Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1976 (Anul 9, nr. 2057-2134)

1976-09-15 / nr. 2121

MOMENT DE VIRF PE OGOARE Recoltarea la timp a culturilor de toamnă, instruînarea în condiţii optime cer eforturi deosebite Cumularea, în această perioada, a unui mare număr de lucrări agricole impune mobilizarea tuturor forţelor şi mijloacelor, participarea fără rezerve la muncă a tuturor locuitorilor satelor. Timpul deosebit de bun favorizează desfăşurarea în ritm rapid a tuturor lucrărilor de pe agenda agricolă, cu condiţia uivei bune organizări a forţelor de care dispunem. Recoltarea cerealelor îşi restringe mereu aria spre zona Gheorghenilor, mai ales în ceea ce priveşte grîul şi secara a căror recoltare s-a terminat sau este pe cale să se încheie în aproape toate unităţile. Este demn de subliniat că duminică cooperatorii din Gheorgheni au adunat spicele de pe ultimele parcele, iar în cursul zilei de ieri au încheiat — printre alţii — această lucrare şi cooperatorii din Caşinul Nou. Deci nu se mai pune problema maturizării griului, ci doar aceea a recoltării operative şi fără pierderi ! Aproape la fel de important ca secerişul esteşi treierişul, precum şi balotatul şi adunatul paielor de pe terenurile recoltate cu combina. Paiele se află încă în cîmp pe mii de hectare, împiedicînd executarea arăturilor, eventualele ploi putîndu-le transforma în gunoi. Se impune ca presele existente să fie folosite mai raţional pentru că în numeroase unităţi randamentul lor zilnic nu trece de 3—4 ha, cînd ar trebui să fie dublu. Recoltarea furajelor continuă să fie o lucrare care merită toată atenţia, pentru că mai sînt suprafeţe destul de mari de fineţe necosite, mii de tone de fînuri netransportate din cîmp, fără a mai vorbi de otavă. Coasa a doua la trifoliene sau însilozarea acestora este mult rămasă în urmă. Şi mai acut, dacă se poate, se pune problema în ceea ce priveşte însilozările, în afara suprafeţelor de porumb sau floarea soarelui destinate de la bun început însilozării, suprafeţe destul de mari de porumb pentru boabe nu vor ajunge la maturitate şi, ca atare, trebuie însi- Lozate. Acest lucru trebuie însă făcut acum şi nu după căderea cîtorva brume, cînd din acest porumb, care acum constituie un furaj deosebit de valoros, nu vor mai rămîne decît coceni. în acest sens am remarca cele văzute la C.A.P. Topliţa , constatîndu-se că un lan de ovăz nu va mai ajunge să se maturizeze, s-a trecut de îndată la însilozarea acestuia, obţinîndu-se un furaj de foarte bună calitate. . Avînd în vedere suprafeţele deosebit de mari de pe care culturile trebuie însilozate — într-un timp foarte scurt — este absolut necesară folosirea (Continuare in pag. a 2-a) Dan SUIANU C.A.P. Sinsimion: s-au recoltat cartofii de pe mai mult de 100 ha. INFORMAŢII ■ Cooperatorii meşteşugari de la „Munca colectivă“ din Topliţa prezintă la contractările cu beneficiarii un aparat de centrat roţi la autoturisme, aparat ce va intra în dotarea atelierelor care execută asemenea lucrări. Vor fi create astfel condiţii pentru o mai bună verificare a autoturismelor, sporind şi gradul de siguranţă pe drumurile publice. ■ Ieri, s-au terminat lucrările de turnare a fundaţiei la noua grădiniţă, cu 120 locuri, din satul Dăneşti. In fecare zi 60— 70 cetăţeni ai satului au prestat muncă patriotică la noul obiectiv. In această toamnă se vor ridica zidurile şi se va pune acoperişul, urmind ca în primăvara anului viitor micii locatari să se mute în noua lor casă. ■ Incepînd din aceste zile, locuitorii altor trei sate ale comunei Martiniş — respectiv, Rareş, Aldea şi Comăneşti — beneficiază de introducerea apei curente. ■ La Băile Tuşnad, în faţa recepţiei staţiunii, s-au terminat lucrările de refacere a terasamentului şi pavajului celor două spaţii pentru parcarea autoturismelor PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNITIVAT HARGHITEI Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean 4 pagini, 30 bani | Miercuri, 15 septembrie 1976 | Anul IX., nr. 2121 Cu planul pe 19 luni îndeplinit Din marea