Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1977 (Anul 10, nr. 2367-2444)

1977-07-19 / nr. 2382

Mo*motk: HARGHITO Un bogat evantai de manifestări culturale Numeroase acţiuni culturale au punctat şi zilele săptâmînii ce a trecut. La case de cultură şi cămine culturale, în sălile unor cinematografe, în cluburi de întreprindere s-au desfăşurat expuneri, simpozioane, sali de poezie patriotică, medalioane, concursuri gen „Cine ştie, cîştigă“, rulări de filme artistice sau de pachete de filme documentare. Spicuim din bogatul evantai de manifestări culturale : o seară de poezie patriotică sub genericul „Partid, cu tine vom învinge" (Băile Tuşnad), un medalion „Tudor Arghezi" - cu ocazia comemorării a 10 ani de la moartea marelui poet român (la Borsec), expunerea „Brâncuşi — artist de talie mondială" (in staţiunea Lacu Roşu), o expunere la Căminul cultural din Joseni („Lupta seculară a poporului român pentru independenţă socială şi naţională"), un medalion audio-vizual „Tradiţii ale artei populare harghitene - ceramica şi cioplitul în lemn", la Casa de cultură din Băile Tuşnad, spectacole folclorice la Băile Seiche şi in staţiunea Lacu Roşu, rularea unor filme documentare dedicate trecutului de luptă al poporului român, sub genericul „Imn eroilor", înfaţa Casei de cultură din Miercurea-Ciuc. Expoziţie de pictură Daday Keller Kornélia La Galeria fondului plastic din Miercurea-Ciuc, vizitatorii pot admira lucrările în ulei ale plasticianei Daday Keller Kornélia, reunite într-o expoziţie deschisă cu citva timp în urmă. Cele 16 picturi de şevaiet — peisaje naturale şi săteşti, naturi statice şi un portret — învederează aplecaţia pictoriţei spre un univers familiar, din care ea extrage, ca pe o esenţă de o nespusă delicateţe, constante lirice specifice, un consens cu feminitatea temperamentului artistic. Acest demers pictural se manifestă atît în specificul tratării subiectelor (volume şi proporţii, accentul pus cu precădere pe unele laturi), cit şi în folosirea cutorii, gingaşă şi învăluitoare. Astfel, dacă în „Fructe" sau „Toamna pe Harghita" cromatica este mai vie, mai „agresivă", în lucrări precum „Amurg", „înainte de masă", „Curte", etc., ea capătă o inefabilă delicateţe, parcă ceva din irizările minunate ale penajului unui flamengo. Interesant de observat şi faptul că, pină și peisajului hibernal i se conferă o anume căldură familiară, o anume poezie domestică. Florile, minunate prin graţia lor carnală, i se detaşează pe un fundal ce le potenţează farmecul şi valorile cromatice. N. KOVÁCS întărirea controlului în cooperativele agricole de producţie rifrmare din pag. 11 primind astfel retribuţie pentru lapte inexistent. La cooperativele agricole din Ditrău, Valea Strimbă şi Chileni, datorită neglijenţei conducerii cooperativelor respective, membrii cooperatori nu au predat cooperativelor decit o parte din final ce se cuvenea acestora în urma recoltării în cotă parte. Cooperativa din Ditrău a fost astfel prejudiciată cu 98 tone fin (în valoare de 79 mii lei), cea din Chileni cu 45 tone (36 mii lei), iar cea din Valea Strimbă cu 146 tone (117 mii lei). Pagube mai mari ori mai mici au fost descoperite şi la Corund, Măreşti, Feliceni, Cozmeni şi in alte unităţi agricole cooperatiste. In multe cazuri, primul semn prevestitor al viitoarelor pagube sunt aşa numitele „plusuri" în gestiune, rezultat direct al neglijenţei în conducerea evidenţelor şi care favorizează direct însuşirea unor bunuri ale cooperativei. Controalele efectuate au scos la iveală multe asemenea cazuri. La C.A.P. Ocland au fost găsiţi neînregistraţi 28 viţei nou-născuţi, trei mînji şi 40 de mei ; la C.A.P. Sincrăieni s a găsit material lemnos neînregistrat in valoare de 100.000 lei . la C.A.P. Corund nu erau înregistrate 85 ovine, la C.A.P. Feliceni două tuninici în valoare de 14.000 lei. în multe unităţi, în turmele cooperativei s-au găsit animale ale particularilor care, bineînţeles, se hrăneau pe seama furajelor destinate animalelor proprietate obştească. Este destul de limpede că desfăşurarea unei activităţi corespunzătoare de către comisiile de revizie din unităţile menţionate ar fi dus la prevenirea sau depistarea la timp a unei bune părţi din ilegalităţile comise, ar fi ferit unităţile de importante pagube. De aceea, creşterea rolului comisiilor de revizie, îmbunătăţirea evidenţei contabile şi în special a controlului preventiv, ridicarea competenţei contabililor