cu aplauze furtunoase. în această clipă douăzeci şi doi tineri şiclodeni prezintă pe scenă un dans local — sprinten şi vioi. Deasupra scenei, o cunună simbolică din fructe — obiectul de mai tîrziu al unei voioase licitaţii; cireşe albe ,roşii, negre parcă zîmbesc... „Perenes". Prăjitura specifică locului. E tradiţie să nu lipsească de la nici o nuntă. Ciorchinele ei aidoma unor flori împodobesc scena simbolizândospitalitatea. In această „SARBATOAREA CIREŞELOR duminică se naşte un nou obicei; la finele serbării organizatorii dăruiesc celei mai în virstă, dar în acelaşi timp celei mai active membre a cooperativei „perénes". Bătrânica are 70 de ani şi se numeşte Hegyi Iulia. De asemenea, se dăruieşte „perénes" şi celei mai bune formaţii culturale a amatorilor din Cristuru Secuiesc... Serbarea cireşelor a luat sfîrşit seara tîrziu. Voia bună, cântecul, jocul au durat tot timpul zilei. Această duminică rămâne pentru oaspeţi, pentru gazde, o amintire frumoasă şi trainică. PAPP DEZSO Laurii abnegaţiei Cu ocazia „Zilei învăţătorului“ a avut loc şi în judeţul nostru decernarea de ordine şi medalii dascălilor care s-au distins în mod deosebit, în nobila muncă de creştere şi educare a tinerei generaţii. înalta distincţie de „profesor emerit" a fost acordată profesorilor, Forwith Ecaterina (Cristuru Secuiesc) şi Eugen Barbare (Gheorgheni). La festivitatea care a avut loc la Liceul din Miercurea-Ciic, au fost distinşi cu Medalia Muncii, educatoarea Maria Afloarei şi profesorul Ioan Oancea, cu Gradaţia de merit, învăţătorii Kovács Ileana, Ioan Dima şi Firtos Clara, cu Titlul de evidenţiat, profesorii Eigel Ernő, Borsodi Ladislau, Pusztai ladislau, Eugen Buzoianu, Nagy Petru etc. La festivitatea decernării distincţiilor la liceul din reşedinţa judeţului, a participat tovarăşul Szekeres Alexandru, secretar al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. In încheierea manifestării, cadrele didactice din oraşul Miercurea-Ciuc au adoptat textul unei telegrame către Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. I (Continuare în pag. a 3-a) (Continuare In pag .■ 1-a) Rolul crescînd al femeii in viata tării In aceste zile cînd oamenii muncii din întreaga ţară întîmpină cu avînt Congresul al X-lea al partidului şi a 25-a aniversare a eliberării patriei noastre, femeile din judeţul nostru obţin succese de seamă la locurile de muncă, nu înfrumuseţarea şi gospodărirea localităţilor judeţului. Dezbătînd documentele ce vor fi supuse analizei şi aprobării Congresului a I X-lea al partidului ne dăm seama atît de aprecierea ce se dă activităţii noastre a femeilor, cit şi de sarcinile deosebit de importante care ne stau în faţă........Comitetele şi comisiile femeilor au datoria de a asigura o şi mai intensă Prof. ILEANA PETHU preşedinta Comitetului judeţean al femeilor participarea maselor de femei din ţara noastră — muncitoare, ţărănci, intelectuale, la activitatea economică, la dezvoltarea artei, învăţămîntului şi culturii, la întreaga viaţă social-politică a ţării, de a pune în valoare energia, priceperea şi entuziasmul lor, în opera de edificare a socialismului, în activitatea de educare a tinerei generaţii, în gospodărirea treburilor publice" se arată în Tezele C.C. al P.C.R. pentru Congresul al X-lea. Eliberate de sub jugul nedreptăţii şi inegalităţii femeile din ţara noastră au dat dovadă de multă competenţă şi conştiinciozitate obţinînd alături de toţi oamenii muncii din patria noastră, rezultate remarcabile în toate domeniile de activitate. Femeia zilelor noastre investită cu noi răspunderi sociale şi morale, se afirmă tot mai mult în sfera producţiei bunurilor materiale, în (Continuare în pag . 3a) Odorheiu Secuiesc FIECARE CETAJEAN, PARTICIPANT ACTIV LA ELABORAREA POLITICII PARTIDULUI Conferinţa extraordinară a organizaţiei de partid a municipiului Odorheiu Secuiesc a dezbătut, într-o pronunţată atmosferă de lucru şi de entuziastă adeziune, documentele pentru Congresul al X-lea al partidului. Tovarăşul Szávuly Ludovic, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, a făcut o expunere amplă a principalelor idei cuprinse în documente, a realizărilor obţinute de poporul nostru în perioada dintre cele două congrese, precum şi a sarcinilor ce revin organizaţiilor de partid şi tuturor comuniştilor din municipiul Odorheiu Secuiesc în perioada următoare. Vorbitorul a evidenţiat, printre altele, faptul că, numai în acest an, în Odorheiu Secuiesc se investesc pentru construirea de obiective industriale şi social-culturale sume al căror volum este egal cu totalul fondurilor investite în întreaga perioadă 1960—1965. Noua fabrică de apă se află în plină construcţie. Vor fi date în funcţiune capacităţi noi de producţie la Tehnoutriaj, la Întreprinderea forestieră, precum şi noi spaţii comerciale, în perioada 1960—1968 s-au dat în folosinţă anual cite 200 de apartamente pentru oamenii muncii, iar în acest an, numai pînă la data deschiderii lucrărilor Congresului, numărul acestora va fi C. ŞTEFAN Proletari din toate tarile, uniti-va! ANUL II, nr. 421 MARȚI 1 iulie 1969 4 pag. 30 baniHARGHITEI ORGAN AL COMITETULUI JUDEJEAN HARGHITA AL