întrecere socialistă organizată în toate întreprinderile economice harghitene în scopul îndeplinirii în avans a sarcinilor de producţie din acest prim an al cincinalului revoluţiei tehnico-ştiinţifice primim zi de zi veşti tot mai îmbucurătoare. Astfel, colectivele de muncă ale Întreprinderii forestiere de exploatare şi transport şi Întreprinderii de piese pentru auto-tractoare din oraşul Miercurea-Ciuc comunică îndeplinirea, cu mult înainte de termen, a sarcinilor planificate pe primele trei trimestre ale anului. Avansul cîştigat de cele două colective de muncă face posibil ca pină la finele lunii septembrie să se obţină suplimentar circa 5000 mc cherestea răşinoase , la I.F.E.T., precum şi o producţie globală suplimentară, la I.P.A.T., in valoare de circa 10 milioane lei. ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C. C. Al P. C. R. In ziua de 14 septembrie 1976 a avut loc şedinţa Comitetului Poliţic Executiv al C.C. al P.C.R., sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Politic Executiv a dezbătut şi aprobat un raport cu privire la lucrările de îmbunătăţire a preţurilor de producţie şi de livrare în industrie care să intre definitiv în vigoare la 1 ianuare 1977, fără modificarea preţurilor de desfacere cu amănuntul la bunurile de consum destinate populaţiei. Această acţiune, care se realizează în conformitate cu prevederile Legii pentru aprobarea planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a R.S. România pe perioada 1976—1980, are în vedere accentuarea în continuare a proceselor calitative ale activităţii economice în acest cincinal. în acest sens, ţinînd seama de încheierea lucrărilor pentru reaşezarea preţurilor de producţie şi de livrare în industrie, îmbunătăţirile urmăresc valorificarea superioară a materiilor prime şi a materialelor provenite din ţară, ridicarea nivelului tehnic al producţiei, îmbunătăţirea calităţii produselor, atît pentru necesităţile economiei naţionale şi ale populaţiei, cît şi pentru export. Măsurile aprobate au in vedere reaşezarea mai judicioasă a preţurilor de producţie, care să ţină seama de necesitatea reducerii continue a costurilor prin mobilizarea resurselor interne de care dispun unităţile economice, prin economisirea materiilor prime şi a materialelor şi eliminarea risipei, printr-o mai bună organizare a muncii. Totodată, măsurile ţin seama de influenţele pe care le au preţurile de pe pieţele mondiale asupra costurilor interne. Comitetul Politic Executiv a stabilit ca ministerele, centralele şi întreprinderile industriale să ia toate măsurile pentru ca preţurile să ţină seama de cheltuielile efective, să mobilizeze toate resursele materiale şi umane de care dispune economia noastră în vederea creşterii continue a eficienţei întregii activităţi, sporirii, pe această bază, a venitului naţional, asigurării creşterii neîncetate a nivelului de trai material al întregului nostru popor, în concordanţă cu hotărârile Congresului al XI-lea. Comitetul Politic Executiv a examinat în continuare un raport cu privire la modul cum se realizează indicatorii tehnico-economici stabiliţi la capacităţile de producţie industrială care au intrat în funcţiune. Apreciind rezultatele obţinute în acest domeniu, Comitetul Politic Executiv a criticat, totodată, o serie de neajunsuri care se mai manifestă in valorificarea potenţialului creat prin noile investiţii. Comitetul Politic Executiv a stabilit să se analizeze situaţia fiecărui obiectiv în parte pentru a se asigura exploatarea la parametrii proiectaţi a utilajelor şi instalaţiilor, organizarea raţională a fluxurilor de producţie, îmbunătăţirea unor tehnologii şi reţete de fabricaţie, precum şi a structurii sortimentale, în funcţie de nevoile pieţei interne şi externe. Pentru creşterea eficienţei economice a activităţii noilor obiective trebuie să se acţioneze în continuare pentru mai buna organizare a aprovizionării tehnico-materiale, micşorarea consumurilor specifice de materii prime şi materiale, ridicarea nivelului de pregătire a personalului din