Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1976 (Anul 9, nr. 2009-2021)

1976-01-06 / nr. 2009

„Minunatul Program de dezvoltare a patriei adoptat de Congresul al XI-lea al partidului, condiţiile interne în care ne desfăşurăm activitatea precum şi cursul evenimentelor internaţionale, ne dau temeiul să privim cu optimism şi deplină încredere viitorul României socialiste“ NICOLAE CEAUŞESCU (Din Mesajul adresat întregului nostru popor la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou.) Am început un nou an de muncă, de viaţă tumultuoasă, avînd vii în sufletele şi minţile noastre cuvintele fierbinţi, îmbărbătătoare cuprinse în Mesajul de Anul Nou al secretarului general al partidului, preşedintele republicii noastre, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. încă n-am încheiat definitiv bilanţul anului abia trecut, dar ştim că a fost un an bogat în realizări, cum cel mai bogat în realizări a fost dintre toate, cincinalul pe care l-am încheiat odată cu ‘75 Industria socialistă a continuat să se dezvolte un ritm înalt, a crescut producţia agricolă, s-au realizat mari progrese în toate sectoarele de activitate economică. Au înregistrat un nou şi puternic avînt învăţămîntul, ştiinţa, cultura — factori determinanţi ai mersului înainte al societăţii socialiste. Ca rezultat al strălucitelor realizări, concretizate sintetic în creşterea venitului naţional cu peste 70 la sută, s-au îndeplinit în întregime prevederile cincinalului cu privire la ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al tuturor oamenilor muncii. Am început un nou an de muncă, primul an al celui de-al şaselea cincinal care, prin prevederile sale, asigură ridicarea patriei noastre socialiste pe noi trepte de progres şi civilizaţie. Dispunem de tot ce este necesar din punct de vedere material şi uman pentru realizarea cu succes a planului pe 1976, pe întreg cincinalul 1976—1980. Intrînd în această nouă etapă a dezvoltării patriei, întregul nostru popor va acţiona cu toată energia pentru înfăptuirea neabătută a hotăririlor Congresului al XI-lea, pentru afirmareaplenară a revoluţiei tehnico-ştiinţifice, pentru necontenita perfecţionare a tuturor domeniilor vieţii economico-sociale. Ne îmbărbătează şi ne stimulează entuziasmul cuvintele din Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu: „Avem deplina convingere că anul 1976, că întregul cincinal viitor, va aduce poporului nostru noi satisfacţii în muncă şi viaţă, va adăuga noi şi însemnate valori tezaurului avuţiei naţionale, va ridica pe o treaptă superioară bunăstarea materială şi spirituală, gradul de civilizaţie al întregii naţiuni socialiste“. Ştim că aşa va fi. Pentru că aşa a fost în fiecare an, în fiecare din cincinalele noastre, cînd ara crescut cît n-au ştiut alţii să crească în decenii, am realizat planuri îndrăzneţe, despre care alţii ziceau că sînt utopii, visuri nerealizabile. Noi însă am învăţat să delimităm îndrăzneala de utopie şi, îndrăznind, să dăm viaţă visurilor. Anul recent încheiat ne-a adus noi realizări şi satisfacţii şi în ce priveşte activitatea internaţională a partidului şi statului nostru, avînd la bază aprecierile şi orientările stabilite de Congresul al XI-lea al partidului, a căror justeţe a fost pe deplin confirmată,de desfăşurarea vieţii internaţionale contemporane. România are astăzi mai mulţi prieteni ca oricînd, pe toate meridianele planetei noastre, prestigiul de care se bucură în întreaga lume n-a atins nicicând asemenea culmi. „Republica Socialistă România — se spune în Mesaj — va face totul pentru a-şi aduce contribuţia la consolidarea şi dezvoltarea destinderii şi colaborării pe planeta noastră, slujind astfel atit interesele vitale ale poporului nostru cit şi cauza generală a socialismului şi a păcii în lume“, în dangătul clopotelor ce vesteau sosirea noului an, în clinchetul paharelor pline cu seva pămîntului strămoşesc, cu soarele ale cărui raze dătătoare de viaţă se cuvin egal tuturor membrilor umanităţii, am toastat pentru îndeplinirea năzuinţelor noastre de progres şi bunăstare, pentru noi succese pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării spre comunism, pentru înflorirea şi strălucirea Republicii Socialiste România, pentru Partidul Comunist Român, conducătorul nostru ,încercat, pentru pace şi colaborare, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă. Suntem