şefi prin promovarea în aceste funcţii a cadrelor cu pregătire superioară şi a absolvenţilor şcolilor economice vor duce la o mai bună valorificare a mijloacelor de producţie din dotare, la creşterea eficienţei economice, la evitarea păgubirii averii obşteşti. Tot în acest sens se impune o întărire a asistenţei juridice, respectarea strictă a disciplinei contractuale, realizarea întocmai a drepturilor şi obligaţiilor ce revin unităţilor din contractele economice încheiate, precum şi o întărire mai accentuată a rolului comisiilor de judecată, îndeplinirea acestor importante sarcini trebuie să se concretizeze în creşterea eficienţei economice în toate sectoarele agriculturii, în ordine şi disciplină riguroasă, precum şi în mobilizarea tuturor membrilor cooperativelor agricole în vederea apărării şi dezvoltării proprietăţii cooperatiste. Anunţ Pierdut autorizaţia eliberată de B.N.R.S.R. Tîrgu Mureş, sub nr. 94/19 august 1971, pentru utilizarea argintului fin şi azotatului de argint. Autorizaţia a fost eliberată pe numele : întreprinderea de industrie locală „Partizanul'' Gheorgheni, str. Bacinului nr. 25, pentru str. Gării nr. 8. O declarăm nulă. CĂRŢI NOI IN LIBRĂRII Ion Vlasiu — O singură iubire, Editura Eminescu. Anghel Dumbrăveanu — Piatră de încercare, Editura Cartea Românească. Henriette Yvonne Stahl — Mătuşa Matilda, Editura Minerva. Ion Bujor Pădureanu — Urma zimbrului, Editura Cartea Românească. Ion Brad - Transilvane cetăţi fără somn, Editura Cartea Românească. Dan Grigorescu — Literatura americană (dicţionar cronologic), Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică. George Popa — Rodin, Editura Meridiane. Romulus Rusan — America ogarului cenuşiu, Editura Cartea Românească. * * * - O şoaptă care cheamă vintul (Antologie de lirică negro-africană). Editura Univers. Ionel Coman - Aventura H 75, Editura Sport-Turism. Iulian Berbecaru, Mihai Botez — Teoria şi practica amenajării turistice, Editura Sport-Turism. Rodica Maria Niculescu — Ciucaş (Colecţia „Munţii noştri"), Editura Sport-Turism. „Autoportret cu cascadă“, în sala mică a Casei de cultură din Miercurea- Ciuc, continuă să fie deschisă expoziţia comună a artiştilor din Cluj- Napoca, Ferenczy Julia şi Gy. Szabó Béla. Vă prezentăm una dintre lucrările artistului . O mai bună valorificare a timpului de lucru disponibil .Urmare din pag. la utilizare a timpului de lucru, de 94,5 la sută este bun, el ar putea fi îmbunătăţit cu circa 2 la sută, dacă întregul personal ar lucra mai bine. Pentru aceasta trebuie stăvilită fluctuaţia forţei de muncă, prin îmbunătăţirea condiţiilor de locuit în căminele pentru nefamilişti, a condiţiilor sociale, în special a aprovizionării oraşului, apoi, dezideratul ar deveni realitate printr-o valorificare mai plenară a fondului de timp de lucru, prin mai buna utilizare a potenţialului reprezentat de o parte din muncitorii plătiţi în regie. Ne-am gîndit la un studiu bazat pe analizarea felului cum sunt folosiţi angajaţii, a sarcinilor acestora de serviciu, care să ne releve disponibilităţile existente, pe care să le valorificăm. Bunăoară, vom studia posibilitateapractică de a folosi parte din timpul de lucru al lăcătuşilor de întreţinere la sectoare, in abataje, la manipularea utilajelor de exploatare. Ne gîndim şi la îmbunătăţirea asistenţei tehnice în schimburile doi şi trei, unde vom repartiza, în baza unui program, personalul cu pregătire superioară cuprins în cadrul serviciilor tehnico-funcţionale. Dorim ca pe această cale să traducem in fapt ideile exprimate la Congres ... Ideile expuse de interlocutori ni se par în concordanţă cu cerinţele de azi ale producţiei, ale vieţii în general. Trebuie doar ca planurile, acum în fază incipientă, să fie cit mai operativ traduse în fapte. Dar, pentru ca reuşita în ceea ce priveşte mai buna valorificare a timpului de lucru disponibil să fie deplină, trebuie ca toţi factorii să-şi aducă concursul. Astfel, comitetul de partid să ducă o muncă politică susţinută, pentru conştientizarea acestei necesităţi, la rindul său, comitetul sindicatului va trebui să militeze pentru îmbunătăţirea condiţiilor sociale , iar din exterior, dar la fel de responsabil, în această din urmă direcţie, o contribuţie substanţială se aşteaptă din partea Comitetului orăşenesc de partid, a Consiliului popular al oraşului Bălan şi a Direcţiei comerciale judeţene. Odată întrunite aceste condiţii, succesul nu va întîrzia