exploatare, creşterea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost. In continuare, Comitetul Politic Executiv a examinat Raportul privind exercitarea controlului financiar preventiv în unele unităţi socialiste, în semestrul I. Comitetul Politic Executiv, pornind de la concluziile Curţii Superioare de Control Financiar, a apreciat pozitiv rerezultatele obţinute în activitatea de control preventiv in scopul promovării unui climat de ordine şi disciplină riguroasă în gospodărirea eficientă şi cu răspunderea mijloacelor materiale» şi băneşti. Totodată, Comitetul Politic Executiv a constatat că se mai manifestă cazuri de angajare a unor resurse materiale şi băneşti fără o fundamentare economică suficientă, de cheltuieli administrativ-gospodăreşti care nu sunt oportune, de creare a unor stocuri tehnico-materiale ce depăşesc nevoile reale ale planului, de folosire necorespunzătoare sau chiar de neutilizare a unor echipamente şi utilaje aflate în bună stare de funcţionare. Comitetul Politic Executiv a stabilit ca activitatea controlului financiar preventiv să cuprindă o sferă mai largă de probleme esenţiale pentru bunul mers al economiei, pentru obţinerea unei eficienţe cit mai ridicate în toate sectoarele (Continuare in pag. a 4-a) Şcolile în pragul unui nou an de muncă susţinută Noul an şcolar, ce se deschide astăzi, poartă in sine, asemenea unei fiinţe vii, pecetea evenimentului cu repercusiuni majore în viaţa noastră politică şi culturală . Congresul educaţiei politice şi al culturii socialiste. Fiecare cuvânt, ce a răsunat la acest măreţ forum, va rămine dăltuit in memoria portrului nostru, constituindu-se intr-un îndreptar de nepreţuit al faptelor noastre viitoare. Şcoala, legată prin toate fibrele existenţei sale de viaţă, este menită, prin însăşi destinaţia ei, să formeze omul de tip nou al societăţii noastre, pe constructorul măreţelor idealuri ale poporului român. Al măreţelor idealuri, realizate printr-o muncă susţinută, plină de abnegaţie şi de dăruire. Pornim, in acest septembrie, din nou la drum acela al continuei noastre perfecţionări şi autoperfecţionări, ai legării neîntrerupte a teoriei cu practica. Pornim din nou la drum, călăuză fiindu-ne cuvintele secretarului general al partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, rostite la Congresul educaţiei politice şi al culturii socialiste : „... şcoala trebuie să asigure pregătirea tineretului pentru muncă şi viaţă şi, totodată, însuşirea celor mai noi cunoştinţe teoretico-ştiinţifice şi culturale, să dezvolte în rindul tinerilor respectul şi pasiunea pentru munca concretă, producătoare de vieburi materiale. In acelaşi timp, trebuie să crească rolul educativ al şcolii, contribuţia ei la cultivarea în rîndul tineretului a înaltelor trăsături morale ale omului nou, constructor al socialismului.“ Este calea plină de satisfacţii şi de frumuseţe a muncii, calea unui întreg popor harnic, ai cărui fii şi ale cărui speranţe suntem ... Şcolile ce îşi deschid astăzi, primitoare, porţile îi aşteaptă pe elevi cu trei cunoştinţe transpuse cu pricepere în cărţile pe care le primesc gratuit şi care aşteaptă să fie descifrate cu răbdare, pricepere şi dragoste. Ii aşteaptă profesorii, cu rindurile împrospătate de noii absolvenţi, hotăriţi să ridice necontenit ştacheta exigenţelor, dar să-i şi ajute neîncetat. Ii aşteaptă cabinetele şi laboratoarele tot mai bine, utilate, atelierele, unde, mai mult ca, oricind vor trebui să dea dovada în acest an a acelor virtuţi care să certifice justeţea încrederii ce li s-a acordat. In faţă le stau nenumărate sarcini, nu toate uşoare, după cum se şi cade in cazid unor luptători ce sunt şi trebuie să fie. In toiul acestei bătălii, fiindcă viaţa este o neîncetată luptă, după cum bine afirma un poet, trebuie să-şi arate destoinicia şi să se călească. De combatanţi puternici, sănătoşi şi instruiţi, într-un cuvint de oameni de tip nou are societatea noastră nevoie. De tinerele sale vlăstare, care vor deveni asemenea oameni. Iar noul an şcolar este o etapă a acestui drum. Nicolae KOVÁCS