neclintiţi în hotărîrea noastră, ca toţi — muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vârstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — să muncim cu deplină dăruire, să punem tot ce avem mai bun în noi, întreaga noastră forţă şi capacitate, în slujba înfăptuirii tuturor acestor dorinţi scumpe inimilor noastre. PROLETARI DIN TOATE ŢÂRILE, UNITI-VA !I ------------ -------------------------------------------------------HARGHITEI Organ al Comitetului judeţean Harghita al P. C. R. şi al Consiliului popular judeţean Reflexe... reflecţii... Cînd pe milioane de chipuri luminiţele pomului de iarnă se reflectau in irizaţiile sprinţare ale vinului din cupe, undeva, in munţii răsăritului de ţară, alte chipuri mai aspre, mai trudite, se reliefau carmin in clarobscurul din faţa gurii fierbinţi a furnalului. Oameni, oameni la post. Furnalul respira adine, vuind ca altădată, ca-n alte nopţi. O noapte obişnuită şi totuşi noaptea trecerii din an in an. O şarjă obişnuită şi totuşi cu identitate aparte — prima şarjă a anului 1976, prima şarjă a unui nou cincinal In noaptea de revelion jurnaliştii Vlăhiţei s-au aflat, ca întotdeauna, la post. Au muncit ca şi altădată, poate i-a cuprins la miez de noapte, o uşoară, omenească nostalgie, atunci cînd au contenit pentru moment lucrul să-şi ureze: „La mulţi ani“, dar, ca oricînd, nu şi-au permis o pauză prea mare, chiar dacă toată „conducerea“ a închinat cu ei! Dimineaţă, schimbul. „— Cum o fost?... La noi nici un bai, dar la voi ? — Am petrecut pină la miez de noapte, apoi m-am hodinit pină amu!... — Spor la treabă clară, că noi nu v-om duce să-nchinăm un păhăruţ! — Fiţi sănătoşi ! — Mulţam vouă, şi trabă bună !“ Alte chipuri în faţa aceleiaşi vetre. Asta-i meseria ! Apoi alt schimb, alte urări de „trabă bună“ şi tot aşa pină întotdeauna. Mereu chipuri atente, mereu feţe roşite de foc şi ’negrite de scrum, iar ’nalt peste ei, maiestuos ca un Hefaistos al fierului de foc, furnalul tremură din adincuri vuind sub presiunea teribilă a gazelor încinse ce preced facerea dinţii a metalului. Ochi scrutători, miini agere cu putere suptă din necontenita ridicare a probelor de topitură supraveghează şi dirijează o aceeaşi geneză, dar de fiecare dată nouă. Se naşte fonta specială de Vlăhiţa. A fost o noapte de revelion la fel ca altele, de muncă. Zile şi nopţi... — Cum a fost ? — Obişnuit! Noi am intrat in cel de-al doilea schimb al anului. Pină diseară vom da peste plan 10 tone de fontă specială, mîine alte 7 tone, iar pină la sfîrşitul primei decade a lunii 87 tone peste plan (în paranteză fie zis, 87 tone au dat peste plan numai în primele 4 zile !). Au lucrat în schimbul de revelion maiştrii Lantzky Károly şi Daniel György, jurnaliştii-şefi Vitus András şi Mihály Sz. Iosif, jurnaliştii Sándor György, Lőrincz Balázs şi ceilalţi din schimbul lor. Ajtai schimbul doi. ..— Ce vă doriţi de la noul an ? ... — In 1975 jurnaliştii au fost fruntaşii întreprinderii şi am vrea să ne păstrăm locul de cinste... — Ce vă aduce 1976, tovarăşe Török Iosif ? — După 25 de ani de muncă la furnal, pensionarea. Mă voi ocupa de nepoţel !... — Dar dumneavoastră Egyed László ? — Casă nouă ... Am un băieţel, Lotoika, are 15 luni şi mi-l detresa tare şi sănătos. Sînt fericit cu sofia mea, Kati. Ce mi-aş mai putea dori ? ...“ — Sînteţi Mihály Albert- Török, şeful secţiei furnale. Cum vedeţi debutul în vmt an de producţie ? — Vrind-nevrind mă întora cu gîndul la prima noapte a anului, cînd, deşi nu eram obligat, am asistat la prima şarjă. De atunci, au mai fost multe şi toate de calitate. Sperăm ca toată munca pe care o vom depune in acest an să se circumscrie perimetrului înaltei calităţi. Vă mai dezvălui credinţa intimă că la finele anului vom primi din tura drapelul de fruntaşi pe întreprinderea de fier Vlăhiţa pe care îl deţinem de mulţi ani. Micuţi sub imensele instalaţii, oamenii cu căşti şi haine groase, verzi, au intrat în noul an cu dreptul şi in cîteva zile numai ne-au obligat să reflectăm la semnificaţii contemporane dintre cele mai nobile. Horea MOLDOVAN ANUL IX, Nr. 2009 Marti 5 Ianuarie 1976 8 PAGINI 50 bani I 1976-FERESTRE SPRE VIITOR-1980 In paginile 3, 1, 5 și 6 — date și cifre, articole şi I reportaje despre perspectivele dezvoltării economice şi social-culturale a judeţului Harghita în actualul cincinal.