să apară. mmm Ioan Pop din Miercurea- Ciuc relatează faptul că a împlinit 10 ani vechime neîntreruptă în aceeaşi unitate la 5 ianuarie 1977 şi sporul de retribuţie i s-a acordat doar de la 1 martie. Solicită lămuriri dacă i se cuvenea acest spor (de 5 la sută) de la 1 ianuarie 1977 şi, în caz afirmativ, dacă îl poate pretinde retroactiv. Potrivit Legii nr. 57/1974, sporul la retribuţie pentru vechime neîntreruptă în aceeaşi unitate se plăteşte, în cazul cînd tranşa de vechime se împlineşte la data de întîi a unei luni, de la data de întîi a acelei luni. În situaţia în care tranşa de vechime se realizează la data de doi sau în următoarele zile, sporul se plăteşte începînd cu data de întîi a lunii următoare. Sporul la retribuţie fiind un drept derivat din raporturile de muncă, se poate pretinde de angajat pe trei ani retroactiv, socotiţi de la data cînd s-a născut dreptul. In situaţia relatată de dumneavoastră, unitatea trebuia să vă plătească sporul la retribuţie în cuantum de 5 la sută de la data de 1 februarie 1977. In cazul cind vi se refuză această plată, adresaţi-vă cu o cerere la comisia de judecată. Vasile Miron din Topliţa solicită lămuriri privind dreptul la concediu de odihnă al persoanelor care după satisfacerea serviciului militar se reîncadrează în aceeași unitate. Potrivit Precizărilor Ministerului Muncii nr. 2038/1968, persoanele care înainte de a fi încorporate au fost angajate potrivit Codului muncii şi după satisfacerea stagiului militar işi reiau activitatea în aceeaşi unitate în termen de 15 zile îşi păstrează vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate şi vor beneficia de concediul de odihnă chiar în anul reîncadrării în muncă, dar dreptul de concediu va fi redus, respectiv acordat proporţional doar pentru timpul cuprins între data reluării activităţii şi finele anului, ţinindu-se cont la stabilirea acestui concediu de vechimea totală în cîmpul muncii a celui in cauză. Deci, în astfel de situaţii, legea nu cere să se lucreze neîntrerupt 11 luni. Reamintim celor ce doresc să se adreseze ziarului nostru că nu putem lua în consideraţie scrisorile anonime. Nu uitaţi, deci, să vă semnaţi ! La problemele cu caracter juridic, răspunsurile sunt date de colaboratorul nostru, juristul Nicolae Stănescu. Rubrică realizată de Catefan Igienei nu-i prieşte înălţimea? Urmare din pag. 1zul de noi era o încăpere în curs de amenajare, era şi o vitrină frigorifică, numai puţină grabă se mai impunea pentru ca timpul de dare in folosinţă să fie scurtat la maximum. Un contrast plăcut ne-a fost furnizat de cabana Harghita. Interioare aranjate ireproşabil, curăţenia la ea acasă peste tot. Intr-adevăr, potrivită replica : aici unitatea este de categoria a lll-a, dar curăţenia este de categoria I . Nu ne-a mai surprins că grupuri de oaspeţi consemnau cu satisfacţie în condica unităţii, că vor reveni cu plăcere şi îşi vor aminti mereu de modul în care au fost trataţi, mod din care s-a văzut nu numai profesionalitatea, ci şi conştiinciozitatea şi dragostea de ilinncă a personalului de aici. Dacă eram inspiraţi, ne opream aici, pentru final plăcut. Dar ne-am gîndit că nu este rău să trecem şi pe la cabana Brădet, nu de alta, dar a trecut puţin timp de când a fost închisă pe motiv de . .. curăţenie. Din păcate însă, n-am prea avut multe de consemnat, pentru că nu ne propunem să facem inventarul neregulilor. Starea generală a cabanei denotă lipsă de interes faţă de clienţi, se caută ca aceştia să fie serviţi cu minimum de efort, dovadă starea camerelor, unde lenjeria se foloseşte în continuare de la un oaspete la altul, pe unele perne am găsit şi „semnele" lăsate de şoareci, probabil că ei se simt aici ca la ei acasă. In aceeaşi notă, de conflict cu igiena, se află şi bucătăria. Carne neacoperită, de parcă era folosită ca pistă de ateruare pentru muştele care roiau, în timp ce pervazul ferestrei era acoperit cu surate de-ale lor, care işi dăduseră obştescul sfîrşit. Am solicitat operativa intervenţie a I.C.S.M. Miercurea-Ciuc şi, în urma măsurilor stabilite, sperăm ca şi aici igiena să fie repusă în drepturi. Pentru că e păcat ca o cabană aflată lingă drumul naţional să-şi întîmpine oaspeţii cu ... o turmă de porci care circulă în voie cum şi pe unde poftesc. Iarba este gata să treacă de geamuri, curtea neîngrijită așa că, venit aici, ai impresia că respectiva construcție poate servi drept orice, dar numai de loc de-'"-',r"ent nu.