P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDETEAN ROMANIA XXV imagini Verticale ale industriei socialiste ! Combinatul de cauciuc sintetic din orașul Gh. Gheorghiu-Dej. Cronică ! De Ziua învăţătorului ILLYÉS LADISLAU inspector şcolar general al judeţului Harghita Prilej tradiţional de trecere în revistă a realizărilor obţinute de cadrele didactice în munca lor nobilă de educare a tinerei generaţii, Ziua învăţătorului dobîndeşte anul acesta semnificaţii sporite fiind sărbătorită în condiţiile mobilizatoare ale elanului cu care întregul nostru popor întîmpină Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român şi a 25-a aniversare a eliberării ţării de sub jugul fascist. In acest, context generator de entuziasm, educatoarele, învăţătorii şi profesorii, români şi maghiari, din judeţul nostru, au desfăşurat umăr la umăr, o activitate instructiv-educativă bogată în succese, cîştigîndu-şi o dată cu preţuirea şi dragostea zecilor de mii de copii şi respectul părinţilor şi al tuturor oamenilor muncii, în anul şcolar care s-a încheiat, cadrelor didactice le-au revenit sar,cini de mare însemnătate, izvorîte din directivele partidului privind perfecţionarea şi modernizarea învăţămîntului nostru, sarcini de care s-au achitat cu cinste. Din rîndurile lor desprindem cîteva nume care s-au distins în mod deosebit : Ecaterina Forvnth din Cristuru Secuiesc, Eugen Babare din Gheorghenii, Ecaterina Bardocz, Alexandru Mester, Gabor Bencze, Ella Dobai din Odorheiu Secuiesc, Maria Afloarei, Aurel Moraru, Ion Oancea din Miercurea-Ciuc, Martin Miklós din Mădăraş, Dumitru Dobreanu din Topliţa, Ida Orban din Cozmeni şi alţii. Este o tradiţie ca de Ziua învăţătorului să privim viitorul. Principala misiune a tuturor lucrătorilor din învăţământ o constituie în anii ce vin, traducerea în viaţă a hotărîrii partidului privind înfăptuirea învăţămîntului general şi obligatoriu de 10 ani, încă din toamna acestui an vor lua fiinţă primele 74 de clase a IX-a ale şcolii generale de 10 ani în 64 de unităţi. Aceasta presupune mobilizarea tuturor forţelor pentru crearea celor mai bune condiţii de funcţionare pentru aceste clase. Totodatăatenţia slujitorilor şcolii trebuie să se îndrepte şi mai mult către propria perfecţionare profesională, către îmbunătăţirea conţinutului ştiinţific şi educativ al lecţiilor, către valorificarea superioară a tuturor posibilităţilor oferite de realitatea noastră socialistă pentru formarea tinerei generaţii, în spiritul dragostei de patrie, al frăţiei dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, al credinţei de nestrămutat în adevărurile concepţiei materialist-dialectice, al justeţei politicii partidului şi statului nostru, îndeplinindu-şi astfel la cel mai înalt nivel, menirea de educatori, în lumina sarcinilor trasate de partid. Avînd încredinţarea că toate cadrele didactice din judeţul nostru vor fi şi de acum înainte forţe active în rîndul intelectualităţii noastre socialiste, te adresez în numele Inspectoratului şcolar judeţean, calde felicitări cu prilejul Zilei învăţătorului şi urări de succes în activitatea viitoare. PROFUNDA STIMĂ SI RESPECT Aşa cum chipul drag al mamei ne rămîne veşnic in amintire, învăluit de ginduri nostalgice, tot astfel, imaginea primului dascăl ne rămîne întipărită în suflet pentru totdeauna. Şi niciodată nu vom uita primele vile de şcoală, cind sub privirea blinda, plină de, dragoste, ne-a învăţat să desluşim semnele din cîmpul alb şi să aşternem pe hîrtie alabelui... Imaginea învăţătorului, a profesorului ne umple întotdeauna sufletul cu melancolia amintirilor, pentru că întotdeauna gestul, vorba, faptele lui au fost pentru noi un exemplu de urmat. Scriitori de prestigiu ai literaturii noastre — Creangă, Sadoveanu, Slavici, Rebreanu ■— au dăruit în paginile operelor, cuvinte calde evocînd chipul dascălului iubit. Şi li se cuvin lor, învăţătorilor, profesorilor altor generaţii, vie recunoştinţă, profundă stimă şi respect. Pentru că slujitorii acestei nobile profesiuni modelează în aluatul fraged al anilor dinţii, cu migala meşterului in filigran, trăsăturile definitorii ale omului. Astăzi, cînd partidul şi statul nostru manifestă, prin măsurile adoptate, o grijă atentă pentru toţi slujitorii şcolii româneşti, aceştia îşi înzecesc eforturile pentru a înzestra tineretul patriei noastre cu cît mai multe cunoştinţe, menite să-i asigure un nivel cit mai înalt în specializarea profesională, cu o concepţie ştiinţifică despre lume şi viaţă, izvorită din adevărurile învăţăturii marxist-leniniste, o profundă dragoste de patrie, şi faţă de partidul comuniştilor, stegarul luptei pentru fericirea poporului. În contextul dezvoltării societăţii contemporane, tuturor celor ce-şi desfăşoară activitatea de la catedră, le revine o răspundere sporită pentru nivelul de pregătire pentru viaţă al tinerilor, răspundere accentuată şi în documentele pentru Congresul al X-lea al partidului, răspundere de care fiecare cadru didactic este pe deplin conştient. Cu prilejul Zilei învăţătorului, adresăm tuturor cadrelor didactice din judeţul nostru un card salut, unindu-le nenumărate succese şi la mulţi ani!